Pages

Sunday, September 18, 2011

wedding preparation : baju sanding

dalam sebok kira ada berapabulan lagi majlis nak berlangsung. tak lupa gak dengan kehidupan seharian.
minggu lepas setelah bertungkus lumus untuk sekolah akhirnya masa tu pun berlalu jugak.
nazir selamat memantau SKST.

sebab cuak, eventho petang isnin tu sempat meronggeng dengan azah n pi jumpa ing boon keong, sempat jugak aku siapkan sistem smart koko untuk hari selasa tu dan persediaan mengajar yang teratur. eventho tahap satu cuti, aku stil ada 2 kelas nak mengadap nazir tu.
1st year jadi chegu nazir datang sekolah. mesti la cuak. chegu yang dah bertaun pun cuak, aku apetah lagi. jagong muda lagi beb

tapi nak taknak lepas balik malam tu, lepas puas beronggeng..aku bersengkang mata untuk hari selasa. 
then pk, 
handout kelas KH-done
handout kelas Math -done
terus PK nak cari video ah untuk kelas KH kali ni. lagipon topik introduction tajuk baru senang nak pancing minat budak. terus godeh2 website. 
video kelas KH -done.

then sistem smart koko tu sempat isi satu kelas je. print pon as fast draft sebab nak cepat. asal ada as rekod benda tu sudah. 

pepagi buta lagi trus datang skola, serahkan smart koko pada PK koko, trus cari LCD untuk di bawa ke kelas. naseb baik sebab memang tinggal satu LCD je. hari tu memang semua chegu jadi dedikasi.  hihi.

aku sempat lagi pagi tu buat slide n lampiran contoh untuk kelas KH aku. dalam dupdap2 tu kawan aku dapat cal dari pentadbir cakap dia kena observe. cuak member beb.
eventho sampai aku masuk kelas..takde pon pentadbir cal yang nazir nak masuk kelas aku. sebab dah rancang aku buat jugak. tup-tup tengah mengajar, dia jenguk kelas aku dan mintak izin nak masuk.

bkn aku je gigil, budak kelas aku pun gigil beb. haha. beri salam pun bergetar je bunyi.

yang penting semua berjalan lancar. alhamdulillah.

macam biasa la..
bila hari cuti aku memang xcited nak search benda berkaitan majlis aku. sedar tak sedar dah 1/2 tahun da jadi tunangan orang. kejap sangat masa berlalu. dalam masa 1/2 tahun ni sebok bising pasal benda cam konsep ah. jemputan ah. tema ah. padahal tarikh memang belum booked lagi. nak tunggu takwim sekolah keluar dulu. takot kelam kabut kang.

decide.

tema adalah brown gold pihak perempuan
black silver dari pihak lelaki.

eventho dah ada tema. stil lagi browse baju yang cute2. kawen skali skala kan. baju nikah dah ada design. tinggal cari material n tempah. cuti skolah kang dah bley tempah.
then pk untuk baju sanding..dapat beberapa design yang berkenan..antaranya mCm gambar kat bawah ni. aku google banyak dari page dinahalim.blogspot
boleh tengok banyak baju menarik. ini antara pilihan yang aku berkenan. baju tersebut semuanya akan bertukar warna ke warna putih vs gold.
baju pink akan jadi putih n tali putih akan tukar dengan kaler gold


peach. sedia sesuai


ini idaman kalbu. takde kerawang yang sebabkan gatal2


ataupun kurung moden dengan bead simple ni
jangan konpius lak. entry b4 this lebih pada hari nikah dan kali ni untuk majlis bersanding.
so material untuk baju sanding belum lagi konfem. belum jumpa tailor pun lagi.

so..untuk majlis kali ni kalau bride dah pakai putih, aku akan buat aku punya bridemaids untuk pakai warna emas cokelat. antara bridemaids yang aku dah pk camni

floor manager - adek
pengapit - ima
flower girl - fatin, ain, nurin, safiah
flower boy - alif
angkat dulang - zieha, fara, alley, allyesha, alang, wani, nabila

itu semua terdiri daripada anak- anak sedara n sepupu. kiranya cuma melibatkan 3 orang sepupu. so kena pk untuk outfit diaorang jugak. 
so akhirnya bila browse terkenan pulak dengan konsep batik jawa..
so kain corak 'parang rusak' dah berkenan kat hati.

so..seisi rumah akan diberi kain batik corak macam kat atas ni untuk dibuat kain dan kain plain coklat untuk buat baju. lebih kurang macam gambar kat bawah ni la..masa adlin n emelda kahwin tu. cuma tengok pengapit dia tu..pakai kain batik n baju coklat. tapi ni sebagai rujukan je la.takde la nak anaak-ank sedara aku tempah baju mhl. just buat baju kurung pun dah ok.



so macam dah berjela cerita pasal baju sanding kali ni. 
so..
sampai cni ajela.
nak bersiap balik JB da. 

so takecare peeps. pegi indon jgn lupa bgtau. nak kirim batik beli banyak2.
hehe
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, September 10, 2011

baju nikah!

ok.
sangat teruja sekarang nak survey baju untuk hari nikah. warna skali lagi sibuk nak putih. eventho orang bising-bising nak cakap takde variety, tak pedulik gak. lagipun yang nak nikah kan aku.
huu.
tapi sebenarnya agak teringin gak nak minat-minat pink supaya perasan comel. tapi. ok. color tu sangat macam tak sesuai je dengan ke-tanned-an kulit aku. huhu. then. kena la let go pink yang orang putih gebu je yang sesuai. 
pilihan warna sekarang semua terasa macam oh-mai-god tak sesuai semua. 
terus rasa kengkonon terminat hijau tua yang macam seaweed orang jepun selalu bantai tu. supaya terasa kecantikan semula jadi pakai warna tu. terus terbayang pengantin sangat gorgeous by elyana. aduh!. pengsan
sangat menawan dlm hijau tua

tapi macam terus gak rasa tak sesuai. en tunang memang takde masalah dengan warna sebab kulit putih mulus. tak macam kulit I. ok. terbalik da. bai. hihi. sebab pernah sekali aku pegi facial ade amoi cina tu siap cakap aku kena selalu pegi saloon dia untuk buat facial. supaya aku sepadan dengan en tunang yang kulit halus mulus.
aiyoo...ni susah ni. 
chegu yang berhujan berpanas mendidik anak murid mana ada masa nak bercantik-cantik pergi ke sekolah. terbiar terus penjagaan muka. 

biar..biar. terus pada baju idaman tadi. pegi la merata web mencari design yang cantik n affordable harganya. ye la..kalau duit juta-juta dah tak heran dah harga baju tu brape. tapi. cost beb..takmo la habis time wat majlis je. kang kalau bunting terus kang. mana nak kumpul balik duet ribu-ribu nak bersalin hospital yang aircond dia berkuasa kuda. layanan 1st class. mesti la nak guna wit kannn..
so sebab tu sebelum kawen. kena ready. takmo demand sgt bab baju.


tapi tetiba dah berkenan satu design yang meletop dari rizalman. aduh la abang. kenapa selalu la buat baju yang sangat menawan kalbu. aduhhh..
tapi terus pk lagi. mesti la en abg rizalman tu takmo de layan pesanan orang kurang upaya macam aku..hihi. hanya mampu melihat dan menempelkan baju yang telah terjatuh cinta tu. nak banyak lagi pi la terjah n skodeng blog dia sendiri kat cni

ha..cantik kan. yang terang-terang tu leh je lapis inner yang suci gebu.terus jadi time tu diri sangat suci dari noda. eceh!


so dah la..itu je..
tata

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

Andai kau pergi dulu

selamat bulan syawal.
dah puasa enam?

tulis entry di hari sabtu ketika disekolah memang sangat mengujakan. hihi.
baru je lps kaler mural lama supaya kelihatan baru. dan minggu ni pon terpaksa dipenuhi dengan semua kerja-kerja sekolah yang entah bila akan habis.

mak dah buat checkup kat pakar 1. keputusan adalah sangat tidak memberangsangkan sebab doc tu cakap luka mak kena dressing tak bersih. berbalik pulak pada sapa yang mendressing mak hari -hari. rasa nak marah tapi macam dah jadi adat pulak kalau kat hospital kerajaan camtu. worse ok perkhidmatan. kalau kat hospital sekurang-kurangnya dapat berlainan lainan sebab bleh menggunakan kuasa.

semua tu kan bergantung pada kuasa.
duit.
sebanyak mana pun kita nafikan tetap sama. kita akan terfikir balik..betul atau tak duit, kuasa itu adalah apa yang kita perlukan sebenarnya. 
memang rezeki yang kita dapat bergantung dari Allah, semua datang darinya tapi terpulang pada umatnya, macam mana kita nak berusaha mendapatkan rezekinya.

terpanggil dengan kisah benar baru-baru ni.
melibatkan orang yang aku kenal dari en tunang.
sangat menghibakan.

sebelum mengaitkan cerita ni. salam takziah buat sha n family.

papa sha meninggalkan sha tanpa pesan. sebelum tu, sihat walafiat orangnya. memang tanpa sakit. sempat lagi beraya hujung minggu tersebut ke rumah sha. tapi umur, rezeki kekuasaan Allah, hari khamis lepas, papanya pulang ke rahmatullah.

pagi, jatuh dalam bilik air, tidak sedarkan diri dan innalillah.

dan terbayang penderitaan seorang isteri ketika itu.

aku membayangkan aku, 
seorang aku tanpa suami tersayang yang aku sudah kongsi hampir separuh umur kehidupan aku bersama. dan aku satu hari di tinggalkan tanpa pesan.
kesedihan pasti bukan sedikit. 
bukan setakat zahir. malah yang di kongsi segalanya. zahir dan batin. perasaan. kasih sayang. zuriat.
pasti berminggu aku bersedih. mungkin seumur hidup mengingati orang yang telah pergi.

aku selalu berfikir, biar aku pergi dulu. tapi penderitaan hidup lagi tertekan dari kita yang sudah mati.
mesti terfikir tatkala itu,
bagaimana mahu meneruskan hidup...
siapa mahu berkongsi masalah dengan kita, sedangkan selama ini, bahu itulah tempat menumpang kasih, tempat menangis dan tempat kita bertenang.

memikirkan saat itu, aku gentar dan takut, berpisah mati lagi perit dari berpisah hidup. berpisah mati akan hilang dia dari muka bumi..

sesungguhnya, berita yang diterima tersebut menyebabkan aku terfikir, betapa susahnya menguruskan family tanpa suami dan ketua keluarga. tapi aku masih bersyukur, jika suatu hari aku menghadapi hal itu, aku masih mempunyai pekerjaan tetap, pekerjaan yang membolehkan aku menumpukan lebih perhatian pada anak sendiri. masih lagi banyak masa bersama berbanding orang yang berkerja ofis hour.
syukur.


masa depan sesungguhnya masa yang langsung kita tidak dapat bayangkan.
tapi ingatlah.
kita masih boleh merancang..




lots of love.
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Friday, September 2, 2011

10 years after

hari ni terpaksa merajinkan diri.
oh..salah.
bukan terpaksa. tapi kerelaan diri. kalau tak tangan tak akan rajin menaip. otak tak akan rajin berfikir nak buat ayat panjang-panjang. tak akan rela nak mengadap laptop lama-lama.
oh yang last tu pun tipu..sebab memang sanggup menghadap laptop lama-lama berbanding duduk dapur lama-lama.

mak aku selalu bising hobi dari kecik-kecik ni. dari kecik dulu aku ingat lagi. tiap hari aku akan pinjam 1 buah buku dari library sekolah. memang hari-hari sebok baca buku. darila kisah bersiri enid sampai la nancy drew tu. dari kisah anak-anak bobby sampai la adik beradik inggeris..memang semua aku redah. aku lagi rela bersengkang mata baca buku. dari masak masuk dapor.sebab tabiat tu la jugak aku rela belajar menjahit dari masuk dapur. aku paling tak suka masuk dapur. aku lagi rela menyapu dari masuk dapur jugak.

:(..
dulu. mak jugak membebel2 suruh aku belajar masak. nasib anak emak ni memang cerah hati. memang senang menangkap segala pembelajaran. mak terangkan sikit-sikit je. nasib semua tu terus melekat kat kepala otak aku. semua tu sangat berguna lagi-lagi time mak sakit la ni. dua - tiga hari raya ni memang aku terpaksa masuk dapur. dari mengunjung masa last  puasa sampai la malam raya ke empat.
terpaksa hari-hari aku masak.

time memasak tu la aku terasa dewasa. aku terasa yang sebenarnya zaman muda aku dah jauh berlalu. anak - anak sedara aku semua dah besar panjang. dah pandai melawan. dah pandai jugak kuat makan. lauk pauk yang aku sedia, belum sempat waktu makannya dah habis diratah. kang kalau dimarah..mak bapak terasa pula.

sekarang ni aku tengah menderita sakit kaki. sebab lama sangat berdiri. yelah. selalu aku masak untuk diri sendiri dan mak bapak aku je. kali ni nak menyediakan makanan untuk segerombolan ahli keluarga. rasa nak pitam.

sebenarnya hati aku tengah berduka. esok antara tarikh yang betul-betul aku tunggu setiap tahun. menghitung hari setiap kali tahun baru menjelma. tarikh yang aku tak pernah lupa. tarikh yang menjadi titik tolak perjodohan kami.

mungkin aku dah pernah cerita pasal ni kat kisah kami part 1..
hm..

tapi taun ni lain sikit. taun ni tarikh tu jatuh masa hari raya. time aku dedicate masa aku memang untuk family. kalau suruh aku pilih antara dia dan parent aku..parent masih lagi menjadi priority utama. nak taknak. perasaan yang aku rasa tu kena la pendam dalam hati aje.

sempena 3 september esok. aku nak buat list ucapan sikit. supaya esok-esok..bila aku sedih. aku masih ada entry ni mengingatkan aku tentang 3 september kali ni. 3 september yang pernah aku lalui dalam hidup. walaupun tak bermakna. sekurang-kurangnya aku ada sebuah entry yang mengingatkan aku tentang hari ni.


biarlah orang cakap macam mana pun pasal 3 september. yang penting aku tabah melalui 3 september kali ni seorang diri lagi..
10 years after 3 september 2001.

memang.
hati aku masih utuh. hanya untuk dia.
aku tak kira ini sebagai sebuah pengorbanan. lebih kepada terikatnya kasih dan hati pada yang berhak.
10 years after.
keadaan masih sama.
kami masih jauh.
dulu aku jauh dari kampung halaman. kini keadaan benar-benar berubah. aku mengabdikan diri di negeri sendiri. sedangkan dia mencari arah baru di negeri orang.

10 years after.
kami tetap sama.
aku yakin hati aku tetap padanya
tapi aku takut lidah mungkir berkata.
kadang-kadang emosi menguasai akal.
mulut menguasai minda.

aku risau tersasar.

10 years after..
akan ku tanya kembali..
dimana hati yang pernah kita kongsi

adakah masih milik kita berdua atau telah terbahagi dua.

10 years after...
aku kembali ucapkan
selamat hari ulangtahun perkenalan sayang
dan selamat hari kelahiran 


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

8 months until now..

okeh..
sekejap je rasanya cuti, 
hari ni dah masuk hari raya ke 4 dah.
sedar tak sedar lagi 2 hari je sekolah dah nak start. sangat tertekan. 

en. tunang akan pulang dari perantauan hari ni kalau tak silap. flight petang ni..tapi still jugak takde jodoh nak jumpa..sebab aku still lagi kt kg..lagipun...ada masa ni la nak habiskan masa kat kampung. jaga emak sebelum bermula balik kerja sekolah yang berlambak. nak tanda buku kerja yang sememangnya sangat tebal..mana lagi nak start pk buat soalan akhir tahun untuk 2011. kali ni rasanya cuma perlu kluarkan idea untuk buat soalan sivik tahun 4 n seni untuk tahun 2. yang lain semua dah lepas. 

masih lagi berkira- kira nak balik JB either hari sabtu or ahad. kalau balik ahad takut sangat akan jadi lagi kelamkabut. tapi bila balik sabtu stok makanan kat rumah sewa pun makin habis. last msk aritu pun hari rabu sebab hari khamis b4 cuti raya tu dah ada qiamullail kat sekolah. 

habis qiamullail dalam pukul 5 dan budak -budak terus bersahur. aku terus je cabut balik rumah dalam ngantuk yang sangat. huhu. yela..semalaman aku siapkan sistem SAPS tu. tak la kang en. SAPS sekolah aku sebok call time cuti..ye dak.. so sebab tak tidur malam tu makanya terbongkang la pukul 5 pg hari jumaat tu kat katil empuk rumah.

tapi jumaat tetap sekolah macam biasa. mata kuyu tak larat nak masuk kelas. dan hari jumaat adalah hari yang agak menyeksakan sebab kelas berderet2. pagi-pagi pukul 7.30 je dah ada kelas sivik. mujur hanya terangkan pasal projek buku skrap sempena kemerdekaan. then suruh budak - budak pk apa isi buku ksrap dieorang. lepas tu sambung kelas math yang ada 3 masa. nasib pulak memang dah rancang lama yang hari jumaat tu nak siapkan buku aktiviti. lebih kepada revision topik yang lepas. maklum la naik cuti dah nak masuk volume of liquid. budak - budak memang sangat baik macam selalu. menurut kata dan berlumba-lumba untuk siapkan buku aktiviti.

time tu jugak aku consult one-to-one budak - budak yang lemah. selalu aim aku ada sorang budak tu aku gelar 'shaidi'. dia ni belajar memang ikut mud. kdg-kadang ada topik math memang senang dia nak faham. kadang-kadang dia antara orang paling lambat. bila aku siasat. budak ni mengalami keretakan family. kesian.

mak bapak divorce dan ayah dieorang psycho. selalu je pukul2 si shaidi ni. sampai dapat perintah mahkamah kalau die nak jumpa bapak dia kena dalam jarak 3 meter. tgk. dapat tengok je..nak cium peluk memang dah tk dapat dah. kalau b4 ni, asal balik dari umah bapak dia je shaidi start ah buat pe el murung dia. macam muram je. orang tanya start ah nak menggigil tangan menjawab. padahal aku tanya penuh kelembutan.

so aku selalu buat one-to-one lesson pada shaidi ni.

aku jugak baru detect yang salah seorang budak aku lemah dalam nombor berturut. so sangat menjadi masalah kalau seorang budak lemah dalam nombor berturut. dia akan mempunya masalah dalam menguasai 4 konsep asas matematik. dari tambah sampai la bahagi. memula aku tak perasan pun. tapi bila aku buat one-to-one dengan dia. baru aku perasan. 

so terpaksa la aku paksa dia hafal sifir 1 hingga 5 sahaja. yang lain memang budak ni tak mampu. bila ada soalan darab sifir sembilan, terpaksa pulak aku ajar sifir tu kena bahagi 2 iaitu sifir 5 dan 4. memang agak rumit. tapi itu la murid aku si razin ni boleh. dia memang tak larat untuk hafal.

so nak taknak itu la yang boleh aku tolong.

memang mencabar walaupun orang rasa remeh. 

ce cite camne nak sabar kalau sepuluh kali kau suruh sorang budak tu jawab. dia jawab dengan kebilan mata je. padahal dekat tiga kali kita ulang. 
boleh jadi sakit jiwa...


huhu..
so 8 months until now. aku berjaya mengharungi detik permulaan karier aku.


semoga aku terus bersemangat & sabar.


selamat hari raya


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Thursday, September 1, 2011

mari kita membaca..@,@

wah..
blogger home dah ada interface baru. sangat besar ok tempat nak menulis. sangat suka dengan layout yang sangat tersusun camni. teringat zaman men coding-coding time balaj dulu. interface kali ni mengingatkan aku layout PHP. then link ngn moodle. haaaaaah..zaman dah berlalu kan

en kesayangan aku dah nak grad dari academy MAS. then minggu depan hari KHAMIS start la dia menjadi full-timer pekerja syarikat penerbangan malaysia. makin sibuk. makin terikat dengan jadual. so cik tunang di kejauhan memang sangat tertekan dengan perasaan.

mak dah makin sihat. cuma dia tetap kena pegi dressing yang doktor pakar da arrange. 3 hari sekali dressing dengan tissue aquacell. hm..harap mak cepat sembuh. dan sebab mak sakitla aku macam takde mood sangat nak buat persiapan majlis. even nak pk pun macam sangat jauh. kena ada mood betul-betul baru leh story. kalau tak konfem tak jd bincang. tak eksaited macam b4 mak sakit.

biasala time raya-raya ni konfem mak pak sedara, sepupu sepapat sebok nak tengok bakal family dieorang. tapi macam biasala. cik lin ni memang suka sembunyi tunang dalam selimut hati sahaja. hihi. even kalau cek henpon..ada la 2 3 keping je. then gambar bersama?? ooh..ade sekeping je. itu pun bluetut dari adek masa majlis tunang hari tu. yang lain non ado. macam dah berlalu je zaman amek gamba laga-laga kepala sama-sama tu. hihi.

sekarang ni pun hidup macam makin selesa je. cuma biasala kerja sekolah tak pernah habis. lagi - lagi bila sekolah sebok suruh stayback hampir hari - hari untuk update bahan pemantauan sekolah berprestasi tinggi kohot ke 3. aduh..sangat kebizian. tapi ade orang kate untung jugak 1st posting dapat sekolah camtu. boleh meningkatkan mutu kerja masa hadapan.

dah ada tetamu datang dah pulak.
maka.
selamat hari raya..
:)


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, August 27, 2011

duka ramadhan 2

mak dah keluar bilik bedah dengan muntah kuning.
dalam 2 jam jugak keadaan dia tu. kaki tak leh gerak sebab kejang kena bius. then perut lapar. tak leh makan lagi. time tu kesabaran seorang anak memang diperlukan.

tunggu sepanjang malam then melayan dia time sakit. time tu aku terus rasa aku memang perlu anak ramai supaya dapat jaga aku gilir - gilir bila dah tua.

time tu memang mata tak boleh nak lelap walau sepicing. pukul 5 pagi mak terus kejut nak terkencing. dia cakap nak pegi bilik air. kaki dah boleh gerak. mungkin time tu aku terlelap. bangun mamai-mamai mak yang baru habis bius mintak berjalan. sungguh kaki dia langsung tak kuat. menggigil sangat. tapi aku dalam tak sedar papah jugak mak berjalan ke bilik air.

siang tu mak dah boleh tersenyul riang. dia dah boleh mintak nurse tolong tukar cadar dan tuka baju. dah selera nak makan. dan akhirnya setelah 1 hari bedah doktor pakar kata mak dah boleh keluar sabtu. alhamdulillah.
malam kedua tu aku tidur kat wad satu sorang-sorang. memang berdebar. aku memang tak boleh nak lelap mata.

aku terus telefon anak sedara aku mintak tunggu kat wad sama. naseb dia ok je. terus naik atas n tido sesama kat kerusi malas. memang berdebar woh. walaupun menunggu orang sakit. bila ada kawan berbual aku tak rasa sunyi. mak pun dah boleh tidur nyenyak.


sekarang.
time aku taip entry ni aku dah selamat sampai kg lagi bercuti untuk hari raya.
mak masih berbalut kaki.
masih duduk atas katil besi baru
dan aku lega bila tengok dia ada depan mata.


kejayaan ibu bapa mendidik anak adalah melihat ketika mereka sakit. ketika mereka tua
semoga aku dapat membalas jasa mereka
amin




~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, August 21, 2011

episod duka ramadhan 1

tepat pukul 7.30 pg.
aku terus menapak pegi sekolah.
time tu hari rabu.
hati tengah gundah. aku tekad. dapat cuti atau tidak aku akan terus menapak ke kampung.
tepat pukul 12 tghari aku sampai rumah.
rumah sunyi.
mungkin sebab mak dah takde kat rumah.
aku cari abah.
dia tengah duduk dekat meja dapur termenung.
bila isteri dah tak ade macam biasa abah mesti rasa canggung. terus aku telefon adik tanya dia balik pukul berapa.
aku hanya sempat mandi dan pakai baju kurung balik. terus bertolak ke hospital. sampai hospital masa tu tepat pukul 2. waktu melawat tengahari dah nak habis. tapi aku terus tunggu mak. mak merungut lapar. mak merungut sakit. hati aku time tu macam terhiris-hiris. tapi aku lega sebab dah nampak emak depan mata.
mak dah start puasa pukul 10 pagi. operation sepatutnya berlangsung pukul empat. mak masuk wad kelas 3. walaupun nurse semua baik. tapi layanan dieorang lambat. aku terus serahkan GL aku. setiap jam aku tanya bila nurse nak pindahkan mak aku ke kelas satu.

aku perasan, hari tu ramai pesakit keluar masuk. sebab tu jugak aku tak desak sangat nurse-nurse tu. dalam pukul 6 petang, mak di bawak guna kerusi roda. mak dapat dipindahkan ke bilik depan. selesa. ada aircond. wad kelas 1.
abang dan akak ipa aku dah sampai dari ipoh dan muar. abang sulung dan abang kedua pun bergilir tengok mak. tapi hak menjaga memang diserahkan pada aku sebab aku anak kedua perempuan lepas akk.

tepat pukul 12.30 malam nurse ketuk pintu blik. suruh mak ready untuk masuk bilik bedah. time tu aku tau emak gementar. aku apetah lagi. mak dah 64 tahun. kali terakhir masuk wad adalah masa lahirkan aku 27 tahun yang lepas. tanpa pembedahan. mana mak tak cuak tetiba nak kena operate dalam usia tua.

bermula dari 12.30 malam hinggala 3.00 pagi aku tunggu kat luar bilik bedah. dalam berdebar dan takut. aku berjaya jugak tunggu sampai 3.00 pagi kat luar bilik bedah mak diusung keluar dari bilik bedah sambil muntah-muntah. sangat menderita tengok emak time tu. emak muntah kuning. muntah tanpa keluar apa sebab dah lebih 12 jam puasa.

*****************

dah panjang sangat. nak buat entry episod kedua.
sekian.
lagipon esok sekolah.
bye

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, August 17, 2011

doakan emak kite

salam ramadhan.
hari ni hari rabu.
hari nuzul quran.
orang selangor akan cuti.
tapi tak dijohor.

aku sekarang selamat sampai kg halaman dalam kepanasan.
mak masuk hospital.
bakal di operate petang ni.
hati anak mata tak berdebar.
biar sekeras dan seteguh mana pun..
pagi tadi pergi ke sekolah dengan mata bengkak.

then kak wan tegur..
" eh2 keciknya mata...knape?"
then dalam baur sedih aku cakap. takde apa2.
memang sayu.

niat memula nak apply cuti baik2. tetiba kena fire pagi2. mana hal yang dah sedia serabut dlm kepala. naseb time tu kira separuh sedar. pegi balik ofis..terus GB mintak maaf sebab fire pagi-pagi.
dia ckp dia tgh hot dengan orang lain.
tak psl2 aku yang kena.

takpe. aku tak slhkn dia.

so selamat sampai kg. sedangkan rasa bersalah tinggalkan tugas yang banyak.
bukan.
aku dah siapkan.
dalam cuti pun aku boleh emel rasanya.


buat entry cuma nak semua doakan.
mak sembuh semasa raya.
tak seronok kalau raya kat hospital.

balik bawak guarantee letter untuk pindah emak kat wad kelas 1.
bia aku boleh jg dalam keadaan selesa.

sayu..

itu je yg tgh aku rasa



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, August 8, 2011

salam ramadhan

assalamualaikum.
salam ramadhan semua.

semakin kurang sekarang ni masa aku untuk menaip. sangat sibuk dengan kehidupan seharian. apatah lagi dengan sistem baru kementerian. walaupun sistem ni agak leceh, aku sebagai penggemar IT sangat mengalu-alukan perubahan yang menggembirakan hati kecil aku. yela. dulu cita - cita aku pun nak sebarkan pasal open source pada murid - murid. tapi ternyata, kat sekolah sangat ciput pengetahuan pasal open source. sampaikan aku rasa takde teman nak ajak berbicara pasal open source, takde kawan nak berbual pasal hal komputer lagi.

sangat sedih.

time ni la mula menghargai yang aku timba kat OSCC dulu, betapa nich mudah berkongsi ilmu baru pasal open source, betapa luas nya teknologi yang boleh digunakan. sekarang aku rasa sunyi dan buntu dengan teknologi yang aku tau. aku mahir, tapi aku tak gunakan. macam takut besi yang ditinggal lama akan berkarat.


rindu.rindu.rindu.
rindu dengan keadaan yang dah berlalu.
ramadhan kali ni makin sunyi kalau nak dibandingkan dengan ramadhan yang lepas - lepas. yela duduk terkontang kanting seorang diri kat bandar JB ni.
dan sekarang..
sebab duduk sendiri, nak tak nak..sbb malas nak merayau ke bazar dan kesudahan tidak akan ada juadah di beli..aku kena la merajinkan diri untuk memasak.
dah masuk syawal ke 7 dah.

stok makanan pun dah nak abis.
ni terasa nak duduk bawah ketiak emak balik ni macam adek..!


mak nak balik

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, August 2, 2011

kenapa mas kahwin di johor murah?


Alhamdulillah.
akhirnya sebelum menyambut bulan ramadhan tahun ni, aku berjaya jugak pergi kursus pra perkahwinan kat hotel seri malaysia JB. ramai gak yang tanya aku, apehal pegi kursus lambat - lambat.
jawapan aku simple.
aku nak apa yang aku dengar kat kursus tu sama dengan pasangan aku dengar. then kiteorang boleh bincang balik topik - topik dalam tu.
bukan ke orang yang paling rapat dengan kita adalah pasangan?
jawapan dia mestilah. kalau nak dikira, even di rantau orang, aku akan telefon mak aku sekali sehari, kalau tetiba terlebih rindu aku akan telefon 2 kali. tapi dengan pasangan, berkeping - keping mesej.

rasa semua orang pun sama. yang tak sama bila orang tu hipokrit. hihi.
dah masuk bulan ramadhan al-mubarak.

sempena bulan ramadhan ni nak kongsi sikit apa yang menarik dalam kursus perkahwinan aku kali ni. penceramah sangat sporting. eventhou sgt penat duduk di kerusi banquet mendengar 12 slot ceramah.

apa yang menarik untuk aku kongsi adalah mahar(mas kahwin) perempuan islam johor. jika nak dibandingkan dengan negeri lain, johor lah satu - satunya mas kahwin terendah. sangat lama johor menggunakan nilai tersebut. RM 22.50...mana - mana orang akan ingat secara tak langsung dengan ayat RM 22.50 tunai..........

even ustad tu kata. ikan bilis lagi mahal dari mas kahwin perempuan islam johor. hehe. memang kelakar. tapi ustad tu sempat memberikan pengajaran, yang membuatkan semua peserta kursus wanita senyum ke telinga.

Nabi SAW bersabda : Setinggi-tinggi keberkatan seorang wanita itu ialah mudahnya maharnya
sebelum tu memang ustad cakap, takde orang perempuan johor complaint pasal mas kahwin murah. sebab perempuan islam johor faham, murah mahar seorang wanita itu, tinggi martabatnya.bukan dibanding beza dengan harga ikan bilis, bukan di banding beza dengan emas permata.
bila ustad dah sebut hadis Nabi SAW tu, aku terasa bangga menjadi salah seorang wanita islam johor. :)

dan

Allah SWT berfirman : Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dan hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui (Surah an Nur : 32)
bila ustad kata camni, dia kaitkan pulak dengan rezeki anak - anak. time tu jugak terasa nak kawen. hehe.

sangat banyak benda yang aku belajar dalam kursus ni. walaupun sebenarnya kebanyakan benda kat dalam tu boleh dapat melalui pengalaman, tapi untuk yang tak pernah didedahkan dengan alam rumah tangga memang memerlukan kursus tersebut. time tu la kita dah boleh start risik2 macammana nak menangani syurga kita.

bak kata salah seorang ustad, kalau kita membebel, suami dah goyang - goyang tapak kaki, cubalah para isteri ingat. syurga itu terletak di bawah kaki suami.

bersediakah aku?

semoga jodoh kami kekal hingga ke syurga.

semoga pohon ku pilih untuk menaungi hidup aku rendang memayungi aku,
semoga permata yang aku pilih, menyinar sepanjang hidup aku,
semoga dahan yang ku pilih untuk bergantung, kukuh menampung aku
dan semoga teman yang aku pilih itu, setia dan kekal menemani aku.

aku hanya mahu dia, bukan orang sesempurna mana. aku terima dia seada dirinya.
kerana aku sedar. dia pelengkap hidup aku yang serba kurang.


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, July 12, 2011

|kisah|kawen|muda|episod|2|

antara 2 kes yang aku sebut dalam cerita sebelum ini menjerumuskan kedua-dua anak perempuan tersebut kawen dalam usia yang muda beranak dalam usia yang muda. betul la orang tua cakap.
kalau takut di lambung ombak, jangan berumah ditepi pantai
kalau kail panjang sejengkal. lautan dalam jangan di duga.

macam aku agak pada awal perkahwinan dieorang. dieorang sangat muda nak menilai alam rumah tangga. kalau matang. aku tak kisah dia nak kawen umur 18. gedik dia aja dah tau. dia belum puas muda.

kes 1 - nurul

macam entri sebelum ni. nurul pun dikahwinkan atas sebab keterlanjuran. nurul bercinta mati dengan suami dia. kalau tak bercinta. tak adalah membawa ke bilik tidur. diaorang tak dipaksa pun buat anak tanpa ikatan. tu semua atas kerelaan.

dikahwinkan tanpa lelaki tu kerja lagi. mana nak menanggung anak bini. sekolah dah kantoi. tak habis. nak cari kerja pun jadi masalah. keluarga pakcik yang suka ngumpat aku tu dah diam tak terkata. sebab malu dengan persekitaran. dieorang hantar nurul bersalin dekat rumah mentua.

ok. mentua baik. sebab anak yang termengandungkan anak orang.

anak pertama 7 bulan. nurul disahkan mengandung lagi. anak muda. memang subur dan nafsu membara. hihi.

tapi yang sakit. sejak nurul mengandung anak kedua. laki dia hantar balik kampung sini. balik rumah mak bapak. then laki dia tinggal macam tu je.
laki tak kerja.
nurul mak bapak jaga.
anak dah dua.

kes 2 - iza

iza pun kawen muda tapi itu semua pilihan hati. dia bangga waktu tu. mendabik dada sebab laku waktu muda. sedangkan aku. yang tua 7 taun dari dia time tu maseh terkedek2 stadi dan takde pulak merancang untuk kawen lagi.
time tu aku rasa aku tahun akhir degree. eh tak. dah sem last untuk degree. tengah tunggu untuk praktikal. fine. aku pasrah je.

laki dia yang arwah bapa dia gembar gemburkan kaya tu rupanya cuma nelayan kat kuala kota tinggi. berpanas berjuang tengah lautan. adek beradik masih ramai yang kecik. dia sebagai abang sulung menanggung adek yang kecik2 tu.

tapi dah jodoh iza. sekarang dah beranak satu. dan dah hampir 2 tahun berlalu. iza dah buat rumah atas tanggungan mak iza. mak iza taknak bagi iza pergi duduk kat kuala kota tinggi. dia nak anak dia depan mata. dia taknak iza susah kat sana.

mak iza bagi rumah. bagi motor kat laki iza. suruh laki iza kerja kilang. dan lupakan hidup nelayan.

tapi sebab iza tak puas muda. bila laki dia pujuk balik kuala. dia takmahu. dia cakap kat sana hidup susah. dia rela laki dia tinggal dia kat sini. yang penting dia taknak ikut.
bila aku risik.

mudah aje dia jawab. dia dah takde hati dekat laki dia tu.
dan sekarang galak kawan dengan duda anak 3.
hmm. senang betul.
sekarang tengah tunggu keputusan mahkamah.
mintak cerai.


nope. aku bukan nafikan kawen muda tak elok. langsung tak. tapi aku cuma nak. sapa - sapa yang terfikir perkahwinan adalah penghujung kehidupan. semua itu adalah salah. perkahwinan bermakna selesainya perjuangan hidup. itu pun salah.
aku anggap.
perkahwinan itu satu gerbang hidup dunia baru.
aku perlu bersedia banyak benda sebelum melangkah ke hidup dunia baru. aku kena kukuhkan ekonomi. aku kena ada pegangan hidup. kena ada kesabaran. rasa ingin berkongsi yang tinggi.

sebab aku percaya. perkahwinan itu satu perkongsian yang indah. mendidik jiwa yang selama ini aku hidup sendiri kepada mendidik jiwa untuk berkongsi. mendidik jiwa menerima keluarga asing dalam hidup baru aku. menerima sebuah keluarga yang tidak berbelah bahagi kasihnya kepada dua.

aku bakal punya 2 ayah. 2 ibu. adik beradik yang sedia ramai akan bertambah. anak sedara aku yang cukup ramai akan bertambah.
bukan mudah mendidik jiwa sendiri. keluarga suami. ialah keluarga sendiri.

cuma. apa yang aku kongsikan fikirkanlah kembali.
tak kisah kalau kau kawen muda. kau berjiwa matang. kau bersedia.
aku alu alukan.

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, July 11, 2011

| bersih | vs kahwin | muda |

hari ini sampai rabu. cik lina cuti. yes. tak sekolah. tak pyh sebok - sebok gosok baju. tak sakit tekak nak menjerit.

lepas ni semoga makin bersemangat waja untuk teruskan aktiviti dan mendidik anak watan.

dah lama tak bicara soal cinta. nak mengurus diri sendiri pun aku rasa tak sempat. apatah lagi menjelang bride to be. sempat jugak aku pergi wedding sana sini nak mencari idea. tak lekang jugak. pegi majlis kat kampung - kampung makcik nenek kat dapor sebok bergosip pasal kisah rumah tangga orang lain. haish..haish..

oh2. sebelum terlupa. tahniah untuk semua pelajar KPLI ambilan Jan 2010..selamat berkonvo secara besar - besaran kat presint 3 putrajaya.

sekarang ni memang orang tengah kecoh sana sini pasal bersih. bersih. bersih. naek muak aku dengar. malas jugak nak komen lebih - lebih sebab isu politik. politik sangat sensitif apatah lagi kalau pihak yang tak boleh dikiritik. cepat aje nak melenting.

sampai kan kat facebook pun ada yang menghentam kawan sendiri padahal hanya ada perbezaan pendapat pasal pasal parti yang dipilih. bukan main lagi berdebat. padahal ikan bilis aje tu. macam la pernah berkawan dengan ikan toman ke..ikan jerung ke. haish. singkat akal.

aku pelik bin ajaib gak bila ramai la orang malaysia yang tak sedar. kita ni walaupun sistem demokrasi. tapi kita juga mempunyai sistem raja berdaulat. raja-raja melayu tak sama dengan sistem beraja negara lain. even dalam lagu. dalam kita punya ikrar. memang ada sebut pasal kesetiaan pada raja dan negara. even dalam lagu negara ku pun ada sebut.

sebut soal bersih. ok.
bila baca. aku setuju. benda asal yang diperjuangkan tak salah.. takde salahnya. cuma pendekatan yang digunakan dengan perhimpunan haram macam tak bijak. alasan dieorang. kebebasan hak bersuara. ada ke dalam ikrar yang selain budak sekolah dan cikgu sekolah yang selalu ikrar tiap pagi isnin..orang lain baca?

itu la yang jadi.

terus aku pk. memang patut sebelum apa pun berlaku. perhimpunan untuk nyanyi lagu negaraku dan ikrar setiap pagi tu berasas.

salah satu sebabnya supaya kita sedar diri. ingat balik teras negara.

ok. fine.
aku tak suka subjek sejarah sebab aku jenis analatikal person. math's is about number. not fact. but formula.

tapi aku tetap tak bodoh dengan apa yang aku percaya.

tak minat aku nak ulas panjang - panjang. lagipun yang bawahan. yang dikawal emosi ni semua orang yang singkat akal. pandai dalam pelajaran. kurang dari pegangan.

nak cerita pasal kawen muda sebenarnya. eh. tapi lebih kepada fact yang aku kumpul. kira kat sini ada 2 kes. 2 kes yang tak jauh dari lingkungan yang aku boleh update source tiap kali aku tanya saudara mara terdekat aku.

kes 1 - kahwin muda sebab terlanjur

orang selalu cakap. kena kawen muda untuk elak keterlanjuran dalam perhubungan. semua orang berlumba - lumba mencari pasangan. sama la cerita ni. budak ni betul-betul seumur adek aku. time dia habis SPM means aku dah habis menuntut diploma. aku maseh ingat betapa dia pandang rendah kat aku masa aku cuma amik diploma. tu pun kat kampus kecik. siap banding kan aku dengan rakan sebaya aku yang tak pergi asrama waktu tingkatan 3. dia nak cakap. betapa bagusnya duduk depan muka mak bapak.

tapi aku kan memang jenis malas nak amik port hal camtu. aku buat tak tau je umpat keji dia tu. aku tau. bumi sfera. dan berputar tiap masa. hari tu dia kutuk aku. sampai masa orang akan kutuk anak dia pulak.

atas keyakinan dan berserah. akhirnya sampai masa anak dia meneroka zaman remaja tanpa kongkongan. sambung belajar kolej swasta sebab anak dia tak sepandai aku. kongkongan yang anak dia dapat ketika dewasa langsung tak sama macam aku dapat pada usia muda aku.

ok. gelar anak dia nurul.

nurul lupa. mak ayah dia punya bergolok bergadai sekolah kan dia. nurul lupa mulut ayah dia lancang suka kutuk anak orang. nurul pun lupa. usia muda hanya sekali. sebab kealpaan nurul. dia tak habis belajar kolej swasta. dia balik bawak perut. nasib family dia takde yang menghidap penyakit jantung.

usung perut dan minta dikawenkan.

akhirnya nurul kawen muda. sebab dah mengandung.

kes 2 - kawen muda sebab bercinta.

ok. kali ni wataknya iza. iza umur dia muda 7 tahun dari aku. iza memang, family dia suka cakap besar. arwah ayah si iza selalu cakap. iza akan dapat jodoh baik. memang. iza nasib baik. dia bercinta. restu keluarga mungkin. iza kawen umur 18 tahun. kenal dengan suaminya 6 bulan sebelum ikat janji.

arwah ayah iza selalu cakap kat aku. iza dah kawen akan senang. laki dia kaya. laki dia semua dah ada. rumah. harta. memang tak boleh di banding. ok. aku dengar je tak amik port pon. aku cuma balas sinis

untung iza. dapat laki kaya.

fine. dah dua pihak setuju.

dieorang pun di kahwinkan..


sebab post dah terlalu panjang. aku buat siri 2 untuk isu kawen muda. dua2 kes ni tak selesai lagi

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Friday, July 1, 2011

doh comel untuk murid

sebab mahu keputusan anak murid cemerlang time pksr. chegu pun sebok berjanji. sapa dapat A dalam subjek matematik. akan dapat hadiah. ternyata. hadiah memang boleh mengaburi mata budak - budak untuk stadi lebih gigih dan buat kerja rumah.

dari 3 orang sahaja yang A. pksr dah jadi 14. chegu sangat suka sampai terlupa nak sediakan hadiah apa untuk mereka semua kenduri. hhihi.

maka terpaksa la chegu pergi merata. nak beli buku macam hadiah yang lepas. terus jadi tak larat sebab mahal.. so chegu guna kemahiran yang ada nak buat kraftangan. dengan harapan. anak murid suka dan terus bersemangat untuk berusaha terus dapat A.

maka terus upload gamba tanpa susun ikut urutan. tapi sebab ada caption. harap semua faham.

ini antara hasil setelah dapat keypoint camne nak buat acuan doh comel tu

ini doh comel telah di letak atas kain hijau striking yang dibuat dompet comel

ingat lelaki nak kasi burung ni. tapi macam tak jadi. haha. kensel

ini adalah contoh kepada semua acuan yang telah dibuat

ini pula doh permulaan. mula-mula potong dan jait. sangat hodoh dan hampir putus asa. naseb baik sebab chegu selalu pesan kat budak jangan putus asa. maseh juga cuba buat sampai la terjadi hasil kat atas tadi. huuuuuu. kagum.

tengok....kain tu hancur lagi. tengah godeh - godeh camne nak buat supaya dapat doh yang sangat comel
tadaaaaa...doh dah siap. kena letak butang comel pulak.

rupa setelah chegu lekatkan 3 ketul butang comel. maka.

sekian.


hihi. nak tempah pun boleh. murah je. chegu jual untuk tempat letak handset rm 5.5o aje.
feel free to contact me...:)

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, June 27, 2011

sambutan penutupan majlis pengantarabangsaan

nak update pasal dewan sekolah dah nampak baru. cantik pun iye. smua sebab nak buat majlis penutupan program antarabangsa bersama brunai. malas nak cerita banyak - banyak. sebab benda ni majlis sekolah.

macam biasa. cikgu bujang. rumah dekat. harus datang malam - malam.
tahniah ye cik razlina. :)..

then time ni la nak kenal semua guru besar pun kan..

peralatan ghazal untuk salah satu persembahan

bunga - bunga hiasan pentas yang menyebabkan nampak grand.
ini semua adalah bunga import. haha

macam dalam hotel dak? ini la rupa dewan sekolah aku yek. ce tengok kain hitam oren kat atas pentas tu. yang tu hiasan yang sangat adorable ok.

antara booth makanan untuk malam. pilihan makanan adalah
1. mee rebus haji wahid
2. asma rojak
3. nasi goreng
4. satay
5. laksa johor
tak lupa jugak buah - buahan tempatan
- durian
-cempedak
-nangka.



sekian laporan. hihi

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, June 22, 2011

wedding card

sekarang ni hidup tak bizi mana pun. macam biasa je. kerja-kerja sekolah. petang tuisyen. then akan ada kerja tambahan chegu. yang lain. beres.
sejak dah ada tv sendiri. laptop ada adpter baru. rasa keboringan itu sangat berkurangan. eventho sekarang kalau takde cerita pun akan sebok bukak dvd cerita korea yang memang akan disediakan tiap minggu untuk stok kebosanan. sebab dvd player pun baru.
haha

tak sangka pejam celik pejam celik dah 6 bulan da jadi chegu. sangat rasa diri baru seminggu masuk. then rupanya lagi 6 bulan akan cukup setahun. :)..
sebab tu la kene pk sikit - sikit untuk sedding day nanti. eventho tak secepat kawan - kawan aku kawen. tapi still aku nak buat biar teratur. lagipun aku kan dah berkemampuan sekarang.

so sekarang dah start mencari design kad - kad yang menarik perhatian. aku macam biasa la. tak suka yang biasa. aku suka yang unik dan meninggalkan kenangan. sama macam orang tanya kenapa nak amik cincin tunang emas putih..suka hati akula kan. yang pakai aku juga.. same goes to my wedding card.
aku sebok jalan sana sini cari kad yang cantik. kumpul koleksi supaya aku dapat buat pilihan terbaik.
then akhirnya jumpa satu website ini. tapi semua kad kawen orang over the sea. sangat berkenan dengan 2 design yang dia buat.

satu daripadanya adalah kad warna hijau macam kat bawah ni. design sangat cantik.. even guna reben plain aje dah nampak exclusive. so ini salah satu design aku berkenan.

ini pulak 2nd design. depan sangat simple. ada 3 kuntum bunga kecik je. aku siap ingat nak buat bawah bunga tulisan I love U. haha. gile..
tapi aku suka combination color dan ke - simple - lan wajah kad ini.
lembut je.
even kalau tukar dengan warna biru terang combinekan dengan biru laut kat dalam pun masih nice.

aku bukan tak tengok invitation kad yang lain. sudah. even dah biasa pegi booth2 yang ada. tapi sebab aku susah nak berkenan then cerewet. terpaksa la aku rasa aku kena design sendiri or cari design camni then request.

then lepas wedding card. harus la fikir untuk goody bag. theme color then design baju.
yang besar - besar nanti lagi 3 month before majlis aku baru start nak pk.

done with wedding card design.
harusla tunggu en tunang punya permission gak.


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Friday, June 17, 2011

mengapa sukar melakar bahagia

selalu orang persoalkan. kenapa lelaki sangat payah untuk memahami perempuan. kalau di iukutkan pun..daripada 10 orang pasangan, yang bernasib baik hanyalah 4 orang daripadanya mendapat pasangan yang cukup memahami dan serasi. ramai juga yang bagi khabar angin bahawa dalam perhubungan wanita lebih emosi berbanding lelaki.

dari malam tadi aku terfikir nak taip entry ini. aku dah lama tak tulis entry yang bila aku baca sendiri timbul kesedaran yang menambah baik hubungan. menghargai apa yang aku ada sekarang.

hari ini persekolahan macam biasa. cuma ada gotong - royong selepas waktu rehat untuk keceriaan sekolah. senyap - senyap aku ke bilik seni untuk mengemas. aku sapu dan duduk menanda kertas lukisan anak murid aku. di kesunyian itu..membuat aku berfikir. mengapa sebenarnya sukar melakar bahagia dalam perhubungan.

aku simpulkan kesunyian kadang - kadang membuat aku berfikir lebih waras. dan akhirnya juga aku simpulkan. sukar melakar bahagia kerana tiada persefahaman.

that it.

ok. aku bagi fakta dan analogi aku dulu.

1. perempuan memang emosi.

dalam mana juga hubungan aku rasakan perempuan lebih emosi berbanding lelaki. perempuan biasanya mempunyai definisi berlainan cara meluahkan ekspresi perasaan mereka.
macam contoh
lelaki akan kata "saya ingat kat awak selalu. kenapa nak bimbang"
perempuan akan kata "saya tak pernah lupa awak pun."

dua ayat kat atas tu nampak sama. tapi punya maksud yang berbeza.
so sebagai seorang perempuan. bia aku hurai maksud 2 ayat tersebut dalam pandangan perempuan. sape yang tak setuju. aku benarkan argue.

pada pandangan perempuan. bila mereka mempunyai pasangan. mereka biasanya menyerahkan 100 peratus hidup dan perasaan untuk pasangan mereka. semua yang mereka fikirkan adalah pasangan terlebih dahulu kemudian baru diri sendiri. ayat yang perempuan tuturkan di atas bermaksud seperti mereka telah sematkan ingatan terhadap pasangan dalam setiap denyut nafas tanpa miss. boleh kata. dalam 100 heart beat perempuan tu..100 kali la kiranya diaorang menghitung ingatan terhadap pasangan.

ayat lelaki tersebut akan di tafsir. memang lelaki itu ingat. tapi kadang - kadang ada juga lupanya. mana ada manusia yang perfect ingat semua benda. kadang - kadang berak pun boleh lupa. makan pun boleh terlupa. nak mengira pun boleh terlupa. apa lagi la pasal pasangan.

see...sebab lelaki la perempuan emosi.

2.perempuan kurang sabar

macam biasa la. da nama nafsu tu sembilan. akal satu. logik la kalau tahap kesabaran itu kurang. ingat senang nak kawal 9 nafsu. tapi kan. selalunya lelaki yang nafsu biasanya nampak buas. dengan nafsu satu tu la biasanya perempuan yang dikatakan kurang sabar ini dimarah - marah.

analoginya macam ni. aku ada 9 biji epal. aku letakkan 9 biji epal di tempat tertentu. ahmad pula. ada 1 biji epal. ahmad selalu letak epal tu di atas kepala. syarat untuk aku dan ahmad adalah. dilarang menyentuh epal pihak lain.

ahmad degil. dia selalu ajuk - ajuk nak sentuh epal - epal aku. then aku akan marah pun kecil - kecilan. marah sikit - sikit. sebab aku ada banyak epal. maka tanggungjawab aku besar. tapi bila orang sentuh satu. aku ada 8 lagi. sebab tu walaupun aku kerap marah sebab ahmad usik epal berlainan. tapi aku marah kecil2.

tapi ahmad hanya ada satu epal. bila aku balas apa ahmad buat. aku ajuk - ajuk nak sentuh epal dia. dia melenting macam nak mati. dia marah macam nak bunuh orang. sebab bila aku sentuh epal dia yang satu tu..bermakna ahmad terus kalah.

ok.

faham tak analogi tu.

kalau otak korang semua lambat nak cerna tukar je ayat tersebut dengan perkataan nafsu tadi tu.

atas sebab itu juga kita sukar melakar bahagia sebab saling menyalahkan kita tidak serasi. pdhl. hal sabar pun dah payah nak atasi.

ok. kasi sua sahaja untuk kali ni.


dah dua tiga hari pening kepala. start dari hari selasa. then rabu trus dapat period cramp. huh!. penyeksaan betul. mayb sebab naik dari cuti sekolah. kerja pun jadi berlambak. tapi tetap kena stay kat sekolah dari rabu sampai jumaat. mana tak naik tekanan darah.

pegi klinik. cek darah. ok salah. bukan naik tekanan darah. tapi low blood pressure. doktor kata tak cukup rehat n vitamin. dia saran amik vitamin tambahan. tapi...stil tanak sebab yakin ni semua sebab stress aje.

kerja macam biasa la. mana pernah habis.
1. bagi exam paper. key in markah. buat analisis item. dulu kena buat subjek teras je. kali ni dia hentam untuk semua subjek. teras or tak. tak kira. kena buat post-mortem lagi. audit akademik lagi.
pengsan @.@..
dah la banyak kelas. banyak paper.
ada 2 kelas math - memang wajib buat. then 3 kelas KH. then 2 kelas sivik!. naseb 2 kelas pendidikan seni tu tak payah. haih.

2. dah lepas exam paper. kena mark pembetulan. tulisan budak - budak memang boleh buat sakit jantung. aku ugut budak tulisan buruk hantar pegi intensif kat pra sekolah. tau tanak.
ni tidak.
kotak buku kecik - kecik. tapi tulisan godang nak mampuih!..
pening lagi.

3. start sambung silabus. budak dah cuti. nano nano masa cuti sekolah. ofcoz lupa topik sebelum ni. lagi - lagi memang dapat budak - budak yang ingatan tak mantap. haha.
ajar ini hari ini ingat. esok tanya. hampeh!. tertekan ok.
tapi itula.
tetap sayang dieorang lebih dari budak kelas pandai.
siap buat konklusi..budak pandai sekolah bandar akan jadi sangat berlagak dan tak menghargai guru dieorang.. siap ada dua tiga orang budak akan kurang ajar. so setiap hari rabu stress untuk masuk kelas perasan pandai tu..padahal paper aku pon tak dapat A.
benci seh!

4. stress dengan masalah peribadi.
ni cam biasa la. leh buat entri lain sebab sangat dalam dilema nak putuskan benda yang betul. entry lepas ni nak cerita la. masalah ni membuatkan rasa tension bekerja tu makin bertimbun - timbun.

cara untuk menghappykan diri sepatutnya kena telan pil estacy then minum coca cola. then joget - joget sampai pagi. eh tak.
mana ada cikgu buat benda tak baik camtu.
patut beli buku novel berkoyan - koyan kat book store then baca sampai lebam. layan novel sedih sampai nangis2 then rasa strong dalam hati. YE!. patut buat benda ni.
tak pun beli VCD cerita korea yang best then tak yah tidur tengok sampai demam. pstu pegi jumpa doktor balik mintak MC.. (>.<) kehkeh.



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, June 14, 2011

apa itu senggugut

macam dah biasa je. tiap-tiap bulan..mesti ada saat paling tak suka. tetiba je rasa macam nak marah orang. tak pun tetiba je cepat hangin.
sangat perasan sebenarnya dengan mud sendiri.
tapi macam tak boleh elak.
tak semua orang faham macamana sakitnya senggugut.
bukan macam pening kepala yang boleh picit-picit. ataupun sakit terkehel boleh diurut.

so untuk itu, aku share la ape itu senggugut sebenarnya

Senggugut teruk PMDD merupakan sindrom tekanan prehaid (premenstrual stress syndrome) (PMS) yang amat teruk sehingga ia melumpuhkan akibat simptom fizikal, mental atau emosi. Rawatan dicadangkan kerana PMDD mengganggu keupayaan pesakit untuk berfungsi dalam kehidupan kerja dan sosial harian. Simptom utama--muncul antara ovulasi dan haid, dan hilang selepas beberapa hari selepas kedatangan haid--adalah mengganggu. Resah, cepat marah, dan kemurungan mungin berlaku. Simptom utama, yang melumpuhkan, termasuk

  • perasaan amat sedih atau putus asa, kemungkinan membayang bunuh diri (suicide ideation)
  • perasaan tegang atau resah
  • serangan panik
  • perubahan perasaan, menangis
  • mudah terganggu atau marah berpanjangan, meningkat pertelingkahan interpersonal
  • tidak kisah atau tidak berminat dalam aktiviti harian dan hubungan
  • sukar menumpu perhatian
  • lesu
  • kemaruk atau peningkatan nafsu makan
  • sukar tidur, insomnia atau hipersomnia
  • perasaan "luar kawalan"
  • peningkatan atau penurunan nafsu seksual
  • peningkatan rasa bagi intim emosi
  • simptom fizikal: kembung, degupan jangung (heart palpitations), payu dara sensitif, sakit kepala, sakit sendi atau otot

Lima atau lebih simptom mungkin menunjukkan PMDD. Simptom berlaku semasa minggu sebelum kitaran haid dan lenyap selepas beberapa hari selepas mula haid.


ha. banyak kan.

tapi tak semua orang faham hal senggugut ni. kadang - kadang asal kite nak marah. cakap kite emosi. kadang - kadang kalau kite cakap kite lesu. sakit perut. orang cakap kita ngada - ngada.


cuba la faham orang perempuan ni cket cek abg


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, June 8, 2011

gambar yang dijanji

dah janji sebab nak upload gamba..cepat-cepat aku bangun tido untuk amik gamba pagi - pagi buta.
matahari pagi cerah memancar dari tingkap bilik time aku amik gamba ni. sebab tu gamba macam ada cahaya keimanan.
hihi.

kirenye lepas ni aku kena cuba pelbagai warna pulak untuk majlis yang akan datang. lagi beberapa hari menunggu detik menukar dulang. so aku kena siapkan 4 lagi dulang termasuk sirih junjung. buah. kek dan juga coklat. bekas coklat memang dah siap. cuma takut coklat bersemut kalau masuk dalam dulang awl. serangga..tak boleh nak kira. ye dak?

kirenya. ini adalah majlis kedua lepas majlis aku bulan 4 aritu. eh2. dalam tak sedar 2 bulan jugak da aku mengikat tali janji. so ini antara hantaran yang aku berjaya hasilkan.

1. baju pasang n manisan. yang silver tu sebenarnya lollipop. aku bungkus dengan foil. ingat nak cari kertas emas. tapi macam payah pulak.

2.towel. haha. yang ni biasa ah. ingat nak buat rehal ke ape. tapi malas nak cari kotak segala. eh. sila hadiahkan aku kamera mahal supaya gamba aku lagi berkualiti.

3. baju dan alatan. yang ni aku tak tanggung brand yek. aku cuma tolong sediakan. sian orang empunya. abg aku asik menganjing je. adibas..adibas..ni semua kes barangan ciplak banyak sangat. hihi.

4. blur aje gamba sejadah ni. malam sikit aku rasa nak ubah bentuk kipas ni. rasa cam tak kena je sebab belakang sejadah tu ada space lagi. aku tanya adek aku nak buat cmne. yang dia reti apa? cakap 'entahlah'. ha yang itu reti la...

5. faveret hantaran. kain pelekat. lalalala. kain pelikat nananana. kain pelikat dipakai..alah dipakai...aku buat kuntuman bunga.

asik saspen je kan. ini ceremony untuk majlis tunang adek aku. bila aku dah tunang. baru sebok2 die nak ikot langkah. itula orang kate. mandi bunga sireh junjung tu. berkat. kehkeh.

apepon. majlis kali ni aku yang lebih excited. sebab time majlis sendiri aritu aku takde masa nak buat hantaran cantik2. takde cuti sekolah yang panjang. macam tak teratur pun ada.


oh....
sebelum terlupa.
nak ucapkan selamat datang ke dalam family kami.
pada anak buah aku yang ke 18.
nur firdina ayuni binti rosman.

lena di pangkuan nenenda.

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, June 6, 2011

getaran rasa waktu muda

eh. tak sedar. esok dah genap seminggu makan minum kat umah emak sendiri kat kampung nan permai. angin sepoi2 bertiup tiap pagi..semua sebab cuaca mendung. pokok kelapa sawit melambai-lambai girang. huuu..
baru aje mengkhatamkan 3 buah novel terbaru. dan salute. 2 novel yang aku beli berjaya membuatkan jiwa rindu aku limbang limbung. cerita rysareesa tajuk seandainya cukup berbaloi beli dan baca walaupun buku sangat tebal dan terpaksa menggunakan masa 3 hari baca tanpa henti. yang novel kedua surat ungu untuk nuha.
hmm..sedih ah baca cerita - cerita cinta ni.

mungkin sebab tu la gaknye kalau orang putus cinta dilarang baca buku - buku berlambak ats rak buku aku.
sangat kesian pada diri sebab tak dapat pegi kenduri kawen rafeah kawan seangkatan tu. tapi sangat bersyukur sebab beliau berjaya juga mendirikan rumah tangga setelah bangkit dari kekecewaan lepas. cinta monyet masa kecik2.

sekarang tengah sibuk buat preparation majlis kedua. esok lusa. upload gamba la pulak. tema kali ini adalah ungu pink..jenuh jugak memerah idea nak hasilkan benda yang cantik rupanya. kalau tangan memang orang seni. memang idea mencurah - curah. tapi kalau tangan versi besi kayu. yang jadi pun macam dah hebat. haha
sebab itu jugak. berazam untuk upload gamba lepas entri ni.

sebab waktu senggang akibat cuti sekolah ni. lagi - lagi duduk kampung nak sangat cerita pasal crush masa kecik-kecik dulu. hihi. mengenang zaman mengenal tumbesaran diri. mengenal perubahan perasaan pada jantina berlawanan jenis.

ingat lagi zaman sekolah rendah dulu. tatkala aku bergelumang dengan anak murid. mengawal mereka terjebak crush zaman muda ni membuatkan aku ingat kembali zaman muda sendiri.
ceritanya bermula di sini..
********
aku ada sekolah malam. semua tu persediaan untuk mendapat keputusan cemerlang UPSR. semua ni berlaku 21 tahun yang lepas. tiap - tiap malam gila ke sekolah. kalau dari 24 jam yang aku ada dalam hidup..aku peruntukkan 6 jam untuk sekolah rendah. 1 jam menunggu peralihan ke sekolah agama. 3 jam di sekolah agama dan 2 jam untuk kelas tambahan malam. maka. dalam usia muda aku memperuntukkan 12 jam ke sekolah dan 12 jam lagi adalah waktu rehat di rumah. itu belum lagi tolak masa membuat kerja rumah..
maka dalam masa 12 jam disekolah. mestilah aku perlu mempunyai semangat untuk kesekolah. ye.
aku akui. aku budak pandai. jika tidak penuh pun kehadiran aku. aku tetap boleh belajar. aku lebih belajar dirumah. belajar sendiri. walaupun tinggal dikampung. ibu-bapa aku telah lama lahir. tapi mereka mahir membaca jika hendak dibandingkan dengan ibu - bapa seusia mereka. maka kerana itulah aku mewarisi bakat kecerdikan mereka.

tapi.
aku tetap rajin ke sekolah.
semua atas satu sebab. aku suka tengok senyuman seorang kanak - kanak lelaki.
hihi.
memang masa tu aku kecik lagi. tapi iyalah kan. aku normal. lagipun zaman perkembangan emosi. ok. gelar dia sebagai Alim.
senyum Alim memang mampu menambat semua kanak - kanak baru membesar. buktinya dia memang digilai oleh semua budak dalam kelas yang sama. Alim tinggi. Alim peramah. Alim anak orang berpengaruh.
selalunya. zaman crush masa muda ni. kiteorang main dedicate lagu. macam - macam lagu hafal. dan paling glamer time tu kumpulan Ukay's. ye..tahun 1996. Ukay's memang meletop dengan lagu cinta.
Bila Alim dapat lagu - lagu dari semua budak perempuan. dia cuma senyum aja.
crush dengan Alim sangat membantu aku ke sekolah.
rasa indah melihat wajah jejaka muda aku bawa hingga tingkatan 1.
dan rasa indah itu hilang bila.
aku tahu si Alim telah memilih kenalan aku sebagai noktah getaran rasa dia.
aku tidak rasa putus cinta. cuma aku rasa cemburu melihat kemesraan mereka. aku jauhkan diri dari Alim sejak dari aku tahu hubungan mereka.
putus cinta kah itu namanya?

aku simpulkan tidak.
sebab kami tidak pernah bercinta.
itu hanya getaran rasa waktu muda. saat mulanya perkembangan perasaan pada insan berlainan jantina.
******
dan sekarang. semua crush Alim waktu muda sudah berkahwin. mahu sahabat handai aku yang meminati Alim juga begitu. Alim masih bujang sampai kini. aku juga segan untuk bertanya siapakah insan disampingnya kini. Bila berhubung kembali dengan Alim. aku jadi malu sendiri bila teringat kisah zaman muda. kisah getaran rasa itu.

perhubungan kami sekarang sekadar sahabat lama. yang sudah tidak rapat. juga tidak mesra. semua kerana aku meninggalkan semua memori dan kenangan itu di sekolah lama. mengejar impian untuk berjaya.

dan semua itu kekal..
menjadi kenangan
getaran rasa waktu muda.



p/s: aku bahagia dengan kasih yang baru.
aku lengkap dengan kasih yang baru.
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

page

Followers