Pages

Monday, March 4, 2013

Mommy to B : Persiapan baby





salam.

sekarang dah sibuk shoping sana sini..cari list online sana sini.

semata-mata supaya takde barang baby yang diperlukan time pantang takde plak time nak guna. so bagi membantu ibu-ibu yang 1st time same macam aku gak. aku pun nak jugak la senaraikan list barang yang aku buat untuk menghadapi hari mendatang.




list barang baby

sekarang sihat walafiat mengandung 6 bulan +. takde sebarang alahan dari awal mengandung sampai sekarang. cuma entah kenapa malam tadi plak sakit kepala. mayb jugak sebab dehidrate sebab kurang minum air masak.
laki balik. asik berjalan. lupa minum air. heheh. bley gitu?


sebagai menyambut orang baru..time scan 2nd time aritu tetiba da ternampak jantina...so..its a boy...tak kisah pun pasal jantina. mengharapkan baby sihat walafiat. cukup sifat.


ok..ni antara barang-barang yang aku dah sediakan..


sebelum masuk bab persiapan yang kecil2. aku dan husband bli yang besar dulu.
ungu. semua nak wane ungu. beg dan bakul pun ungu


aku beli satu bakul besar buat letak baju baby. satu bakul kecil untuk bawak pegi hospital..dan satu beg tarik untuk travel bawak barang baby nanti..


Dalam banyak banyak benda. benda paling best time shoping adalah pakaian. kalau ikutkan setiap jenis pakaian aku bli. dari rompers sampai la ke baju sleevesless. tapi buat masa ni aku hanya ada baju berlengan aje la. tunggu anak besar sikit baru sambung shoping baju. ni antara pakaian asas yang baby mesti ada.
  • Baju lengan pendek
  • Baju lengan panjang
  • Seluar pendek
  • Seluar panjang
  • Barut
  • Sarung kaki
  • Sarung tangan
  • Kain bedung
  • Topi 

patutnya org bagi. tapi ddy n momy xcited bli sendiri
set baju butang kat celah kelengkang utk 7 hari.
mumy sha & pak long bg bodysuit
from pigeon. hijau dan kuning
dari anakku - little bunny
baby kiko - bee
disney - baju putih..
H&M topi dan lengan panjang
H&M lengan panjang
momy ambil saiz paling kecil utk baby
H&M - rompers belang hijau
H&M seluar jalur2

from growin' up (mom's care butik) - saiz baju ni agak besar berbanding baju lain
from growin' up (mom's care butik) - baju lengan panjang
from growin' up (mom's care butik) - seluar panjang 2 helai

Next ialah lampin. bagi lampin plak ade 2 jenis pilihan sekarang. samaada nak pakai cloth diaper ataupun lampin pakai buang. sejarah dalam family aku, xde lagi anak buah aku yang pakai cloth diaper ni. semua lepas guna lempar. lepas guna lempar. di mana pembaziran dah berlaku. aku rasa macam membazir je tiap bulan kena beli pampers dan jugak susu.

Antara kelebihan cloth diaper ni..selain menjimatkan boleh basuh dan pakai banyak kali. banyak gak la kedai online yang aku survey. tak kurang gak butik-butik baby. so berkenan dan rasa afford dengan jenama autumz. online website dia next entry aku buat.  lagipun bli cloth diaper free skali insertnya..

so ini antara keperluan bagi lampin.
  • Lampin pakaian buang atau lampin kain moden
  • Pelapik lampin (jika anda menggunakan lampin kain moden)
  • Tisu basah
  • Alas atau pelapik untuk menukar lampin
  • Beg lampin (digunakan untuk mengisi lampin ketika keluar dari rumah)
  • Alat penyembur(macam guna utk seterika baju tu) 
ni antara barang 1st beli. tanpa survey kat tempat lain. bila da pegi kedai lain byk lg yang bercorak2 cantik..:(

apsal aku upload lampin kain je? sebab aku belum beli lagi barang-barang lain tu. 

Lepas tu story pasal set mandian pulak.
time beli set mandian ni..aku decide macam nak guna pureen sebab laki aku dah ada koleksi bedak pureen banyak-banyak. bila da nak sebok pegang ambil..jalan depan sikit dah nampak pulak koleksi yang comel dari drypers. botol - botol dia bukan main warna warni. beg pun cantik. dah berkenan pulak laki aku. then aku cakap ade benda yang tak ada. so bli half of the product dari johnson & johnson lak..

time awal - awal ni aku bli pek kecik aje sebab takut tak sesuai dengan kulit anak aku nanti. so kene la try test dl awal2 ni..
antara benda yang perlu ada adalah..
  • Losen bayi
  • Minyak bayi
  • Bedak bayi
  • Sikat atau berus rambut
  • Minyak telon
  • Alat pemotong kuku
  • Kapas muka
  • Krim ruam lampin
  • Termometer digital
dalam beg toiletries. also purple..
set johnson & johnson

bedak pureen yang berbelas botol
brush and comb. nampak tak ade belang pepel..

set mandian drypers




dah mandi mestila pk pulak pasal kelengkapan baby nak tidur. aku dah pk..kecik2 lagi2 time pantang dah tentu la anak aku kena tidur sebelah. selain senang nak menyusukan, aku pun tak payah nak bangun - bangun buat susu la ape. nak jenguk baby tidur nyenyak ke ape. so pembelian katil bayi bagi aku tak penting lagi. so untuk baby tidur aku sediakan..
  • Tilam
  • Bantal kepala
  • Bantal peluk
  • Cadar
  • Selimut
baby first - newborn pillow
nak warne merah. xdok. dadynya nak gambo tigers n lion


selimut dan topi. pepel.

yang ni tambahan untuk tilam travel..
set tilam kekabu.

bagi penyusuan pulak, aku macam nak susukan anak guna susu badan if susu badan aku mencukupi. biasa la kan. awal-awal memang akan berangan semua. tapi insyaAllah boleh..lagi pun kalo nak kan seribu daya..taknak seribu dalih. so beberapa barang yang aku beli untuk penyusuan adalah..
  • Pam payu dara (manual / bateri / elektrik)
  • Bekas penyimpanan susu ibu
  • Beg pendingin
  • Nursing cover

puting & botol dari tomme tippee
 
breast pump and storage dari pureen.


storage ni tak cukup. sekarang aku dah beli zip lock dan storage susu lagi dari autumz. sangat cepat ye kuriernya. dan effective. botol sekarang dah ada 16 +zip lock. semoga cukup..

lain- lain

tuala. yang ni ada 2 helai.
then perlu juga besen mandi.
kelambu.

dan beberapa item yang aku tak amek gamba..

so takecare mommy to b...


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Friday, January 18, 2013

Kisah : Cinta..

Alkisah..
di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda abdtark.
ada CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN dan sebagainya. Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi. Namun, suatu ketika datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin tinggi dan akan menenggelamkan pulau itu. semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri

CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tidak mempunyai perahu. Ia berdiri di tepi pantai untuk cuba mencari pertolongan. Sementara itu, air semakin naik membasahi kaki CINTA. tak lama CINTA melihat KEKAYAAN sedang mengayuh perahu.

"KEKAYAAN! KEKAYAAN! Tolong aku!" teriak CINTA
lalu apa jawab KEKAYAAN, "Aduh, maaf CINTA!" Kata KEKAYAAN.

"Perahuku telah penuh dengan harta bendaku. Aku tidak dapat membawamu bersama, nanti perahu ini akan tenggelam. Lagi pula tak ada tempat lagi bagimu di perahuku ini".

Lalu KEKAYAAN cepat-cepat mengayuh perahunya pergi meninggalkan CINTA tenggelam. CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya KEGEMBIRAAN lewat dengan perahunya.

"KEGEMBIRAAN!, KEGEMBIRAAN! Tolong aku", Teriak CINTA

Namun apa terjadi, KEGEMBIRAAN terlalu gembira kerana ia menemukan perahu hingga tuli dan tidak mendengar teriakan CINTA. Air semakin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik. Tak lama lewatlah KECANTIKAN.

"KECANTIKAN! KECANTIKAN! bawalah aku bersamamu!", teriak CINTA

Lalu apa jawab KECANTIKAN, "Wah, CINTA, kamu basah dan kotor. Aku tak bisa membawamu ikut. Nanti kamu mengotori perahuku yang indah ini." sahut KECANTIKAN

CINTA sedih sekali mendengarmya. CINTA mulai menangis terisak-isak. Apa kesalahanku, mengapa semua semua orang melupakan aku. Saat itu lewat KESEDIHAN. Lalu cinta membelas...

"Oh KESEDIHAN, bawalah aku bersamamu", kata CINTA

Lalu apa kata KESEDIHAN, "Maaf, CINTA. Aku sedang bersedih dan aku ingin bersendirian sahaja.."' kata KESEDIHAN sambil terus mengayuh perahunya.

CINTA putus asa. Ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya. CINTA terus berharap kalau dirinya dapat diselamatkan. Lalu ia berdoa kepada Tuhan.
"oh Tuhan, tolonglah aku, apa jadinya dunia tanpa aku, tanpa CINTA"

Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara, "CINTA! mari cepat naik ke perahuku!" CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua renyot berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahunya. Lalu cepat-cepat CINTA naik ke perahu itu, tepat sebelum air menenggelamkannya. Kemudian di pulau terdekat, orang tua itu menurunkan CINTA dan segera pergi lagi. Pada saat itu barulah CINTA sedar, bahawa ia sama sekali tidak mengetahui siapa orang tua yang baik hati menyelamatkannya. CINTA segera menanyakannya kepada seorang penduduk tua di pulau itu, siapa sebenarnya orang tua itu.

"Oh, orang tua tadi, dia adalah WAKTU", kata orang itu

Lalu CINTA bertanya "Tapi, mengapa ia menyelamatkanku? Aku tak mengenalnya. Bahkan teman- teman yang mengenalku pun enggan menolongku", tanya CINTA hairan. "Sebab", kata orang itu,
"hanya WAKTU lah yang tahu berapa nilainya harga sebuah CINTA itu..........."


******

CINTA...
abstrak.

dan sebab tu la hanya waktu yang mengenal cinta dan menghargai cinta..


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, January 12, 2013

Mommy to B : 2nd Pic of lil Love

salam.

sekarang baby da masuk 20 w. dah nak 5 bulan.
keadaan masih macam selalu.
masih sihat sejahtera. masih kuat berjalan naik turun tangga.

sihat.
alhamdulillah. tanpa ada sebarang moning sickness. kiranya mengandung anak sulung tak banyak ragamnya. mayb sebab baby tahu mommy dia ni duduk sendiri. dady masih jauh dengan kerja dia. masih sibuk dengan tugas dia..

lepas mommy cuti skolah lama..just sempat pegi check baby kat klinik kg aje. then nurse kampung pun main ketuk2 je perut. takde peralatan canggih pun nak pastikan baby ok ke tak kat dalam. then nurse kata baby masih seketul. time tu check dah dekat 16 w kot. patutnya baby dah ada ruas tangan semua.

sebab ni kandungan pertama harusla nak tau perkembangan baby sihat ataupun tidak. then terus terfikir nak scan baby untuk tau perkembangan. baby 1st. tak ade pengalaman. mesti la curiositynya tinggi.

dady awak balik masa awk 18 w baby. ddy bawak kita pegi scan dekat tempat biasa. doktor yang sama masa scan memula dulu. so here you go...

bila doktor cek..dia kata besar baby selari dengan minggu dia. cuma mommy yang belum boleh rasa baby gerak-gerak. sedangkan baby kat dalam dah bergerak aktif. time scan ni siap boleh melambai-lambai lagi. toleh ke kiri ke kanan..angkat kaki..mengeliat. semua dah boleh.
apa yang paling mommy suka adalah baby dah nampak ruas jari..:)
sangat teruja bila tengok baby bergerak. happy sgt.
sebab teruja sangat tu la ddy sampai terlupa nak amik video baby gerak-gerak. dah tak boleh nak ulang-ulang tengok.

tapi kedudukan baby sekarang agak rendah. uri pun kat bawah. baby dok songsang. mayb sebab keje mommy ni banyak berjalan dan duduk. takde masa nak rilex baring-baring. so baby lg selesa duduk songsang. doktor nasihatkan pegi scan lagi waktu baby umur 34 w untuk tengok kedudukan baby lagi sama ada baby da berpusing @ belum. boleh atau tidak mommy bersalin normal.

dalam minggu lepas mommy mcm ada rasa gerakan. tp tak sure time tu mommy rasa sendiri atau baby yang berinteraksi dengan mommy.

syukur. mommy mengandungkan baby.
skurang-kurangnya bila dady jauh mommy boleh dah berbual dengan baby sambil usap2 baby.:)

kawan mommy semua tengah menunggu berita gembira bila diaorang punya turn pulak.
gg, pipah.
^^, tengah berdoa untuk mereka berdua juga

dua-dua tengah berusaha untuk jadi macam mommy. :)

kawan mommy masa zaman belajar dulu pun memang semua tengah ada baby dalam perut dieorang..

so until next entry lak.

mommy cerita macamana mom and ddy berbincang pasal nama untuk baby..


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, December 8, 2012

Mommy to B : Hello lil love

Bulan 9

dari awal tahun lagi aku dah berangan-angan nak pegi camping yang sekolah anjurkan. dari bulan satu benda tu dah diwar-warkan.
aku kawen bulan 3.

still jugak walaupun time tu menunggu kunjung tiba period setiap bulan. period still jugak sama datang. dan hati masih lagi berangan-angan diri akan stabil dan boleh pegi ke perkhemahan sekolah tanpa ragu-ragu.

aku masih lagi tinggal berjauhan dengan suami. kadang-kadang balik. kadang-kadang hidup sendiri. masih macam zaman bujang2 dulu. aku gak masih lagi aktif latih anak-anak kecil aku buat persembahan untuk tarian inang persaraan GB aku.

budak-budak kan memang comel2. latih budak2 ni walaupun penat boleh buat ilang stress..:)..

oh nak cerita pasal camping tadi.
kali ni camping buat dekat gunung ledang. mak aku mulanya berat ati nak kasi. sama jugak dengan belah mentua. risau benar menantu dia ni berlasak2. yelah ikutkan mana ada menantu dia yang lasak. semua ayu2 gitu.
mak pulak macam-macam pesannya. jangan itu. jangan ini. wuih..macam2.
tapi bila tanya laki aku. green light terus dia kasi sebab dia tau aku memang suka benda-benda camni. dah tau pe el bini dia ni yang macam mana. so sebab laki aku dah izinkan. mak bapak n mertua tak boleh la nak cakap apa kan. ikutkan aje la.

time tu aku tengah tunggu period. dah lewat dalam seminggu gitu. tapi aku cool lagi. tanak gelojoh mcm awal2 kawen dulu. rasa memang maybe hormon tu tak stabil lagi. aktiviti kat gunung ledang macam biasa la. ada panjat gunung segala. dah pegi mesti la aku nak buat semua tu.

entah macamana, pagi time nak mendaki tu tetiba cikgu-cikgu lelaki yang pegi panjat gunung tu sepakat tanak aku ikut mendaki. macam tau-tau je time tu aku tunggu period. ceh. dan ape lagi kena la soal siasat ibu-ibu kat situ dan akhirnya aktiviti memanjat gunung terpaksa aku lupakan. frust owh

tapi sebab condition diri sendiri yang aku sendiri tak pasti aku ikutkan jugak la pesan semua orang. sejak turun dari diaorang panjat gunung..aku rasa macam semua benda aku tak dibagi buat da. katanya sekarang dalam tempoh berjaga-jaga. ceh...

balik dari camping aku still lagi tak cek. period pun tak dtg lagi. aku sebenarnya nak tunggu tarikh bday aku nak cek. maybe time tu ada lagi dalam seminggu kot nak birthday aku. aku rilex je. orang soh cek pun aku buat tak tau. tapi dalam ati tiap-tiap pagi rasa berdebar takut period. hhehehe.

then bila laki aku balik, sebok la nak mintak blikan pregnancy test ni..tak bli pun yang murah. trus bli yang digital. sebab laki aku kata, dari beli yang garis2 tu baik bli yang digital..terus boleh nampak tulisan.

time test ni laki aku kat KL pun. takde kat johor. so test sendiri. cuma MMS je yang sampai kat dia..aku test then.....lambat sgt la keputusan tu nak keluar. aku ingat aku test salah. tapi aku rilex je dulu tunggu keputusannya..sebab pakai garis2 tu cepat je dpt result..

dan akhirnya...

3+..aku kira time ni dlm 6 weeks..:)
 eh..mestila aku suka kowt..
naseb baek aku ikut nasihat aritu..tak pegi panjat gunung ledang..
:) dan akhirnya +ve..lonjak2 gembira..

tapi still tanak xcited sgt. sebab kena sahkan dulu...takut tu berita palsu je. nak pi scan macam awal sgt lg. so kiteorang pegi scan lepas 2 minggu aku buat UPT ni...puas la aku search sana sini pasal pregnancy.
banyak sangat sekarang maklumat dapat.
best jugak dapat baca pengalaman orang-orang yang buat UPT sendiri ni...

bila kiteorang pegi klinik..
:) hai lil love..
dah ada kantung baby dan dia duduk elok dalam kantung tu...


hai lil love..:) ami n ddy syg kamu

dan bila laki aku balik lagi kang. aku nak pi scan lagi. tgk lil love membesar dengan sihat ke tidak..

alhamdulillah. kurniaan Allah.

15 weeks now..
masih muda..

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, November 27, 2012

Mommy to B : Apa yang saya amalkan untuk hamil...

cuti sekolah datang lagi
kali ini sibuk dengan majlis adik. settle dah
walaupun kenduri ujan lebat gila..
majlis sempurna berjalan.

kalau ada pepatah yang mengumpamakan bau bauan yang kurang enak. tidak pulak aku terfikir ketika ini. angin aircond yang sedikit sejuk dan dingin beku ini membawa hawa kurang enak dihidu. mungkin dari pakcik duduk di sebelah kerusi.
entah berapa lama dia tak mandi aku sendiri kurang pasti.
tapi cara dia bercerita.
dia eksaited tak boleh nak cerita.
dengan tangan terangkat2. macam sendiri tak terbau ketiak hangit.

dah masuk minggu ke 13. orang kata kalau mengandung tinggal sisa-sisa saja nak mabuk. alhamdulillah. baby sangat baik. aku langsung tak mengalami sebarang muntah dan pening kepala sepanjang 13 minggu ni. rasa macam biasa je. dan kadang-kadang aku tak terasa aku membawa satu lagi denyut cinta.
:)

bahagia?
mestilah.
siapa tak bahagia kalau dah berbadan dua.
kan mempunyai zuriat sendiri tu impian semua insan yang mendirikan rumah tangga.
syukur ke hadrat ilahi diberi kesempatan rasa untuk mengandung dan mengalami alam rumah tangga.

berkat doa dan usaha akhirnya berhasil. aku kurang pasti apa yang aku ambil untuk suburkan diri lepas 6 bulan tak lekat lagi.
so antara apa usaha yang aku buat ni patut aku share kot-kot boleh membantu pasangan lain yang inginkan zuriat sendiri. manalah tahukan...

usaha kecil aku untuk berkongsi ini bermanafaat.

blackmore - primrose oil & minyak ikan 

sebelum ni period aku walaupun teratur aku menghadapi senggugut agak teruk. setiap bulan kalau tak makan pil maksudnya tak boleh la aku buat kerja kang. melepek je ha...

so aku search2 then aku macam berminat nak try shaklee punya primrose oil. tapi tetiba aku singgah giant time nak bli barang tanya kat farmasi, dia cakap shaklee kena beli dengan pengedar. so bila pk2 balik. baik aku cari jenama lain. asalkan monthly aku boleh  dapat senang.
survey2 last2 aku jumpa primrose oil yang lain.
ubat ni aku amalkan 2 bulan je. then tetiba je period lancar tanpa rasa sakit. time tu jgn cakap la. aku rasa kagum kot kenapa period langsung tak rasa sakit.

pegi berurut

sebulan sebelum aku pregnant tu aku demam. time tu kebetulan aku dengan husband. then lepas pegi klinik (yang hanya di beri panadol) aku rasa tak selesa. en abg aku pun bawak aku pegi tempat mengurut. time urut tu memang urut satu badan. sedap owh. takyah cerita. then dia siap betulkan kedudukan rahim rasanya sebab dia tanya aku
dah kawen ke?
dah dapat anak ke?

so bila aku cakap aku tengah cuba nak dapatkan anak, tukang urut tu angguk2 kepala je


asid folic

sebab ramai orang cakap asid folic ni perlu dimakan awal untuk sediakan rahim kita. untuk baby gak. lepas kawen aku makan gak. cuma kadang-kadang skip jugak. sampaila 2 bulan b4 pregnant tu aku konsisten makan. siap set rerminder tiap pagi. tak pernah miss...



alhamdulillah. berkat usaha yang tak seberapa. berkat doa dan tawakal

akhirnya aku berjaya hamil.

bila balik kampung ramai cakap anak aku lelaki.
eventhou aku da sediakan nama anak perempuan, aku tak kisah pun lelaki ke perempuan sebab dua-dua tu rezeki dari maha esa.

sekarang tengah mud holiday. dalam 15 minit lagi aku kena booked teksi nak pegi check - in kat hotel hilton kuching.
travel sendiri dari pagi tadi sebab en abang kerja.
aku ngada-ngada nak ikut. eh tak
en abg yang ajak.

so....terpaksa la travel.

lagipun si kecik kan ada teman aku...
:)

bahagia....

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, September 17, 2012

Mommy to B : Kacang Soya

ok.
topik baru.
maklumla nak masuk bulan 10 da. so aku kongsi siket2 pasal cerita mommy to be plak. kalau post2 dulu senok pasal bride to be. ini cerita pasal mommy to be lak.

:)

seronok tengok kawan-kawan aku galak bunting sana sini. kawen je bunting. kawen je bunting..rezeki kan. bila-bila Allah nak bagi tak boleh tolak.
baru je ada berita pasal orang buang anak dari tingkat 3. Astagfirullah-hal-azim..kesian baby tu ha. kalau taknak. bagi la kat kebajikan masyarakat. tak pun jual..daripada bunuh dengan baling dari tingkat atas. eish..cetek fikiran.

orang yang takde anak tu. berdoa hari-hari supaya dapat zuriat.

ramai orang kata..minum la banyak soya untuk dapat anak cerah. kulit gebu bersinar. dan baru baru ni kacang soya dikaitkan dengan pengurangan paras kolestrol. kacang ni jugak membekalkan nutrisi yang tinggi masa kita hamil

kalau semua bakal ibu nak tahu, kacang soya merupakan sumber terbaik untuk folat, zat besi, kalsium, zink dan mineral. tapi tahukah anda juga bahawa kacang soya boleh mendatangkan mendatangkan kesan negatif jika diambil secara berlebihan. 

so apa yang aku nak share arini adalah pasal pengambilan kacang soya ketika hamil. 

kacang soya ni mengandungi asid fitik yang boleh menghalang kadar penyerapan logam berat seperti merkuri. tetapi dia juga akan menghalang penyerapan mineral penting untuk tubuh ibu2 seperti kalsim, magnesium zat besi dan sebagainya. dan para ibu perlu tahu bahawa mineral tersebut penting untuk tumbesaran dan perkembangan fetus.

keupayaan kacang soya untuk merendahkan paras kolestrol memberikan kebaikan untuk wanita yang tak hamil. tapi tubuh wanita ketika mengandung memerlukan kolestrol untuk menghasilkan progesteron dan estrogen iaitu hormon yang diperlukan untuk mengekalkan kesihatan ketika hamil.

so kunci pengambilan kacang soya ni adalah kesederhanaan. so dalam sehari tu boleh la amek secawan dua soya kalau dah tringan sangat. :)

hm..sekarang ni galak pergi exercise petang-petang n brenang seminggu 2 kali. 
agaknya bakal ibu ni akan mendapat badan yang sihat tak. hihi

oh..ye2...tahniah buat kawan2 aku yang baru je kawan dah ada isi tu. :)
bila orang tanya kenapa aku lambat isi aku senyum2 then jawab.
suami kite jauh. bkn macam akk hari-hari ada kat tepi..
laju je kan akak tu menegur.
sapa la yang taknak rezeki kan..


hai la akak.. 
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, September 16, 2012

cikgu

sudah masuk setengah tahun aku menjadi isteri orang.
dan tulisan aku makin tidak rancak nampaknya.
tak tahu mana silapnya. sama ada aku sibuk merancang hidup baru..atau aku sibuk menyibukkan diri dengan kerja yang dari mata orang lain senang aje..

suami aku jauh.
jarang-jarang dapat ada dengan aku. maka hidup aku selain aktiviti petang adalah kerja. benda kesayangan aku selain family dan suami adalah anak-anak murid yang pelbagai pe elnya.
sehari tak jumpa anak-anak kat sekolah. rindunya macam tak lengkap hidup.
memang tak sama macam merindui suami.
tapi tetap ada bahagian rindu untuk mereka.

jadi cikgu sekarang bukan macam dulu-dulu lagi. dulu cabarannya lain. sekolah dalam hutan. nak pegi mahu berakit berselut. jadi cikgu rasa mulia. macam lilin bakar diri.
sekarang jadi cikgu pun lain cabarannya.

mak bapak dah pandai-pandai.
dah terpelajar orangnya. sampai kadang-kadang lupa yang diaorang dulu masa kecil-kecil masih pergi sekolah untuk belajar membaca..mengira.
dulu bukan macam sekarang. bersepah pusat tusyen.
aku pun bukan muda sangat. pernah kerja tempat lain sebelum jadinya cikgu.
cabaran kerja memang lain-lain.

ada client pun lain2. even cikgu sekolah rendah dan menengah pun cabarannya lain.

so tak boleh nak judge kerja orang lain senang.
bukan sorang dua kawan aku kerja engineer. peguam. arkitek. jawatan besar2.
tapi tak sorang pon pernah belagak.
bangga dengan kejayaan dieorang sampai kutuk2 cikgu yang pernah ajar dieorang.

aku ajar budak yang sedang-sedang pandainya. aku garang ikut kematangan budak. even aku ajar budak darjah 3 dan 4. aku layan diaorang macam orang dewasa. diaorang suka bila di treat mcm orang dewasa.

banyak lagi benda aku kena belajar untuk jadi mak pada 40 orang anak.
sedangkan orang yang ada anak pun paling ramai 12. jarang-jarang kita dengar dah, orang ada 16 anak. ni pulak aku yang baru kawen ni belajar nak jadi mak pada 40 budak.

setiap hari walaupun takde benda nak ngadu pada aku..budak-budak asik2 cari mak dia ni.
even dapat tengok muka pun diaorang dah lega.
camtu la rasa jadi mak budak.
budak ni kalau jumpa mak dia..walau tak cakap ape-ape dah lega dah hati dia..
siap cari aku kat bangunan tiga tingkat sebab konon-konon nak bayar duit didik. nak tanya benda yang kadang-kadang tak payah tanya pun

kids being kids..
kadang-kadang itu yang mahal dan indah nak dikenang sebagai cikgu..
benda-benda remeh tapi indah bila dikenang balik..

apa yang aku buat time aku baca ada orang kritik kerjaya aku sekarang. reaksi aku adalah seperti berikut
  1. aku rasa kesian kat dia. kenapa dia boleh tulis benda yang sangat mengundang kontroversi
  2. aku rasa dia tu budak tengah belajar lagi kat mana-mana kolej dan fikiran dia tak matang
  3. aku rasa dia tu mcm budak baru kenal internet dan tulis blog. 
  4. then aku rasa balik no 1 tu sampai no 3..
  5. rasa kelakar bila ramai sangat orang marah dengan budak tu. 
budak tak matang ni kalau dilayan kita pun jadi tak matang sekali. siap yang kesian budak tu siap kena padam blog dia lagi. eish2...kesian..
kena sumpah seranah lagi. dah menjadi idup tak tenang. takut nak online. stress dan boleh menyumbang pada ketidakstabilan hormon dan tekanan darah.

pendek kata. lepas je aku baca entry tu aku memang meluap2 rasa kesian dengan sifat tak matang dia tu. dah la kena kutuk kow2..
siap kena tulis entry mintak maaf yang tak ikhlas. then kena kutuk lagi.
pergh. idup macam roda kan. time kat atas bukan ingat sakit kat bawah.

siap aku terbayang. macamana la budak tu punya malu nak pegi ofis dia (yang dia claim dia engineer). camne kalau bos atas dia tau. tu belum lagi pengarah syarikat lagi. aigoo...
memang tak boleh di bayangkan macam mana dia nak menghadapi dunia dengan kecaman yang dia dapat tu.

dan lagi. macamana tah penerimaan orang yang kenal2 dia. mesti dia malu gila.

ha..
sekarang rasa logik tak kenapa aku rasa kesian.

logik kan..

tu aku ckp..
budak tu tak matang lagi. sebab tu dia tak pandai lagi buat konklusi.

kesian dia.


kalau la dia baca blog picisan aku ni. aku nak cakap je.
akak rasa kau kesian dek. ada akal fikiran kau tanak guna. bila dah tua kang. kau baca balik blog yang kau padam tu. if kalau kau simpan la...kau mesti rasa kalau la masa boleh diulang kembali..mesti kau nak merentasi masa n tak nak buat benda tak masuk akal ni. kesian kau dek

dah la...penat lak mbebel ni..
nanti jadi tak logik nak salahkan sapa.
akak jugak yang kena..

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, September 2, 2012

2012 : Surat Cinta 3 September

salam sayang...

en abg syg.
sihat?
moga sihat2..
cik adik kat kampung halaman ni sihat dan sentiasa merindui cik abg.

nak tunggu tengah malam ni sebab macam biasa tiap-tiap tahun cik adik kat sini buat benda yang sama..pilih kek online untuk sambut bday suami sendiri. tak dapat sambut depan mata. tak dapt kiss untuk bagi hadiah. maka online ni harap mencukupi.
cik adik kat cni batuk selsema. maka real life pun tak leh peluk cium takut jangkit..


ingat lagi tak dulu..
encik abang bila nampak cik adik belagak gila..bila selisih jarang kita sengih-sengih kerang busuk. hanya kening tebal bwh spek mata tu terangkat2..tanda kita bertegur sapa. maka cik adik pun jual mahal dengan hanya angkat kepala. padahal stiap kali perhimpunan cik adik akan cari tempat strategik yang boleh nampak en abg berdiri. tak nampak muka nampak rambut pun time tu rasa bahagia..:)


dan tak pernah lupa
en adik baca surat 1st perkenalan kita masa 3 september juga tahun 2001..
dan esoknya hanya mampu hadiahkan coklat ketburi yang entah cik adik beli dari mana. cik adik pun tak ingat dah.
hanya itu yang mampu masa sekolah. tanpa perasaan cinta. time tu perasaan suka yang suci dan naif..dan berbaloi coklat time tu sebab akhirnya cik adik berjaya memenangi hati en abg sehingga en abg syg gila kat cik adek..:)
cik adik dah letak doa pengasih kat coklat tu..hihi


en abg.
moga tahun ini akan lebih baik dari tahun-tahun mendatang. sejajar dengan cita-cita encik abg cik adik da belikan hadiah yang mahal cket sampai tak cukup belanja bulanan bulan ni. bukan cik adik sengaja. tapi cik adik pk untuk masa depan kita juga.
maka. nak claim hadiah kena la balik kg. tapi dah dapat jangan asik main dengan hadiah itu semata. :)

kalau kata satu dunia perlukan 1000 orang untuk bernyawa. kalau pasukan tentera perlukan 10 000 orang untuk berperang. sy hanya perlukan awak dalam hidup saya untuk serikan hidup yang kini
kelam
kusam
tak berseri
lagi sunyi

maka.
sila pulang lebih kerap untuk melunaskan rindu yang tak pernah kurang
walau 11 tahun telah berlalu.

sy menunggu dan terus menunggu saat.detik. dan masa
untuk kita hidup bersama
bina mahligai indah
dengan awk.
dan baby kita...:)
mawar raudhah x sabar nak dady belai2 dia...

dan sebelum syg menutup mata sebab esok ada kelas dengan 8 period yang menjumlahkannya 4 jam berdiri tanpa duduk.
syg nak ucapkan...
Puan Razlina Mohamed.
sayang. rindu.
En Shahrulnizam Mustapha.
dan sempena 3 September tahun 2012 ni...


cpt buat wish en abg
dan tak lupa
hepi anniversary...yang keberapa kira sendiri




dari..
isteri yang jauh dan sentiasa merindu
^.^..muahh
Saturday, August 18, 2012

Hidup yang sempurna itu bagaimana?

Salam..
Dah agak lama takde topik nak tulis..
Kali ni nak cerita pulak apa itu yang dikatakan hidup sempurna

Fasa awal perkahwinan aku tempuh masih terkontang kanting.. Suami jauh.. Still duduk rumah sewa.. Nothing much change.. Hidup sama je mcm waktu bujang2..masih tunggu benda yang tak kunjung tiba

Awal dinihari..aku terfikir.. Apa sebenarnya yang aku cari dalam sebuah perkahwinan.. Apa sebenarnya matlamat idup aku..
Takkan stakat kawen then beranak.. Takpun kumpul harta untuk hari tua.. Atau sebenarnya aku mencari satu kebahagiaan.. Aku mencari kebahagian yang aku sendiri tak pasti.. Suami aku jauh..semua benda aku terpaksa tempuh sendiri.. Sedih...susah.. Gembira senang.. Jarang aku kongsi bersama..

Kali ini aidilfitri aku sambut sendiri.. Tanpa kehadiran insantersayang.. Ramai gak yang kesiankan aku.. Sdey bila beraya ramai orang tanya mana suaminya:)

Aku jawab aku simpan.. :)

Penting bahagia sebenarnya perasaan dan keadaan yang boleh dikongsi dengan yang tersayang

Aku masih struggle untuk pilih masa depan aku.. Akur dengan keadaan sekarang.. Tapi orang kata semua ni sementara.. Sekolah aku bizi.. Selepas subuh dah sebok bertolak ke sekolah..matahari dirembang petang baru aku sibuk2 bersiap pulang..

Bahagiakah aku?


Dan aku tahu.. Bahagia setiap orang itu berbeza...

Semoga bahagia itu sentiasa ada bersama..

Dan raya tahun ini masih dengan mak abah

c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, July 18, 2012

aku ini seorang isteri

salam.


sekarang ni hidup macam tak berubah apa pun. dah dekat 4 bulan dah menjalani bahtera hidup berumah tangga. laki aku masih lagi jauh dari aku. dulu time kawan aku rasa cam ok je duduk jauh2. then kiteorang tunang.


still..hidup aku masih sama. tak rasa pun dia jauh tu jadi satu masalah.
then. dua tiga bulan lepas kawen.
lepas kerap kali aku kena tinggal.
lepas kerap kali aku rasa sunyi


aku start rasa tak sedap duduk sorang-sorang. betapa bahagianya kalau duduk sentiasa dengan suami. ada teman nak dengar aku cakap
ada teman nak melayan aku nak makan itu ini
ada teman nak bercerita.
ada teman nak bawak jalan-jalan.


rasa hepi je bila duduk sama-sama.


tapi laki aku jauh. 


bila time dia dah nak balik aku rasa macam berdebar je nak lepaskan. aku takut itu kali terakhir aku jumpa dia.


baru je minggu lepas..pakcik laki aku meninggal. secara tiba-tiba tanpa sakit.
time tu aku terus terfikir dan terbayang


hidup kat dunia ni sangat singkat. so aku patut hargai masa aku bersama laki aku. walaupun dia balik kejap-kejap..aku tau hati dia tinggalkan untuk aku kat johor.
aku perlu tabah hidup sendiri kat sini.


lagipun aku ada tanggungjawab sendiri.


aku selalu pulang lewat dari sekolah.
sebab aku tak suka pulang kerumah
pulang ke rumah membuatkan aku terasa sunyi tanpa teman
asik terfikir nasib diri yang rindukan suami.


betapa bersedia pun aku menghadapi benda ni. kadang-kadang hati aku tetap bersedih. bukan kebal pun..


kalau aku tau bestnya kawen. dah lama patut aku kawen. :)
sepatutnya 11 tahun dulu kitaorang kawen. kalau dapat anak dah darjah 4 mungkin sekarang. hehe


oh. aku masih belum berisi lagi. kusut juga bila orang keliling asik tanya.
dah ada isi ke..
dah ada isi ke..


terpaksa sorong senyum pura-pura dan cakap dengan lemah lembut.


"belum ada"


dulu time aku masih bujang orang sebok tanya bila aku nak berumah tangga. ni aku dah berteman. orang sebok tanya bila nak bertiga..


hai la dunia..
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Thursday, June 14, 2012

Please vote for my school

:)
budak-budak..
sebok nak masuk acara pencarian protex handwash.

kalau korang nak tolong..cuma perlu view sahaja video kat bawah ni

anak-anak aku...
yang lelaki semua tu.

peel..memang le penat nak melayan..

group 1
group 2
group 3


tolong view ye semua


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, June 12, 2012

Wedding Preparation : Bunga Tisu

betul la orang kata..nak kawen ni berjangkit..
lepas sorang sorang..
dan kali ni family aku sebok tengah nak buat persiapan adek nak kawen pulak..

first skali...
mestila dulang hantaran...adek nak tema hijau coklat. tapi punya pening pk mana ada bunga coklat..last-last dapat gak alas dulang macam kat bawah ni.. 
dalam tu sebenarnya warna hijau..tapi dah nampak warna kuning je da...


survey sana sini then terasa nak try buat pelamin sendiri memandangkan pelamin tempah kat mak ke pak andam sux macam majlis aku aritu. so dah pakat-pakat dengan anak sedara aku si ima tu nak jimatkan duit adek. so nak try buat pelamin sendiri. dah survey2 pelamin yang senang nak buat. padahal pakai polistrin je..hekhek...


then ada berkenan satu pelamin yang belakang semua letak bunga. cantik oh...pastu aku pk gak..baik letak bunga tisu as background pelamin tu...leh amek color2 moist untuk pelamin tu...kat atas and bawah ni contoh bunga tisu gebu aku..


siap ajar anak murid lagi nak buat bunga ni tahun lepas..esok lusa aku upload gamba pelamin camne aku nak buat. kenape tah. time kawen aritu tanak buat. time orang kawen aku plak yang sebok2..

sekarang gak tengah pulun baca english novel. sebab nak meningkatkan vocab...
ada dari penulis lain. tapi sekarang ni tengah gila JODI PICOULT..

ni buku terbaru jodi's aku beli...after buku2 
  • my sister's keeper
  • change of heart
  • sing you home
jeng-jeng-jeng


 :)..gambar di ofis baru. even meja tak tinggi tapi tetapi suka ofis baru..

selepas berlakunya rombakan di sekolah. sebab nak anugerah sekolah kluster. bilik port aku untuk latih budak zapin. pusat tuisyen. tempat jualan. tempat jahit kostum action song. latih budak persembahan hari guru dan myshoolrock dah kene ambik.

aku? bengang memang la ada. ye la..aku n kawan-kawan duduk bilik tu bukan bersenang lenang sahaja. tapi buat semua kerja sekolah yang kiteorang buat secara rela hati kot.. balik rumah lewat pun tak kisah sebab kiteorang suka bilik tu. buat kerja tak terasa. tempat kerja rasa sebagai rumah kedua.

tapi dah kena amik.
jaki dengan sorang cikgu tu ah..
bila GG cerita aku jadi hangat..
bajet dia ngandung dia aktif la konon...

ptuii..


haha..emosi...

dah...nak tengok berita...

:) saya sayang suami saya..
tetiba..

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, June 5, 2012

Bahagia bila......

dah seminggu kat nilai sempena cuti skola tu hari. so sekarang ni dah kat JB...
bas..delay tak agak..
aku beli tiket 10.45 mlm..last2 bas sampai pukul 12.25 mlm. punya la aku tercongok + sejuk kat terminal tu. mana dengan beg banyak...dengan mengantuk dan dengan kesedihan yang membukit sebab kena tinggalkan hasben duduk sorang-sorang dekat nilai balik...:(.. 
tak caye tengok bawah ni..betapa banyak barang kalau sorang perempuan tu pegi jenjalan. haha
sangat tidak efektif...
beg baru adidas aku..
 tapi mak datuk..bas laju tak ingat. sampai JB dalam pukul 3 1/2 pagi. siap aku pegi minum teh O dulu sebelum balik rumah.
keadaan yang semakin lengang menjelang 1 pagi
balik rumah sewe terus rasa sedey balik sebab kene tido sorang2 balik. then terus call husband dia dapat flight mane untuk pagi isnin tu sebab dia standby. tetiba je dia cakap dapat nightstop JB..berita sedih tadi bertukar jadi gembira.

then petang tu jumpa balik hasben tersayang kat JB..:)

depan kolam lepas balik mkn durian

kolam thistle waktu malam
kiranya dalam masa seminggu cuti tu baru la terasa betapa indah kalau hari- hari dapat tengok muka hasben sendiri.
susah ke
penat ke
tak sihat ke

bila hasben kat tepi terus je macam ada penawar.

kalau dulu aku malas buat air.. dah kena rajin2 belajar buat air utk hasben..walaupun selalunya shahrul yang akan bancuhkan milo untuk aku

kalau dulu tidur pakai bantal..kali ni dah selesa baring kat lengan dia je walaupun tak empuk sebab dia tak gebu..:)

kalau dulu aku tak pandai makan sushi..sekarang dah boleh telan sebab aku nak teman hasben makan. punya la perit aku blaja nak makan seaweed tu. siap makan yang dah di keringkan untuk biasakan makan..:)

pendek kate...walau camne susah pun. aku tetap bahagia bila hasben depan mata



ngade2 tak buat entri camni?
tapi tak kira..sebab aku rindu dengan dia...
time drive sebok nak pegang tgn dia..
en abang...cepat la balik JB lama-lama...


p/s: tengok gamba last tu..tangan aku lagi gelap dari dia. tapi dia cakap kulit tanned mcm aku seksi...haha
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Friday, June 1, 2012

perempuan kawen makin kembang


lama sangat tak cuti rasanya sejak bulan 3 hari tu.
rasa macam dah hari-hari kena pergi sekolah.
time tu jugak rasa bebanan kerja macam bertimbun2.

oh.
aku?
masih belum berisi lagi pun. kena berehat sikit. lepas scan haritu n doktor kata ada sys..rasa seram sejuk je. tapi cara penyelesaiannya adalah dengan mengandung. supaya sys tu kecut sendiri. bercuti dan tinggal dengan suami.
susah macam mana pun. aku hargai saat-saat manis ni.

walaupun tak jadi pergi bercuti jauh2..aku tak bising pun. asalkan dapat duduk sama-sama jadila..
betul la orang kata. tempat isteri disamping suaminya.
sejak cuti sekolah aku belum lagi balik kampung. terus ikut shahrul balik nilai.
apepun.
hari-hari telefon mak.
mak okeh2 je.

orang kata..
perempuan lepas kawen memang badan naik. macam di pam2 pun ye. banyak gak yang tegur aku cakap badan maken kembang. dalam hati memang takot woh. ye la. mane penah aku tak muat saiz M or S..takkan tetiba beli baju nak cari saiz L pulak. oi mak datuk. scary ok..

tapi bila jalan-jalan..bila shahrul nak lebih mesra rasa macam segan plak. segan sebab mesti orang sangke kiteorang ni couple gedik2..men pegang2 tangan la..peluk2 bahu kat luar. dan terang2 laki aku memang suka buat benda camtu.
siap aku terlupa nak bawak surat nikah kitaorang naik KL.
then aku tanya dia..

aku : D, kalau kita kena tangkap basah camne ek nanti?
shahrul : kite ngamuk ah sebab sesuka je dia tangkap kita..
aku : Tapi kita memang takde bukti what..ha ape kate kita bia je diaorang tangkap..
shahrul: then ape jadi
aku: Dah tangkap kita suruh dia tepon pejabat agama islam johor then saman..
haha..
agak-agak..
akan menang tak?

inai tinggal sikit.

aku pergi urut kaki kat satu cina tu.
dah urut2 kaki aku..aku panggil shahrul sebab nak tanya pendapat nak beli minyak ginger buat sapu kaki malam2..ada hasben. leh picit2kan. kehkeh...

dia terus cakap. baru kawen ye?
then aku sebok tanya dia mana tau. dia cakap cincin kat jari aku ketat..haha
terus dia cakap kiteorang kawen muda..macam dia.
then aku tanye dia kawen umo berapa.
dia cakap dia kawen umur 21. sama muda macam kiteorang.
tapi aku cakap kiteorang da tak muda.
dia tanya umur.
rupanya sama umur dengan dia..


then aku nek teksi ngan satu yangkle..yangkle india..dia tengok shahrul dan jeling aku. terus tanya shahrul.

"bila mau kawen? sudah ada yang blakang ha. bila lagi. kawen muda itu bagus juga"
then shahrul jawab.
"ini sudah jadi bini yangkle."

yangkle cakap kiteorang kawen muda.
tapi yangkle tak pulak tanya umur sama kita..
terus terdiam yangkle tu. hekhek.
then dia berani bersuara terus tuka topik cakap
"ada istri boleh itu masak juga"


:) kiteorang muda sangat ke kawen?

eh tak....

tapi aku tau sebab ape..
kiteorang berdua awet muda...


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Thursday, May 17, 2012

(: kids now a days

for many of us, mathematics is a feared beast, best tamed by rote learning, memorising formulas and repeatedly doing past year questions. At least that was what my teachers told me until Puan Razlina came along. SHe was my further Mathematics teacher.  Within the first few classes, she had transformed my perception of Maths, showing it to be nothing a misunderstood unicorn and beautiful.......from : pravin raj 3 sri 1
 ok.
tak kisah la dia copy ke ape time buat surat ni. tapi serious terharu. hakhak.
(:..kids nowadays..

lagi satu keping..

a true teacher is someone who gives it their all. someone who has knowledge. someone who creates peers, not fans. someone who helps you find autonomy, not dependence. someone who shows you how to think and not what to think. BUT of course, not to say, you are always my favorite and my best teacher in the world.




terima kasih..
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

hari guru 2012

sekejap je..dah kali ke 2 aku smabut hari guru.
yang lainnya kali ni..aku dah menjadi badan kebajikan yang menguruskan sambutan hari guru kali ni.
penatnya tak payah nak cerita la...memang le penat.
kalau orang lain keje 8 jam sehari.
aku kerja lebih 12 jam.
pagi-pagi 6.45 pagi dah sampai sekolah. balik rumah 11 malam. ceh
macam tak percaya je kerja guru zaman sekaramg dah jadi macam tu.


so kali ni pun masih meriah macam tahun sebelum ni.
hadiah dari anak-anak murid.
tak muat tangan nak pegang.
here there are..



 :)...selamat hari guru chegu..


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

page

Followers