Friday, December 5, 2008
Ada segelintir kaum suami mudah mencari perempuan lain kerana menganggap isteri mereka sudah tidak cantik, nampak tua, gemuk.. Tapi tahukan anda semua
wahai kaum suami sebab-sebab yang menjadikan para wanita khususnya isteri & ibu cepat nampak tidak menarik di mata anda?
1. Tahukah anda, jika kita makan dengan perlahan dan mengunyah makanan sehingga benar2 hancur, itu akan membantu proses penghadaman kita, sekaligus mengelakkan kita gemuk.. tetapi kasihan kaum ibu ni, terpaksa makan laju2, telan terus tanpa sempat dikunyah kerana nak memujuk anaknya yang menangis. Tapi si suami.. layan jer sambung makan, buat2 xdengar anaknya menangis. So, wanita pun mudah jadi gemuk sebab makanan x sempat nak hadam betul2.
2. Wanita juga mudah gemuk kerana sifat mereka yang tidak suka membazir. Makanan yang tidak habis dimakan oleh anaknya, maka dialah yg akan menghabiskannya pulak. Sayang katanya... takut membazir. Membazir tukan amalan syaitan. Si suami pulak dengan riaknya mengatakan "kau ni kuat betul makan!"
3. Bila anak menangis tengah malam nak minum susu, bapaknya akan tido mati terus. kalau yang dengar pun buat2 tido lena sbb malas nak bangun, malas nak ganggu tido nya. wanita lah yang dalam semalam, berapa puluh kali terpaksa bangun membuat susu utk anak. Bila x cukup tido, mulalah muka nampak letih dan cepat nampak tua. Kedut2 pun mula wujud. Masa tu guna Total Effect ker, aper ker... xkan nak hilangnya. Petua utk cantik kan ada dua yang penting, minum air banyak & TIDUR SECUKUPNYA.
4. Dan bagi wanita yang berkerjaya, sudahlah penat bekerja utk membantu menambah pendapatan keluarga, bila balik rumah, semuanya dialah yang kena uruskan.
Dengan perangai anak2, perangai bapaknya... nak itu, nak ini.. So, wanita pun membebel, marah2... dan bila marah2, banyak leter, so cepatlah jadi tua..
Kesimpulannya. .. wanita cepat tua & cepat gemuk adalah disebabkan LELAKI atau lebih tepat lagi SUAMI.. Oleh itu, hargailah segala pengorbanan isteri anda.
Mungkin sekiranya sehari sahaja isteri anda tiada, dan anda perlu memikul tanggungjawab dia sementara, anda mungkin tidak mampu melakukan seperti dia..
Thursday, December 4, 2008
..konvo+andaman+pantai jeram..
ni pose aku sebelum teman shahrul nizam amik konvo dia. sara lak tengah sibuk bergayut...sampai melekat kat dinding belakang tu..siap pegang2 cermin lagi..masa ni da dekat tengahari jugak.
aku sebenarnya bukan apa.."aku menulis bukan kerna nama"..cewah..cam lagu la pulak...aku memang tak nafikan..blog ni salah satu alat berkongsi pelajaran..ilmu...dan benda-benda yang berguna. tapi...terpulang la pada hak masing-masing...apa guna blog tu..untuk mengkritik...aku memang tak kisah..apa lagi nak mengata tulisan aku ni sekadar kata-kata kosong...
aku langsung la tak kisah..lagipon..ilmu bukan boleh diukur dengan pemikiran seseorang...apatah lagi hanya untuk berkongsi pelajaran dan ilmu yang dimiliki..dan aku juga menulis bukan untuk sentiasa dipuja..dikagumi orang...aku langsung tak kisah dengan semua itu..
yang penting..tulisan aku..hak aku..tak siapa boleh pertikaikan..mslh isinya..terpulang la pembaca yang menilainya..dan aku juga tak pernah memaksa sesiapa membacanya.
minggu lepas aku bermastautin di sh alam. mungkin kali terakhir aku berhibur bersama teman-teman..malah melepak di rumah flat syek 8..sebab december ni..semua sahabat aku telah berpindah...yelah..mggu itu minggu terkahir berhimpun..dan minggu ni ramai yang dah angkat kaki balik kg..dan ada yang sibuk mencari pekerjaan. menyebabkan semua sibuk melancarkan perjalanan hidup masing-masing...smpaikan kadang-kadang terlupa yang masa sentiasa berputar.


malam sabtu...aku dan sahabat bercadang ke pantai jeram untuk mengambil angin malam..menghabiskan masa bersama-sama..aku sangkakan dekat..yelah ye-ye sahabat aku mengatakan pantai jeram tu terletak di sempadan klang...nasib jugalah aku makan sebelum perjalanan. bila da pegi..baru lah aku tau..mmg jauh la sgt dari sh alam..
kalau nak membayangkan...berjln lah tujuh hari tujuh mlm tanpa berhenti..belum tentu anda semua tiba di sana...hehe..tapi yang penting..makan kat pantai jeram memang puas hati wlpn aku n sahabat yang lain order sotong tepung...tp tak sampai2..
makanan kat ctu..di masak segar..kita sendiri pilih ikan n mknn laut..dan terus di masak kat ctu..memang bez..time tula aku baru tau..ikan gerut-gerut tu lebih kurang rupe ikan siakap..canggih btol.muka diebinatang(kalo utk org dieorg..ahaha)serupa..aku pon tatau ape beza antara siakap n gerut2...so maknenye aku tak le leh kawin lg..
kan..kan...
mlm esoknya aku lepak lagi gn clique aku..kali ni kat andaman pulak...entah ape silapnye kali ni makan mlm aku tak meriah macam selalu..ada la pulak secara tak sengaja bertegang urat..itula org tua-tua cakap...kalau da suka..jgn suka sgt..nnti sedih jdinye..btol x...so msti mlm tu kiteorg da terlebih ske suki..smpai jd kurang bezt lak..
kalau nak pk...mmg mls..sbb bukan ape sgt pon..tak psl2 nak kecik2 ati..nsb r aku ni wat tatau je..yela..da la tu mlm last..takkan r aku tbe2 je nk bubarkn mkn2 tu..eish2..so..ada la dua tige keping muka bergembira aku...(yg sbenanye mmg slalu happy =)..)
so pade kenkwn aku..aku harap semua yang kite tempuh bersama menjadi kenangan-kenangan terindah dlm menjalani hidup mendtg...
sahabat-sahabatku tersayang...
..tak susah mencari teman bergembira
..juga tak susah mencari kwn sewaktu kita kaya
..tapi ingtlah..
..sukarnya mencari teman yg yg stia bersama
..sedia meratapi tangis
..sedia menatap hiba
..sedia berkongsi kasih
..tatkala
..kita sendiri di landa derita
..kita sendiri hilang punca
..dan kita sendiri tak terkawal emosi jiwa
sebagai teman ku..sudilah menemaniku walau apa pun terjadi padaku..walau apa yg terjadi pdmu..kerana..kita ditakdirkan menjadi teman di riwayat ini...biarlah semua kita harungi bersama...biarkan lah segala yang nista..caci..slh sangka bubar dari kita..
sahabatku..di sini aku menulis...
menulis untuk menangkis..
menulis untuk menghakis..
prasangka yg entah bila munculnya..
........dan pesanku sahabat..
buanglah yang keruh...dan kautlah yg jernih...
supaya hari muka kita..
sentiasa terbayang...
wajah-wajah teman yg setia...
so..sebelum aku menutup kata..biarlah aku mencoret kata
peah : =)..jgn cpt majuk ek sayang...hati kena kental..jiwa kena besar..
sarah:=)..jgn lupa sentiasa tersenyum..sebab senyummu itu indah..
zubaidah:=)..tanya pada hati..apa kehendaknya...
rosli : =)..cinta itu penting dlm kehidupan..carilah sinar di dlmnya
mawardi:=_..keras hati itu perlu..lembut hati juga begitu..
bakri:=)..kesetiaan itu penting..tapi yang lagi penting kebahagiaan hati sendiri..
wassalam......................4.20ptg..cyberjaya..selangor
Thursday, November 27, 2008
ahahah..taktau nak buat tajuk ape...xtually lame sgt da rasenya tak merapu..lepas je balik dari sh alam aritu..langsung aku tak sempat nak update blog...nak di jadikan cerita...sebelum aku bertolak pi sh alam 19 hb aritu...aku pi la godeh2 sistem aku untuk kali terakhir...yela..takut tu nak present..
ntah macam mane tibe-tibe je tergerak hati nak tukar password utk database..aku pon tuka la..then bile aku bukak balik..akunye database da takleh nak acces...time tu tak dapat bygkan r macammana pucatnye n serabutnye pale otak aku..aduh..rungsing sgt
aku punye la cr jln penyelesaian sampai tertidur-tidur..last-last aku pasrah...pi nek erl..n amik komuter sampai sh alam..area kol 10 aku da smpai...lepak2 blik dak wani (die tak blk sbb pi sukan asea..canggih sep..)
then aku lepak2 n pi le fakulti dlm kol 1.30...aku da tade hati nak recover balik database tu...da tu..ujan lak tu..abis r baju aku bsh sbb dr bas stop pi fac aku tu kene gak berlari-lari anak+ngn beg yg berat...
time ujan lebat..kilat sambung menyambung...guruh berdentum...aku pon buat persediaan nak present..nta ape untungnya aku..sebab ujan lebat..juri yang nak tanda aku nye presentation tu 2 org je...aku pon tersenyum lega..n kwn aku pesan...slagi die tak tnye psl database...aku jgn ngengade kantoikn diri sendiri
aku pon buat r muke confident...(nasib r sistem jln...) n...aku berjaya akhirnya..ahahah...20/11 ade lak exibition tok project..tapi tak risau sgt..sbb da setel present..so aku+clique2 aku pi r lepak kat ANDAMAN syeksen 24...
aku ni mmg crewet cket bab mkn..tpi kat kdai tu..wlpon makck amik order tu tulis je pe yg aku+kwn2 aku ckp(wlpn dlm perbincgn)..service dia cepat..murah dan sedaaaaaaaap....
memula kiteorg plik gak..sjak ble lak order udang grg tepung+ayam cendwn..rupe2nye time ordr tu ade le si tepet ni sebut udang tu..ahahah..tak sedar pon..pdhl order tu dibuat oleh aku n sara....tapi kiteorg telan gak (kecuali sara yg tak abiz mkn)
peah tak ikot lak kali ni sbb ade hal..so aku bercdg nk pi mkn2 lagi ngn dieorg mggu ni..+anta report last...kali ni nak open table utk bln 10..so kirenya bln ni pdt tu..
aku br je dpt msg dr zack..ckp die pon trn skali..tapi aku konfius lak..die nak pi diner yg mane???
Tuesday, November 18, 2008
CUTEPICZ
nga lunch break ni..opis biasa la sunyi...n esok aku cuti...bukan cuti saje-saje..tapi cuti nak pi uitm...aku nga sibuk-sibuk cari maklumat sungai gabai...tetibe temasuk lak web de picz comel ni..
mmg la nampak pics tu cam simple jer..
hari ni aku nak berkongsi pasal pic ni ler...ape pendapat aku...n komen aku..
sbenanye...tak semua mesej yang kita nak sampaikan tu akan difahami oleh pihak yang menerima...macam tu la jugak perkataan. tak semua diterjemah dengan betul..samaada niat akan terpesong..atau maksud akan menjadi lain.
semua ni berkait rapat dengan hubungan jarak jauh..tak semua apa yang difikirkan kita akan sampai maksudnya dengan hanya kata-kata. susah kan..
lupa pulak nak komen pasal cerita kisah kawan aku tu..si "cici"...seperti yang aku sangka la..semua nasihat aku mesti dia tak guna...yelah orang bercinta..tapi aku da pesan gak.."takde org lain yang kenal pasangan kita...kecuali diri kita sendiri"..
mungkin keputusan dia da tetap...dan mungkin ikatan itu lebih baik. lagi 2 minggu uitm akan adakan konvo...rase tak sabar nak pegi wlpn bkn untuk konvo aku..tapi kawan-kawan aku memang ramai grad kali ni..semua grad degree n ada la 2-3 org grad diploma..nway..congratulation u all..salah sorang nyer....akunyer opismate r..si yana...
kalau nak bagi bunga untuk setiap sorang 50 kuntum..kalo sekuntum seringgit...sorang da lima plh ringgit...pe lagi waktu konvo..bunge yang tah slalunye rm 1 sekuntum dijual pada harga rm 2.50 sekuntum..tu lom lagi tambah decoration die lagi tu..eish2...
so kalo aku ade 10 org kawan..hari yang sama...kire-kirenya lebih kurang cani r :
50 x 10 = 500
500 x 1 = 500 (rate biasa)
500 x 2.5 = 1250...(rate time konvo)
ahahha..so kalo aku nak kasi sume spuluh2 kawan aku tu bunga aku memerlukan wang sebanyak rm 1250 ringgit...banyak kan..kalau aku kaye...boleh ler..so..semua kena la doakan aku banyak-banyak supaya aku kaya cepat+leh bersedekah..
n sejak kebelakangan ni gak aku suka pulak dengar lagu wanita dari siti tu..cam bez lak..pdhl sbelum ni aku bukan kisah sgt...
hari minggu yang lepas..aku tak la boring sangat..yela..sabtu..aku sibuk tengok tv..kemas bilik...pi bli mknn kat jusco...n ahad lak..aku pi jenjln kat sh alam..awal pagi lagi aku da bangun..kemas bilik...basuh baju..n tengok tv crite kartun barbie...
da sampai lepas tengahari baru la kwn aku tu sibuk bg msg cakap die da nk bertolak..rase nak hempuk je kple die..sbb aku tggu dari pagi...tengahari br die sibuk bg jwpn..
k la..da abiz lunch break pon..da..........
Wednesday, November 12, 2008
bila dengar lagu britney ni...rase cam best je buat kerja...rase cam terbuai..
minggu ni my housemate a.k.a. x roomate akan balik kampung..majlis perkahwinan adik dia. comel si nadia tu..muda-muda lagi jodoh dia da sampai..
macam-macam yang akan berlegar dalam fikiran seiring dengan usia kita..macam tu la juga bila kita menjadi warga emas...perasaan semakin sehalus bayi..mudah tersinggung...rasa di abaikan..akan semakin mencengkam perasaan kita.
semalam..sewaktu aku pulang..cuaca agak mendung diselangi dengan rintik halus hujan..aku segera pulang sebelum rembes hujan semakin lebat. dan akhirnya aku berjaya sampai sebelum aku kebasahan. yang pentingnya..aku tidak berkesempatan untuk membeli sebarang makanan. terpaksalah..santapan ringan aku jamah untuk makan malam. mengisi perut yang agak berkeroncong. sekurang-kurangnya..tak la aku menggelupur kelaparan..
hehe..sadis btol bunyinya..sbenanye..tak la sampai menggelupur...huhu
n hari ni..rasa macam sumthing je..rase cam tak selesa..rasa cam tak sedap hati..tak tau la kenapa..n tengahari ni tak selera nak makan tengahari..rasa macam nak muntah pon ade..nape tah...rasa nak marah..rasa nak tumbuk orang pon ada...so aku tade mood nak buat ayat berbunga-bunga hari ni...
tapi sbb ade org bmurah hati nk blanje pizza..mood aku pon da brubah jd OK
lagi sminggu aku nak wat present kat uitm..takot pon ade la jugak...tapi nak takot nape lak kan..cuti lom mintak lagi..ha..aku tau..hari ni rasa sakit ati kot..so bila hati sakit...semua benda jadi rasa sakit jugak..rasa cam nak buat kerja banyak-banyak tanpa hiraukan orang len..
ntah mane gaknye pi tea lady ofis aku ni..denga cerita dia da tak kerja kat opis aku..tatau la nape..tau-tau je dia takde..aku pon pelik..so mesti tak lama lagi aku dapat tea lady baru..so sesapa yang masih menganggur n nak kerja..opis aku ada satu kerja kosong..sbg TEA LADY...
hari ni pun rasa cam mendung lagi..rasa cam redup je..so opis pon terasa dingin..haba langsung ler tak terbebas..bosannye...cane ni.......ok..arini rasa cam aku nk cerita benda rutin yang aku buat tiap kali balik kerja
1. bila da park moto..+kunci+tutup pintu pagar...aku masuk bilik la..
2. bukak kipas
3. amik hanger sangkut jaket..
4. bukak almari simpan helmet (letak bag skali)
5. sangkut tudung...
6. bukak laptop..
7. amik tuala n mandi
8. da siap pakai bj trus cr pendrive..
9. pindah folder dr pendrive pi laptop
10. tgk crite bleach..
itu ler antara rutin harian aku bila hari bekerja...hari minggu tu laen crite..
Monday, November 10, 2008
kulaan sunyaan..tiring leh...
Friday, November 7, 2008
**dilema hati**
Welcome to seri kembangan razlina...november..suasana perumahan dah bertukar bagi aku. Tempat yang suasananya aman dan sunyi aku telah tinggalkan. pangsapuri presint 11 telah aku tinggalkan. semua memori lama telah jauh di tinggalkan..awal november menjadi detik indah bila aku dapat meninggalkan kediaman yang aku tidak rasakan bagai syurga dunia.
tinggal dikawasan yang agak sesak, menjadikan suasana terasa lain. aku sayangkan putrajaya, tenang, jauh dari kesibukan kota. namun satu bebanan bagi aku dan sahabat jika terus mendiami kediaman yang kami rasakan bagai neraka.
rumah teres aku kini benar-benar selesa. dan minggu depan aku akan menerima seorang lagi penghuni baru. cuma rumah aku sekarang ini masih lagi kosong. biasalah...baru bertapak. sepatutnya hari ini kami menerima penghuni baru tu..aku langsung tak kisah.
semalam..hari berjalan-jalan sedunia. walaupun aku menghabiskan masa sendirian, tapi aku tetap gembira..mengemas kediaman baru yang bakal menjadi kediaman tetap aku. sungguh, aku selesa. kemudahan pun bukan sikit..
biarlah aku gelar sahabatku ini sebagai "cici". rentetan kisah cintanya berlanjutan lagi. dari hubungan cintanya yang agak kelam kabut hinggalah buah hatinya memberi cadangan untuk mengikat tali pertunangan. aku sendiri kurang faham dengan pendirian cici. malah dia tampak berani, lantang dan boleh menyuarakan pendapat sendiri..
seorang yang berpendirian tegas dalam kerjayanya tiba-tiba menjadi selembut sutera dalam membicarakan soal kehidupannya sendiri. aku bukan tidak menggalakkan cici bertunang. tapi aku kurang yakin ketulusan lelaki itu. di saat bercinta pun si dia endah tak endah.. apetah lagi perangainya apabila berjaya menguasai cici kemudian hari.
aku menulis sekadar ingin mengutip pendapat untuk membantu cici. mencari jalan penyelesaian bagi permasalahan cintanya..aku telah mengulas kisah cinta cici di siri dua dilema hati. kini hujan tidak, ribut pun jauh sekali, buah hati cici mencadangkan tarikh pertunangan mereka.
yang aku hairankan, si dia langsung tidak berbincang..tau-tau persalinan bagi cici sudah di sediakan. bukan tidak boleh si cici menerima bulat-bulat..cuma mungkin dia belum lagi bersedia dengan status baru yang akan diterimanya. iyelah, hubungan cinta mereka pun tidak berjalan lancar..bagaimana mungkin mereka melangkah setapak lagi..
"cici, pertunangan bukan satu permainan. bila kau mintak putus, ini semua melibatkan keluarga ci..kau dah bersedia nak berkongsi hidup dengannya??" soalku bertalu pada cici.
"aku pun taktau lin. aku kesiankan emak dia. emak dia cukup baik dengan aku. emak dia, ayah dia..semua baik dengan aku"..cici mengeluh resah.
aku pun hilang akal menasihatkan cici. cici bukan kanak-kanak kecil yang tidak boleh berfikir. cici cukup dewasa. seumur dengan ku. dan sedia boleh berfikir. cuma cici agak gugup dengan perasaan sendiri.
akhir sekali, aku cuma boleh menasihatkan cic sembahyang istikharah..itulah yang terakhir untuk cici. kesediaan cici untuk menanti hari pertunangannya.
aku tahu, pasrah perlu ada dalam kehidupan..tapi aku juga berpegang..tak mungkin berundur sebelum kalah
mungkin sudah takdir cici bertemu buah hatinya. namun, sudah tertuliskah jodoh cici dengan si dia. memang kita hanya mampu merancang tapi semua Allah yang menentukan..tapi aku juga masih waras dan faham yang hanya kita yang berhak berusaha menentukan corak masa depan kita
berusaha merubah sesuatu dan percaya dengan adanya kejayaan bagi kita adalah yang terbaik untuk hidup. malah untuk masa depan.
bagi cici, fikirlah yang terbaik untuk diri sendiri cici..
bukan untuk buah hatimu...bukan untuk keluarga si dia.
tapi..fikirlah untuk kebahagiaan masa depanmu..
Tuesday, November 4, 2008
Hari ini 4 november 2008..aku berada di satu tempat yang betul-betul cantik pandangannya. banyak bunga-bunga...banyak orang lalu lalang..dan aku sekarang duduk di tengah-tengah dewan yang luas.
sekarang ni tengah berkumandang muzik yang agak kuat. rasa bingit betul telinga aku+mengantuk+tension+ntahapehapetah yang berlaku...
sepatutnya hari ni aku ada kat sh alam..hantar report dengan lect aku dan bincang dengan puan suhaila apa yang aku buat. tapi semua aku tak jadi buat sebab aku kene menghadiri satu tugasan yang entah bila akan abiz tah..start pon belum sedangkan skang ni jam aku da menunjukkan pukul 4.30...pdhl aku balik 5.30 petang..so secara tak sengaja aku kene la stayback tanpa gaji..huhu
kesian kat aku...
tajuk tu..penuh kontroversi je..tapi shima ni lak menyibuk kat sebelah aku cakap tak leh cakap bukan-bukan...sebab nnti kene tangkap..die ingat aku ni pengkritik politik ke?? pdhl blog aku ni blog jiwang-jiwang.....blog nk bg org release tension...bkn menambahkan tension org...lagipon kalo aku kutuk pon psl tajuk aku tu..aku bukan leh dapat ape pon...
yang penting..aku cuma tak puas hati..ntah hape la yang aku saksikan depan mata aku ni..tak practice ape pon...tbe2 da nk brenti makan..what the tut...tut....pdhl aku tengok ape yang ade atas pentas tu cam ade takde je..da la mc pon memain.....suare pon tak merdu...leh lak men-men..
aku yang buat event tok mini konvo aku pon lagi sempurna..ini memang....main..main...main..+main3..shima da menyumpah lagi "BODOH"..hahahaha..then dia sibuk lak ajak aku pi bli serkup tok esok...serkup??ape tu??
mesti ade yang taktau kan...serkup tu adalah skaf rambut a.k.a anak tudung....
ni tetiba ade lak la nta sape yang tak berjawatan agak tinggi mengada-ngada bermanja dengan bos shima...die bising sebab tak de tea time utk "usheret??"..haha...bodoh gle..nyampah aku tengok...
ni kali ni sebab melepas geram r ni siri keempat dilema hati aku belum disambung..pdhl episod tu dah siap da..aku je yang bz n tak sempat nak upload...aduh...benci btol r buat bende macam ni....aku memang benci benda tak terancang ni...die sibuk-sibuk suruh orang lain hidangkan untuk orang tak buat keje...tapi kiteorg yang kene bambu..lepas ni memang kiteorang je yang kene ni..
k r..
nk wat keje..
da...
Friday, October 31, 2008
**SIRI TIGA**
**dilema hati**
Aku menerima pesanan ringkas dari shahrul pagi tadi. Menyatakan dia sakit kepala malam semalam. Sebab itulah tiada sekeping pon pesanan aku di balas malam semalam. Aku separuh gila menantikan berita dari nya. Dan rajuk mula menjelma. Namun marah dan rajuk ku tidak lama. Aku kembali membalas pesanan ringkas. Kadang-kadang hidup begini mendatangkan rasa kurang senang dalam diri ku.
Yelah bila di kenangkan, usia perkenalan kami bukan baru lagi..hampir menginjak tahun yang ketujuh. Lamanya seperti aku mengenali 3 orang teman rapat ku semasa di teknik. Nurin, lijah dan hayati. Selama itulah aku mengenali Shahrul. Mungkin lewat setahun...tapi masa bukan menentukan berapa dalam kita mengenali seseorang.
Aku merancang untuk mencari kerja sambilan permulaan disember nanti, supaya rasa bosan dan sunyi ku lenyap. Boleh juga aku menambah duit poket. Persediaan aku untuk memiliki sebuah kereta idaman. Kalau boleh kerja hari minggu ku itu nanti aku impikan yang kurang bebanan tugasan. Enjoy dan yang paling penting memberikan aku hidup baru. Mungkin juga teman-teman baru.
Aku dah tidak betah hidup berseorangan hari minggu. Menjalani hari-hari cuti ku sunyi. Sekarang ni memang aku tidak bercadang mencari kerja sambilan kerana aku telah terikat dengan 2 komitmen dalam masa yang sama. Yelah..projek pembentangan kertas akhirku akan berlangsung november ini. Ditambah bebanan kerja lagi. Hidupku sudah cukup letih.
Rasa lapar mencucuk-cucuk perut ku. Mujur aku beli nasi lemak buat mengalas perut untuk makan tengahari. Aku teringat kisah percintaan salah seorang kenalan ku. Sebelum ini aku pernah menceritakan seorang dari kenalan ku percintaan nya dihalang oleh keluarga. Ini lain pula ceritanya. Empunya dirinya biarlah menjadi rahsia.
Kisahnya kadang kala membuat aku berfikir, apakah dia yang terlalu lemah dengan percintaannya atau lelaki itu memang seorang yang tuli rasa. Rasa marah menyelubungi diri bila mendengar keluhan kesah kenalan ku ini. Kenalan ku ini bagai dapat merasa hubungan cintanya sedikit hambar. Puas dia mencari idea menceriakan si dia yang jauh diperantauan orang. Aku sebagai seorang kenalan sedia mencurahkan idea-idea yang bernas untuk membuat kejutan pada buah hatinya. Jam, baju, hinggalah ke boxer aku cadangkan. Namun sidia masih ragu-ragu. Mungkin pengalaman cintanya agak cetek dan dia sendiri kurang arif menafsir hal cintanya. Akhirnya aku mencadangkan 100 kata-kata cinta yang diletakkan di dalam balang. Dan kenalan aku itu bersetuju. Aku memang penuh dengan idea-idea gila seperti itu.
Aku bukanlah kategori terlampau pandai bab-bab ini. Tapi aku sekadar berkongsi apa yang aku ketahui. Malah bukan seorang dua kenalan aku meluahkan rasa berkenaan hubungan percintaan mereka. Aku pula tiba-tiba seperti kaunselor lagaknya. Pandai menasihati orang lagi. Mungkin mereka kagum dengan hubungan yang telah lama aku semai bersama buah hati sendiri. Lantaran itu mereka tertarik menceritakan kisah cinta mereka padaku. Malah aku senang sekali memberi pendapat. Menganalisa perhubungan dan menenangkan jiwa mereka yang di amuk resah dipukul gelombang cinta yang menyesakkan.
Pada pandangan peribadi ku, mungkin perasaan halus yang dikongsi bersama buah hati kenalan ku ini belum cukup mematangkan hubungan mereka berdua. Lelaki itu bagai menyimpan rahsia disebalik hubungan mereka. Lelaki kalau banyak dolak dalihnya, bermaksud ada benda yang dirahsiakan dari kita. Lemah sungguh kenalan ku itu bila bercerita tentang kisah cintanya. Sedih bertautan di wajahnya menggambarkan rasa terluka dengan layan kekasih tercinta. Bila di telefon lelaki itu kata sibuk. Malahan hari minggu pun susah menitipkan khabar berita. Kenalan ku itu seboleh-bolehnya bertoleransi. Namun sungguh tidak patut sampai kan bila kenalan ku itu sakit buah hatinya boleh berkata begini.. “sudah la..runsing la i bile asik cakap pasal sakit je”.lebih kurang begitu la ayatnya. Aku pun hampir lupa ayat sebenar.
Sudahlah teman ku itu sakit. Makin sakit lah jiwanya bila buah hati sendiri tidak mahu berkongsi rasa. Bukankah bercinta itu perkongsian antara 2 jiwa. Bagaikan kalau dicubit peha kana, peha kiri yang terasa sakitnya. Bagaikan wanita mengandung suami yang terkena alahannya. Seperti siapa yang memakan rambutan dialah yang akan terasa kelat getahnya. Bila memikirkannya aku semakin keliru dengan teman lelaki kenalanku itu. Tidakkah dia berkongsi apa yang kenalan ku itu rasa? Tanggungjawab yang sepatutnya di galas langsung tidak terfikir, apatah lagi dia masih lagi menyambung pengajiannya. Malah wang persaraan dan bil telefon pun teman ku itu yang berikan.
Itulah jika kaduk sudah naik ke junjung. Kalau aku, sudah lama aku mengutuskan ucapan selamat tinggal. Dari menjeruk hati sendiri baik aku buktikan padanya aku boleh berdiri dan berjaya tanpa kasih darinya. Lagipon aku kurang biasa mendengar pepatah, kejayaan seorang wanita...berdirinya seorang lelaki menyokongnya. Tetapi aku selalu mendengar sebaliknya.
Wednesday, October 29, 2008
**dilema hati**
Tengahari di putrajaya hari ini panas. Matahari riang memancarkan cahayanya. Tanda-tanda akan hujan petang ini tidak menampakkan sebarang tanda. Aku keseorangan lagi hari ini menjamu sarapan pagiku di presint 9. kanopi putih menjadi sasaran aku pagi ini. Semalaman aku tak terlena. Aku sendiri hairan, entah apa yang aku risaukan. Suara emak di pagi hari tatkala aku menelefon bertanya khabar menyejukkan hati aku. Abah ke kebun emak kata. Mungkin di kampung juga cuaca cerah. Semetelah itu abah ke kebun. Memandangkan kini musim tengkujuh mencelah, kebimbangan aku terhadap mereka memuncak. Peristiwa 2 tahun lalu msih segar di ingatan aku. Kampung kami yang telah 25 tahun tidak dilanda bah tiba-tiba dinaiki air. Mujur aku bersama mereka tika itu. Cuti sem membuatkan aku berada dirumah. Ada juga anak yang hendak memujuk mereka pindah. Yelah, orang tua. Memang liat bila disuruh meninggalkan rumah mereka. Maklum lah “rumah ku syurga ku”.
Jumaat lalu sepatutnya adalah hari terakhir aku berada di OSCC. Tempoh menjalani praktikal telah tamat. Aku sibuk menghitung hari pada awal-awal praktikal itu. Ternyata aku tidak dapat merasai sambutan menamatkan hari terakhir aku. Maklumlah aku telah menjadi pekerja tetap mereka sebulan yang lalu. Mungkin peah, sara, mawardi, bakri juga rosli tengah sibuk meraikan kemerdekaan mereka. Aku pula terpaksa bertugas diluar pejabat hari itu. Kerja ku menuntut aku untuk ke INTAN di bukit kiara. Mujur perjalanan aku pagi jumaat lepas lancar.
Cuti deepavali kali ini membawa sarah pulang ke desa tercinta. Riak kecewaku tergambar apabila aku bayangkan hendak pergi berjalan-jalan di sekitar KLCC pada awalnya. Silap aku juga, tidak memberi tahunya lebih awal. Tidak mengapa lah. Mungkin bukan rezeki aku agaknya.
Cuaca semakin terik menandakan hari berganjak lalu. Sudah sejam aku duduk dikerusi besi di pinggiran kedai. Menuntut ketenangan yang aku cari. Aku bukan gemar berada di luar rumah. Tapi hari ini aku memilih untuk bersantai disini menghirup hembusan angin panas yang kadang kala merengsakan.
Angin yang bertiup sekali sekala menyapa selendang merah jambu ku. Sebenarnya aku ingin membeli makanan tengahari sekali. Tapi aku sendiri kurang pasti apa yang aku inginkan memenuhkan isi perutku hari ini. Mungkin makanan itu sekalian untuk makan petang dan malam. Aku memang malas benar berkali kali keluar.
Kaki ku terasa berdenyut kembali. Aku terseliuh jumaat lepas. Bengkak juga pergelangan kaki kanan ku. Mujur ada minyak gamat yang diberi kak aidah. Kalau harapkan aku, aku cuma menyimpan balm dan panadol. Aku urut perlahan lahan kaki ku dan aku tampalkan koyok semalam bengkaknya berkurangan, namun sakitnya tetap ada.
Mujur aku masih boleh berjalan. Kalau tidak terkedang mati mungkin aku dibilik. Hehe. Kelaparan dan menunggu datangnya hari selasa untuk aku pergi semula ke pejabat. Nampaknya aku terpaksa pulang sekarang. Bateri laptop ku tidak mengizinkan aku lebih lama disini. Mungkin balik nanti aku perlu merehatkan mataku setelah semalaman berjaga. Buku cinta rinduku juga telah aku khatamkan mengisi masa luangku. Dan hari ini aku bercadang menghabiskan buku p.s. i love you dari cecelia ahern.
Ceritanya benar-benar menggamit aku. Mengisahkan seorang wanita menghadapi hidupnya keseorangan setelah suami tercinta meninggalkn dirinya berseorangan. Dan kesepian dirinya benar-benar seperti dapat aku rasakan. Mungkin aku akan bercerita lebih lanjut mengenai buku itu nanti. Sekarang yang penting adalah aku harus pulang.
Tuesday, October 28, 2008
**dilema hati**
Malam kian larut saat aku menghabiskan masa menatap novel kesinambungan ombak rindu dan cinta tiada akhirnya. Rumah sewa ku seperti biasa sunyi tanpa kehadiran insan lain…entah berapa hari lagi agaknya aku terus menginap dirumah ku ini.ura-ura hendak berpindah telah aku cadangkan dan usaha mencari rumah baru masih kami teruskan.
Malam yang tenang ini menggamit aku mengingati saat-saat manis ketika bercinta…kadang-kadang aku gusar mengenangkan hubungan cinta yang entah bila berkesudahan. Ingin sendiri kadang-kadang terlintas difikiran aku…tapi aku takut meniti hari depan keseorangan.
Malah aku semakin murung bila mengenangkan kehidupan aku kini. Tiada keseronokan dan gelak ketawa yang menghiasi hari minggu ku. Hanya kesunyian yang mengetuk hidupku kini. Bekerja di syarikat berasaskan komputer adalah cita-citaku selepas aku menamatkan diploma di negeri adat pepatih.
Mungkin nasib menyebelahi aku..tak perlu bersusah payah mencari pekerjaan..adalah satu rahmat yang aku tunggu-tunggu. Kerja melamar tatkala menjelang hari jadi ku yang ke 24…perasaan gembira sukar aku gambarkan walaupun pendapatan yang aku terima tidak seberapa..namun aku pasrah mencari pengalaman bukan terletak pada nilai gajinya.
Tempat baru benar-benar mengajar aku hidup berdikari…sunyi..keseorangan mengajar aku menjadi tabah melalui usia kematangan diri..kesibukan hidup bekerja tidak sama lagi dengan kesibukan sebagai seorang pelajar. Kadang-kadang aku rindu dengan kehidupan itu dulu. Berbincang bersama melakukan tugasan, menganjurkan majlis untuk fakulti ku, kesibukan mengemas rumah sewa…semua itu kini hanya menjadi salah satu memori yang sukar aku lupakan.
Aku pun semakin lupa entah bila kali terakhir aku menjejakkan kaki ke shopping complex bersama orang tersayang. Nampak janggal agaknya pada penulisan. Namun hakikat ini telah lama aku sendiri tempuh…tanpa teman rapat…tanpa buah hati..tanpa keluarga di sisi aku benar-benar rasa tersisih sejak kebelakangan ini..hidupku hanya ditempat kerja dan selebihnya merehatkan diri di rumah.
Kadang-kadang aku mengimpikan kehidupan gadis kampung. Selepas SPM menjejakkan kaki ke kilang-kilang dan kahwin di awal usia 20-an. Mencari jodoh juga tidak sesukar dibandar. Malah calon orang sekampung atau ibu bapa sudah cukup untuk menjalani hidup berumah tangga. Usia seperti aku sekarang sepatutnya aku menimang ank kedua. Seperti liza dan juita, juga azura, sahabat seangkatan dengan ku. Sesekolah merangkap teman bermain semasa kecilku.
Namun aku masih sendiri meniti hari-hari ku. Menjadi seorang gadis yang keluar dari kampung mengejar ilmu dan bekerja di bandar menyebabkan aku lain dari mereka. Terdetik rasa cemburu mengenangkan mereka dilimpahi kasih sayang. Anak- anak mereka sudah ada yang menyarung pakaian sekolah rendah. Sedangkan aku…masih lagi bagaikan dianggap muda dan kebudak-budakan.
Sebenarnya aku rindukan keriangan yang dulu selalu mengepung aku. Membuat hari-hari ku berlalu dengan ceria. Malah, aku sendiri makin jauh dari kedua sahabat baikku…Aswad dan Saifudin. Entah apa khabar mereka agaknya. Aswad masih lagi bertungkus lumus menghabiskan degree nya di shah alam. Sedangkan Saifudin senyap tanpa berita. Kadang-kadang hanya SMS menitip tanda dia masih lagi mengingati aku.
Katanya dia bekerja sebagai salah seorang pramugara MAS.
Wani kadang-kadang ada juga menitip khabar berita, begitu juga nurin...sesekali lijah dan madu ada menghantar mesej-mesej persahabatan. Tapi aku sendiri tidak pasti kenapa aku masih merasa sunyi. Mungkin aku menjadi semakin serius dalam menghitung masa depan. Entahlah. Hajar entah apa ceritanya. Mungkin sejak mempunyai buah hati dia sudah lupa akan sahabat bernama RAZLINA ini. Mungkin juga dia telah berjumpa sahabat yang lagi baik dari aku.
Mengenangkan teman-teman yang aku pernah rapat dulu membuatkan aku merindui kemesraan itu. Namun aku sedar persahabatan akan berubah mengikut peredaran masa. Mungkin itu semua benar.
Monday, October 20, 2008

nice kan poster ni...rasenye aku tak sabar nk tengok persembahan cerita yasmin kali ni..filem-filem beliau yang banyak sangat menimbulkan krisis dalam perfileman negara kita..sebenarnya kalau di teliti, filem-filem dia lebih kepada kemasyarakatan. unsur yang dia cuma timbulkan pon sebenarnya dunia realiti.
lagi sminggu filem ni akan launch kat singapore dl..semakin kita meniti alaf baru ni...media dan seni perfileman kita makin berkembang..sedangkan filem kami yg punya slogan yg dua tiga kali aku baca cm tk best didengar pon lulus..tapi...cerita dia mmg best...
aku harap filem mualaf ni tak mengecewakan...
nway..hari ni 20/10...tengah lunch break..
bagi kawan-kawan aku yang tengah praktikal sekarang..lagi pat hari jer...dan bermakna jumaat ni adalah hari terakhir bagi semua di syarikat masing-masing..
mesti meriah kawan-kawan aku meraikan kemerdekaan dieorg...lagipon...lepas ni semua akan bawa hal masing-masing..sibuk cari kerja yang da tak berniat nak cr kerja..dan survey pluang sambung blaja bagi yang nk sambung master...
alhamdulillah..rezeki aku terus kat cni gaknye...lagipon mase depan kite sendiri tak bleh diduga..dan sebagai manusia biasa..tugas kita hanyalah merancang..
aku dengar cerita kawan aku si te**t nk wat bisnes..sallute r ngan die...dlm usia dia 25 taun..dia amik kputusan nk bukak biznes trus..tanak timba pengalaman kerja dl pon..btol-btol brani...
aku sebagai seorang rakan..mendoakan kejayaan dia...AMIN...
kawan-kawan yang lain..langsung aku taktau perkembangan..sejak dok terperuk kat PUTRAJAYA ni..aku cam buntu akal jdnye..ahahah..
so dikesempatan ni aku nk wish ler kenkwn aku..bacth 06-08 bsc. COMPUTATIONAL MATHEMATIC...gambate kudasai...dan bln 11 ni adalah bulan kami semua mungkin kali terakhir berjumpa sebelum memulakan alam baru..sedey gak kan...
rasa banyak yang aku nk tulis..tapi tatau nk start dari mana..so kang ade idea..aku sambung ler balik...
adios ya...
LOVING OUT LAUGH
Friday, October 17, 2008
"Tanggungjawab "
tanggungjawab itu
umpama menggalas batu
di atas pundak.
tanggungjawab itu
umpama menjolok mentari
dengan memandang wajahnya.
tanggungjawab itu
umpama seekor belut
di genggaman tangan.
tanggungjawab itu
umpama mengumpul embun
sebelum terbit matahari.
tanggungjawab itu
umpama menghitung helai daun
pada pohon yang rimbun.
tanggungjawab itu
umpama mendaki gunung
setinggi langit.
tanggungjawab itu
umpama menahan ribut
dengan telapak tangan.
tanggungjawab itu
umpama pencarian sebutir mutiara
dalam lautan yang dalam.
tanggungjawab itu
seperti mengasing-asingkan
bauran beras dan pasir.
tanggungjawab itu
umpama meminum racun
walau bisanya telah diketahui.
tanggungjawab itu
sebenarnya satu amanah
yang harus ditunaikan.

**happy bufday sara**
hari ni 17 Oktober 2008
dan hari ini salah sorang kawan aku bernama SITI SARAH IDRIS akan menyambut hari jadi dia. congratulation sara.
kang kene la pi blanje die pi makan. bia jadi gemok sikit si sara ni..baru r montel..ni kalo tak kurus jer memanjang...
aku nk tulis pasal salah sorang kenalan aku hari ini
sidia cakap biarlah nama dia dirahsiakan..untuk menjaga privasinyer..aku pon ikotkan ler...kalo tak..mau dikapaknyer aku...hehe..
aku macam kagum dengan ketaatan dia..aku kenal dia ni baru jer lagi..tapi aku dapat rase die ni baik..ade boyfriend...keje pon bagus...nak dijadikan kisah..dia ni anak sulung kepada tiga beradik..adik dia pulak bakal melansungkan perkahwinan pada bulan november ni kalo tak silap...aku pon gatal-gatal la tanye ape lagi yang dia tunggu..keje da bagus...boyfriend pon da agak berumur...dan umur dia pon sebaya aku..kiranya da layak la kawin..
kat ctu la aku tau yang rupenyer pilihan dia tu tak dapat restu dari mak dia...mak dia cakap..pilihan hati dia tu tak sekufu...tak de degree..tapi bapak dia ok je..tak kisah dengan semua tu..
bila mak dia da tak setuju tu..dia cuba-cuba la nak pujuk...nk bawak pi braye..tapi tetap mak die tak stuju..sbb da ade calon pilihan....
yang aku btol-btol kagum..dia sikit pon tak membantah...ape lagi nk pertahankan yang dia da ade boyfren..
alasan dia...dia tak reti nk membantah..dan dia pilih untuk terima sape saje yang jadi calon mak dia tu..sekarang ni dia tengah slowdown dengan boyfren dia sebab nak mintak clash..dia tanak beri harapan kat boyfren dia...sedeynye rasa..
part yang aku rasa teharu sebab dia cakap..bila dia da ade ank-anak..dia takkan buat anak-anak dia cmtu..sbb dia tau camne sakitnye perasaan tu...yelah..bercinta yang tak dapat restu..mane tak sedih.."FORBIDDEN LOVE"
padahal adik dia kawin...mak die takde pon bz-bz...mak die cakap kakak die tu special..sbb tu mak die nk carikan jodoh...maklum la..org bertitle..eheheh..ssh nk cr jodoh..
dia taknak la melawan cakap mak dia..dia takut rumah tangga yang dia bina bersandarkan kasih syg dia masa bercinta ni tak kekal lama. mesti mak dia akan salahkan dia balik..sebab semua tu dah terjadi kat rumah tangga sepupu dia...bercinta lama..tapi lepas kawin rupanya lelaki tu berhenti keje..jd kaki pukul...semua tu tak boleh dibayangkan..
so..sebagai anak yang baik..dia redha..dan terima..mungkin dah tertulis yang jodohnya pilihan ibu...
Tuesday, October 14, 2008
Di sini ku berjanji
Setia ke akhir nanti
Berhias cerita atau bias duka
Engkau tetap ku cinta
Di taman syurga ini
Segalanya berakhir
Gugurnya cempaka
Harumnya berlalu
Dan tinggallah ku sendiri
Lagi dihina
Sedang hati ku masih terluka
Kau bukan seperti
Yang ku kenali
Waktu kita bercinta
Mengapa tak seperti ….dulu
Di waktu kita bercinta
Sepinya taman ini
Sunyilah lagi rintihan tangis di hati
Inginku lenyapkan
Namun di kejernihan air
Wajahmu ku terbayang
C/o
Tak percaya… kau
Berubah sekelip mata
Benar ku bagi mu salah
Mungkin alasan semata
Takkan cinta
Hadirnya sekilas cuma
Yakin ku di sudut hati
Aku masih kau cintai
Mengapa tak seperti… dulu
Diwaktu kita bercinta
Sepinya taman ini
Sunyilah lagi rintihan tangis di hati
Inginku lenyapkan
Namun di kejernihan air
Wajahmu ku terbayang
Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...."
Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...
susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...check bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kaian lap je lah...
tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle...
baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...
ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle...
Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...." ..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."
masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni...
nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. ..
bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang...
la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..
dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..
ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ...
ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...
aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..
ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."... selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....
So?....apa yang peliknya..??
Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...
Monday, October 13, 2008
@-^SUNYI-^@
Aku sangkakan aku ini seorang yang betah tinggal bersendirian. Melalui hidup di bandar asing tanpa rakan-rakan pon sanggup aku harungi..melangkah ke universiti berseorangan pada hari pertama pendaftaran pon pernah aku lalui. Bukan aku suka…tapi aku sekadar ingin mengajar diri aku berdikari.
Hari pertama aku menjejakkan kaki ke universiti di negeri adat pepatih, aku berseorangan tanpa ditemani sesiapa…aku cuma menumpang kereta teman sekampungku yang kebetulan mendaftar di tempat yang sama..walhal kami hanya kenal setahun dua di sekolah teknik. .bukan benar-benar akrab. Cuma aku yang tak banyak karenah menebalkan muka ingin pergi ke U bersamanya.
Bukan family aku tak ada..tapi kebetulan hari aku mendaftar ke universiti itu sama jatuhnya dengan tarikh hari keluarga nenek aku. Aku ni bukanlah cucu terpilih sampai hari keluarga terpaksa dibatalkan demi menghantar aku ke menara gading….
Sedih??? Aku dah lali. Malah 2 – 3 orang abang ku turut terpaksa hadir ke hari keluarga itu demi tidak mengecilkan hati nenek. Hati org tua..susah nk dijaga.Sebab itulah aku memilih untuk pergi sendiri. Orang tua ku tak banyak bising..malah sentiasa mendoakan pemergian aku..berkali-kali emak berpesan jaga diri ditempat org…
Entah kenapa…situasi itu berulang lagi bila aku mendaftarkan diri untuk menyambung ijazah..tapi bila aku da melalui situasi itu terlebih dahulu..aku jadi kebal. Namun terdetik jua hatiku bila melihat sahabat handai ditemani ibu bapa mereka…
Hari yang aku betul-betul rasakan sunyi bila aku mengambil sijil diploma ku sendirian. Tertitik air mata kesedihan bila aku berseorangan hari itu. Namun aku pasrah, yelah..aku sedar yang aku ini bukan cucu terpilih seperti anak makngah. Semuanya pandai-pandai belaka..pandai pulak tu membodek hati nenek dan makcik yang lain. Aku?? Jgn cerita…kalau takde hal yang betul-betul penting belum tentu mereka ambil kisah pasal aku.
Aku pon lebih senang buat hal sendiri. Abang-abang ku berkahwin dalam usia yang muda. So dalam aku meniti alam keremajaan aku sudah dilimpahi anak-anak sedara yang ramai. Malah kesemua abang-abang aku lebih sibuk menumpukan hal terhadap keluarga masing-masing…terpaksalah aku terkontang-kanting melalui hidup aku.
Tapi sebenarnya dalam kesunyian hidup aku tu, aku selalu ditemani buah hati aku. Walaupun dia tak selalu dengan aku, aku tau, dialah orang yang selalu ambil berat pasal aku, membebel tentang perkara-perkara remeh, yang tak bosan dengan rajuk aku. Melayan bebel-bebelan ku..mendengar keluh kesah..dan dengan itu aku sangat-sangat bersyukur dengan kehadirannya dalam hidup aku.
Yang membuatkan aku teringin menulis ni sebab hari ini aku rasa sunyi sangat sebab si dia tak larat nak melayan aku. Keracunan makanan katanya. Baru malam tadi aku boikot ingin merajuk dengannya tiba-tiba pagi lagi dikejutkan dengan berita tu. Nak luluh jantung rasanya. Dan hari ni…da tak dapat bertanya khabar..padan muka aku…
Aku harap si dia tak apa-apa, kalau tak kemana harapan masa depan aku nk letakkan…walaupun betah sunyi aku tetap tak betah tanpa dia menemani. Jiwangnye rase…hehehe…
Aku tengah tunggu si sara idris ni mesej aku..dia jugak yang berjanji akn mesej aku..tapi sampai hari aku da habis bercuti ni tak gak dia msg…kalo tunggu dia gak..tak bergerak la motor aku tu ke bengkel..nasib aku tabahkan hati pegi sensorang..
Erm..ape nak buat..da nasib badan…
Putrajaya hari ini hujan, jadi aku tak boleh la pergi kemana-mana..apatah lagi keluar beli makanan. Makanya malam ni pasti hidangan aku megi kari..aduh!!sayunya..lagipon badan rasa tak sedap ni..suam-suam kuku org kata…panadol da 4 biji aku telan..+ubat selsema lagi..naik tingtong kepala…
Tapi sebab sunyi ini..aku habizkan masa aku ni bukak laptop. Nak format laptop ni tak bleh sebab final project aku dalam ni..mintak-mintak tade ape-ape yang berlaku sebelum aku present ni..kalau ade..naya…
Owh..lupa lak..esok hari jadi aku..maknanye..time aku uplode tulisan ni dlm blog aku..adalah hari jadi aku…so “happy birthday to me”..
Tak lupa gak aku nak wish kenkawan aku skali
2/10 : Azezillah Abdullah(Kak Azi)
10/10 : Azri Azahari (kalo tak silap r..lupe lak..a.k.a..OSZ..pakwe wenn)
12/10 : Norahahzimah Rahamat (EG)
17/10 : Sarah IDris..
28/10 : Bakri a.k.a oyie..
So until next time..adioss
Friday, October 10, 2008

Saying I Do
Saying I do Is more than saying I love you
It goes beyond describing how my love is true
Because words are not enough to express my love for you.
Saying I do
Is like saying I am here for you
That I am ready to see what the future may bring
Because we are together in everything.
Saying I do
Is saying I am now complete because of you
That the pieces of the puzzle called "my life"
Becomes a beautiful picture called "our love".
And now I am saying "I DO"
As I walk down the aisle with you
This is a lifetime promise that I will hold
A promise I make until we grow old.
Wednesday, October 8, 2008
Di sana pungguk menanti
Mengharap bulan membalas rindu di hati
Di sini aku berdiri
Menunggu penuh dengan kesabaran
Tanpa manis madah
Janji yang puitis
Tuk persembahan
Hanya ketulusan
Sekeping hati suci
Aku
Berikan kasih
Kalau itu yang kau mahu dari ku
Aku
Berikan cinta
Untuk membahagiakan hari mu
Aku
Sayang dirimu (menyayangimu)
Biarpun nafas ku sampai terhenti
Akan ku kota janji kita
Mendirikan Taj Mahal cinta
Seteguh kasih
Shah Jehan kepada Mumtaznya
Terasa indah pabila berdua
Semakin tiba saat bahagia
Merai cinta kita
aku kan nek tayar dua..
bile aku da bli kete nnti..hujan ribut ni da tak jd masalah...
ntah kenape..hari ni boyfren aku tak online lak...
raye aritu adek aku pi tengok cerita kami tu kat wayang..aku pon rase tringin lak nk pi..nk ajak sara..die mmg takkan nk...aku pon phm..lgpon bkn srg dua kwn aku mmg tak tengok wayang..awek mawardi tu pon tak msk wayang gak..so..tatau r mawardi ajak tgk w2yg ke tak..hehehe
cerita kami tu bez sbenanye..plakon2 die sume mcm spontan je blakon...lagipon si LIYANA JASMIN tu cute...
jarang aku puji artis pompuan ni...kebanyakan yg baru-baru keluar ni nampak gedik..sampai rase nk rendam dengan klorok jer..tp..tgk die cam cool jer..pndai gak r bwk diri...
semalam aku pi r baca majalah remaja..tajuk article tu.."bicara angka tentang cinta"
die soh kire ler nombor2 ikot tarikh kelahiran kite...then aku kire-kire aku dapat no 8....nak tau no 8 tu ape..jwpnnye..MANJA...hehe
manjer ke aku ni??
aiyo..
manjer takpe..jgn org cop aku gedik sudah..mmg nk kene luku kpaler org tu
mmg tak leh trima btol aku...
lagi 2 minit balik r..da r..nk kemas..tata
Monday, October 6, 2008





**RAYER**@>==> Alhamdulillah... dapat lagi kali ni aku menyambut Hari raya Aidilfitri.. Thanks to all ma fren..yg bg2 meseg2 hari raye aidilfitri..mintak maaf ler..berpantun ler..memacam r...aku hargai sangat-sangat...tapi yang tak bestnyer sejak ade kemudahan mesej n email ni..penghantaran kad rayer pon da kurang..pdhl time waktu kecik2 dl...time skola rendah..cikgu2 slalu aja kite wat kad raye..tapi sume tu da tak di praktikkan da..sian...............cikgu....
aku balik hari ahad..3 hari sebelum raye..sempat la bersahur dan berbuka di kampung tercinta..mmg best..mskkan mak..antara nikmat yang paling bez skali..so kalo balik kg tu sbenanye rindu nk mkn bersuap..heheh bkn slalu mak aku rajin nk menyuap..adek aku pon da balik....sampaikan ade satu mlm tu..mak aku suap mkn..tau2 je da abiz satu pinggan..siap rase tak kenyang lagi...tapi mak aku cepat-cepat lari sebab die ckp da penat menyuap ank dara die ni mkn..huhu
hari raya pertama berlalu dengan aman....kcuali abg no 2 aku xcden shari sblm raye..tapi die ok..kete jer yg rosak..yg len smuanyer berjalan lancar..abg-abg n akk aku lom balik time tu sbb kali ni giliran rumah mentua dieorg... sedara mara aku datang dalam kol 5 ptg sampai r mlm..penuh gak...ngan spupu-spupu aku...almaklum r..smua da byk ank...sampai mak usu aku yg bli avanza tu pon tak muat gak nk sumbat ank2 die yg da beso2...
hari raye kedua makin meriah sebab suara hilai ank sedara aku mkn menghiasi suasana...abg dari perak smpai pling awl wlpn die plg jauh..hari raye kedua pukul 4.20 pg die da sibuk ketok2 pintu..then myusul akk aku dr kulai(tmpt metua die)..then mlm br r abg aku no 3 n no 2 balik...penuh r gak umah tu nk nyusun dieorg...abg sulung aku je yg x sibuk2 nk balik sbb umah die sblah umah mak aku..
mlm rayer ketiga..family aku wat barbeque...meriah..jgn crite r..sronok bkn men bergurau senda tu..cume adek aku tu je ntah pi mane lak ilangnyer... pastu sambut hari jadi ank sedara aku yg kedua kecik..kirenye yg ke 14 r.. genap umur die 3 taun...n tak lame lagi..aku nk ade ank sdare no 16..yeayea...taun depan ank sdare da 16 org... x sabar rasenyer... ni aku sertakan gambo2 aku berposing mase pi braye tu... da........