Monday, March 4, 2013

Mommy to B : Persiapan baby





salam.

sekarang dah sibuk shoping sana sini..cari list online sana sini.

semata-mata supaya takde barang baby yang diperlukan time pantang takde plak time nak guna. so bagi membantu ibu-ibu yang 1st time same macam aku gak. aku pun nak jugak la senaraikan list barang yang aku buat untuk menghadapi hari mendatang.




list barang baby

sekarang sihat walafiat mengandung 6 bulan +. takde sebarang alahan dari awal mengandung sampai sekarang. cuma entah kenapa malam tadi plak sakit kepala. mayb jugak sebab dehidrate sebab kurang minum air masak.
laki balik. asik berjalan. lupa minum air. heheh. bley gitu?


sebagai menyambut orang baru..time scan 2nd time aritu tetiba da ternampak jantina...so..its a boy...tak kisah pun pasal jantina. mengharapkan baby sihat walafiat. cukup sifat.


ok..ni antara barang-barang yang aku dah sediakan..


sebelum masuk bab persiapan yang kecil2. aku dan husband bli yang besar dulu.
ungu. semua nak wane ungu. beg dan bakul pun ungu


aku beli satu bakul besar buat letak baju baby. satu bakul kecil untuk bawak pegi hospital..dan satu beg tarik untuk travel bawak barang baby nanti..


Dalam banyak banyak benda. benda paling best time shoping adalah pakaian. kalau ikutkan setiap jenis pakaian aku bli. dari rompers sampai la ke baju sleevesless. tapi buat masa ni aku hanya ada baju berlengan aje la. tunggu anak besar sikit baru sambung shoping baju. ni antara pakaian asas yang baby mesti ada.
  • Baju lengan pendek
  • Baju lengan panjang
  • Seluar pendek
  • Seluar panjang
  • Barut
  • Sarung kaki
  • Sarung tangan
  • Kain bedung
  • Topi 

patutnya org bagi. tapi ddy n momy xcited bli sendiri
set baju butang kat celah kelengkang utk 7 hari.
mumy sha & pak long bg bodysuit
from pigeon. hijau dan kuning
dari anakku - little bunny
baby kiko - bee
disney - baju putih..
H&M topi dan lengan panjang
H&M lengan panjang
momy ambil saiz paling kecil utk baby
H&M - rompers belang hijau
H&M seluar jalur2

from growin' up (mom's care butik) - saiz baju ni agak besar berbanding baju lain
from growin' up (mom's care butik) - baju lengan panjang
from growin' up (mom's care butik) - seluar panjang 2 helai

Next ialah lampin. bagi lampin plak ade 2 jenis pilihan sekarang. samaada nak pakai cloth diaper ataupun lampin pakai buang. sejarah dalam family aku, xde lagi anak buah aku yang pakai cloth diaper ni. semua lepas guna lempar. lepas guna lempar. di mana pembaziran dah berlaku. aku rasa macam membazir je tiap bulan kena beli pampers dan jugak susu.

Antara kelebihan cloth diaper ni..selain menjimatkan boleh basuh dan pakai banyak kali. banyak gak la kedai online yang aku survey. tak kurang gak butik-butik baby. so berkenan dan rasa afford dengan jenama autumz. online website dia next entry aku buat.  lagipun bli cloth diaper free skali insertnya..

so ini antara keperluan bagi lampin.
  • Lampin pakaian buang atau lampin kain moden
  • Pelapik lampin (jika anda menggunakan lampin kain moden)
  • Tisu basah
  • Alas atau pelapik untuk menukar lampin
  • Beg lampin (digunakan untuk mengisi lampin ketika keluar dari rumah)
  • Alat penyembur(macam guna utk seterika baju tu) 
ni antara barang 1st beli. tanpa survey kat tempat lain. bila da pegi kedai lain byk lg yang bercorak2 cantik..:(

apsal aku upload lampin kain je? sebab aku belum beli lagi barang-barang lain tu. 

Lepas tu story pasal set mandian pulak.
time beli set mandian ni..aku decide macam nak guna pureen sebab laki aku dah ada koleksi bedak pureen banyak-banyak. bila da nak sebok pegang ambil..jalan depan sikit dah nampak pulak koleksi yang comel dari drypers. botol - botol dia bukan main warna warni. beg pun cantik. dah berkenan pulak laki aku. then aku cakap ade benda yang tak ada. so bli half of the product dari johnson & johnson lak..

time awal - awal ni aku bli pek kecik aje sebab takut tak sesuai dengan kulit anak aku nanti. so kene la try test dl awal2 ni..
antara benda yang perlu ada adalah..
  • Losen bayi
  • Minyak bayi
  • Bedak bayi
  • Sikat atau berus rambut
  • Minyak telon
  • Alat pemotong kuku
  • Kapas muka
  • Krim ruam lampin
  • Termometer digital
dalam beg toiletries. also purple..
set johnson & johnson

bedak pureen yang berbelas botol
brush and comb. nampak tak ade belang pepel..

set mandian drypers




dah mandi mestila pk pulak pasal kelengkapan baby nak tidur. aku dah pk..kecik2 lagi2 time pantang dah tentu la anak aku kena tidur sebelah. selain senang nak menyusukan, aku pun tak payah nak bangun - bangun buat susu la ape. nak jenguk baby tidur nyenyak ke ape. so pembelian katil bayi bagi aku tak penting lagi. so untuk baby tidur aku sediakan..
  • Tilam
  • Bantal kepala
  • Bantal peluk
  • Cadar
  • Selimut
baby first - newborn pillow
nak warne merah. xdok. dadynya nak gambo tigers n lion


selimut dan topi. pepel.

yang ni tambahan untuk tilam travel..
set tilam kekabu.

bagi penyusuan pulak, aku macam nak susukan anak guna susu badan if susu badan aku mencukupi. biasa la kan. awal-awal memang akan berangan semua. tapi insyaAllah boleh..lagi pun kalo nak kan seribu daya..taknak seribu dalih. so beberapa barang yang aku beli untuk penyusuan adalah..
  • Pam payu dara (manual / bateri / elektrik)
  • Bekas penyimpanan susu ibu
  • Beg pendingin
  • Nursing cover

puting & botol dari tomme tippee
 
breast pump and storage dari pureen.


storage ni tak cukup. sekarang aku dah beli zip lock dan storage susu lagi dari autumz. sangat cepat ye kuriernya. dan effective. botol sekarang dah ada 16 +zip lock. semoga cukup..

lain- lain

tuala. yang ni ada 2 helai.
then perlu juga besen mandi.
kelambu.

dan beberapa item yang aku tak amek gamba..

so takecare mommy to b...


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

1 komen yang perlu dibaca:

  1. layari http://cenderamatadarihati.blogspot.com

    hamper barangan bayi pada harga berpatutan..utk diri sendiri @hadiahkan kpd kenalan..

    maaf tumpang iklan

    (alat senaman utk kempiskan perut pun ada dijual)

    ReplyDelete

page

Followers