Friday, October 31, 2008

**SIRI TIGA**
**dilema hati**

Aku menerima pesanan ringkas dari shahrul pagi tadi. Menyatakan dia sakit kepala malam semalam. Sebab itulah tiada sekeping pon pesanan aku di balas malam semalam. Aku separuh gila menantikan berita dari nya. Dan rajuk mula menjelma. Namun marah dan rajuk ku tidak lama. Aku kembali membalas pesanan ringkas. Kadang-kadang hidup begini mendatangkan rasa kurang senang dalam diri ku.


Yelah bila di kenangkan, usia perkenalan kami bukan baru lagi..hampir menginjak tahun yang ketujuh. Lamanya seperti aku mengenali 3 orang teman rapat ku semasa di teknik. Nurin, lijah dan hayati. Selama itulah aku mengenali Shahrul. Mungkin lewat setahun...tapi masa bukan menentukan berapa dalam kita mengenali seseorang.


Aku merancang untuk mencari kerja sambilan permulaan disember nanti, supaya rasa bosan dan sunyi ku lenyap. Boleh juga aku menambah duit poket. Persediaan aku untuk memiliki sebuah kereta idaman. Kalau boleh kerja hari minggu ku itu nanti aku impikan yang kurang bebanan tugasan. Enjoy dan yang paling penting memberikan aku hidup baru. Mungkin juga teman-teman baru.


Aku dah tidak betah hidup berseorangan hari minggu. Menjalani hari-hari cuti ku sunyi. Sekarang ni memang aku tidak bercadang mencari kerja sambilan kerana aku telah terikat dengan 2 komitmen dalam masa yang sama. Yelah..projek pembentangan kertas akhirku akan berlangsung november ini. Ditambah bebanan kerja lagi. Hidupku sudah cukup letih.


Rasa lapar mencucuk-cucuk perut ku. Mujur aku beli nasi lemak buat mengalas perut untuk makan tengahari. Aku teringat kisah percintaan salah seorang kenalan ku. Sebelum ini aku pernah menceritakan seorang dari kenalan ku percintaan nya dihalang oleh keluarga. Ini lain pula ceritanya. Empunya dirinya biarlah menjadi rahsia.


Kisahnya kadang kala membuat aku berfikir, apakah dia yang terlalu lemah dengan percintaannya atau lelaki itu memang seorang yang tuli rasa. Rasa marah menyelubungi diri bila mendengar keluhan kesah kenalan ku ini. Kenalan ku ini bagai dapat merasa hubungan cintanya sedikit hambar. Puas dia mencari idea menceriakan si dia yang jauh diperantauan orang. Aku sebagai seorang kenalan sedia mencurahkan idea-idea yang bernas untuk membuat kejutan pada buah hatinya. Jam, baju, hinggalah ke boxer aku cadangkan. Namun sidia masih ragu-ragu. Mungkin pengalaman cintanya agak cetek dan dia sendiri kurang arif menafsir hal cintanya. Akhirnya aku mencadangkan 100 kata-kata cinta yang diletakkan di dalam balang. Dan kenalan aku itu bersetuju. Aku memang penuh dengan idea-idea gila seperti itu.


Aku bukanlah kategori terlampau pandai bab-bab ini. Tapi aku sekadar berkongsi apa yang aku ketahui. Malah bukan seorang dua kenalan aku meluahkan rasa berkenaan hubungan percintaan mereka. Aku pula tiba-tiba seperti kaunselor lagaknya. Pandai menasihati orang lagi. Mungkin mereka kagum dengan hubungan yang telah lama aku semai bersama buah hati sendiri. Lantaran itu mereka tertarik menceritakan kisah cinta mereka padaku. Malah aku senang sekali memberi pendapat. Menganalisa perhubungan dan menenangkan jiwa mereka yang di amuk resah dipukul gelombang cinta yang menyesakkan.


Pada pandangan peribadi ku, mungkin perasaan halus yang dikongsi bersama buah hati kenalan ku ini belum cukup mematangkan hubungan mereka berdua. Lelaki itu bagai menyimpan rahsia disebalik hubungan mereka. Lelaki kalau banyak dolak dalihnya, bermaksud ada benda yang dirahsiakan dari kita. Lemah sungguh kenalan ku itu bila bercerita tentang kisah cintanya. Sedih bertautan di wajahnya menggambarkan rasa terluka dengan layan kekasih tercinta. Bila di telefon lelaki itu kata sibuk. Malahan hari minggu pun susah menitipkan khabar berita. Kenalan ku itu seboleh-bolehnya bertoleransi. Namun sungguh tidak patut sampai kan bila kenalan ku itu sakit buah hatinya boleh berkata begini.. “sudah la..runsing la i bile asik cakap pasal sakit je”.lebih kurang begitu la ayatnya. Aku pun hampir lupa ayat sebenar.


Sudahlah teman ku itu sakit. Makin sakit lah jiwanya bila buah hati sendiri tidak mahu berkongsi rasa. Bukankah bercinta itu perkongsian antara 2 jiwa. Bagaikan kalau dicubit peha kana, peha kiri yang terasa sakitnya. Bagaikan wanita mengandung suami yang terkena alahannya. Seperti siapa yang memakan rambutan dialah yang akan terasa kelat getahnya. Bila memikirkannya aku semakin keliru dengan teman lelaki kenalanku itu. Tidakkah dia berkongsi apa yang kenalan ku itu rasa? Tanggungjawab yang sepatutnya di galas langsung tidak terfikir, apatah lagi dia masih lagi menyambung pengajiannya. Malah wang persaraan dan bil telefon pun teman ku itu yang berikan.


Itulah jika kaduk sudah naik ke junjung. Kalau aku, sudah lama aku mengutuskan ucapan selamat tinggal. Dari menjeruk hati sendiri baik aku buktikan padanya aku boleh berdiri dan berjaya tanpa kasih darinya. Lagipon aku kurang biasa mendengar pepatah, kejayaan seorang wanita...berdirinya seorang lelaki menyokongnya. Tetapi aku selalu mendengar sebaliknya.

Wednesday, October 29, 2008
**SIRI DUA**
**dilema hati**


Tengahari di putrajaya hari ini panas. Matahari riang memancarkan cahayanya. Tanda-tanda akan hujan petang ini tidak menampakkan sebarang tanda. Aku keseorangan lagi hari ini menjamu sarapan pagiku di presint 9. kanopi putih menjadi sasaran aku pagi ini. Semalaman aku tak terlena. Aku sendiri hairan, entah apa yang aku risaukan. Suara emak di pagi hari tatkala aku menelefon bertanya khabar menyejukkan hati aku. Abah ke kebun emak kata. Mungkin di kampung juga cuaca cerah. Semetelah itu abah ke kebun. Memandangkan kini musim tengkujuh mencelah, kebimbangan aku terhadap mereka memuncak. Peristiwa 2 tahun lalu msih segar di ingatan aku. Kampung kami yang telah 25 tahun tidak dilanda bah tiba-tiba dinaiki air. Mujur aku bersama mereka tika itu. Cuti sem membuatkan aku berada dirumah. Ada juga anak yang hendak memujuk mereka pindah. Yelah, orang tua. Memang liat bila disuruh meninggalkan rumah mereka. Maklum lah “rumah ku syurga ku”.

Jumaat lalu sepatutnya adalah hari terakhir aku berada di OSCC. Tempoh menjalani praktikal telah tamat. Aku sibuk menghitung hari pada awal-awal praktikal itu. Ternyata aku tidak dapat merasai sambutan menamatkan hari terakhir aku. Maklumlah aku telah menjadi pekerja tetap mereka sebulan yang lalu. Mungkin peah, sara, mawardi, bakri juga rosli tengah sibuk meraikan kemerdekaan mereka. Aku pula terpaksa bertugas diluar pejabat hari itu. Kerja ku menuntut aku untuk ke INTAN di bukit kiara. Mujur perjalanan aku pagi jumaat lepas lancar.

Cuti deepavali kali ini membawa sarah pulang ke desa tercinta. Riak kecewaku tergambar apabila aku bayangkan hendak pergi berjalan-jalan di sekitar KLCC pada awalnya. Silap aku juga, tidak memberi tahunya lebih awal. Tidak mengapa lah. Mungkin bukan rezeki aku agaknya.

Cuaca semakin terik menandakan hari berganjak lalu. Sudah sejam aku duduk dikerusi besi di pinggiran kedai. Menuntut ketenangan yang aku cari. Aku bukan gemar berada di luar rumah. Tapi hari ini aku memilih untuk bersantai disini menghirup hembusan angin panas yang kadang kala merengsakan.

Angin yang bertiup sekali sekala menyapa selendang merah jambu ku. Sebenarnya aku ingin membeli makanan tengahari sekali. Tapi aku sendiri kurang pasti apa yang aku inginkan memenuhkan isi perutku hari ini. Mungkin makanan itu sekalian untuk makan petang dan malam. Aku memang malas benar berkali kali keluar.

Kaki ku terasa berdenyut kembali. Aku terseliuh jumaat lepas. Bengkak juga pergelangan kaki kanan ku. Mujur ada minyak gamat yang diberi kak aidah. Kalau harapkan aku, aku cuma menyimpan balm dan panadol. Aku urut perlahan lahan kaki ku dan aku tampalkan koyok semalam bengkaknya berkurangan, namun sakitnya tetap ada.

Mujur aku masih boleh berjalan. Kalau tidak terkedang mati mungkin aku dibilik. Hehe. Kelaparan dan menunggu datangnya hari selasa untuk aku pergi semula ke pejabat. Nampaknya aku terpaksa pulang sekarang. Bateri laptop ku tidak mengizinkan aku lebih lama disini. Mungkin balik nanti aku perlu merehatkan mataku setelah semalaman berjaga. Buku cinta rinduku juga telah aku khatamkan mengisi masa luangku. Dan hari ini aku bercadang menghabiskan buku p.s. i love you dari cecelia ahern.

Ceritanya benar-benar menggamit aku. Mengisahkan seorang wanita menghadapi hidupnya keseorangan setelah suami tercinta meninggalkn dirinya berseorangan. Dan kesepian dirinya benar-benar seperti dapat aku rasakan. Mungkin aku akan bercerita lebih lanjut mengenai buku itu nanti. Sekarang yang penting adalah aku harus pulang.
Tuesday, October 28, 2008
**SIRI SATU**
**dilema hati**

Malam kian larut saat aku menghabiskan masa menatap novel kesinambungan ombak rindu dan cinta tiada akhirnya. Rumah sewa ku seperti biasa sunyi tanpa kehadiran insan lain…entah berapa hari lagi agaknya aku terus menginap dirumah ku ini.ura-ura hendak berpindah telah aku cadangkan dan usaha mencari rumah baru masih kami teruskan.


Malam yang tenang ini menggamit aku mengingati saat-saat manis ketika bercinta…kadang-kadang aku gusar mengenangkan hubungan cinta yang entah bila berkesudahan. Ingin sendiri kadang-kadang terlintas difikiran aku…tapi aku takut meniti hari depan keseorangan.


Malah aku semakin murung bila mengenangkan kehidupan aku kini. Tiada keseronokan dan gelak ketawa yang menghiasi hari minggu ku. Hanya kesunyian yang mengetuk hidupku kini. Bekerja di syarikat berasaskan komputer adalah cita-citaku selepas aku menamatkan diploma di negeri adat pepatih.


Mungkin nasib menyebelahi aku..tak perlu bersusah payah mencari pekerjaan..adalah satu rahmat yang aku tunggu-tunggu. Kerja melamar tatkala menjelang hari jadi ku yang ke 24…perasaan gembira sukar aku gambarkan walaupun pendapatan yang aku terima tidak seberapa..namun aku pasrah mencari pengalaman bukan terletak pada nilai gajinya.


Tempat baru benar-benar mengajar aku hidup berdikari…sunyi..keseorangan mengajar aku menjadi tabah melalui usia kematangan diri..kesibukan hidup bekerja tidak sama lagi dengan kesibukan sebagai seorang pelajar. Kadang-kadang aku rindu dengan kehidupan itu dulu. Berbincang bersama melakukan tugasan, menganjurkan majlis untuk fakulti ku, kesibukan mengemas rumah sewa…semua itu kini hanya menjadi salah satu memori yang sukar aku lupakan.


Aku pun semakin lupa entah bila kali terakhir aku menjejakkan kaki ke shopping complex bersama orang tersayang. Nampak janggal agaknya pada penulisan. Namun hakikat ini telah lama aku sendiri tempuh…tanpa teman rapat…tanpa buah hati..tanpa keluarga di sisi aku benar-benar rasa tersisih sejak kebelakangan ini..hidupku hanya ditempat kerja dan selebihnya merehatkan diri di rumah.


Kadang-kadang aku mengimpikan kehidupan gadis kampung. Selepas SPM menjejakkan kaki ke kilang-kilang dan kahwin di awal usia 20-an. Mencari jodoh juga tidak sesukar dibandar. Malah calon orang sekampung atau ibu bapa sudah cukup untuk menjalani hidup berumah tangga. Usia seperti aku sekarang sepatutnya aku menimang ank kedua. Seperti liza dan juita, juga azura, sahabat seangkatan dengan ku. Sesekolah merangkap teman bermain semasa kecilku.


Namun aku masih sendiri meniti hari-hari ku. Menjadi seorang gadis yang keluar dari kampung mengejar ilmu dan bekerja di bandar menyebabkan aku lain dari mereka. Terdetik rasa cemburu mengenangkan mereka dilimpahi kasih sayang. Anak- anak mereka sudah ada yang menyarung pakaian sekolah rendah. Sedangkan aku…masih lagi bagaikan dianggap muda dan kebudak-budakan.


Sebenarnya aku rindukan keriangan yang dulu selalu mengepung aku. Membuat hari-hari ku berlalu dengan ceria. Malah, aku sendiri makin jauh dari kedua sahabat baikku…Aswad dan Saifudin. Entah apa khabar mereka agaknya. Aswad masih lagi bertungkus lumus menghabiskan degree nya di shah alam. Sedangkan Saifudin senyap tanpa berita. Kadang-kadang hanya SMS menitip tanda dia masih lagi mengingati aku.

Katanya dia bekerja sebagai salah seorang pramugara MAS.


Wani kadang-kadang ada juga menitip khabar berita, begitu juga nurin...sesekali lijah dan madu ada menghantar mesej-mesej persahabatan. Tapi aku sendiri tidak pasti kenapa aku masih merasa sunyi. Mungkin aku menjadi semakin serius dalam menghitung masa depan. Entahlah. Hajar entah apa ceritanya. Mungkin sejak mempunyai buah hati dia sudah lupa akan sahabat bernama RAZLINA ini. Mungkin juga dia telah berjumpa sahabat yang lagi baik dari aku.


Mengenangkan teman-teman yang aku pernah rapat dulu membuatkan aku merindui kemesraan itu. Namun aku sedar persahabatan akan berubah mengikut peredaran masa. Mungkin itu semua benar.


Monday, October 20, 2008


nice kan poster ni...rasenye aku tak sabar nk tengok persembahan cerita yasmin kali ni..filem-filem beliau yang banyak sangat menimbulkan krisis dalam perfileman negara kita..sebenarnya kalau di teliti, filem-filem dia lebih kepada kemasyarakatan. unsur yang dia cuma timbulkan pon sebenarnya dunia realiti.

lagi sminggu filem ni akan launch kat singapore dl..semakin kita meniti alaf baru ni...media dan seni perfileman kita makin berkembang..sedangkan filem kami yg punya slogan yg dua tiga kali aku baca cm tk best didengar pon lulus..tapi...cerita dia mmg best...

aku harap filem mualaf ni tak mengecewakan...

nway..hari ni 20/10...tengah lunch break..
bagi kawan-kawan aku yang tengah praktikal sekarang..lagi pat hari jer...dan bermakna jumaat ni adalah hari terakhir bagi semua di syarikat masing-masing..
mesti meriah kawan-kawan aku meraikan kemerdekaan dieorg...lagipon...lepas ni semua akan bawa hal masing-masing..sibuk cari kerja yang da tak berniat nak cr kerja..dan survey pluang sambung blaja bagi yang nk sambung master...

alhamdulillah..rezeki aku terus kat cni gaknye...lagipon mase depan kite sendiri tak bleh diduga..dan sebagai manusia biasa..tugas kita hanyalah merancang..
aku dengar cerita kawan aku si te**t nk wat bisnes..sallute r ngan die...dlm usia dia 25 taun..dia amik kputusan nk bukak biznes trus..tanak timba pengalaman kerja dl pon..btol-btol brani...

aku sebagai seorang rakan..mendoakan kejayaan dia...AMIN...

kawan-kawan yang lain..langsung aku taktau perkembangan..sejak dok terperuk kat PUTRAJAYA ni..aku cam buntu akal jdnye..ahahah..

so dikesempatan ni aku nk wish ler kenkwn aku..bacth 06-08 bsc. COMPUTATIONAL MATHEMATIC...gambate kudasai...dan bln 11 ni adalah bulan kami semua mungkin kali terakhir berjumpa sebelum memulakan alam baru..sedey gak kan...

rasa banyak yang aku nk tulis..tapi tatau nk start dari mana..so kang ade idea..aku sambung ler balik...
adios ya...
LOVING OUT LAUGH
Friday, October 17, 2008
**TanggungJAwab**
"Tanggungjawab "
tanggungjawab itu
umpama menggalas batu
di atas pundak.
tanggungjawab itu
umpama menjolok mentari
dengan memandang wajahnya.
tanggungjawab itu
umpama seekor belut
di genggaman tangan.
tanggungjawab itu
umpama mengumpul embun
sebelum terbit matahari.
tanggungjawab itu
umpama menghitung helai daun
pada pohon yang rimbun.
tanggungjawab itu
umpama mendaki gunung
setinggi langit.
tanggungjawab itu
umpama menahan ribut
dengan telapak tangan.
tanggungjawab itu
umpama pencarian sebutir mutiara
dalam lautan yang dalam.
tanggungjawab itu
seperti mengasing-asingkan
bauran beras dan pasir.
tanggungjawab itu
umpama meminum racun
walau bisanya telah diketahui.
tanggungjawab itu
sebenarnya satu amanah
yang harus ditunaikan.

**happy bufday sara**
hari ni 17 Oktober 2008
dan hari ini salah sorang kawan aku bernama SITI SARAH IDRIS akan menyambut hari jadi dia. congratulation sara.
kang kene la pi blanje die pi makan. bia jadi gemok sikit si sara ni..baru r montel..ni kalo tak kurus jer memanjang...

aku nk tulis pasal salah sorang kenalan aku hari ini
sidia cakap biarlah nama dia dirahsiakan..untuk menjaga privasinyer..aku pon ikotkan ler...kalo tak..mau dikapaknyer aku...hehe..

aku macam kagum dengan ketaatan dia..aku kenal dia ni baru jer lagi..tapi aku dapat rase die ni baik..ade boyfriend...keje pon bagus...nak dijadikan kisah..dia ni anak sulung kepada tiga beradik..adik dia pulak bakal melansungkan perkahwinan pada bulan november ni kalo tak silap...aku pon gatal-gatal la tanye ape lagi yang dia tunggu..keje da bagus...boyfriend pon da agak berumur...dan umur dia pon sebaya aku..kiranya da layak la kawin..

kat ctu la aku tau yang rupenyer pilihan dia tu tak dapat restu dari mak dia...mak dia cakap..pilihan hati dia tu tak sekufu...tak de degree..tapi bapak dia ok je..tak kisah dengan semua tu..

bila mak dia da tak setuju tu..dia cuba-cuba la nak pujuk...nk bawak pi braye..tapi tetap mak die tak stuju..sbb da ade calon pilihan....
yang aku btol-btol kagum..dia sikit pon tak membantah...ape lagi nk pertahankan yang dia da ade boyfren..

alasan dia...dia tak reti nk membantah..dan dia pilih untuk terima sape saje yang jadi calon mak dia tu..sekarang ni dia tengah slowdown dengan boyfren dia sebab nak mintak clash..dia tanak beri harapan kat boyfren dia...sedeynye rasa..

part yang aku rasa teharu sebab dia cakap..bila dia da ade ank-anak..dia takkan buat anak-anak dia cmtu..sbb dia tau camne sakitnye perasaan tu...yelah..bercinta yang tak dapat restu..mane tak sedih.."FORBIDDEN LOVE"

padahal adik dia kawin...mak die takde pon bz-bz...mak die cakap kakak die tu special..sbb tu mak die nk carikan jodoh...maklum la..org bertitle..eheheh..ssh nk cr jodoh..

dia taknak la melawan cakap mak dia..dia takut rumah tangga yang dia bina bersandarkan kasih syg dia masa bercinta ni tak kekal lama. mesti mak dia akan salahkan dia balik..sebab semua tu dah terjadi kat rumah tangga sepupu dia...bercinta lama..tapi lepas kawin rupanya lelaki tu berhenti keje..jd kaki pukul...semua tu tak boleh dibayangkan..

so..sebagai anak yang baik..dia redha..dan terima..mungkin dah tertulis yang jodohnya pilihan ibu...
Tuesday, October 14, 2008


Di sini ku berjanji

Setia ke akhir nanti
Berhias cerita atau bias duka
Engkau tetap ku cinta
Di taman syurga ini
Segalanya berakhir
Gugurnya cempaka
Harumnya berlalu
Dan tinggallah ku sendiri
Lagi dihina
Sedang hati ku masih terluka
Kau bukan seperti
Yang ku kenali
Waktu kita bercinta
Mengapa tak seperti ….dulu
Di waktu kita bercinta
Sepinya taman ini
Sunyilah lagi rintihan tangis di hati
Inginku lenyapkan
Namun di kejernihan air
Wajahmu ku terbayang
C/o
Tak percaya… kau
Berubah sekelip mata
Benar ku bagi mu salah
Mungkin alasan semata
Takkan cinta
Hadirnya sekilas cuma
Yakin ku di sudut hati
Aku masih kau cintai
Mengapa tak seperti… dulu
Diwaktu kita bercinta
Sepinya taman ini
Sunyilah lagi rintihan tangis di hati
Inginku lenyapkan
Namun di kejernihan air
Wajahmu ku terbayang
Mengapa WANITA sangat Istimewa......

Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...."
Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...
susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...check bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kaian lap je lah...
tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle...

baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...

ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle...

Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...." ..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."

masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni...
nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. ..

bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang...
la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..

dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..

ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ...

ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...

aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..
ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."... selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....

So?....apa yang peliknya..??

Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...
Monday, October 13, 2008

@-^SUNYI-^@

Aku sangkakan aku ini seorang yang betah tinggal bersendirian. Melalui hidup di bandar asing tanpa rakan-rakan pon sanggup aku harungi..melangkah ke universiti berseorangan pada hari pertama pendaftaran pon pernah aku lalui. Bukan aku suka…tapi aku sekadar ingin mengajar diri aku berdikari.

Hari pertama aku menjejakkan kaki ke universiti di negeri adat pepatih, aku berseorangan tanpa ditemani sesiapa…aku cuma menumpang kereta teman sekampungku yang kebetulan mendaftar di tempat yang sama..walhal kami hanya kenal setahun dua di sekolah teknik. .bukan benar-benar akrab. Cuma aku yang tak banyak karenah menebalkan muka ingin pergi ke U bersamanya.

Bukan family aku tak ada..tapi kebetulan hari aku mendaftar ke universiti itu sama jatuhnya dengan tarikh hari keluarga nenek aku. Aku ni bukanlah cucu terpilih sampai hari keluarga terpaksa dibatalkan demi menghantar aku ke menara gading….

Sedih??? Aku dah lali. Malah 2 – 3 orang abang ku turut terpaksa hadir ke hari keluarga itu demi tidak mengecilkan hati nenek. Hati org tua..susah nk dijaga.Sebab itulah aku memilih untuk pergi sendiri. Orang tua ku tak banyak bising..malah sentiasa mendoakan pemergian aku..berkali-kali emak berpesan jaga diri ditempat org…

Entah kenapa…situasi itu berulang lagi bila aku mendaftarkan diri untuk menyambung ijazah..tapi bila aku da melalui situasi itu terlebih dahulu..aku jadi kebal. Namun terdetik jua hatiku bila melihat sahabat handai ditemani ibu bapa mereka…

Hari yang aku betul-betul rasakan sunyi bila aku mengambil sijil diploma ku sendirian. Tertitik air mata kesedihan bila aku berseorangan hari itu. Namun aku pasrah, yelah..aku sedar yang aku ini bukan cucu terpilih seperti anak makngah. Semuanya pandai-pandai belaka..pandai pulak tu membodek hati nenek dan makcik yang lain. Aku?? Jgn cerita…kalau takde hal yang betul-betul penting belum tentu mereka ambil kisah pasal aku.

Aku pon lebih senang buat hal sendiri. Abang-abang ku berkahwin dalam usia yang muda. So dalam aku meniti alam keremajaan aku sudah dilimpahi anak-anak sedara yang ramai. Malah kesemua abang-abang aku lebih sibuk menumpukan hal terhadap keluarga masing-masing…terpaksalah aku terkontang-kanting melalui hidup aku.

Tapi sebenarnya dalam kesunyian hidup aku tu, aku selalu ditemani buah hati aku. Walaupun dia tak selalu dengan aku, aku tau, dialah orang yang selalu ambil berat pasal aku, membebel tentang perkara-perkara remeh, yang tak bosan dengan rajuk aku. Melayan bebel-bebelan ku..mendengar keluh kesah..dan dengan itu aku sangat-sangat bersyukur dengan kehadirannya dalam hidup aku.

Yang membuatkan aku teringin menulis ni sebab hari ini aku rasa sunyi sangat sebab si dia tak larat nak melayan aku. Keracunan makanan katanya. Baru malam tadi aku boikot ingin merajuk dengannya tiba-tiba pagi lagi dikejutkan dengan berita tu. Nak luluh jantung rasanya. Dan hari ni…da tak dapat bertanya khabar..padan muka aku…

Aku harap si dia tak apa-apa, kalau tak kemana harapan masa depan aku nk letakkan…walaupun betah sunyi aku tetap tak betah tanpa dia menemani. Jiwangnye rase…hehehe…

Aku tengah tunggu si sara idris ni mesej aku..dia jugak yang berjanji akn mesej aku..tapi sampai hari aku da habis bercuti ni tak gak dia msg…kalo tunggu dia gak..tak bergerak la motor aku tu ke bengkel..nasib aku tabahkan hati pegi sensorang..

Erm..ape nak buat..da nasib badan…

Putrajaya hari ini hujan, jadi aku tak boleh la pergi kemana-mana..apatah lagi keluar beli makanan. Makanya malam ni pasti hidangan aku megi kari..aduh!!sayunya..lagipon badan rasa tak sedap ni..suam-suam kuku org kata…panadol da 4 biji aku telan..+ubat selsema lagi..naik tingtong kepala…

Tapi sebab sunyi ini..aku habizkan masa aku ni bukak laptop. Nak format laptop ni tak bleh sebab final project aku dalam ni..mintak-mintak tade ape-ape yang berlaku sebelum aku present ni..kalau ade..naya…

Owh..lupa lak..esok hari jadi aku..maknanye..time aku uplode tulisan ni dlm blog aku..adalah hari jadi aku…so “happy birthday to me”..

Tak lupa gak aku nak wish kenkawan aku skali

2/10 : Azezillah Abdullah(Kak Azi)

10/10 : Azri Azahari (kalo tak silap r..lupe lak..a.k.a..OSZ..pakwe wenn)

12/10 : Norahahzimah Rahamat (EG)

17/10 : Sarah IDris..

28/10 : Bakri a.k.a oyie..

So until next time..adioss

Friday, October 10, 2008

Saying I Do
Saying I do
Is more than saying I love you
It goes beyond describing how my love is true
Because words are not enough to express my love for you.


Saying I do

Is like saying I am here for you

That I am ready to see what the future may bring

Because we are together in everything.


Saying I do

Is saying I am now complete because of you

That the pieces of the puzzle called "my life"

Becomes a beautiful picture called "our love".

And now I am saying "I DO"
As I walk down the aisle with you
This is a lifetime promise that I will hold

A promise I make until we grow old.
Wednesday, October 8, 2008
***nubhan-Ada Untukmu***

Di sana pungguk menanti
Mengharap bulan membalas rindu di hati
Di sini aku berdiri
Menunggu penuh dengan kesabaran

Tanpa manis madah
Janji yang puitis
Tuk persembahan
Hanya ketulusan
Sekeping hati suci

Aku
Berikan kasih
Kalau itu yang kau mahu dari ku
Aku
Berikan cinta
Untuk membahagiakan hari mu
Aku
Sayang dirimu (menyayangimu)
Biarpun nafas ku sampai terhenti

Akan ku kota janji kita
Mendirikan Taj Mahal cinta
Seteguh kasih
Shah Jehan kepada Mumtaznya

Terasa indah pabila berdua
Semakin tiba saat bahagia
Merai cinta kita

...bila dengar lagu ni..macam sejuk jer hati..tatau r nape..walau pun sebenarnye aku ni bkn peminat bintang2 AF..aku minat dengan lagu ni...ni tengah hujan sebenarnya..nk balik pon tak boleh..sebab lebat sangat
aku kan nek tayar dua..
bile aku da bli kete nnti..hujan ribut ni da tak jd masalah...

ntah kenape..hari ni boyfren aku tak online lak...
raye aritu adek aku pi tengok cerita kami tu kat wayang..aku pon rase tringin lak nk pi..nk ajak sara..die mmg takkan nk...aku pon phm..lgpon bkn srg dua kwn aku mmg tak tengok wayang..awek mawardi tu pon tak msk wayang gak..so..tatau r mawardi ajak tgk w2yg ke tak..hehehe

cerita kami tu bez sbenanye..plakon2 die sume mcm spontan je blakon...lagipon si LIYANA JASMIN tu cute...
jarang aku puji artis pompuan ni...kebanyakan yg baru-baru keluar ni nampak gedik..sampai rase nk rendam dengan klorok jer..tp..tgk die cam cool jer..pndai gak r bwk diri...

semalam aku pi r baca majalah remaja..tajuk article tu.."bicara angka tentang cinta"

die soh kire ler nombor2 ikot tarikh kelahiran kite...then aku kire-kire aku dapat no 8....nak tau no 8 tu ape..jwpnnye..MANJA...hehe
manjer ke aku ni??
aiyo..
manjer takpe..jgn org cop aku gedik sudah..mmg nk kene luku kpaler org tu
mmg tak leh trima btol aku...

lagi 2 minit balik r..da r..nk kemas..tata
Monday, October 6, 2008










**RAYER**@>==> Alhamdulillah... dapat lagi kali ni aku menyambut Hari raya Aidilfitri.. Thanks to all ma fren..yg bg2 meseg2 hari raye aidilfitri..mintak maaf ler..berpantun ler..memacam r...aku hargai sangat-sangat...tapi yang tak bestnyer sejak ade kemudahan mesej n email ni..penghantaran kad rayer pon da kurang..pdhl time waktu kecik2 dl...time skola rendah..cikgu2 slalu aja kite wat kad raye..tapi sume tu da tak di praktikkan da..sian...............cikgu....

aku balik hari ahad..3 hari sebelum raye..sempat la bersahur dan berbuka di kampung tercinta..mmg best..mskkan mak..antara nikmat yang paling bez skali..so kalo balik kg tu sbenanye rindu nk mkn bersuap..heheh bkn slalu mak aku rajin nk menyuap..adek aku pon da balik....sampaikan ade satu mlm tu..mak aku suap mkn..tau2 je da abiz satu pinggan..siap rase tak kenyang lagi...tapi mak aku cepat-cepat lari sebab die ckp da penat menyuap ank dara die ni mkn..huhu

hari raya pertama berlalu dengan aman....kcuali abg no 2 aku xcden shari sblm raye..tapi die ok..kete jer yg rosak..yg len smuanyer berjalan lancar..abg-abg n akk aku lom balik tim
e tu sbb kali ni giliran rumah mentua dieorg... sedara mara aku datang dalam kol 5 ptg sampai r mlm..penuh gak...ngan spupu-spupu aku...almaklum r..smua da byk ank...sampai mak usu aku yg bli avanza tu pon tak muat gak nk sumbat ank2 die yg da beso2...

hari raye kedua makin meriah sebab suara hilai ank sedara aku mkn menghiasi suasana...abg dari perak smpai pling awl wlpn die plg jauh..hari raye kedua pukul 4.20 pg die da sibuk ketok2 pintu..then myusul akk aku dr kulai(tmpt metua die)..then mlm br r abg aku no 3 n no 2 balik...penuh r gak umah tu nk nyusun dieorg...abg sulung aku je yg x sibuk2 nk balik sbb umah die sblah umah mak aku..


mlm rayer ketiga..family aku wat barbeque...meriah..jgn crite r..sronok bkn men bergurau senda tu..cume adek aku tu je ntah pi mane lak ilangnyer...
pastu sambut hari jadi ank sedara aku yg kedua kecik..kirenye yg ke 14 r.. genap umur die 3 taun...n tak lame lagi..aku nk ade ank sdare no 16..yeayea...taun depan ank sdare da 16 org... x sabar rasenyer... ni aku sertakan gambo2 aku berposing mase pi braye tu... da........

page

Followers