Pages

Monday, July 22, 2013

diari naim : 2nd month journey

ok. salam. naim da dua bulan sayang
da jugak dapat imunisasi 2 bulan.
nurse pesan. inject ni buat baby demam. ami risau je naim demam lepas kena suntik. kesian kat naim nanti tak selesa.
lepas inject. time dady hantar toto pegi dobi, ami terus je minumkan nai cecair paracetamol.
naim minum sikit2 then buat muka pelik. ami masuk kan sikit2 then upah susu. akhirnya abis gak 2mil naim minum.

naim merengek sikit je petang tu. lepas mandi, ami bagi susu..naim terus tidur. sepanjang malam tu ami pegang2 dahi naim. tapi alhamdulillah. anak ami kuat. yeay
naim tak demam. suka hati ami jadinya.

naim da 2 bulan tapi belum lagi selalu minum kat botol. harini ami da bli puting silicon dari japlo. jenis komforter. ami tetap tak beli botol susu baru. so naim memang ada satu je botol susu tommie tippie tu. ami beli puting silicon baru sebab nak cuba minumkan naim guna botol simpan susu.
puting silicon japlo
ape yang bestnya puting ni macam la nipple ami lepas je naim isap selalu
mana la tau sebab bentuk dia ni naim nak
botol TT naim takde puting camni. yang ada cuma puting kosong je bentuk nipple camni. yang botol susu punya takde.

harap2 guna puting japlo tu naim nak isap botol. naim say no to
1. buai


2. puting kosong
3. bantal busuk or anything untuk tidur

ami tanak naim ada 3 benda ni untuk kehidupan kecil naim.
taknak ada 3 benda yang merumitkan naim nak pegi jalan2 dan berehat dalam masa yang sama.
harap2. naim berjaya mengatasi masa kecilnya tanpa 3 benda ni.

stakat ni takde masalah lagi nak tidurkan naim guna benda ni.

sekarang belanja ami untuk naim pun makin kurang sebab naim da pakai cloth diaper. so lampin pakai buang yang ami beli masa naim naik sebulan haritu belum lagi habis.
naim jugak tak perlu beli susu sebab naim minum susu ami aje.

2 bulan perkembangan berat naim adalah
  • lahir : 2.4 kg
  • 1st month : 3.6 kg
  • 2nd month : 4.64 kg
so naim sihat membesar.
alhamdulillah.
shahrulnaim damien bin shahrulnizam
anak ami makin comel..:)

sekarang ami da ada dua shahrul. n ami selalu tanya. dua2 shahrul sayang razlina x? sebab razlina sayang dua2 shahrul.

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, July 8, 2013

Mom 2 B : Panduan membeli pam susu

salam.

ok. dah jadi ibu2 ni kena la aku share tips2 memilih pam susu ye tak.
bukan ape. dah jadi macam aku da..beli pam susu yang takde feedback dari mak pak lain..last2 menyesal. terpaksa membazir duit beli pam susu lain.

memula aku beli la brand pureen. yelah..aku bukan tau best ke tak best pam susu. macamana plak rasa susu kena pam. semua tu tak pernah dirasa time anak-anak dara kan. jadi ibu yang konon nak anak minum susu ibu secara exclusive perlu la berusaha menyimpan stok susu segala.

suami aku menyokong penuh anak dia minum susu ibu ni. bukan sahaja menjimatkan malah berbaloi dengan kesihatan yang ank sendiri dapat. masuk 2 bulan alhamdulillah kulit naim tak sensitif dan tak timbul ruam. tak jugak kembung perut or demam yang menyebabkan dia tak slesa.

breast pump pureen elektrik
kiranya. ini adalah 1st pam susu yang aku ada. time tu jalan2 nak bli botol susu xceli. tapi pam ni ade la plak kat sebelah rak botol susu tomme tippi. aku memang tak nak pam ni memula. tapi sebab suami aku  nak belikan. aku pun iyakan aje la kan. orang takde pengalaman kan...hihi

hasilnya adalah. time aku pam susu memang la dapat banyak. mayb jugak sebab air susu aku memang melimpah ruah. tapi puting n breast jadi sakit bila naim nak direct breast feed. aku jadi macam sengsara la pulak memerah. sebab sakit tu aku brenti buat stok susu sampai la aku berniat nak beli sendiri pam susu yang lain.

survey punya survey aku bercadang nak beli pam susu manual je supaya aku boleh kawal sedutan pam tu. then akhirnya aku pun bercadang beli pam susu medela harmony. lagi mahal dari pureen..tapi hasilnya A+ ok.
medela harmony

kita boleh control sedutan pam tu. semua bergantung pada cara kita pam. susu boleh kumpul cepat. dalam masa anggaran 7 minit aku berjaya kumpul 4 oz untuk sebelah breast. so start la aku kumpul susu beku untuk naim.

pam susu manual medela ni tak la penat mane pun even tho benda ni manual. senang nak cuci sebab part pam susu ni cuma ada dalam 4 benda je. dan semua part dalam pam ni boleh cuci sebab takde wayar2 macam pam susu aku pureen tu.

sekarang ni pam susu pureen telah bermastautin dalam almari baju aku sebab aku tak tau nak letak mana. aku sudi je nak bagi kat sape2 nak cuba pam susu pureen aku tu. hihi..so nasihat aku adalah. jangan kedekut duit sangat nak melabur beli pam susu yang elok sikit. sebab berguna pada masa akan datang. bengkak susu tu sakit tau orang cakap. so baik beli pam yang elok.

alhamdulillah aku tak kena bengkak susu masa baru bersalin tu. mayb sebab aku dah urut susu awal-awal. hari pertama naim lahir ke dunia pun susu dah mengalir deras. tak sumbat ke ape.

pada ibu-ibu yang bakal melahirkan cahaya mata. gudluck.


Wednesday, May 22, 2013

diari naim : putera hati

salam..
tengah pantang kat rumah mak mentua.
so far semuanya berjalan lancar. 
aku dah boleh berak kencing. dah tak takut nak berak macam nak berak 1st time. teringat aku masa mula-mula kat hospital tu nak kencing. berdebar gak. then bila staff nurse tanye dah berak kencing ke..aku cakap da kencing..itupun takut..dia terus je gelak then cakap
kalau tak de yang pertama ni takde la yang kedua ketiga nanti. 
hehe. sporting gila staff nurse tu. 
sepanjang bersalin tu nurse-nurse semua baik-baik aje. mayb jugak sebab aku duduk 1st class. memang la semua berbudi bahasa kecuali masa aku nak checkout tu..nurse tu agak lambat nak update aku. terpaksa la tunggu dari pukul 2 sampai 5.

sekarang si putera hati masih lagi jaundis. kesian dia. asik kena amik darah. betul la orang cakap. rela lagi kita yang sakit tapi jangan anak sendiri. dah jadi mak-mak da rupanya aku ha.

rasa macam bertuah sangat dapat baby sendiri. sakit bersalin tu rasa hilang terus saat anak tu diletak atas dada. sakit macam nak mati tadi memang terus hilang.

aku dah tak sabar nak balik batu pahat.
nak tunjuk anak aku kat mak bapak aku kat kampung. dan aku tau diaorang pun tak sabar nak jumpa cucu lelaki baru diaorang ni. :)

perasaan gembira tu menggebu bila dapat cium dan belek-belek anak sendiri depan mata. sebelum ni rasa dia gerak-gerak je dalam perut. ni dah boleh tengok depan mata. dan cium bau syurga tu. sapa yang tak suka kan. 

sebab si naim masih jaundis. aku consume teh pegaga untuk redakan jaundis dia. puas la laki aku pusing-pusing satu uda cari teh tu. tetiba je aku terpk nak cari kat kedai HPA. dan akhirnya jumpa. setakat ni jaundis dia makin turun. alhamdulillah.

naseb la air ni boleh diterima tekak aku.

duduk berpantang rumah mak mentua mestila tak sama macam rumah sendiri. tapi mak mentua aku memang kelas ko jah. pagi2 dah readykan air untuk aku mandi. aku siap mandi turun bawah tinggal susukan budak aje sebab orang tua tu da siap mandikan cucu dia.

dan bertuahnya badan aku..dapat suami yang sangat la rajin melayan bini dia yang 1st time bersalin ni..time ni la rasa sayang kat suami berganda-ganda. maklum la time pantang ni..jiwa sensitif terlebey kan. tak boleh berak pun boleh menyebabkan aku menangis macam budak kecik. bengkak tetek pun leh merengek nangis2. manja terlebih da rasa.

dan eksaited tu harusla di kongsi dengan semua orang. 1st night je dah sekeping gambo aku upload. then masuk seminggu sekeping. rasa macam addicted nak amek gamba budak ni pun ada. tapi tak nak le obses sangat. kang orang bosan lak. haha

so sebab ini dikira diari perjalanan si kecik ni jugak kena la upload beberapa gambar kenangan dia.

kaki si comel aku. sebesar 2 jari kan..:)

ni la budaknya...

2 insan kesayangan.
shahrul n shahrul jr.

sebelum lupa.

selamat hari guru.
dan
selamat hari ibu



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, May 21, 2013

diari naim : saat kelahiran

13/5/13

arini ami ada temujanji dengan klinik tebrau..ami kene minum air gula lagi untuk kali ketiga..alasan doc sbb nenek medan ade kencing manis..ami ikutkan aje..xkn nak mlawan plak kan...tunggu punya tunggu..xjugak ami dipanggil untuk minum gula..sampai pukul 9...br la nurse cek ami..
harusla lps tu kene sambung puasa smpai 11 lbey..naseb xmuntah ke ape kn..so sbb da lbih pukul 11..ami trus mintak mc aje..dpt la ami cuti isnin tu...

balik rumah..terus rasa lain macam aje..tak tau kenapa..
then..ami pun rilex je dlm bilik..entah macamana tetiba rasa mcm period..skali bila cek memang betul la..ade darah kat panties ami

ami pun cam saspen aje.,trus bgtau ddy....

ami pulak da kua tanda tu terus mandi dan bersiap...ajak dady pegi angsana..nak makan2 dan bawak perut boyot2 saat akhir...


dalam hati da dug2 da..nak bersalin kn..sape xcuak


malam 13/5/13

dady tanye ami..nak pegi hospital ke tak..dady da naik risau sebab ami da start sakit..pukul  8.30 mlm...ami ajak dady makan nasi..tapi ami mampu makan 3 suap aje..then terus tak selera..

sebab tgk ami cam tak tahan..dady ajak ami pegi hospital..ami pun ikut aje..daftar kat hospital ambil masa sangat la lama...ami di check doktor pukul 2 pagi..time tu br je bkk 2cm..tapi rasa sakit macam da bukak 5 6 cm...tp doc pun cakap..contraction ami panjang walaupun br je bukak 2 cm..

sakit ami makin tak boleh handle...pulak tu ami kene masuk 2nd class..1st class katanya penuh..dengan ramai orang tu makin la ami bertambah sakit..ami da la tak pernah masuk wad..dady da merungut2 sebab tak masukkan ami kat swasta..

ami disuntik petidin dalam pukul pat pagi supaya ami tido..tapi bila disuntik makin la ami xboleh handle rasa sakit..bila ami sakit ami akan bangun..berdiri atau tonggeng atas katil. ami tgk orang lain elok aje tido nyenyak..amboi..sangat jeles ye..

brape kali tah nurse yang jaga ami tu bwk pegi check bukaan..bawak ami pegi toilet segale..baik nurse tu layan ami walaupun dekat wad kelas dua..tapi biasa la ada gak nurse  lazer ckp ami manja dan tak tahan sakit..hehe..

ala..ami bukan sedar ape tah time tu..apa yang ami buat cuma baca nama nurse aje..siap bc name tag spy lepas bersalin ingat nama dieorang. tapi hampeh..smua la lupa jadinya..

sakit tu ditahan sampai la pukul 7 pagi..ami memang da xboleh duduk atas katil da..so bila cek baru 4 cm je..sebab ami da xtahan..nurse pun anta la ami ke labour room.

14/5/13

nurse pesan suruh tepon dady bgtau ami da nak msk labour room..itu la kali terakhir sebelum berperang ami denga suara dady..tak sempat pun mintak ampun maaf..mayb jugak time tu ami da xingat..:)

ape yang ami ingat dlm labour room tu adalah..contraction yang panjang. setiap kali ami sakit..ami akan panggil nurse untuk mintak pegang tangan. sampai lame-lame nurse suruh pegang besi.tapi..ami tetap nak pegang tangan nurse. sekurang-kurangnya..time sakit nurse boleh pegang2 perut redakan sikit sakit.

battle ni start lebey kurang pukul 8 sampaila pukul 12..then dalam pukul 12 barula 2 orang doktor masuk..doktor cuma tanya macamana condition. then nurse cakap servik ami da start bengkak sebab ami asik teran aje.
sory ye naim..
ami tak tahu macamana tak nak teran. yang ami tahu cuma sakit dan rasa macam benda nak terkeluar kat bawah.

doc cakap..bukaan baru 9 cm. tapi doc akan tolong bersalin je time tu sebab ami da tak ingat ape pon. memang ami denga nurse suruh mengucap semua. baca doa nabi nuh dalam perut ikan paus. dan ami pun tak lupa semua tu. cuma ami tak larat nak menyebut kat mulut. cuma ami boleh niat dalam hati. mulut dan hidung sebok tarik hembus nafas..tarik hembus nafas..

time nak meneran. tetiba macam ramai pula yang masuk. ada nurse pelatih. bidan. doktor dan tukang sorak.
ami cuma denga doktor pesan..bila sakit teran kuat2 macam nak berak tu. bila ami start teran semua cakap da nampak rambut naim. ami teran kuat2..ami tak kisah rasa apa time tu. yang penting naim keluar. doc dan nurse jerit2 cakap..ye pandai..pandai..

dan akhirnya..naim pun keluar.
alhamdulillah.
penderitaan ami nak kua naim dah berakhir. naim diletak atas dada ami. sakit tu terus hilang. nak jait ke ape lepas tu..ami da tak kisah da sayang...

da siap jait semua nurse pelatih tanya ami dady ada tak kat luar..baru la ami larat nak cakap tolong carikan dady. siap describe dady naim botak dan pakai spec. 



dan hari ni..ami dan dady da ada naim.
semoga sihat selalu ye insan kesayangan ami dan dady

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, May 12, 2013

random : Politik

sekarang ni bila buka facebook..mata dan jiwa aku terus rasa tak senang. rasa rimas dan meluat.
tak.
aku bukan penyokong tegar mana-mana parti politik. tak juga membenci mana-mana parti politik. aku cuma tak suka pembawaan dan ketagihan sesetengah kawan-kawan aku dengan politik. bukan setakat share benda-benda yang tak yakin sahihnya, malah pandai-pandai kutuk mana-mana pihak yang dia suka.

well..
tak ada satu pun yang aku percaya jujur 100 %. ada jugak yang sengaja butakan hati dan telinga bila aku bidas dan kena balik batang hidung mereka. tak mampu balas balik kemudian bukak lagi topik lain sampai aku rasa nak hide semua notification dan status yang dia buat. ada jugak yang buat aku unfriend kan dia sebab ketaksuban mereka terhadap satu - satu parti politik.

jelas..
mereka belum sedar atau aku yang masih kolot.

kadang-kadang mereka post soal agama. kadang-kadang mereka post benda kutuk pihak sana. aku. makin rimas menjadi pembaca. padahal mereka sendiri kurang sedar benda itu sahih atau tidak. benda tidak sahih, bila disebar bukan kah menjadi satu fitnah?


komen pasal parti politik ini, aku percaya, tidak satu parti pun jujur 100 peratus isi dan intinya, kenapa gunakan benda itu sebagai senjata memecahkan kaum. jika kau kata barisan nasional itu rasuah, tidak jujur makan duit rakyat, boleh kah kau jamin kita akan bersenang lenang, kerajaan baru tidak makan rasuah dan jujur intinya?

bagi aku, orang yang berkuasa semua sama, tak kisahlah dia tok guru atau apa, kita bukan punya ilmu menafsir orang dari luaran. nampak dia jahil, sedangkan kita tidak tahu dia itu calon syurga Allah di alam sana. dia nampak alim, rupanya dia calon Neraka di sana. kita manusia biasa, tak punya ilmu setinggi itu untuk menafsir.

aku tak suka orang taksub. cuma tak suka orang taksub..tak kiralah kau sokong parti mana. enough. keep it to your self. kau bukan calon parti yang diarah berkempen sana sini. kau juga bukan orang penting yang perlu menambah dosa dengan berita yang kau sendiri tak tahu sahihnya.

fitnah sekarang mampu disebar dengan hanya satu ketikan di komputer.
orang lemah pula akan mudah terpedaya.

aku pun menjadi salah satu orang yang menguruskan undi pada PRU 13 yang lepas. mahu juga aku tau, benarkah SPR itu langsung tidak telus. walaupun usaha kecil. aku tetap menyelidik. bermula proses sebelum mengundi, sampailah menunggu keputusan undi di umum, kerja yang bukan sikit di buat. ketelitian semasa menjalankan tugas juga menjadi tonggak utama.

nak kata kami tidak jujur? ketika di bilik pengundian, aku tak sedikit pun menyebelahi mana-mana pihak. kerja tetap kerja. tapi masih ada yang membuat pertikaian. dan cerita yang disebar bukan seperti yang sebenar. tapi masih. pihak yang tak reti bahasa dan tak usul periksa akan menyebar lagi fitnah.

seperti yang aku kata sebelum ini. aku tidak taksub dengan mana-mana parti sebab aku tahu, sana sini parti itu pasti ada pincangnya. aku cuma tidak senang dengan orang perseorangan. bagi aku sebab dia kaum aku berpecah. hanya sebab dia
dia pembawa reformasi malaysia.
menyebabkan orang cetek ilmu biasanya terpedaya. dia memang pandai bercakap. sebab itu kelulusannya hanya dalam bidang sastera..

kecetekan pemikiran orang malaysia yang membuatkan aku tidak senang. tidak puas hati bantah ramai-ramai. tidak puas hati berkumpul dan merusuh. tidak puas hati tunjuk perasaan. sedangkan itu sebenarnya bukan tindakan bijak pun. malah tidak mendatangkan kebaikan.
sama macam pakcik-pakcik kampung kumpul depan kedai kopi cakap pasal itu ini. mengutarakan pendapat macam kau orang yang paling hebat.
idealogi seperti itu sepatutnya lupus dalam usaha malaysia menuju negara maju.

tapi tak
orang malaysia makin suka perhimpunan seperti itu.

dilarang. kata takut. disumpah seranah kata dengki. ditangkap kata tak salah.

mana ada orang berak tepi jalan mengaku dia yang buat?

selagi parti yang membangkang tidak menang, sudah pasti semua yang dibuat memang akan dipandang serong.
tuduh sana sini untuk mengatakan dia yang menang.

tapi tak pulak jadi di tempat yang memang kerusinya di menangi mereka?
langsung tak berbunyi.


dah lah orang aku.
sila lah bersatu. yang penting bukan siapa yang memerintah kita, tapi siapa bangsa kita masa akan datang. masihkah mempunyai hak bersuara seperti kini.



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

Sunday, April 14, 2013

random : hati tisu

sejak dari dulu sampai la sekarang mengandung tinggal la sebulan lebey b4 deliver lil caliph ni. dah puas kena tinggal suami. boleh kira brape lama duduk bersama. dari anak dara zaman bercinta sampai la dah nak beranak sorang.

perasaan tu memang la akan menjadi seperti tisu. mudah benar koyaknya. tapi bertabah adalah benda paling penting yang aku perlu tanamkan setiap kali bangun tidur pagi-pagi. dan suasana akan menjadi seceria yang mungkin.

sekarang my lil caliph dalam perut memang bergerak aktif. sebab tu jugak tenaga semakin berkurangan. cek kat klinik stakat ni xpernah lagi ada masalah darah cair or ape2 lagi. alhamdulillah semua ok. mengandung kali pertama ni pun tak la susah mana. no morning sickness. no alahan or anything else. sangat mudah. 
dady claim idung mcm dady syg..:)


naik tangga tingkat 3 sekarang akan membuatkan leher berpeluh. alah..even tak naik tangga pun peluh dah meleley2 keluar. time baring pun memang berpeluh macam berlari 100 m. menjadikan aku sangat tak selesa. mandi sekarang bukan 2 hari sekali. tapi dah kira macam masuk bilik air kencing je nak mandi terus. mungkin jugak sebab cuaca bumi yang makin panas. 

ujung minggu sekarang dah jarang balik kampung. balik umah mertua pun da jarang sebab makin tak larat nak travel ke sana ke mari. lagi selesa duduk sorang-sorang kat rumah sewa. tapi kadang-kadang scary jugak tpk bila time husband jauh. duduk sorang2 nak terbesalin. haha..naya je

tapi bila baca pengalaman orang nak bersalin ni..anak 1st lambat bukaannye. so mayb sempat lagi kalau aku nak mintak pertolongan sape2 time mengerang2 sakit sensorang kat umah gaknye. heee

time mengandung ni jugak banyak benda rasa nak update. tapi masa pulak macam terhad la pulak. sekolah sekarang. eventho tak sebz macam time takluk jajahan cik HJH dulu, tapi masa pulak makin terhad ha...balik aje da penat. rilex2 kejap..tido dalam sejam dah petang. asar aje dah kene start bangun makan..dah malam. 

memang orang kata la kan..

sekarang ni masa memang cepat sangat berlalu.


****


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, March 4, 2013

Mommy to B : Persiapan baby





salam.

sekarang dah sibuk shoping sana sini..cari list online sana sini.

semata-mata supaya takde barang baby yang diperlukan time pantang takde plak time nak guna. so bagi membantu ibu-ibu yang 1st time same macam aku gak. aku pun nak jugak la senaraikan list barang yang aku buat untuk menghadapi hari mendatang.




list barang baby

sekarang sihat walafiat mengandung 6 bulan +. takde sebarang alahan dari awal mengandung sampai sekarang. cuma entah kenapa malam tadi plak sakit kepala. mayb jugak sebab dehidrate sebab kurang minum air masak.
laki balik. asik berjalan. lupa minum air. heheh. bley gitu?


sebagai menyambut orang baru..time scan 2nd time aritu tetiba da ternampak jantina...so..its a boy...tak kisah pun pasal jantina. mengharapkan baby sihat walafiat. cukup sifat.


ok..ni antara barang-barang yang aku dah sediakan..


sebelum masuk bab persiapan yang kecil2. aku dan husband bli yang besar dulu.
ungu. semua nak wane ungu. beg dan bakul pun ungu


aku beli satu bakul besar buat letak baju baby. satu bakul kecil untuk bawak pegi hospital..dan satu beg tarik untuk travel bawak barang baby nanti..


Dalam banyak banyak benda. benda paling best time shoping adalah pakaian. kalau ikutkan setiap jenis pakaian aku bli. dari rompers sampai la ke baju sleevesless. tapi buat masa ni aku hanya ada baju berlengan aje la. tunggu anak besar sikit baru sambung shoping baju. ni antara pakaian asas yang baby mesti ada.
  • Baju lengan pendek
  • Baju lengan panjang
  • Seluar pendek
  • Seluar panjang
  • Barut
  • Sarung kaki
  • Sarung tangan
  • Kain bedung
  • Topi 

patutnya org bagi. tapi ddy n momy xcited bli sendiri
set baju butang kat celah kelengkang utk 7 hari.
mumy sha & pak long bg bodysuit
from pigeon. hijau dan kuning
dari anakku - little bunny
baby kiko - bee
disney - baju putih..
H&M topi dan lengan panjang
H&M lengan panjang
momy ambil saiz paling kecil utk baby
H&M - rompers belang hijau
H&M seluar jalur2

from growin' up (mom's care butik) - saiz baju ni agak besar berbanding baju lain
from growin' up (mom's care butik) - baju lengan panjang
from growin' up (mom's care butik) - seluar panjang 2 helai

Next ialah lampin. bagi lampin plak ade 2 jenis pilihan sekarang. samaada nak pakai cloth diaper ataupun lampin pakai buang. sejarah dalam family aku, xde lagi anak buah aku yang pakai cloth diaper ni. semua lepas guna lempar. lepas guna lempar. di mana pembaziran dah berlaku. aku rasa macam membazir je tiap bulan kena beli pampers dan jugak susu.

Antara kelebihan cloth diaper ni..selain menjimatkan boleh basuh dan pakai banyak kali. banyak gak la kedai online yang aku survey. tak kurang gak butik-butik baby. so berkenan dan rasa afford dengan jenama autumz. online website dia next entry aku buat.  lagipun bli cloth diaper free skali insertnya..

so ini antara keperluan bagi lampin.
  • Lampin pakaian buang atau lampin kain moden
  • Pelapik lampin (jika anda menggunakan lampin kain moden)
  • Tisu basah
  • Alas atau pelapik untuk menukar lampin
  • Beg lampin (digunakan untuk mengisi lampin ketika keluar dari rumah)
  • Alat penyembur(macam guna utk seterika baju tu) 
ni antara barang 1st beli. tanpa survey kat tempat lain. bila da pegi kedai lain byk lg yang bercorak2 cantik..:(

apsal aku upload lampin kain je? sebab aku belum beli lagi barang-barang lain tu. 

Lepas tu story pasal set mandian pulak.
time beli set mandian ni..aku decide macam nak guna pureen sebab laki aku dah ada koleksi bedak pureen banyak-banyak. bila da nak sebok pegang ambil..jalan depan sikit dah nampak pulak koleksi yang comel dari drypers. botol - botol dia bukan main warna warni. beg pun cantik. dah berkenan pulak laki aku. then aku cakap ade benda yang tak ada. so bli half of the product dari johnson & johnson lak..

time awal - awal ni aku bli pek kecik aje sebab takut tak sesuai dengan kulit anak aku nanti. so kene la try test dl awal2 ni..
antara benda yang perlu ada adalah..
  • Losen bayi
  • Minyak bayi
  • Bedak bayi
  • Sikat atau berus rambut
  • Minyak telon
  • Alat pemotong kuku
  • Kapas muka
  • Krim ruam lampin
  • Termometer digital
dalam beg toiletries. also purple..
set johnson & johnson

bedak pureen yang berbelas botol
brush and comb. nampak tak ade belang pepel..

set mandian drypers




dah mandi mestila pk pulak pasal kelengkapan baby nak tidur. aku dah pk..kecik2 lagi2 time pantang dah tentu la anak aku kena tidur sebelah. selain senang nak menyusukan, aku pun tak payah nak bangun - bangun buat susu la ape. nak jenguk baby tidur nyenyak ke ape. so pembelian katil bayi bagi aku tak penting lagi. so untuk baby tidur aku sediakan..
  • Tilam
  • Bantal kepala
  • Bantal peluk
  • Cadar
  • Selimut
baby first - newborn pillow
nak warne merah. xdok. dadynya nak gambo tigers n lion


selimut dan topi. pepel.

yang ni tambahan untuk tilam travel..
set tilam kekabu.

bagi penyusuan pulak, aku macam nak susukan anak guna susu badan if susu badan aku mencukupi. biasa la kan. awal-awal memang akan berangan semua. tapi insyaAllah boleh..lagi pun kalo nak kan seribu daya..taknak seribu dalih. so beberapa barang yang aku beli untuk penyusuan adalah..
  • Pam payu dara (manual / bateri / elektrik)
  • Bekas penyimpanan susu ibu
  • Beg pendingin
  • Nursing cover

puting & botol dari tomme tippee
 
breast pump and storage dari pureen.


storage ni tak cukup. sekarang aku dah beli zip lock dan storage susu lagi dari autumz. sangat cepat ye kuriernya. dan effective. botol sekarang dah ada 16 +zip lock. semoga cukup..

lain- lain

tuala. yang ni ada 2 helai.
then perlu juga besen mandi.
kelambu.

dan beberapa item yang aku tak amek gamba..

so takecare mommy to b...


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Friday, January 18, 2013

Kisah : Cinta..

Alkisah..
di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda abdtark.
ada CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN dan sebagainya. Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi. Namun, suatu ketika datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin tinggi dan akan menenggelamkan pulau itu. semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri

CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tidak mempunyai perahu. Ia berdiri di tepi pantai untuk cuba mencari pertolongan. Sementara itu, air semakin naik membasahi kaki CINTA. tak lama CINTA melihat KEKAYAAN sedang mengayuh perahu.

"KEKAYAAN! KEKAYAAN! Tolong aku!" teriak CINTA
lalu apa jawab KEKAYAAN, "Aduh, maaf CINTA!" Kata KEKAYAAN.

"Perahuku telah penuh dengan harta bendaku. Aku tidak dapat membawamu bersama, nanti perahu ini akan tenggelam. Lagi pula tak ada tempat lagi bagimu di perahuku ini".

Lalu KEKAYAAN cepat-cepat mengayuh perahunya pergi meninggalkan CINTA tenggelam. CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya KEGEMBIRAAN lewat dengan perahunya.

"KEGEMBIRAAN!, KEGEMBIRAAN! Tolong aku", Teriak CINTA

Namun apa terjadi, KEGEMBIRAAN terlalu gembira kerana ia menemukan perahu hingga tuli dan tidak mendengar teriakan CINTA. Air semakin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik. Tak lama lewatlah KECANTIKAN.

"KECANTIKAN! KECANTIKAN! bawalah aku bersamamu!", teriak CINTA

Lalu apa jawab KECANTIKAN, "Wah, CINTA, kamu basah dan kotor. Aku tak bisa membawamu ikut. Nanti kamu mengotori perahuku yang indah ini." sahut KECANTIKAN

CINTA sedih sekali mendengarmya. CINTA mulai menangis terisak-isak. Apa kesalahanku, mengapa semua semua orang melupakan aku. Saat itu lewat KESEDIHAN. Lalu cinta membelas...

"Oh KESEDIHAN, bawalah aku bersamamu", kata CINTA

Lalu apa kata KESEDIHAN, "Maaf, CINTA. Aku sedang bersedih dan aku ingin bersendirian sahaja.."' kata KESEDIHAN sambil terus mengayuh perahunya.

CINTA putus asa. Ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya. CINTA terus berharap kalau dirinya dapat diselamatkan. Lalu ia berdoa kepada Tuhan.
"oh Tuhan, tolonglah aku, apa jadinya dunia tanpa aku, tanpa CINTA"

Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara, "CINTA! mari cepat naik ke perahuku!" CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua renyot berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahunya. Lalu cepat-cepat CINTA naik ke perahu itu, tepat sebelum air menenggelamkannya. Kemudian di pulau terdekat, orang tua itu menurunkan CINTA dan segera pergi lagi. Pada saat itu barulah CINTA sedar, bahawa ia sama sekali tidak mengetahui siapa orang tua yang baik hati menyelamatkannya. CINTA segera menanyakannya kepada seorang penduduk tua di pulau itu, siapa sebenarnya orang tua itu.

"Oh, orang tua tadi, dia adalah WAKTU", kata orang itu

Lalu CINTA bertanya "Tapi, mengapa ia menyelamatkanku? Aku tak mengenalnya. Bahkan teman- teman yang mengenalku pun enggan menolongku", tanya CINTA hairan. "Sebab", kata orang itu,
"hanya WAKTU lah yang tahu berapa nilainya harga sebuah CINTA itu..........."


******

CINTA...
abstrak.

dan sebab tu la hanya waktu yang mengenal cinta dan menghargai cinta..


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, January 12, 2013

Mommy to B : 2nd Pic of lil Love

salam.

sekarang baby da masuk 20 w. dah nak 5 bulan.
keadaan masih macam selalu.
masih sihat sejahtera. masih kuat berjalan naik turun tangga.

sihat.
alhamdulillah. tanpa ada sebarang moning sickness. kiranya mengandung anak sulung tak banyak ragamnya. mayb sebab baby tahu mommy dia ni duduk sendiri. dady masih jauh dengan kerja dia. masih sibuk dengan tugas dia..

lepas mommy cuti skolah lama..just sempat pegi check baby kat klinik kg aje. then nurse kampung pun main ketuk2 je perut. takde peralatan canggih pun nak pastikan baby ok ke tak kat dalam. then nurse kata baby masih seketul. time tu check dah dekat 16 w kot. patutnya baby dah ada ruas tangan semua.

sebab ni kandungan pertama harusla nak tau perkembangan baby sihat ataupun tidak. then terus terfikir nak scan baby untuk tau perkembangan. baby 1st. tak ade pengalaman. mesti la curiositynya tinggi.

dady awak balik masa awk 18 w baby. ddy bawak kita pegi scan dekat tempat biasa. doktor yang sama masa scan memula dulu. so here you go...

bila doktor cek..dia kata besar baby selari dengan minggu dia. cuma mommy yang belum boleh rasa baby gerak-gerak. sedangkan baby kat dalam dah bergerak aktif. time scan ni siap boleh melambai-lambai lagi. toleh ke kiri ke kanan..angkat kaki..mengeliat. semua dah boleh.
apa yang paling mommy suka adalah baby dah nampak ruas jari..:)
sangat teruja bila tengok baby bergerak. happy sgt.
sebab teruja sangat tu la ddy sampai terlupa nak amik video baby gerak-gerak. dah tak boleh nak ulang-ulang tengok.

tapi kedudukan baby sekarang agak rendah. uri pun kat bawah. baby dok songsang. mayb sebab keje mommy ni banyak berjalan dan duduk. takde masa nak rilex baring-baring. so baby lg selesa duduk songsang. doktor nasihatkan pegi scan lagi waktu baby umur 34 w untuk tengok kedudukan baby lagi sama ada baby da berpusing @ belum. boleh atau tidak mommy bersalin normal.

dalam minggu lepas mommy mcm ada rasa gerakan. tp tak sure time tu mommy rasa sendiri atau baby yang berinteraksi dengan mommy.

syukur. mommy mengandungkan baby.
skurang-kurangnya bila dady jauh mommy boleh dah berbual dengan baby sambil usap2 baby.:)

kawan mommy semua tengah menunggu berita gembira bila diaorang punya turn pulak.
gg, pipah.
^^, tengah berdoa untuk mereka berdua juga

dua-dua tengah berusaha untuk jadi macam mommy. :)

kawan mommy masa zaman belajar dulu pun memang semua tengah ada baby dalam perut dieorang..

so until next entry lak.

mommy cerita macamana mom and ddy berbincang pasal nama untuk baby..


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, December 8, 2012

Mommy to B : Hello lil love

Bulan 9

dari awal tahun lagi aku dah berangan-angan nak pegi camping yang sekolah anjurkan. dari bulan satu benda tu dah diwar-warkan.
aku kawen bulan 3.

still jugak walaupun time tu menunggu kunjung tiba period setiap bulan. period still jugak sama datang. dan hati masih lagi berangan-angan diri akan stabil dan boleh pegi ke perkhemahan sekolah tanpa ragu-ragu.

aku masih lagi tinggal berjauhan dengan suami. kadang-kadang balik. kadang-kadang hidup sendiri. masih macam zaman bujang2 dulu. aku gak masih lagi aktif latih anak-anak kecil aku buat persembahan untuk tarian inang persaraan GB aku.

budak-budak kan memang comel2. latih budak2 ni walaupun penat boleh buat ilang stress..:)..

oh nak cerita pasal camping tadi.
kali ni camping buat dekat gunung ledang. mak aku mulanya berat ati nak kasi. sama jugak dengan belah mentua. risau benar menantu dia ni berlasak2. yelah ikutkan mana ada menantu dia yang lasak. semua ayu2 gitu.
mak pulak macam-macam pesannya. jangan itu. jangan ini. wuih..macam2.
tapi bila tanya laki aku. green light terus dia kasi sebab dia tau aku memang suka benda-benda camni. dah tau pe el bini dia ni yang macam mana. so sebab laki aku dah izinkan. mak bapak n mertua tak boleh la nak cakap apa kan. ikutkan aje la.

time tu aku tengah tunggu period. dah lewat dalam seminggu gitu. tapi aku cool lagi. tanak gelojoh mcm awal2 kawen dulu. rasa memang maybe hormon tu tak stabil lagi. aktiviti kat gunung ledang macam biasa la. ada panjat gunung segala. dah pegi mesti la aku nak buat semua tu.

entah macamana, pagi time nak mendaki tu tetiba cikgu-cikgu lelaki yang pegi panjat gunung tu sepakat tanak aku ikut mendaki. macam tau-tau je time tu aku tunggu period. ceh. dan ape lagi kena la soal siasat ibu-ibu kat situ dan akhirnya aktiviti memanjat gunung terpaksa aku lupakan. frust owh

tapi sebab condition diri sendiri yang aku sendiri tak pasti aku ikutkan jugak la pesan semua orang. sejak turun dari diaorang panjat gunung..aku rasa macam semua benda aku tak dibagi buat da. katanya sekarang dalam tempoh berjaga-jaga. ceh...

balik dari camping aku still lagi tak cek. period pun tak dtg lagi. aku sebenarnya nak tunggu tarikh bday aku nak cek. maybe time tu ada lagi dalam seminggu kot nak birthday aku. aku rilex je. orang soh cek pun aku buat tak tau. tapi dalam ati tiap-tiap pagi rasa berdebar takut period. hhehehe.

then bila laki aku balik, sebok la nak mintak blikan pregnancy test ni..tak bli pun yang murah. trus bli yang digital. sebab laki aku kata, dari beli yang garis2 tu baik bli yang digital..terus boleh nampak tulisan.

time test ni laki aku kat KL pun. takde kat johor. so test sendiri. cuma MMS je yang sampai kat dia..aku test then.....lambat sgt la keputusan tu nak keluar. aku ingat aku test salah. tapi aku rilex je dulu tunggu keputusannya..sebab pakai garis2 tu cepat je dpt result..

dan akhirnya...

3+..aku kira time ni dlm 6 weeks..:)
 eh..mestila aku suka kowt..
naseb baek aku ikut nasihat aritu..tak pegi panjat gunung ledang..
:) dan akhirnya +ve..lonjak2 gembira..

tapi still tanak xcited sgt. sebab kena sahkan dulu...takut tu berita palsu je. nak pi scan macam awal sgt lg. so kiteorang pegi scan lepas 2 minggu aku buat UPT ni...puas la aku search sana sini pasal pregnancy.
banyak sangat sekarang maklumat dapat.
best jugak dapat baca pengalaman orang-orang yang buat UPT sendiri ni...

bila kiteorang pegi klinik..
:) hai lil love..
dah ada kantung baby dan dia duduk elok dalam kantung tu...


hai lil love..:) ami n ddy syg kamu

dan bila laki aku balik lagi kang. aku nak pi scan lagi. tgk lil love membesar dengan sihat ke tidak..

alhamdulillah. kurniaan Allah.

15 weeks now..
masih muda..

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, November 27, 2012

Mommy to B : Apa yang saya amalkan untuk hamil...

cuti sekolah datang lagi
kali ini sibuk dengan majlis adik. settle dah
walaupun kenduri ujan lebat gila..
majlis sempurna berjalan.

kalau ada pepatah yang mengumpamakan bau bauan yang kurang enak. tidak pulak aku terfikir ketika ini. angin aircond yang sedikit sejuk dan dingin beku ini membawa hawa kurang enak dihidu. mungkin dari pakcik duduk di sebelah kerusi.
entah berapa lama dia tak mandi aku sendiri kurang pasti.
tapi cara dia bercerita.
dia eksaited tak boleh nak cerita.
dengan tangan terangkat2. macam sendiri tak terbau ketiak hangit.

dah masuk minggu ke 13. orang kata kalau mengandung tinggal sisa-sisa saja nak mabuk. alhamdulillah. baby sangat baik. aku langsung tak mengalami sebarang muntah dan pening kepala sepanjang 13 minggu ni. rasa macam biasa je. dan kadang-kadang aku tak terasa aku membawa satu lagi denyut cinta.
:)

bahagia?
mestilah.
siapa tak bahagia kalau dah berbadan dua.
kan mempunyai zuriat sendiri tu impian semua insan yang mendirikan rumah tangga.
syukur ke hadrat ilahi diberi kesempatan rasa untuk mengandung dan mengalami alam rumah tangga.

berkat doa dan usaha akhirnya berhasil. aku kurang pasti apa yang aku ambil untuk suburkan diri lepas 6 bulan tak lekat lagi.
so antara apa usaha yang aku buat ni patut aku share kot-kot boleh membantu pasangan lain yang inginkan zuriat sendiri. manalah tahukan...

usaha kecil aku untuk berkongsi ini bermanafaat.

blackmore - primrose oil & minyak ikan 

sebelum ni period aku walaupun teratur aku menghadapi senggugut agak teruk. setiap bulan kalau tak makan pil maksudnya tak boleh la aku buat kerja kang. melepek je ha...

so aku search2 then aku macam berminat nak try shaklee punya primrose oil. tapi tetiba aku singgah giant time nak bli barang tanya kat farmasi, dia cakap shaklee kena beli dengan pengedar. so bila pk2 balik. baik aku cari jenama lain. asalkan monthly aku boleh  dapat senang.
survey2 last2 aku jumpa primrose oil yang lain.
ubat ni aku amalkan 2 bulan je. then tetiba je period lancar tanpa rasa sakit. time tu jgn cakap la. aku rasa kagum kot kenapa period langsung tak rasa sakit.

pegi berurut

sebulan sebelum aku pregnant tu aku demam. time tu kebetulan aku dengan husband. then lepas pegi klinik (yang hanya di beri panadol) aku rasa tak selesa. en abg aku pun bawak aku pegi tempat mengurut. time urut tu memang urut satu badan. sedap owh. takyah cerita. then dia siap betulkan kedudukan rahim rasanya sebab dia tanya aku
dah kawen ke?
dah dapat anak ke?

so bila aku cakap aku tengah cuba nak dapatkan anak, tukang urut tu angguk2 kepala je


asid folic

sebab ramai orang cakap asid folic ni perlu dimakan awal untuk sediakan rahim kita. untuk baby gak. lepas kawen aku makan gak. cuma kadang-kadang skip jugak. sampaila 2 bulan b4 pregnant tu aku konsisten makan. siap set rerminder tiap pagi. tak pernah miss...



alhamdulillah. berkat usaha yang tak seberapa. berkat doa dan tawakal

akhirnya aku berjaya hamil.

bila balik kampung ramai cakap anak aku lelaki.
eventhou aku da sediakan nama anak perempuan, aku tak kisah pun lelaki ke perempuan sebab dua-dua tu rezeki dari maha esa.

sekarang tengah mud holiday. dalam 15 minit lagi aku kena booked teksi nak pegi check - in kat hotel hilton kuching.
travel sendiri dari pagi tadi sebab en abang kerja.
aku ngada-ngada nak ikut. eh tak
en abg yang ajak.

so....terpaksa la travel.

lagipun si kecik kan ada teman aku...
:)

bahagia....

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, September 17, 2012

Mommy to B : Kacang Soya

ok.
topik baru.
maklumla nak masuk bulan 10 da. so aku kongsi siket2 pasal cerita mommy to be plak. kalau post2 dulu senok pasal bride to be. ini cerita pasal mommy to be lak.

:)

seronok tengok kawan-kawan aku galak bunting sana sini. kawen je bunting. kawen je bunting..rezeki kan. bila-bila Allah nak bagi tak boleh tolak.
baru je ada berita pasal orang buang anak dari tingkat 3. Astagfirullah-hal-azim..kesian baby tu ha. kalau taknak. bagi la kat kebajikan masyarakat. tak pun jual..daripada bunuh dengan baling dari tingkat atas. eish..cetek fikiran.

orang yang takde anak tu. berdoa hari-hari supaya dapat zuriat.

ramai orang kata..minum la banyak soya untuk dapat anak cerah. kulit gebu bersinar. dan baru baru ni kacang soya dikaitkan dengan pengurangan paras kolestrol. kacang ni jugak membekalkan nutrisi yang tinggi masa kita hamil

kalau semua bakal ibu nak tahu, kacang soya merupakan sumber terbaik untuk folat, zat besi, kalsium, zink dan mineral. tapi tahukah anda juga bahawa kacang soya boleh mendatangkan mendatangkan kesan negatif jika diambil secara berlebihan. 

so apa yang aku nak share arini adalah pasal pengambilan kacang soya ketika hamil. 

kacang soya ni mengandungi asid fitik yang boleh menghalang kadar penyerapan logam berat seperti merkuri. tetapi dia juga akan menghalang penyerapan mineral penting untuk tubuh ibu2 seperti kalsim, magnesium zat besi dan sebagainya. dan para ibu perlu tahu bahawa mineral tersebut penting untuk tumbesaran dan perkembangan fetus.

keupayaan kacang soya untuk merendahkan paras kolestrol memberikan kebaikan untuk wanita yang tak hamil. tapi tubuh wanita ketika mengandung memerlukan kolestrol untuk menghasilkan progesteron dan estrogen iaitu hormon yang diperlukan untuk mengekalkan kesihatan ketika hamil.

so kunci pengambilan kacang soya ni adalah kesederhanaan. so dalam sehari tu boleh la amek secawan dua soya kalau dah tringan sangat. :)

hm..sekarang ni galak pergi exercise petang-petang n brenang seminggu 2 kali. 
agaknya bakal ibu ni akan mendapat badan yang sihat tak. hihi

oh..ye2...tahniah buat kawan2 aku yang baru je kawan dah ada isi tu. :)
bila orang tanya kenapa aku lambat isi aku senyum2 then jawab.
suami kite jauh. bkn macam akk hari-hari ada kat tepi..
laju je kan akak tu menegur.
sapa la yang taknak rezeki kan..


hai la akak.. 
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, September 16, 2012

cikgu

sudah masuk setengah tahun aku menjadi isteri orang.
dan tulisan aku makin tidak rancak nampaknya.
tak tahu mana silapnya. sama ada aku sibuk merancang hidup baru..atau aku sibuk menyibukkan diri dengan kerja yang dari mata orang lain senang aje..

suami aku jauh.
jarang-jarang dapat ada dengan aku. maka hidup aku selain aktiviti petang adalah kerja. benda kesayangan aku selain family dan suami adalah anak-anak murid yang pelbagai pe elnya.
sehari tak jumpa anak-anak kat sekolah. rindunya macam tak lengkap hidup.
memang tak sama macam merindui suami.
tapi tetap ada bahagian rindu untuk mereka.

jadi cikgu sekarang bukan macam dulu-dulu lagi. dulu cabarannya lain. sekolah dalam hutan. nak pegi mahu berakit berselut. jadi cikgu rasa mulia. macam lilin bakar diri.
sekarang jadi cikgu pun lain cabarannya.

mak bapak dah pandai-pandai.
dah terpelajar orangnya. sampai kadang-kadang lupa yang diaorang dulu masa kecil-kecil masih pergi sekolah untuk belajar membaca..mengira.
dulu bukan macam sekarang. bersepah pusat tusyen.
aku pun bukan muda sangat. pernah kerja tempat lain sebelum jadinya cikgu.
cabaran kerja memang lain-lain.

ada client pun lain2. even cikgu sekolah rendah dan menengah pun cabarannya lain.

so tak boleh nak judge kerja orang lain senang.
bukan sorang dua kawan aku kerja engineer. peguam. arkitek. jawatan besar2.
tapi tak sorang pon pernah belagak.
bangga dengan kejayaan dieorang sampai kutuk2 cikgu yang pernah ajar dieorang.

aku ajar budak yang sedang-sedang pandainya. aku garang ikut kematangan budak. even aku ajar budak darjah 3 dan 4. aku layan diaorang macam orang dewasa. diaorang suka bila di treat mcm orang dewasa.

banyak lagi benda aku kena belajar untuk jadi mak pada 40 orang anak.
sedangkan orang yang ada anak pun paling ramai 12. jarang-jarang kita dengar dah, orang ada 16 anak. ni pulak aku yang baru kawen ni belajar nak jadi mak pada 40 budak.

setiap hari walaupun takde benda nak ngadu pada aku..budak-budak asik2 cari mak dia ni.
even dapat tengok muka pun diaorang dah lega.
camtu la rasa jadi mak budak.
budak ni kalau jumpa mak dia..walau tak cakap ape-ape dah lega dah hati dia..
siap cari aku kat bangunan tiga tingkat sebab konon-konon nak bayar duit didik. nak tanya benda yang kadang-kadang tak payah tanya pun

kids being kids..
kadang-kadang itu yang mahal dan indah nak dikenang sebagai cikgu..
benda-benda remeh tapi indah bila dikenang balik..

apa yang aku buat time aku baca ada orang kritik kerjaya aku sekarang. reaksi aku adalah seperti berikut
  1. aku rasa kesian kat dia. kenapa dia boleh tulis benda yang sangat mengundang kontroversi
  2. aku rasa dia tu budak tengah belajar lagi kat mana-mana kolej dan fikiran dia tak matang
  3. aku rasa dia tu mcm budak baru kenal internet dan tulis blog. 
  4. then aku rasa balik no 1 tu sampai no 3..
  5. rasa kelakar bila ramai sangat orang marah dengan budak tu. 
budak tak matang ni kalau dilayan kita pun jadi tak matang sekali. siap yang kesian budak tu siap kena padam blog dia lagi. eish2...kesian..
kena sumpah seranah lagi. dah menjadi idup tak tenang. takut nak online. stress dan boleh menyumbang pada ketidakstabilan hormon dan tekanan darah.

pendek kata. lepas je aku baca entry tu aku memang meluap2 rasa kesian dengan sifat tak matang dia tu. dah la kena kutuk kow2..
siap kena tulis entry mintak maaf yang tak ikhlas. then kena kutuk lagi.
pergh. idup macam roda kan. time kat atas bukan ingat sakit kat bawah.

siap aku terbayang. macamana la budak tu punya malu nak pegi ofis dia (yang dia claim dia engineer). camne kalau bos atas dia tau. tu belum lagi pengarah syarikat lagi. aigoo...
memang tak boleh di bayangkan macam mana dia nak menghadapi dunia dengan kecaman yang dia dapat tu.

dan lagi. macamana tah penerimaan orang yang kenal2 dia. mesti dia malu gila.

ha..
sekarang rasa logik tak kenapa aku rasa kesian.

logik kan..

tu aku ckp..
budak tu tak matang lagi. sebab tu dia tak pandai lagi buat konklusi.

kesian dia.


kalau la dia baca blog picisan aku ni. aku nak cakap je.
akak rasa kau kesian dek. ada akal fikiran kau tanak guna. bila dah tua kang. kau baca balik blog yang kau padam tu. if kalau kau simpan la...kau mesti rasa kalau la masa boleh diulang kembali..mesti kau nak merentasi masa n tak nak buat benda tak masuk akal ni. kesian kau dek

dah la...penat lak mbebel ni..
nanti jadi tak logik nak salahkan sapa.
akak jugak yang kena..

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, September 2, 2012

2012 : Surat Cinta 3 September

salam sayang...

en abg syg.
sihat?
moga sihat2..
cik adik kat kampung halaman ni sihat dan sentiasa merindui cik abg.

nak tunggu tengah malam ni sebab macam biasa tiap-tiap tahun cik adik kat sini buat benda yang sama..pilih kek online untuk sambut bday suami sendiri. tak dapat sambut depan mata. tak dapt kiss untuk bagi hadiah. maka online ni harap mencukupi.
cik adik kat cni batuk selsema. maka real life pun tak leh peluk cium takut jangkit..


ingat lagi tak dulu..
encik abang bila nampak cik adik belagak gila..bila selisih jarang kita sengih-sengih kerang busuk. hanya kening tebal bwh spek mata tu terangkat2..tanda kita bertegur sapa. maka cik adik pun jual mahal dengan hanya angkat kepala. padahal stiap kali perhimpunan cik adik akan cari tempat strategik yang boleh nampak en abg berdiri. tak nampak muka nampak rambut pun time tu rasa bahagia..:)


dan tak pernah lupa
en adik baca surat 1st perkenalan kita masa 3 september juga tahun 2001..
dan esoknya hanya mampu hadiahkan coklat ketburi yang entah cik adik beli dari mana. cik adik pun tak ingat dah.
hanya itu yang mampu masa sekolah. tanpa perasaan cinta. time tu perasaan suka yang suci dan naif..dan berbaloi coklat time tu sebab akhirnya cik adik berjaya memenangi hati en abg sehingga en abg syg gila kat cik adek..:)
cik adik dah letak doa pengasih kat coklat tu..hihi


en abg.
moga tahun ini akan lebih baik dari tahun-tahun mendatang. sejajar dengan cita-cita encik abg cik adik da belikan hadiah yang mahal cket sampai tak cukup belanja bulanan bulan ni. bukan cik adik sengaja. tapi cik adik pk untuk masa depan kita juga.
maka. nak claim hadiah kena la balik kg. tapi dah dapat jangan asik main dengan hadiah itu semata. :)

kalau kata satu dunia perlukan 1000 orang untuk bernyawa. kalau pasukan tentera perlukan 10 000 orang untuk berperang. sy hanya perlukan awak dalam hidup saya untuk serikan hidup yang kini
kelam
kusam
tak berseri
lagi sunyi

maka.
sila pulang lebih kerap untuk melunaskan rindu yang tak pernah kurang
walau 11 tahun telah berlalu.

sy menunggu dan terus menunggu saat.detik. dan masa
untuk kita hidup bersama
bina mahligai indah
dengan awk.
dan baby kita...:)
mawar raudhah x sabar nak dady belai2 dia...

dan sebelum syg menutup mata sebab esok ada kelas dengan 8 period yang menjumlahkannya 4 jam berdiri tanpa duduk.
syg nak ucapkan...
Puan Razlina Mohamed.
sayang. rindu.
En Shahrulnizam Mustapha.
dan sempena 3 September tahun 2012 ni...


cpt buat wish en abg
dan tak lupa
hepi anniversary...yang keberapa kira sendiri




dari..
isteri yang jauh dan sentiasa merindu
^.^..muahh

page

Followers