Showing posts with label diari naim. Show all posts
Showing posts with label diari naim. Show all posts
Sunday, October 11, 2015
Tumbesaran Anak : Tahap Mana?
Ni gambar tahun ni. 2015.
tema raya adalah hitam.
semuanya sebab tak sempat nak jahit baju raya dah
sebok dengan anak kecil dan anak sulung yang manja asek nak berkepit dengan mummy.
asal bukak mesin jahit mesti bz nak letak tangan sekali.
anak sulung aku panggil nama Naim. Naim perwatakannya agak hati tisu. terang hati dan manja. maybe sebab anak sulung, Naim agak manja masa kecilnya kalau nak dibandingkan dengan adiknya si Nely. Time kecik - kecik (baby) Naim tak pandai nak isap puting susu. terpaksa la dady goncang botol susu nak bagi Naim minum. pakai straw untuk minum susu. Naim pandai isap botol susu bila Nely lahir. masuk 1 minggu Nely lahir mumy bagi Naim pakai botol susu baru. Naim terus pandai isap susu.
itu la orang kata. Budak ni bila ber adik pandai sendiri.
Naim lambat berjalan. lambat tumbuh gigi.
Tapi Naim cepat pandai dalam hal - hal lain.
1 tahun 4 bulan Naim dah start kenal nombor.
sekarang umur Naim 2 tahun 1/2
Naim dah boleh kira nombor sampai 20. dah boleh baca nombor terbalik dari 10 - 1 dengan susunan yang betul. Naim dah boleh kenal shapes and colors.
yang penting, bila anak - anak kita tak sama dengan orang lain. tak ape lah. ada lebihnya anak kita tu kat tempat lain. tapi still tak terkecuali, time Naim belum jalan bila dah masuk setaun..aku hari - hari google pasal anak berjalan lambat. so paling tak pun. entry ni if ada ibu - ibu terbaca akan bagi semangat kat dieorang balik. sama macam aku dulu - dulu.
Akhirnya umur 1 tahun 3 bulan baru la dapat tengok Naim jalan terkedek-kedek. sekarang pulak da pandai bagi alasan if taknak jalan.
Naim bagitau Naim takut..ceh...
anak - anak....
Nely pulak bila tengok lebih berdikari berbanding Naim. walaupun Nely anak kedua, tapi nampak Naim lagi manja berbanding Nely. Nely cergas. dari kecik lagi Nely dah pandai isap botol. tak susah nak ajar Nely isap botol. cuma bagi je puting NUK (experience dari Naim jugak). Nely dah pandai isap. memang dari anak 1st lagi, puting NUK orthodentik tu tak pernah lagi mengecewakan aku n shahrul. memang diterima oleh 2 anak kami. eceh!
so tak la susah da dady nak goncang - goncang susu bagai. Nely pun belum tahap pandai minum pakai straw lagi. Tapi Nely lagi cepat bergerak. Nely cepat meniarap, cepat merangkak dan cepat memanjat - manjat.
Sekarang ni Nely 8 bulan. dah jaguh panjat tangga. da start menyusur dinding. dah jugak pandai cium - cium orang. cubit orang dan jugak buat muka comel - comel manja mintak gigit.
hopefully perkembangan otak Nely sama pantas macam Naim.
bukan la nak mendedahkan bahan - bahan ilmiah awal usia. tapi tumbesaran anak - anak perlu la jugak sejajar dengan peredaran zaman.
tapi nak tak nak. mak - mak zaman sekarang perlu sedar, anak perlu pandai membaca sukukata ringkas sebelum anak masuk darjah 1.
perlu pandai mengira sekurang-kurangnya 100.
ni pesanan cikgu orang kecil.
hehhe.
otak da buntu
so bai
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
kait mengait dengan :
anak,
bahan bacaan,
diari naim,
diari nely,
lambat jalan,
pandai,
puting,
tumbesaran anak
Wednesday, May 20, 2015
Tips : Membuat anak membaca seawal Usia.
Alhamdulillah.
Genap si Nely 4 bulan semalam. dan 5 hari lepas genap Naim 2 tahun.
Betapa bertuahnya badan. Anak sepasang comel - comel.
Rasa bersyukur bertambah-tambah bila tengok anak makin pandai.
Sejak anak 2 ni. memang tak sempat apa nak menurunkan petua.
Naim baru je sminggu lepas genap 2 tahun. tapi alhamdulillah dia da kenal huruf dan nombor. pantang ada tulisan dia akan sebut huruf tu satu - satu.
so kali ni aku nak cerita apa yang aku bagi n suami buat untuk naim minat nak kenal ABC seawal usia.
kalau kenal maknaya bila kita tulis kat kertas tanya dia nuruf n nombor tu dia boleh sebut dengan betul.
cumanya cara dia sebut seven jek agak pelik. tehehehe
dia pronounce seven as LELEN.
Genap si Nely 4 bulan semalam. dan 5 hari lepas genap Naim 2 tahun.
Betapa bertuahnya badan. Anak sepasang comel - comel.
Rasa bersyukur bertambah-tambah bila tengok anak makin pandai.
Sejak anak 2 ni. memang tak sempat apa nak menurunkan petua.
Naim baru je sminggu lepas genap 2 tahun. tapi alhamdulillah dia da kenal huruf dan nombor. pantang ada tulisan dia akan sebut huruf tu satu - satu.
so kali ni aku nak cerita apa yang aku bagi n suami buat untuk naim minat nak kenal ABC seawal usia.
- ramai ibu bapa sekarang merasakan penggunaan teknologi kepada anak - anak tidak bagus. kena ingat semua benda yang digunakan tanpa pengawasan adalah berbahaya. sama jugak macam penggunaan tablet. bagi aku, naim ada masanya yang aku bagi untuk main tab. dan dalam tab tu aku dah downloadkan siap2 benda interactive macam nursery rythme, pororo interactive learning, siri busybeaver dan sbgnya. so naim akan minat untuk belajar n menghafal lagu tersebut. tapi macam aku cakap. semua tu memerlukan penglibatan parent. naim ada aku n husband + mak + ayah dia untuk tengok tab tu sama - sama.
- selain daripada tu, aku belikan naim permainan semua berasaskan pembelajaran. kiranya dalam dia seronok bermain, dia juga seronok belajar. antara permainan yang interactive yang dipunyai naim adalah seperti berikut
- blog ABC dan 123 - blog ni aku beli murah aje. satu papan ni lebey kurang RM 3 jek. dan boleh didapati di MR. DIY shop. selain dari dia seronok menggembur. anak akan belajar bentuk huruf dan mengenal nombor dan huruf.

- talking octopus. selain mengenal warna, anak akan mengenal nombor dan merangsang motor halus anak untuk memegang bola dan memasukkan barang dengan tepat kedalam lubang

- lettasaurus. saurus ni menyanyi lagu ABC, warna dan huruf awalan benda. ini adalah permainan pertama Naim ada untuk ABC. berkesan sebab naim suka picit kepala saurus ni untuk dengar lagu ABC. kalau 1 hari dengar 2 kali. sebulan da brape kali ye x.
- spin n sing alphabet. yang ni pulak ada bunyi2 haiwan. n boleh pusing - pusing. kiranya dia lebey kurang lettasaurus, tapi lettasaurus kena tekan satu-satu. tapi yang ni bley pusing je laju2.
- hasilnya, naim dah boleh hafal lagu2 nursery rythme dan kenal nombor 1 - 10 dalam usia seawal 1 1/2 tahun.
- 1 tahun 10 bulan kenal nombor (bukan menghafal)
- 1 tahun 11 bulan kenal ABC
kalau kenal maknaya bila kita tulis kat kertas tanya dia nuruf n nombor tu dia boleh sebut dengan betul.
cumanya cara dia sebut seven jek agak pelik. tehehehe
dia pronounce seven as LELEN.
kait mengait dengan :
cikgu,
diari naim,
ibu,
tips
Friday, January 23, 2015
Diari Naim : Umur 1 Tahun 8 Bulan
Shahrulnaim Damien bin Shahrulnizam sah bergelar abang pada 19 Januari 2015.
Journey Naim untuk 1 Tahun 8 Bulan
1. Dah boleh kenal anggota badan (bila kita tanya anggota tu atau suruh dia tunjuk anggota tersebut)
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Journey Naim untuk 1 Tahun 8 Bulan
1. Dah boleh kenal anggota badan (bila kita tanya anggota tu atau suruh dia tunjuk anggota tersebut)
- kaki
- tangan
- kepala
- telinga
- pusat
- tetek
- bebird
- hidung
- mulut
- mata
2. Dah kenal orang yang selalu dia jumpa (dah boleh sebut)
- DD - dady
- Mi - mummy
- nenek
- Atok
- Ain dan Alif (nama sepupu kesayangan dia)
- Yah - Ayah
- Mak - Emak
- Acu
- Adek
3. Dah boleh hafal no dan selalu sebut one to ten dengan lancar
4. Kenal beberapa gambar or benda yang dia nampak or sebut benda yang dia nak
- ulat
- apple
- ball
- ayam
- quack - itik
- bek2 cin - baik2 licin
- jum nek tas - jom naik atas
- jam
- ower - flower
- fish
- pin pin - Upin Ipin
- boboi - Boiboiboy
- Ha5 - Hi 5
- teb - Tab
- shashak - cicak
- aikim - aiskrim
- syuk - masuk
- wang - buang
5. Dah boleh ikut lirik Alif Ba Ta dengan lancar
6. Boleh Hafal beberapa nursery ryhme yang selalu dia denga mcm - 5 little duck, Hickory Dickory Dock n else..
7. Gigi baru aje tumbuh 6 batang dan susah untuk suruh dia gosok gigi. If nak suruh si Naim Damien ni gosok gigi kena cakap "Open Wide" baru la dia akan cakap "AAAAA"
8. Nak makan baca bismillah then cakap amin
9. pandai dah request nak tulis. then mintak pen or marker untuk conteng2.
10. Baru la sminggu dapat adek masih lagi kadang2 gian nak menetek.
Itu je kot stakat ni. bahu sakit. dalam pantang kan.
eheh
ada kena mengena tak?
p/s : semoga Shahrulnaim Damien membesar dengan sempurna, jadi anak bijak dan soleh.
Amin..
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
kait mengait dengan :
diari naim,
new life
Wednesday, August 13, 2014
diari naim : 1 tahun
memang da lama sangat tak berjaya nak mengapdate blog ni. lagi - lagi sejak ada bujang sorang tu. kat rumah jangan cakap la nak update blog, bukak computer pon dah tak dan.
bizi mengalahkan orang anak lima enam kan.
dalam tak sedar dah setahun da anak bujang mummy ni..sekejap je rasa dah setahun. setiap masa rasa nak cium dan gentel - gentel si bujang sorang tu.
naim masih lagi menyusu badan. masih asyik tunggu mummy balik sekolah. then akan menyusu puas - puas.
dalam usia setahun, naim tak minum susu dari botol da. dia minum susu guna straw je. tak suka rasa puting tiruan mungkin. naim jugak tak hisap puting dan no bantal busyuk.
Alhamdulillah. naim anak senang di jaga.
eventho da setahun, naim belum tumbuh gigi lagi. mummy ada la gak rasa risau sebab anak orang umur 5 6 bulan dah tumbuh gigi. umur setahun dah 8 batang gigi. naim = xde gigi. heheh.
mummy pun kerap la search kenapa naim belum tumbuh gigi. ada orang cakap nak jalan cepat. tapi tak juga. naim masih berpaut pada sofa untuk bergerak. eventho dia sebenarnya dah boleh berjalan jatuh. tapi naim refuse untuk jalan. setiap kali suruh jalan naim duduk.
mak mana tak risau kan..
MIL lak asik banding2 kan naim dengan semua budak yang dia jumpa. alahai nak.... kesian awak.
tapi daddy pesan kat mummy, naim bukan sakit or apa. cuma belum masanya naim nak tumbuh gigi dan berjalan. tak payah nak risau or paksa - paksa. bila sampai masanya naim akan tumbuh gigi dan berjalan.
tq dd..
tapi sebagai mak - mak, sapa la yang tak risau dengan perkembangan anak kan.
lagi - lagi kalau anak kita tu selalu je nak di bandingkan dengan anak orang.
anyway..naim sihat walafiat eventho dia tak le berbadan semangat macam anak org yang tiba - tiba gebus gebas. badan dia slim je ha.
nak ngikut sapa ye tak...mak ayah dia kan selim melim..tak mungkin tetiba dia membesar nak berdouble chin bagai.
dalam umurnya setahun naim dah faham arahan ringkas or perbuatan yang selalu di terap kan contoh
1. salam - dia akan hulur tangan kanan dan cium tangan orang.
2. kiss - sama ada dia akan cium kita sambil bunyi2 or dia tadah pipi
3. five - dia tepuk tangan orang yang sebut five kat dia
4. azan - letak tangan kat telinga dan bunyi aaaaaa panjang
5. bila mummy/dady/mak/ayah sebut 'jom tengok moon' - dia akan tunjuk pintu (utk keluar) dan tepuk2 mulut then tunjuk atas (tunjuk moon)...
6. panggil nama - ame - utk mummy, abaah - dady, ayah - untuk semua org yang dia nak panggil, aye - air, mam utk makan
7. selak tudung / baju ami bila nak tek..dan sebut 'pat..pat..pat' sebab suruh mummy cepat.
8. dah pandai mintak apa dia nak dengan tunjuk dekat mana barang tu ada.
mak mana yang rasa anak dia tak comel ye dak. semua akan rasa anak diaorang comel gile kalau dapat buat semua tu..camtu la gak aku.
now..
dia addicted tengok crita upin - ipin, iklan susu friso, pantang dengo lagu mesti nak berjoget dan pandai lentok2kan kepala if nak main cak2 dengan orang.
semoga shahrulnaim damien mummy membesar dengan sihat, menjadi orang yang bijaksana dan berbudi bahasa.
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
bizi mengalahkan orang anak lima enam kan.
dalam tak sedar dah setahun da anak bujang mummy ni..sekejap je rasa dah setahun. setiap masa rasa nak cium dan gentel - gentel si bujang sorang tu.
naim masih lagi menyusu badan. masih asyik tunggu mummy balik sekolah. then akan menyusu puas - puas.
dalam usia setahun, naim tak minum susu dari botol da. dia minum susu guna straw je. tak suka rasa puting tiruan mungkin. naim jugak tak hisap puting dan no bantal busyuk.
Alhamdulillah. naim anak senang di jaga.
eventho da setahun, naim belum tumbuh gigi lagi. mummy ada la gak rasa risau sebab anak orang umur 5 6 bulan dah tumbuh gigi. umur setahun dah 8 batang gigi. naim = xde gigi. heheh.
mummy pun kerap la search kenapa naim belum tumbuh gigi. ada orang cakap nak jalan cepat. tapi tak juga. naim masih berpaut pada sofa untuk bergerak. eventho dia sebenarnya dah boleh berjalan jatuh. tapi naim refuse untuk jalan. setiap kali suruh jalan naim duduk.
mak mana tak risau kan..
MIL lak asik banding2 kan naim dengan semua budak yang dia jumpa. alahai nak.... kesian awak.
tapi daddy pesan kat mummy, naim bukan sakit or apa. cuma belum masanya naim nak tumbuh gigi dan berjalan. tak payah nak risau or paksa - paksa. bila sampai masanya naim akan tumbuh gigi dan berjalan.
tq dd..
tapi sebagai mak - mak, sapa la yang tak risau dengan perkembangan anak kan.
lagi - lagi kalau anak kita tu selalu je nak di bandingkan dengan anak orang.
anyway..naim sihat walafiat eventho dia tak le berbadan semangat macam anak org yang tiba - tiba gebus gebas. badan dia slim je ha.
nak ngikut sapa ye tak...mak ayah dia kan selim melim..tak mungkin tetiba dia membesar nak berdouble chin bagai.
dalam umurnya setahun naim dah faham arahan ringkas or perbuatan yang selalu di terap kan contoh
1. salam - dia akan hulur tangan kanan dan cium tangan orang.
2. kiss - sama ada dia akan cium kita sambil bunyi2 or dia tadah pipi
3. five - dia tepuk tangan orang yang sebut five kat dia
4. azan - letak tangan kat telinga dan bunyi aaaaaa panjang
5. bila mummy/dady/mak/ayah sebut 'jom tengok moon' - dia akan tunjuk pintu (utk keluar) dan tepuk2 mulut then tunjuk atas (tunjuk moon)...
6. panggil nama - ame - utk mummy, abaah - dady, ayah - untuk semua org yang dia nak panggil, aye - air, mam utk makan
7. selak tudung / baju ami bila nak tek..dan sebut 'pat..pat..pat' sebab suruh mummy cepat.
8. dah pandai mintak apa dia nak dengan tunjuk dekat mana barang tu ada.
mak mana yang rasa anak dia tak comel ye dak. semua akan rasa anak diaorang comel gile kalau dapat buat semua tu..camtu la gak aku.
now..
dia addicted tengok crita upin - ipin, iklan susu friso, pantang dengo lagu mesti nak berjoget dan pandai lentok2kan kepala if nak main cak2 dengan orang.
semoga shahrulnaim damien mummy membesar dengan sihat, menjadi orang yang bijaksana dan berbudi bahasa.
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
kait mengait dengan :
diari naim,
new life
Monday, January 13, 2014
diari naim : Makanan yang diambil selepas 6 bulan
esok.
14/1/14
genap shahrulnaim damien permata hati ami ni 8 bulan.
dah dekat 4 bulan jugak la ami tak menulis dekat blog ni. sebab hari - hari rasa bz memanjang.
shahrulnaim damien membesar dengan sihat.
alhamdulillah.
setakat ni naim dah pandai merangkak. tapi sebab eksaited belum ada lagi ambil gambar naim semasa merangkak.
naim jugak dah banyak akal.
dah pandai nak main dengan abang irfan. suka main dengan abang alif dan pegi rumah paklong bila balik kampung.
anak dah besar. rasa seronok sangat.
happy bila tengok semua pergerakan dia.
masih lagi menyusu badan. eventho semua stok susu aku buang. :)..
naim stakat ni stop kejap pakai CD sebab dia dah aktif. so dady dia macam tak kuasa nak mengejar dia untuk pasang butang-butang CD.
kali ni nak share beberapa makanan yang naim makan.
naim start makan time dia 6 bulan. mumy lak cuma beli makanan yang sedia bancuh ngan susu badan je semua makanan dia
selain tu ada gak kasi naim biskut teething rusk bagai. tapi macam tak berbaloi beli sebab dia gigit2 lepas tu biskut jatuh. then kene buang. so rasa membazir. anyway..ada gak survey beberapa makanan bayi macam ella's kicthen bagai.
tapi bila bagi anak makan ni baca la ingredient dia betul2 jangan sampai tersalah beli benda2 tak sepatutnya dia makan.
mummy tengah berfikir2 untuk hantar naim amik jap pnemococcal. takut gak dengar pasal penyakit tu.. hmm..
bila tengok naim rasa nak hantar pegi jadi cover page pa & ma la.
agak2 dapat x?? hehe
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
14/1/14
genap shahrulnaim damien permata hati ami ni 8 bulan.
dah dekat 4 bulan jugak la ami tak menulis dekat blog ni. sebab hari - hari rasa bz memanjang.
shahrulnaim damien membesar dengan sihat.
alhamdulillah.
setakat ni naim dah pandai merangkak. tapi sebab eksaited belum ada lagi ambil gambar naim semasa merangkak.
naim jugak dah banyak akal.
dah pandai nak main dengan abang irfan. suka main dengan abang alif dan pegi rumah paklong bila balik kampung.
anak dah besar. rasa seronok sangat.
happy bila tengok semua pergerakan dia.
masih lagi menyusu badan. eventho semua stok susu aku buang. :)..
naim stakat ni stop kejap pakai CD sebab dia dah aktif. so dady dia macam tak kuasa nak mengejar dia untuk pasang butang-butang CD.
kali ni nak share beberapa makanan yang naim makan.
naim start makan time dia 6 bulan. mumy lak cuma beli makanan yang sedia bancuh ngan susu badan je semua makanan dia
- biskut farley's rusks. biskut ni biskut beras. ada beberapa perisa yang naim ambil antaranya ialah original, banana dan orange. masa mula - mula consume biskut ni naim tak menghadapi sebarang masalah penghadaman. rasa macam confident je bagi sebab naim suka. yang penting masa nak bagi anak pilihan makanan ni..mummy tengok zat yang di kandungi oleh makanan tu.
- then bila dah consume biskut beras tu macam tak best pulak naim asik makan biskut siang malam. bila tengok jadual pun ada beberapa kali naim kena makan. so mummy pun pegi la tengok produk heinz yang lain. sebab masa dl ayah naim kerja atas kapal, dady selalu bawak balik heinz dalam botol untuk abang irfan. cuba jugak untuk naim beberapa perisa untuk naim. dari gel sampai la custard. last2.. botol yang ni naim paling suka. bila suap terlonjak2 gembira dia.. botol ni naim buat sebagai snek petang2 sementara nak menunggu makan berat.
- ni pulak anakanda makan waktu diner. keledek dan lobak untuk makan malam. yang ni pun mummy bancuh guna susu mummy. so variety jugak la untuk naim makan. yang ni teksturnya macam kentang lenyek KFC tu. naim consume benda ni sampai la sekarang.
- Baru baru ni pulak mummy tambah menu naim dengan makan gandum plak sebab naim nampak aktif. so mummy fikir naim boleh makan cerelac gandum dan bilis. tapi yang ni macam nak tukar menu lepas abis kotak ni sebab dah makan beberapa kali baru terfikir pasal ikan bilis tu di proses sekali dengan kepalanya. so macam tak best plak bagi naim makan kepala bilis skali.Tekstur cerelac ni lagi kasar dari baby royale tu. so a bit lambat la naim makan.
selain tu ada gak kasi naim biskut teething rusk bagai. tapi macam tak berbaloi beli sebab dia gigit2 lepas tu biskut jatuh. then kene buang. so rasa membazir. anyway..ada gak survey beberapa makanan bayi macam ella's kicthen bagai.
tapi bila bagi anak makan ni baca la ingredient dia betul2 jangan sampai tersalah beli benda2 tak sepatutnya dia makan.
mummy tengah berfikir2 untuk hantar naim amik jap pnemococcal. takut gak dengar pasal penyakit tu.. hmm..
bila tengok naim rasa nak hantar pegi jadi cover page pa & ma la.
agak2 dapat x?? hehe
![]() |
| buah hati ami : dady n naim <3 banyak2.="" br="">3> |
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
kait mengait dengan :
cinta,
diari naim,
gambar
Tuesday, September 3, 2013
diari naim : Mummy and work
salam.
dah dekat 3 minggu aku naik kerja. dan dah 3 minggu jugak naim dijaga rapi oleh dady naim.
mummy tak la risau sangat kalau naim nangis2 kat rumah sebab daddy ada untuk layan naim.
daddy pandai jaga naim. tau kerenah naim yang comel.
lagi seminggu pulak, daddy nak sambung belajar balik. mummy pulak kerja. mummy risau nak tinggalkan naim kat rumah. sebab naim minum susu mummy. sebab tu naim selalu lapar. dari naim bayi sampai hampir 4 bulan ni mummy and ddy je yang jaga naim. takde orang lain.
sekarang hari-hari mummy fikir sapa nak jaga naim. naik sedih pun ada. mummy tak tau nak buat keputusan macamana bila daddy tanya soalan ni kat mummy. mummy kalau boleh taknak naim dijaga oleh orang lain.
dah dekat sebulan jugak naim tak balik kampung nenek medan. sebab mummy bz sangat dengan work mummy. kadang-kadang mummy balik tengahari malam mummy kene work lagi sayang. kesian naim.
umur kecik lagi dah kena tinggal mummy.
naim membesar dengan sihat. perkembangan naim mummy akan update dekat entry 4month journey. mummy curi-curi masa nak update. sebab sekarang ni balik rumah je laptop kesayangan mummy tak kan bersentuh. naim la yang mummy belek setiap masa.
kat sekolah mummy sibuk catchup kerja yang 3 bulan mummy tinggal. banyak buku nak tanda. syllibus mummy nak tengok balik. mummy takut anak murid yang mummy ajar tak faham apa yang diaorang dah belajar selama mummy cuti.
nasib daddy naim ada. mummy balik daddy dah siap basuh baju. dah susukan naim. malah semua cloth diaper yang naim pakai semua daddy yang uruskan.
naim berjaya suka botol susu yang mummy tukarkan dengan puting NUK. bijak anak mummy ni.
hari ni harijadi daddy naim. mummy tak buat ape untuk daddy sayang. kesian daddy. mummy lebihkan naim dari daddy. mummy asik belek naim sampai naim tidur.
kalaulah mummy orang kaya sayang.
dah lama mummy goyang2 kaki duduk rumah jaga awak aje.
naim mummy yang comel,
mummy doa semoga cepat cuti sekolah tiba dan naim cepat membesar. boleh la naim ikut mummy pegi sekolah. :))
lepas ni jadual kita sekeluarga akan berubah.
pagi-pagi dady hantar mummy pegi work.
daddy pegi belajar.
paling cepat mummy balik mayb pukul 3.
daddy balik pukul 5.
macammana ni???
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
dah dekat 3 minggu aku naik kerja. dan dah 3 minggu jugak naim dijaga rapi oleh dady naim.
mummy tak la risau sangat kalau naim nangis2 kat rumah sebab daddy ada untuk layan naim.
daddy pandai jaga naim. tau kerenah naim yang comel.
lagi seminggu pulak, daddy nak sambung belajar balik. mummy pulak kerja. mummy risau nak tinggalkan naim kat rumah. sebab naim minum susu mummy. sebab tu naim selalu lapar. dari naim bayi sampai hampir 4 bulan ni mummy and ddy je yang jaga naim. takde orang lain.
sekarang hari-hari mummy fikir sapa nak jaga naim. naik sedih pun ada. mummy tak tau nak buat keputusan macamana bila daddy tanya soalan ni kat mummy. mummy kalau boleh taknak naim dijaga oleh orang lain.
dah dekat sebulan jugak naim tak balik kampung nenek medan. sebab mummy bz sangat dengan work mummy. kadang-kadang mummy balik tengahari malam mummy kene work lagi sayang. kesian naim.
umur kecik lagi dah kena tinggal mummy.
naim membesar dengan sihat. perkembangan naim mummy akan update dekat entry 4month journey. mummy curi-curi masa nak update. sebab sekarang ni balik rumah je laptop kesayangan mummy tak kan bersentuh. naim la yang mummy belek setiap masa.
kat sekolah mummy sibuk catchup kerja yang 3 bulan mummy tinggal. banyak buku nak tanda. syllibus mummy nak tengok balik. mummy takut anak murid yang mummy ajar tak faham apa yang diaorang dah belajar selama mummy cuti.
nasib daddy naim ada. mummy balik daddy dah siap basuh baju. dah susukan naim. malah semua cloth diaper yang naim pakai semua daddy yang uruskan.
naim berjaya suka botol susu yang mummy tukarkan dengan puting NUK. bijak anak mummy ni.
hari ni harijadi daddy naim. mummy tak buat ape untuk daddy sayang. kesian daddy. mummy lebihkan naim dari daddy. mummy asik belek naim sampai naim tidur.
| sapa nak jaga naim ni mummy? |
dah lama mummy goyang2 kaki duduk rumah jaga awak aje.
naim mummy yang comel,
mummy doa semoga cepat cuti sekolah tiba dan naim cepat membesar. boleh la naim ikut mummy pegi sekolah. :))
lepas ni jadual kita sekeluarga akan berubah.
pagi-pagi dady hantar mummy pegi work.
daddy pegi belajar.
paling cepat mummy balik mayb pukul 3.
daddy balik pukul 5.
macammana ni???
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
kait mengait dengan :
diari naim,
dilema
Monday, July 22, 2013
diari naim : 2nd month journey
ok. salam. naim da dua bulan sayang
da jugak dapat imunisasi 2 bulan.
nurse pesan. inject ni buat baby demam. ami risau je naim demam lepas kena suntik. kesian kat naim nanti tak selesa.
lepas inject. time dady hantar toto pegi dobi, ami terus je minumkan nai cecair paracetamol.
naim minum sikit2 then buat muka pelik. ami masuk kan sikit2 then upah susu. akhirnya abis gak 2mil naim minum.
naim merengek sikit je petang tu. lepas mandi, ami bagi susu..naim terus tidur. sepanjang malam tu ami pegang2 dahi naim. tapi alhamdulillah. anak ami kuat. yeay
naim tak demam. suka hati ami jadinya.
naim da 2 bulan tapi belum lagi selalu minum kat botol. harini ami da bli puting silicon dari japlo. jenis komforter. ami tetap tak beli botol susu baru. so naim memang ada satu je botol susu tommie tippie tu. ami beli puting silicon baru sebab nak cuba minumkan naim guna botol simpan susu.
ape yang bestnya puting ni macam la nipple ami lepas je naim isap selalu
mana la tau sebab bentuk dia ni naim nak
botol TT naim takde puting camni. yang ada cuma puting kosong je bentuk nipple camni. yang botol susu punya takde.
harap2 guna puting japlo tu naim nak isap botol. naim say no to
1. buai
2. puting kosong
3. bantal busuk or anything untuk tidur
ami tanak naim ada 3 benda ni untuk kehidupan kecil naim.
taknak ada 3 benda yang merumitkan naim nak pegi jalan2 dan berehat dalam masa yang sama.
harap2. naim berjaya mengatasi masa kecilnya tanpa 3 benda ni.
stakat ni takde masalah lagi nak tidurkan naim guna benda ni.
sekarang belanja ami untuk naim pun makin kurang sebab naim da pakai cloth diaper. so lampin pakai buang yang ami beli masa naim naik sebulan haritu belum lagi habis.
naim jugak tak perlu beli susu sebab naim minum susu ami aje.
2 bulan perkembangan berat naim adalah
alhamdulillah.
anak ami makin comel..:)
sekarang ami da ada dua shahrul. n ami selalu tanya. dua2 shahrul sayang razlina x? sebab razlina sayang dua2 shahrul.
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
da jugak dapat imunisasi 2 bulan.
nurse pesan. inject ni buat baby demam. ami risau je naim demam lepas kena suntik. kesian kat naim nanti tak selesa.
lepas inject. time dady hantar toto pegi dobi, ami terus je minumkan nai cecair paracetamol.
naim minum sikit2 then buat muka pelik. ami masuk kan sikit2 then upah susu. akhirnya abis gak 2mil naim minum.
naim merengek sikit je petang tu. lepas mandi, ami bagi susu..naim terus tidur. sepanjang malam tu ami pegang2 dahi naim. tapi alhamdulillah. anak ami kuat. yeay
naim tak demam. suka hati ami jadinya.
naim da 2 bulan tapi belum lagi selalu minum kat botol. harini ami da bli puting silicon dari japlo. jenis komforter. ami tetap tak beli botol susu baru. so naim memang ada satu je botol susu tommie tippie tu. ami beli puting silicon baru sebab nak cuba minumkan naim guna botol simpan susu.
![]() |
| puting silicon japlo |
mana la tau sebab bentuk dia ni naim nak
botol TT naim takde puting camni. yang ada cuma puting kosong je bentuk nipple camni. yang botol susu punya takde.
harap2 guna puting japlo tu naim nak isap botol. naim say no to
1. buai
2. puting kosong
3. bantal busuk or anything untuk tidur
ami tanak naim ada 3 benda ni untuk kehidupan kecil naim.
taknak ada 3 benda yang merumitkan naim nak pegi jalan2 dan berehat dalam masa yang sama.
harap2. naim berjaya mengatasi masa kecilnya tanpa 3 benda ni.
stakat ni takde masalah lagi nak tidurkan naim guna benda ni.
sekarang belanja ami untuk naim pun makin kurang sebab naim da pakai cloth diaper. so lampin pakai buang yang ami beli masa naim naik sebulan haritu belum lagi habis.
naim jugak tak perlu beli susu sebab naim minum susu ami aje.
2 bulan perkembangan berat naim adalah
- lahir : 2.4 kg
- 1st month : 3.6 kg
- 2nd month : 4.64 kg
alhamdulillah.
| shahrulnaim damien bin shahrulnizam |
sekarang ami da ada dua shahrul. n ami selalu tanya. dua2 shahrul sayang razlina x? sebab razlina sayang dua2 shahrul.
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, May 22, 2013
diari naim : putera hati
salam..
tengah pantang kat rumah mak mentua.
so far semuanya berjalan lancar.
aku dah boleh berak kencing. dah tak takut nak berak macam nak berak 1st time. teringat aku masa mula-mula kat hospital tu nak kencing. berdebar gak. then bila staff nurse tanye dah berak kencing ke..aku cakap da kencing..itupun takut..dia terus je gelak then cakap
sepanjang bersalin tu nurse-nurse semua baik-baik aje. mayb jugak sebab aku duduk 1st class. memang la semua berbudi bahasa kecuali masa aku nak checkout tu..nurse tu agak lambat nak update aku. terpaksa la tunggu dari pukul 2 sampai 5.
sekarang si putera hati masih lagi jaundis. kesian dia. asik kena amik darah. betul la orang cakap. rela lagi kita yang sakit tapi jangan anak sendiri. dah jadi mak-mak da rupanya aku ha.
rasa macam bertuah sangat dapat baby sendiri. sakit bersalin tu rasa hilang terus saat anak tu diletak atas dada. sakit macam nak mati tadi memang terus hilang.
aku dah tak sabar nak balik batu pahat.
nak tunjuk anak aku kat mak bapak aku kat kampung. dan aku tau diaorang pun tak sabar nak jumpa cucu lelaki baru diaorang ni. :)
perasaan gembira tu menggebu bila dapat cium dan belek-belek anak sendiri depan mata. sebelum ni rasa dia gerak-gerak je dalam perut. ni dah boleh tengok depan mata. dan cium bau syurga tu. sapa yang tak suka kan.
sebab si naim masih jaundis. aku consume teh pegaga untuk redakan jaundis dia. puas la laki aku pusing-pusing satu uda cari teh tu. tetiba je aku terpk nak cari kat kedai HPA. dan akhirnya jumpa. setakat ni jaundis dia makin turun. alhamdulillah.
naseb la air ni boleh diterima tekak aku.
duduk berpantang rumah mak mentua mestila tak sama macam rumah sendiri. tapi mak mentua aku memang kelas ko jah. pagi2 dah readykan air untuk aku mandi. aku siap mandi turun bawah tinggal susukan budak aje sebab orang tua tu da siap mandikan cucu dia.
dan bertuahnya badan aku..dapat suami yang sangat la rajin melayan bini dia yang 1st time bersalin ni..time ni la rasa sayang kat suami berganda-ganda. maklum la time pantang ni..jiwa sensitif terlebey kan. tak boleh berak pun boleh menyebabkan aku menangis macam budak kecik. bengkak tetek pun leh merengek nangis2. manja terlebih da rasa.
dan eksaited tu harusla di kongsi dengan semua orang. 1st night je dah sekeping gambo aku upload. then masuk seminggu sekeping. rasa macam addicted nak amek gamba budak ni pun ada. tapi tak nak le obses sangat. kang orang bosan lak. haha
so sebab ini dikira diari perjalanan si kecik ni jugak kena la upload beberapa gambar kenangan dia.
sebelum lupa.
selamat hari guru.
dan
selamat hari ibu
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
tengah pantang kat rumah mak mentua.
so far semuanya berjalan lancar.
aku dah boleh berak kencing. dah tak takut nak berak macam nak berak 1st time. teringat aku masa mula-mula kat hospital tu nak kencing. berdebar gak. then bila staff nurse tanye dah berak kencing ke..aku cakap da kencing..itupun takut..dia terus je gelak then cakap
kalau tak de yang pertama ni takde la yang kedua ketiga nanti.hehe. sporting gila staff nurse tu.
sepanjang bersalin tu nurse-nurse semua baik-baik aje. mayb jugak sebab aku duduk 1st class. memang la semua berbudi bahasa kecuali masa aku nak checkout tu..nurse tu agak lambat nak update aku. terpaksa la tunggu dari pukul 2 sampai 5.
sekarang si putera hati masih lagi jaundis. kesian dia. asik kena amik darah. betul la orang cakap. rela lagi kita yang sakit tapi jangan anak sendiri. dah jadi mak-mak da rupanya aku ha.
rasa macam bertuah sangat dapat baby sendiri. sakit bersalin tu rasa hilang terus saat anak tu diletak atas dada. sakit macam nak mati tadi memang terus hilang.
aku dah tak sabar nak balik batu pahat.
nak tunjuk anak aku kat mak bapak aku kat kampung. dan aku tau diaorang pun tak sabar nak jumpa cucu lelaki baru diaorang ni. :)
perasaan gembira tu menggebu bila dapat cium dan belek-belek anak sendiri depan mata. sebelum ni rasa dia gerak-gerak je dalam perut. ni dah boleh tengok depan mata. dan cium bau syurga tu. sapa yang tak suka kan.
sebab si naim masih jaundis. aku consume teh pegaga untuk redakan jaundis dia. puas la laki aku pusing-pusing satu uda cari teh tu. tetiba je aku terpk nak cari kat kedai HPA. dan akhirnya jumpa. setakat ni jaundis dia makin turun. alhamdulillah.
naseb la air ni boleh diterima tekak aku.
duduk berpantang rumah mak mentua mestila tak sama macam rumah sendiri. tapi mak mentua aku memang kelas ko jah. pagi2 dah readykan air untuk aku mandi. aku siap mandi turun bawah tinggal susukan budak aje sebab orang tua tu da siap mandikan cucu dia.
dan bertuahnya badan aku..dapat suami yang sangat la rajin melayan bini dia yang 1st time bersalin ni..time ni la rasa sayang kat suami berganda-ganda. maklum la time pantang ni..jiwa sensitif terlebey kan. tak boleh berak pun boleh menyebabkan aku menangis macam budak kecik. bengkak tetek pun leh merengek nangis2. manja terlebih da rasa.
dan eksaited tu harusla di kongsi dengan semua orang. 1st night je dah sekeping gambo aku upload. then masuk seminggu sekeping. rasa macam addicted nak amek gamba budak ni pun ada. tapi tak nak le obses sangat. kang orang bosan lak. haha
so sebab ini dikira diari perjalanan si kecik ni jugak kena la upload beberapa gambar kenangan dia.
| kaki si comel aku. sebesar 2 jari kan..:) |
| ni la budaknya... |
| 2 insan kesayangan. shahrul n shahrul jr. |
sebelum lupa.
selamat hari guru.
dan
selamat hari ibu
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, May 21, 2013
diari naim : saat kelahiran
13/5/13
arini ami ada temujanji dengan klinik tebrau..ami kene minum air gula lagi untuk kali ketiga..alasan doc sbb nenek medan ade kencing manis..ami ikutkan aje..xkn nak mlawan plak kan...tunggu punya tunggu..xjugak ami dipanggil untuk minum gula..sampai pukul 9...br la nurse cek ami..
harusla lps tu kene sambung puasa smpai 11 lbey..naseb xmuntah ke ape kn..so sbb da lbih pukul 11..ami trus mintak mc aje..dpt la ami cuti isnin tu...
balik rumah..terus rasa lain macam aje..tak tau kenapa..
then..ami pun rilex je dlm bilik..entah macamana tetiba rasa mcm period..skali bila cek memang betul la..ade darah kat panties ami
ami pun cam saspen aje.,trus bgtau ddy....
ami pulak da kua tanda tu terus mandi dan bersiap...ajak dady pegi angsana..nak makan2 dan bawak perut boyot2 saat akhir...
dalam hati da dug2 da..nak bersalin kn..sape xcuak
malam 13/5/13
dady tanye ami..nak pegi hospital ke tak..dady da naik risau sebab ami da start sakit..pukul 8.30 mlm...ami ajak dady makan nasi..tapi ami mampu makan 3 suap aje..then terus tak selera..
sebab tgk ami cam tak tahan..dady ajak ami pegi hospital..ami pun ikut aje..daftar kat hospital ambil masa sangat la lama...ami di check doktor pukul 2 pagi..time tu br je bkk 2cm..tapi rasa sakit macam da bukak 5 6 cm...tp doc pun cakap..contraction ami panjang walaupun br je bukak 2 cm..
sakit ami makin tak boleh handle...pulak tu ami kene masuk 2nd class..1st class katanya penuh..dengan ramai orang tu makin la ami bertambah sakit..ami da la tak pernah masuk wad..dady da merungut2 sebab tak masukkan ami kat swasta..
ami disuntik petidin dalam pukul pat pagi supaya ami tido..tapi bila disuntik makin la ami xboleh handle rasa sakit..bila ami sakit ami akan bangun..berdiri atau tonggeng atas katil. ami tgk orang lain elok aje tido nyenyak..amboi..sangat jeles ye..
brape kali tah nurse yang jaga ami tu bwk pegi check bukaan..bawak ami pegi toilet segale..baik nurse tu layan ami walaupun dekat wad kelas dua..tapi biasa la ada gak nurse lazer ckp ami manja dan tak tahan sakit..hehe..
ala..ami bukan sedar ape tah time tu..apa yang ami buat cuma baca nama nurse aje..siap bc name tag spy lepas bersalin ingat nama dieorang. tapi hampeh..smua la lupa jadinya..
sakit tu ditahan sampai la pukul 7 pagi..ami memang da xboleh duduk atas katil da..so bila cek baru 4 cm je..sebab ami da xtahan..nurse pun anta la ami ke labour room.
14/5/13
nurse pesan suruh tepon dady bgtau ami da nak msk labour room..itu la kali terakhir sebelum berperang ami denga suara dady..tak sempat pun mintak ampun maaf..mayb jugak time tu ami da xingat..:)
ape yang ami ingat dlm labour room tu adalah..contraction yang panjang. setiap kali ami sakit..ami akan panggil nurse untuk mintak pegang tangan. sampai lame-lame nurse suruh pegang besi.tapi..ami tetap nak pegang tangan nurse. sekurang-kurangnya..time sakit nurse boleh pegang2 perut redakan sikit sakit.
battle ni start lebey kurang pukul 8 sampaila pukul 12..then dalam pukul 12 barula 2 orang doktor masuk..doktor cuma tanya macamana condition. then nurse cakap servik ami da start bengkak sebab ami asik teran aje.
sory ye naim..
ami tak tahu macamana tak nak teran. yang ami tahu cuma sakit dan rasa macam benda nak terkeluar kat bawah.
doc cakap..bukaan baru 9 cm. tapi doc akan tolong bersalin je time tu sebab ami da tak ingat ape pon. memang ami denga nurse suruh mengucap semua. baca doa nabi nuh dalam perut ikan paus. dan ami pun tak lupa semua tu. cuma ami tak larat nak menyebut kat mulut. cuma ami boleh niat dalam hati. mulut dan hidung sebok tarik hembus nafas..tarik hembus nafas..
time nak meneran. tetiba macam ramai pula yang masuk. ada nurse pelatih. bidan. doktor dan tukang sorak.
ami cuma denga doktor pesan..bila sakit teran kuat2 macam nak berak tu. bila ami start teran semua cakap da nampak rambut naim. ami teran kuat2..ami tak kisah rasa apa time tu. yang penting naim keluar. doc dan nurse jerit2 cakap..ye pandai..pandai..
dan akhirnya..naim pun keluar.
alhamdulillah.
penderitaan ami nak kua naim dah berakhir. naim diletak atas dada ami. sakit tu terus hilang. nak jait ke ape lepas tu..ami da tak kisah da sayang...
da siap jait semua nurse pelatih tanya ami dady ada tak kat luar..baru la ami larat nak cakap tolong carikan dady. siap describe dady naim botak dan pakai spec.
dan hari ni..ami dan dady da ada naim.
semoga sihat selalu ye insan kesayangan ami dan dady
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
arini ami ada temujanji dengan klinik tebrau..ami kene minum air gula lagi untuk kali ketiga..alasan doc sbb nenek medan ade kencing manis..ami ikutkan aje..xkn nak mlawan plak kan...tunggu punya tunggu..xjugak ami dipanggil untuk minum gula..sampai pukul 9...br la nurse cek ami..
harusla lps tu kene sambung puasa smpai 11 lbey..naseb xmuntah ke ape kn..so sbb da lbih pukul 11..ami trus mintak mc aje..dpt la ami cuti isnin tu...
balik rumah..terus rasa lain macam aje..tak tau kenapa..
then..ami pun rilex je dlm bilik..entah macamana tetiba rasa mcm period..skali bila cek memang betul la..ade darah kat panties ami
ami pun cam saspen aje.,trus bgtau ddy....
ami pulak da kua tanda tu terus mandi dan bersiap...ajak dady pegi angsana..nak makan2 dan bawak perut boyot2 saat akhir...
dalam hati da dug2 da..nak bersalin kn..sape xcuak
malam 13/5/13
dady tanye ami..nak pegi hospital ke tak..dady da naik risau sebab ami da start sakit..pukul 8.30 mlm...ami ajak dady makan nasi..tapi ami mampu makan 3 suap aje..then terus tak selera..
sebab tgk ami cam tak tahan..dady ajak ami pegi hospital..ami pun ikut aje..daftar kat hospital ambil masa sangat la lama...ami di check doktor pukul 2 pagi..time tu br je bkk 2cm..tapi rasa sakit macam da bukak 5 6 cm...tp doc pun cakap..contraction ami panjang walaupun br je bukak 2 cm..
sakit ami makin tak boleh handle...pulak tu ami kene masuk 2nd class..1st class katanya penuh..dengan ramai orang tu makin la ami bertambah sakit..ami da la tak pernah masuk wad..dady da merungut2 sebab tak masukkan ami kat swasta..
ami disuntik petidin dalam pukul pat pagi supaya ami tido..tapi bila disuntik makin la ami xboleh handle rasa sakit..bila ami sakit ami akan bangun..berdiri atau tonggeng atas katil. ami tgk orang lain elok aje tido nyenyak..amboi..sangat jeles ye..
brape kali tah nurse yang jaga ami tu bwk pegi check bukaan..bawak ami pegi toilet segale..baik nurse tu layan ami walaupun dekat wad kelas dua..tapi biasa la ada gak nurse lazer ckp ami manja dan tak tahan sakit..hehe..
ala..ami bukan sedar ape tah time tu..apa yang ami buat cuma baca nama nurse aje..siap bc name tag spy lepas bersalin ingat nama dieorang. tapi hampeh..smua la lupa jadinya..
sakit tu ditahan sampai la pukul 7 pagi..ami memang da xboleh duduk atas katil da..so bila cek baru 4 cm je..sebab ami da xtahan..nurse pun anta la ami ke labour room.
14/5/13
nurse pesan suruh tepon dady bgtau ami da nak msk labour room..itu la kali terakhir sebelum berperang ami denga suara dady..tak sempat pun mintak ampun maaf..mayb jugak time tu ami da xingat..:)
ape yang ami ingat dlm labour room tu adalah..contraction yang panjang. setiap kali ami sakit..ami akan panggil nurse untuk mintak pegang tangan. sampai lame-lame nurse suruh pegang besi.tapi..ami tetap nak pegang tangan nurse. sekurang-kurangnya..time sakit nurse boleh pegang2 perut redakan sikit sakit.
battle ni start lebey kurang pukul 8 sampaila pukul 12..then dalam pukul 12 barula 2 orang doktor masuk..doktor cuma tanya macamana condition. then nurse cakap servik ami da start bengkak sebab ami asik teran aje.
sory ye naim..
ami tak tahu macamana tak nak teran. yang ami tahu cuma sakit dan rasa macam benda nak terkeluar kat bawah.
doc cakap..bukaan baru 9 cm. tapi doc akan tolong bersalin je time tu sebab ami da tak ingat ape pon. memang ami denga nurse suruh mengucap semua. baca doa nabi nuh dalam perut ikan paus. dan ami pun tak lupa semua tu. cuma ami tak larat nak menyebut kat mulut. cuma ami boleh niat dalam hati. mulut dan hidung sebok tarik hembus nafas..tarik hembus nafas..
time nak meneran. tetiba macam ramai pula yang masuk. ada nurse pelatih. bidan. doktor dan tukang sorak.
ami cuma denga doktor pesan..bila sakit teran kuat2 macam nak berak tu. bila ami start teran semua cakap da nampak rambut naim. ami teran kuat2..ami tak kisah rasa apa time tu. yang penting naim keluar. doc dan nurse jerit2 cakap..ye pandai..pandai..
dan akhirnya..naim pun keluar.
alhamdulillah.
penderitaan ami nak kua naim dah berakhir. naim diletak atas dada ami. sakit tu terus hilang. nak jait ke ape lepas tu..ami da tak kisah da sayang...
da siap jait semua nurse pelatih tanya ami dady ada tak kat luar..baru la ami larat nak cakap tolong carikan dady. siap describe dady naim botak dan pakai spec.
dan hari ni..ami dan dady da ada naim.
semoga sihat selalu ye insan kesayangan ami dan dady
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Subscribe to:
Posts (Atom)






