Pages

Showing posts with label mom 2 B. Show all posts
Showing posts with label mom 2 B. Show all posts
Monday, July 8, 2013

Mom 2 B : Panduan membeli pam susu

salam.

ok. dah jadi ibu2 ni kena la aku share tips2 memilih pam susu ye tak.
bukan ape. dah jadi macam aku da..beli pam susu yang takde feedback dari mak pak lain..last2 menyesal. terpaksa membazir duit beli pam susu lain.

memula aku beli la brand pureen. yelah..aku bukan tau best ke tak best pam susu. macamana plak rasa susu kena pam. semua tu tak pernah dirasa time anak-anak dara kan. jadi ibu yang konon nak anak minum susu ibu secara exclusive perlu la berusaha menyimpan stok susu segala.

suami aku menyokong penuh anak dia minum susu ibu ni. bukan sahaja menjimatkan malah berbaloi dengan kesihatan yang ank sendiri dapat. masuk 2 bulan alhamdulillah kulit naim tak sensitif dan tak timbul ruam. tak jugak kembung perut or demam yang menyebabkan dia tak slesa.

breast pump pureen elektrik
kiranya. ini adalah 1st pam susu yang aku ada. time tu jalan2 nak bli botol susu xceli. tapi pam ni ade la plak kat sebelah rak botol susu tomme tippi. aku memang tak nak pam ni memula. tapi sebab suami aku  nak belikan. aku pun iyakan aje la kan. orang takde pengalaman kan...hihi

hasilnya adalah. time aku pam susu memang la dapat banyak. mayb jugak sebab air susu aku memang melimpah ruah. tapi puting n breast jadi sakit bila naim nak direct breast feed. aku jadi macam sengsara la pulak memerah. sebab sakit tu aku brenti buat stok susu sampai la aku berniat nak beli sendiri pam susu yang lain.

survey punya survey aku bercadang nak beli pam susu manual je supaya aku boleh kawal sedutan pam tu. then akhirnya aku pun bercadang beli pam susu medela harmony. lagi mahal dari pureen..tapi hasilnya A+ ok.
medela harmony

kita boleh control sedutan pam tu. semua bergantung pada cara kita pam. susu boleh kumpul cepat. dalam masa anggaran 7 minit aku berjaya kumpul 4 oz untuk sebelah breast. so start la aku kumpul susu beku untuk naim.

pam susu manual medela ni tak la penat mane pun even tho benda ni manual. senang nak cuci sebab part pam susu ni cuma ada dalam 4 benda je. dan semua part dalam pam ni boleh cuci sebab takde wayar2 macam pam susu aku pureen tu.

sekarang ni pam susu pureen telah bermastautin dalam almari baju aku sebab aku tak tau nak letak mana. aku sudi je nak bagi kat sape2 nak cuba pam susu pureen aku tu. hihi..so nasihat aku adalah. jangan kedekut duit sangat nak melabur beli pam susu yang elok sikit. sebab berguna pada masa akan datang. bengkak susu tu sakit tau orang cakap. so baik beli pam yang elok.

alhamdulillah aku tak kena bengkak susu masa baru bersalin tu. mayb sebab aku dah urut susu awal-awal. hari pertama naim lahir ke dunia pun susu dah mengalir deras. tak sumbat ke ape.

pada ibu-ibu yang bakal melahirkan cahaya mata. gudluck.


Monday, March 4, 2013

Mommy to B : Persiapan baby





salam.

sekarang dah sibuk shoping sana sini..cari list online sana sini.

semata-mata supaya takde barang baby yang diperlukan time pantang takde plak time nak guna. so bagi membantu ibu-ibu yang 1st time same macam aku gak. aku pun nak jugak la senaraikan list barang yang aku buat untuk menghadapi hari mendatang.




list barang baby

sekarang sihat walafiat mengandung 6 bulan +. takde sebarang alahan dari awal mengandung sampai sekarang. cuma entah kenapa malam tadi plak sakit kepala. mayb jugak sebab dehidrate sebab kurang minum air masak.
laki balik. asik berjalan. lupa minum air. heheh. bley gitu?


sebagai menyambut orang baru..time scan 2nd time aritu tetiba da ternampak jantina...so..its a boy...tak kisah pun pasal jantina. mengharapkan baby sihat walafiat. cukup sifat.


ok..ni antara barang-barang yang aku dah sediakan..


sebelum masuk bab persiapan yang kecil2. aku dan husband bli yang besar dulu.
ungu. semua nak wane ungu. beg dan bakul pun ungu


aku beli satu bakul besar buat letak baju baby. satu bakul kecil untuk bawak pegi hospital..dan satu beg tarik untuk travel bawak barang baby nanti..


Dalam banyak banyak benda. benda paling best time shoping adalah pakaian. kalau ikutkan setiap jenis pakaian aku bli. dari rompers sampai la ke baju sleevesless. tapi buat masa ni aku hanya ada baju berlengan aje la. tunggu anak besar sikit baru sambung shoping baju. ni antara pakaian asas yang baby mesti ada.
  • Baju lengan pendek
  • Baju lengan panjang
  • Seluar pendek
  • Seluar panjang
  • Barut
  • Sarung kaki
  • Sarung tangan
  • Kain bedung
  • Topi 

patutnya org bagi. tapi ddy n momy xcited bli sendiri
set baju butang kat celah kelengkang utk 7 hari.
mumy sha & pak long bg bodysuit
from pigeon. hijau dan kuning
dari anakku - little bunny
baby kiko - bee
disney - baju putih..
H&M topi dan lengan panjang
H&M lengan panjang
momy ambil saiz paling kecil utk baby
H&M - rompers belang hijau
H&M seluar jalur2

from growin' up (mom's care butik) - saiz baju ni agak besar berbanding baju lain
from growin' up (mom's care butik) - baju lengan panjang
from growin' up (mom's care butik) - seluar panjang 2 helai

Next ialah lampin. bagi lampin plak ade 2 jenis pilihan sekarang. samaada nak pakai cloth diaper ataupun lampin pakai buang. sejarah dalam family aku, xde lagi anak buah aku yang pakai cloth diaper ni. semua lepas guna lempar. lepas guna lempar. di mana pembaziran dah berlaku. aku rasa macam membazir je tiap bulan kena beli pampers dan jugak susu.

Antara kelebihan cloth diaper ni..selain menjimatkan boleh basuh dan pakai banyak kali. banyak gak la kedai online yang aku survey. tak kurang gak butik-butik baby. so berkenan dan rasa afford dengan jenama autumz. online website dia next entry aku buat.  lagipun bli cloth diaper free skali insertnya..

so ini antara keperluan bagi lampin.
  • Lampin pakaian buang atau lampin kain moden
  • Pelapik lampin (jika anda menggunakan lampin kain moden)
  • Tisu basah
  • Alas atau pelapik untuk menukar lampin
  • Beg lampin (digunakan untuk mengisi lampin ketika keluar dari rumah)
  • Alat penyembur(macam guna utk seterika baju tu) 
ni antara barang 1st beli. tanpa survey kat tempat lain. bila da pegi kedai lain byk lg yang bercorak2 cantik..:(

apsal aku upload lampin kain je? sebab aku belum beli lagi barang-barang lain tu. 

Lepas tu story pasal set mandian pulak.
time beli set mandian ni..aku decide macam nak guna pureen sebab laki aku dah ada koleksi bedak pureen banyak-banyak. bila da nak sebok pegang ambil..jalan depan sikit dah nampak pulak koleksi yang comel dari drypers. botol - botol dia bukan main warna warni. beg pun cantik. dah berkenan pulak laki aku. then aku cakap ade benda yang tak ada. so bli half of the product dari johnson & johnson lak..

time awal - awal ni aku bli pek kecik aje sebab takut tak sesuai dengan kulit anak aku nanti. so kene la try test dl awal2 ni..
antara benda yang perlu ada adalah..
  • Losen bayi
  • Minyak bayi
  • Bedak bayi
  • Sikat atau berus rambut
  • Minyak telon
  • Alat pemotong kuku
  • Kapas muka
  • Krim ruam lampin
  • Termometer digital
dalam beg toiletries. also purple..
set johnson & johnson

bedak pureen yang berbelas botol
brush and comb. nampak tak ade belang pepel..

set mandian drypers




dah mandi mestila pk pulak pasal kelengkapan baby nak tidur. aku dah pk..kecik2 lagi2 time pantang dah tentu la anak aku kena tidur sebelah. selain senang nak menyusukan, aku pun tak payah nak bangun - bangun buat susu la ape. nak jenguk baby tidur nyenyak ke ape. so pembelian katil bayi bagi aku tak penting lagi. so untuk baby tidur aku sediakan..
  • Tilam
  • Bantal kepala
  • Bantal peluk
  • Cadar
  • Selimut
baby first - newborn pillow
nak warne merah. xdok. dadynya nak gambo tigers n lion


selimut dan topi. pepel.

yang ni tambahan untuk tilam travel..
set tilam kekabu.

bagi penyusuan pulak, aku macam nak susukan anak guna susu badan if susu badan aku mencukupi. biasa la kan. awal-awal memang akan berangan semua. tapi insyaAllah boleh..lagi pun kalo nak kan seribu daya..taknak seribu dalih. so beberapa barang yang aku beli untuk penyusuan adalah..
  • Pam payu dara (manual / bateri / elektrik)
  • Bekas penyimpanan susu ibu
  • Beg pendingin
  • Nursing cover

puting & botol dari tomme tippee
 
breast pump and storage dari pureen.


storage ni tak cukup. sekarang aku dah beli zip lock dan storage susu lagi dari autumz. sangat cepat ye kuriernya. dan effective. botol sekarang dah ada 16 +zip lock. semoga cukup..

lain- lain

tuala. yang ni ada 2 helai.
then perlu juga besen mandi.
kelambu.

dan beberapa item yang aku tak amek gamba..

so takecare mommy to b...


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, January 12, 2013

Mommy to B : 2nd Pic of lil Love

salam.

sekarang baby da masuk 20 w. dah nak 5 bulan.
keadaan masih macam selalu.
masih sihat sejahtera. masih kuat berjalan naik turun tangga.

sihat.
alhamdulillah. tanpa ada sebarang moning sickness. kiranya mengandung anak sulung tak banyak ragamnya. mayb sebab baby tahu mommy dia ni duduk sendiri. dady masih jauh dengan kerja dia. masih sibuk dengan tugas dia..

lepas mommy cuti skolah lama..just sempat pegi check baby kat klinik kg aje. then nurse kampung pun main ketuk2 je perut. takde peralatan canggih pun nak pastikan baby ok ke tak kat dalam. then nurse kata baby masih seketul. time tu check dah dekat 16 w kot. patutnya baby dah ada ruas tangan semua.

sebab ni kandungan pertama harusla nak tau perkembangan baby sihat ataupun tidak. then terus terfikir nak scan baby untuk tau perkembangan. baby 1st. tak ade pengalaman. mesti la curiositynya tinggi.

dady awak balik masa awk 18 w baby. ddy bawak kita pegi scan dekat tempat biasa. doktor yang sama masa scan memula dulu. so here you go...

bila doktor cek..dia kata besar baby selari dengan minggu dia. cuma mommy yang belum boleh rasa baby gerak-gerak. sedangkan baby kat dalam dah bergerak aktif. time scan ni siap boleh melambai-lambai lagi. toleh ke kiri ke kanan..angkat kaki..mengeliat. semua dah boleh.
apa yang paling mommy suka adalah baby dah nampak ruas jari..:)
sangat teruja bila tengok baby bergerak. happy sgt.
sebab teruja sangat tu la ddy sampai terlupa nak amik video baby gerak-gerak. dah tak boleh nak ulang-ulang tengok.

tapi kedudukan baby sekarang agak rendah. uri pun kat bawah. baby dok songsang. mayb sebab keje mommy ni banyak berjalan dan duduk. takde masa nak rilex baring-baring. so baby lg selesa duduk songsang. doktor nasihatkan pegi scan lagi waktu baby umur 34 w untuk tengok kedudukan baby lagi sama ada baby da berpusing @ belum. boleh atau tidak mommy bersalin normal.

dalam minggu lepas mommy mcm ada rasa gerakan. tp tak sure time tu mommy rasa sendiri atau baby yang berinteraksi dengan mommy.

syukur. mommy mengandungkan baby.
skurang-kurangnya bila dady jauh mommy boleh dah berbual dengan baby sambil usap2 baby.:)

kawan mommy semua tengah menunggu berita gembira bila diaorang punya turn pulak.
gg, pipah.
^^, tengah berdoa untuk mereka berdua juga

dua-dua tengah berusaha untuk jadi macam mommy. :)

kawan mommy masa zaman belajar dulu pun memang semua tengah ada baby dalam perut dieorang..

so until next entry lak.

mommy cerita macamana mom and ddy berbincang pasal nama untuk baby..


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, December 8, 2012

Mommy to B : Hello lil love

Bulan 9

dari awal tahun lagi aku dah berangan-angan nak pegi camping yang sekolah anjurkan. dari bulan satu benda tu dah diwar-warkan.
aku kawen bulan 3.

still jugak walaupun time tu menunggu kunjung tiba period setiap bulan. period still jugak sama datang. dan hati masih lagi berangan-angan diri akan stabil dan boleh pegi ke perkhemahan sekolah tanpa ragu-ragu.

aku masih lagi tinggal berjauhan dengan suami. kadang-kadang balik. kadang-kadang hidup sendiri. masih macam zaman bujang2 dulu. aku gak masih lagi aktif latih anak-anak kecil aku buat persembahan untuk tarian inang persaraan GB aku.

budak-budak kan memang comel2. latih budak2 ni walaupun penat boleh buat ilang stress..:)..

oh nak cerita pasal camping tadi.
kali ni camping buat dekat gunung ledang. mak aku mulanya berat ati nak kasi. sama jugak dengan belah mentua. risau benar menantu dia ni berlasak2. yelah ikutkan mana ada menantu dia yang lasak. semua ayu2 gitu.
mak pulak macam-macam pesannya. jangan itu. jangan ini. wuih..macam2.
tapi bila tanya laki aku. green light terus dia kasi sebab dia tau aku memang suka benda-benda camni. dah tau pe el bini dia ni yang macam mana. so sebab laki aku dah izinkan. mak bapak n mertua tak boleh la nak cakap apa kan. ikutkan aje la.

time tu aku tengah tunggu period. dah lewat dalam seminggu gitu. tapi aku cool lagi. tanak gelojoh mcm awal2 kawen dulu. rasa memang maybe hormon tu tak stabil lagi. aktiviti kat gunung ledang macam biasa la. ada panjat gunung segala. dah pegi mesti la aku nak buat semua tu.

entah macamana, pagi time nak mendaki tu tetiba cikgu-cikgu lelaki yang pegi panjat gunung tu sepakat tanak aku ikut mendaki. macam tau-tau je time tu aku tunggu period. ceh. dan ape lagi kena la soal siasat ibu-ibu kat situ dan akhirnya aktiviti memanjat gunung terpaksa aku lupakan. frust owh

tapi sebab condition diri sendiri yang aku sendiri tak pasti aku ikutkan jugak la pesan semua orang. sejak turun dari diaorang panjat gunung..aku rasa macam semua benda aku tak dibagi buat da. katanya sekarang dalam tempoh berjaga-jaga. ceh...

balik dari camping aku still lagi tak cek. period pun tak dtg lagi. aku sebenarnya nak tunggu tarikh bday aku nak cek. maybe time tu ada lagi dalam seminggu kot nak birthday aku. aku rilex je. orang soh cek pun aku buat tak tau. tapi dalam ati tiap-tiap pagi rasa berdebar takut period. hhehehe.

then bila laki aku balik, sebok la nak mintak blikan pregnancy test ni..tak bli pun yang murah. trus bli yang digital. sebab laki aku kata, dari beli yang garis2 tu baik bli yang digital..terus boleh nampak tulisan.

time test ni laki aku kat KL pun. takde kat johor. so test sendiri. cuma MMS je yang sampai kat dia..aku test then.....lambat sgt la keputusan tu nak keluar. aku ingat aku test salah. tapi aku rilex je dulu tunggu keputusannya..sebab pakai garis2 tu cepat je dpt result..

dan akhirnya...

3+..aku kira time ni dlm 6 weeks..:)
 eh..mestila aku suka kowt..
naseb baek aku ikut nasihat aritu..tak pegi panjat gunung ledang..
:) dan akhirnya +ve..lonjak2 gembira..

tapi still tanak xcited sgt. sebab kena sahkan dulu...takut tu berita palsu je. nak pi scan macam awal sgt lg. so kiteorang pegi scan lepas 2 minggu aku buat UPT ni...puas la aku search sana sini pasal pregnancy.
banyak sangat sekarang maklumat dapat.
best jugak dapat baca pengalaman orang-orang yang buat UPT sendiri ni...

bila kiteorang pegi klinik..
:) hai lil love..
dah ada kantung baby dan dia duduk elok dalam kantung tu...


hai lil love..:) ami n ddy syg kamu

dan bila laki aku balik lagi kang. aku nak pi scan lagi. tgk lil love membesar dengan sihat ke tidak..

alhamdulillah. kurniaan Allah.

15 weeks now..
masih muda..

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, November 27, 2012

Mommy to B : Apa yang saya amalkan untuk hamil...

cuti sekolah datang lagi
kali ini sibuk dengan majlis adik. settle dah
walaupun kenduri ujan lebat gila..
majlis sempurna berjalan.

kalau ada pepatah yang mengumpamakan bau bauan yang kurang enak. tidak pulak aku terfikir ketika ini. angin aircond yang sedikit sejuk dan dingin beku ini membawa hawa kurang enak dihidu. mungkin dari pakcik duduk di sebelah kerusi.
entah berapa lama dia tak mandi aku sendiri kurang pasti.
tapi cara dia bercerita.
dia eksaited tak boleh nak cerita.
dengan tangan terangkat2. macam sendiri tak terbau ketiak hangit.

dah masuk minggu ke 13. orang kata kalau mengandung tinggal sisa-sisa saja nak mabuk. alhamdulillah. baby sangat baik. aku langsung tak mengalami sebarang muntah dan pening kepala sepanjang 13 minggu ni. rasa macam biasa je. dan kadang-kadang aku tak terasa aku membawa satu lagi denyut cinta.
:)

bahagia?
mestilah.
siapa tak bahagia kalau dah berbadan dua.
kan mempunyai zuriat sendiri tu impian semua insan yang mendirikan rumah tangga.
syukur ke hadrat ilahi diberi kesempatan rasa untuk mengandung dan mengalami alam rumah tangga.

berkat doa dan usaha akhirnya berhasil. aku kurang pasti apa yang aku ambil untuk suburkan diri lepas 6 bulan tak lekat lagi.
so antara apa usaha yang aku buat ni patut aku share kot-kot boleh membantu pasangan lain yang inginkan zuriat sendiri. manalah tahukan...

usaha kecil aku untuk berkongsi ini bermanafaat.

blackmore - primrose oil & minyak ikan 

sebelum ni period aku walaupun teratur aku menghadapi senggugut agak teruk. setiap bulan kalau tak makan pil maksudnya tak boleh la aku buat kerja kang. melepek je ha...

so aku search2 then aku macam berminat nak try shaklee punya primrose oil. tapi tetiba aku singgah giant time nak bli barang tanya kat farmasi, dia cakap shaklee kena beli dengan pengedar. so bila pk2 balik. baik aku cari jenama lain. asalkan monthly aku boleh  dapat senang.
survey2 last2 aku jumpa primrose oil yang lain.
ubat ni aku amalkan 2 bulan je. then tetiba je period lancar tanpa rasa sakit. time tu jgn cakap la. aku rasa kagum kot kenapa period langsung tak rasa sakit.

pegi berurut

sebulan sebelum aku pregnant tu aku demam. time tu kebetulan aku dengan husband. then lepas pegi klinik (yang hanya di beri panadol) aku rasa tak selesa. en abg aku pun bawak aku pegi tempat mengurut. time urut tu memang urut satu badan. sedap owh. takyah cerita. then dia siap betulkan kedudukan rahim rasanya sebab dia tanya aku
dah kawen ke?
dah dapat anak ke?

so bila aku cakap aku tengah cuba nak dapatkan anak, tukang urut tu angguk2 kepala je


asid folic

sebab ramai orang cakap asid folic ni perlu dimakan awal untuk sediakan rahim kita. untuk baby gak. lepas kawen aku makan gak. cuma kadang-kadang skip jugak. sampaila 2 bulan b4 pregnant tu aku konsisten makan. siap set rerminder tiap pagi. tak pernah miss...



alhamdulillah. berkat usaha yang tak seberapa. berkat doa dan tawakal

akhirnya aku berjaya hamil.

bila balik kampung ramai cakap anak aku lelaki.
eventhou aku da sediakan nama anak perempuan, aku tak kisah pun lelaki ke perempuan sebab dua-dua tu rezeki dari maha esa.

sekarang tengah mud holiday. dalam 15 minit lagi aku kena booked teksi nak pegi check - in kat hotel hilton kuching.
travel sendiri dari pagi tadi sebab en abang kerja.
aku ngada-ngada nak ikut. eh tak
en abg yang ajak.

so....terpaksa la travel.

lagipun si kecik kan ada teman aku...
:)

bahagia....

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, September 17, 2012

Mommy to B : Kacang Soya

ok.
topik baru.
maklumla nak masuk bulan 10 da. so aku kongsi siket2 pasal cerita mommy to be plak. kalau post2 dulu senok pasal bride to be. ini cerita pasal mommy to be lak.

:)

seronok tengok kawan-kawan aku galak bunting sana sini. kawen je bunting. kawen je bunting..rezeki kan. bila-bila Allah nak bagi tak boleh tolak.
baru je ada berita pasal orang buang anak dari tingkat 3. Astagfirullah-hal-azim..kesian baby tu ha. kalau taknak. bagi la kat kebajikan masyarakat. tak pun jual..daripada bunuh dengan baling dari tingkat atas. eish..cetek fikiran.

orang yang takde anak tu. berdoa hari-hari supaya dapat zuriat.

ramai orang kata..minum la banyak soya untuk dapat anak cerah. kulit gebu bersinar. dan baru baru ni kacang soya dikaitkan dengan pengurangan paras kolestrol. kacang ni jugak membekalkan nutrisi yang tinggi masa kita hamil

kalau semua bakal ibu nak tahu, kacang soya merupakan sumber terbaik untuk folat, zat besi, kalsium, zink dan mineral. tapi tahukah anda juga bahawa kacang soya boleh mendatangkan mendatangkan kesan negatif jika diambil secara berlebihan. 

so apa yang aku nak share arini adalah pasal pengambilan kacang soya ketika hamil. 

kacang soya ni mengandungi asid fitik yang boleh menghalang kadar penyerapan logam berat seperti merkuri. tetapi dia juga akan menghalang penyerapan mineral penting untuk tubuh ibu2 seperti kalsim, magnesium zat besi dan sebagainya. dan para ibu perlu tahu bahawa mineral tersebut penting untuk tumbesaran dan perkembangan fetus.

keupayaan kacang soya untuk merendahkan paras kolestrol memberikan kebaikan untuk wanita yang tak hamil. tapi tubuh wanita ketika mengandung memerlukan kolestrol untuk menghasilkan progesteron dan estrogen iaitu hormon yang diperlukan untuk mengekalkan kesihatan ketika hamil.

so kunci pengambilan kacang soya ni adalah kesederhanaan. so dalam sehari tu boleh la amek secawan dua soya kalau dah tringan sangat. :)

hm..sekarang ni galak pergi exercise petang-petang n brenang seminggu 2 kali. 
agaknya bakal ibu ni akan mendapat badan yang sihat tak. hihi

oh..ye2...tahniah buat kawan2 aku yang baru je kawan dah ada isi tu. :)
bila orang tanya kenapa aku lambat isi aku senyum2 then jawab.
suami kite jauh. bkn macam akk hari-hari ada kat tepi..
laju je kan akak tu menegur.
sapa la yang taknak rezeki kan..


hai la akak.. 
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

page

Followers