magrib.
aku dengar orang jerit-jerit.
mula-mula tak jelas. makin lama makin jelas.
sebab bilik aku bilik depan.
ada perkataan yang aku dengar sangat jelas.
aku duduk area kawasan cina kat sini.
memang.
tapi aku berjiran dengan seorang hajah.
aku tau makcik sebelah ni hajah pun sebab makcik gerai depan tu bahasakan diri jiran aku ni hajah. so aku tau la jiran aku melayu.
dia ada beberapa orang anak perempuan.
seorang sekolah lagi.
seorang mungkin dah masuk universiti umurnya.
sibuk pegi dating2 segala.
aku bukan nak cerita sangat pasal makcik sebelah.
tapi aku nak cerita kebiadapan anak terhadap hajah tu.
magrib semalam tercalar bila aku dengar suara anak perempuan tu marah hajah tu.
marah yang amat sangat.
marah yang aku rasa melampau
then terus sayu..
aku yang jauh dari mak..
terus teringat2.
terus rasa nak menitis air mata.
sedangkan cakap
ahdah berdosa apa lagi bila si anak tengking2 hajah tu. hajah membebel bila anak dia balik lewat keluar dating balik dekat nak magrib. ye.
mungkin hajah agak konservatif fikirannya.
tapi tak salah dia menegur.
ini hanya apa yang aku dengar. yang buat aku tambah lagi sayu terkenang hajah sebelah tu.
eh mak. nak tidur..tidur lah! nak memekak apa!!? dari balik tadi tak habis2. dah tua memang macam tu. nyanyuk jangan di bawa-bawa.aku dapat bayangkan.
betapa sedih dan tergurisnya hati seorang mak.
terus aku feeling sayu then tepon tanya keadaan mak aku.
haih.
budak zaman sekarang.
masa kecik ditatang macam minyak yang penuh
dah beso.
jadi camni.
rasa macam nak pijak bagi mati.
bagi racun tikus bia terencat otak.
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Huuu...Kisah ni boleh jadi pengajaran untuk kita-kita...lagi-lagi yang duk jauh nih...sedih dengar....
ReplyDeleteitu la kizz. sampai betul ati anak hajah tu
ReplyDeletegile la...huhuhu
ReplyDelete