Pages

Showing posts with label motivasi. Show all posts
Showing posts with label motivasi. Show all posts
Monday, December 6, 2010

si awet muda

dah..
rindu kat aliff sudah.
sekarang ni kat masai johor

bersama anak-anak buah si nurfatin raihana dan nur fazrin azwa.

dah beso2 da budak2 ni. dulu siap boleh pangku atas peha je nak enjut2.
aku skrang tengah tolong akk aku jage kedai runcit dia sambil tu tolong dia buat kerja rumah sikit2.
yelah..akak aku tu da sarat. bile lagi nak bela & tolong dia.
kecik2 dulu dia yang jage aku.
aku dah tua bangka ni
kena la pulak jaga dia.
heheh


hm..
tadi ada orang dtg kedai.
tgk aku kat dalam kedai trus tanya.
ni adik sape?
man ke ida?
aku cakap ida.
dia trus komen.
oo..lainnya muka. akak kurus. adek gemok.
hahah. aku cuma mampu senyum je. apa yang membuatkan aku makin senyum lebar adalah dia teka aku sekolah tingkatan 4. pandai akak tu amik ati kan.
bile akk aku cakap aku nak ngajar taun depan.
langsung dia tak percaya sebab ingat aku maseh sekolah menengah.
=)
ini sangat la membuatkan mood aku rajin nak tolong akk aku ni. hihi


korang pernah tak melalui bende tu. penah satu masa dulu. aku nek bas ting2(bas sambung2 yang ada loceng tu ha)ada la budak sekolah menengah duduk kat belakang aku. siap boleh pulak ngurart2 aku. last2 aku cakap. adek tu tak sesuai untuk akak la.
dia mati2 tak percaya aku kakak siap nak tengok IC. apehal la budak2 skang.

asik nak ngurat orang tua je.

salah kot.
aku ni..
awet muda kan.
siap muda 10 tahun muda orang kate.

korang nak tau tak nak awet muda camne.
meh aku aku kongsi macamana nak awet muda ni


rajin2 minum air masak
kalau ikutkan. aku memang tak suka benda manis-manis ni. tapi aku suka coklat. sebab aku suka coklat. biasanya aku akan minum air masak banyak2. baru la neutral jadinya. hehe. takpun lepas makan. korang amalkan la lepas makan je minum air masak.
lambat la kedut jadinya
minum teh O tawar
kalau korang nak tau. minum teh ni bagus untuk kesihatan. selain mengurangkan toksik dalam badan. dia juga adalah salah satu penawar kanser. kalau nak belanja aku minum tak susah. order teh O kurang manis je aku dah boleh lepak same2.
makan la sayur-sayuran hijau dan pedas
selain daripada bagus untuk pencernaan dan penghadaman. sayuran ni kan ada vitamin C. maka. dari hari ini. marilah makan sayur - sayuran hijau untuk awet muda.


anyway.
ank sedara aku ni sebok baca entry aku.
eish.
tak selesa la patin oi!.

dah. kene stop
dia sebok nyendeng2 kat aku ni.



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Thursday, June 17, 2010

how to manage stress

A lecturer, when explaining stress management to an audience, raised a glass of water and asked, 'How heavy is this glass of water?'

Answers called out ranged from 8oz. To 20oz.

The lecturer replied,
'The absolute weight doesn't matter. It depends on how long you try to hold it. If I hold it for a minute, that's not a problem. If I hold it for an hour, I'll have an ache in my right arm. If I hold it for a day, you'll have to call an ambulance. In each case it's the same weight, but the longer I hold it, the heavier it becomes.'


He continued,

'And that's the way it is with stress management. If we carry our burdens all the time, sooner or later, as the burden becomes increasingly heavy, we won't be able to carry on. As with the glass of water, you have to put it down for a while and rest before holding it again. When we're refreshed, we can carry on with the burden. So, before you return home tonight, put the burden of work/life down. Don't carry it home. You can pick it up tomorrow.'

so kawan, apa yang membebankan kamu sekarang, let them down for a moment if you can. Relax; pick them up later after you've rested.

And then he shared some ways of dealing with the burdens of life:

  1. Accept that some days you're the pigeon, and some days you're the statue.
  2. Always keep your words soft and sweet, just in case you have to eat them.
  3. Always read stuff that will make you look good if you die in the middle of it.
  4. Drive carefully. It's not only cars that can be recalled by their Maker.
  5. If you can't be kind, at least have the decency to be vague.
  6. If you lend someone RM20 and never see that person again, it was probably worth it.
  7. It may be that your sole purpose in life is simply to serve as a warning to others.
  8. Never buy a car you can't push.
  9. Never put both feet in your mouth at the same time, because then you won't have a leg to stand on..
  10. Nobody cares if you can't dance well. Just get up and dance.
  11. Since it's the early worm that gets eaten by the bird, sleep late.
  12. The second mouse gets the cheese.
  13. When everything's coming your way, you're in the wrong lane.
  14. Birthdays are good for you. The more you have, the longer you live.
  15. You may be the only one person in the world, but you may also be the world to one person.
  16. Some mistakes are too much fun to only make once.
  17. We could learn a lot from crayons. Some are sharp, some are pretty and some are dull..Some have weird names and all are different colors, but they all have to live in the same box.
  18. A truly happy person is one who can enjoy the scenery on a detour.

Tuesday, July 7, 2009

=accept and change=

semalam..aku dpt nasihat berguna dr org tersyg..dia ckp...
"matlamat yang kita tuju mestila besar"..punya la aku bertegang urat tanak trima wlpn aku tau benda tu betul...biase la..nak jdkn sesuatu tu menarik kena la tau pro and kontranya..kalo trima je bulat-bulat..tentu la takde perkembangan ilmu..btol x??..ni la antara bukti-bukti nak menyatakan fact tersebut betul
1. kalau kita target bawak air sesudu dari rumah pergi tempat kerja....mana yang lagi mencapai matlamat..(siap bagi pilihan lagi..)..
-bawa air satu sudu dalam sudu atau
-bawa air sesudu dalam satu cawan
so...antara pilihan tu mana lg bernas..
jwpn: mesti la bawa air sesudu dalam 1 cwn..btol x??..so..kesimpulannya adalah..target dalam hidup kita bia besa..supaya kita leh dpt yang kecil2..then die bg contoh lg...
2.kalau kite target nak duduk rumah banglo...kalau dapat dok flat..ape kite rasa??
aku pon jwb..kecewa...(heheheh..negative tak??)
die terangkan la plak..kalau kite target kita nak duduk rumah banglo...usaha kita mestila mcm kita nak rumah banglo..kita usaha kuat..kita tak mudah putus asa..sebab target kita besa...btol??(die tnye aku le plak..)..aku pon ktawe2 then jwb...btoooooolllll...
so kalau kite cuma dpt dok flat je..kita mesti rasa bersyukur sebab usaha kita lebih dari sepatutnya..tapi kalau dari awl kita set nak dok umh flat..tak mungkin la kita akan dok umah banglo..even masok AF skang pon dah tak dpt banglo tau....(btol gak kan..hehe)
so kesimpulannya aku kene la bersita-cita besar..nak dok umah banglo..nak pakai bmw 3 series...pe lagi?? nak bli langsir mahal tok rumah banglo aku..nak pakai intan berlian yang grand-grand gitu...tapi tak ke nampak macam mata duitan lak??
eish2..payah...payah..

sebenarnya..btol la tu..matlamat kita kena la besar...supaya kita ni hidup penuh tujuan...ade lagi sebenarnya contoh2 yang die bg..antaranya ialah

3. kalau kita target nak anak 10...mesti la usaha kita pon macam nak anak 10..btol x?? aku pon mls nak ulas ape yang aku jwb..hehe..then mesti la die truskan..berbanding nak anak 1...kalau nak anak 1..mesti asik kene berjaga2 je...kan ke susah tu..(oo..br aku phm maksud die)..so kesimpulannya..mesti target ramai ank..=)

then aku tanye lak...abiz..kalo ade bos baru???

die : kene la accept and change..stiap orang ada peluang untuk berubah..
aku: sy yang kene brubah?
die : stiap org syg..
aku: ok..
die : failure to accept is failure to change..and failure to change.....
aku: bykknya fail...
die : dah tanak brubah...kirenye gagal la dlm idop
aku: so kene trima la?
die : tak nak trima pon bukan boleh buat apa..so learn from new environment
aku: i will...

so..
esok...bukan penghujung hari...akan ada esok lg..
jgn rasa hari ini..adalah hari segalanya..tapi
jgn terlalu menaruh esok ada
kerana...apa yang kita lakukan hari ini..
akan juga berbalik hari esoknya..
bertnya pd diri..apa silap ku
bertanya pd hati..apa niatku
bertanya pd hari..adakah esok untukku



lynn....cyberjaya....

page

Followers