Pages

Monday, December 6, 2010

si awet muda

dah..
rindu kat aliff sudah.
sekarang ni kat masai johor

bersama anak-anak buah si nurfatin raihana dan nur fazrin azwa.

dah beso2 da budak2 ni. dulu siap boleh pangku atas peha je nak enjut2.
aku skrang tengah tolong akk aku jage kedai runcit dia sambil tu tolong dia buat kerja rumah sikit2.
yelah..akak aku tu da sarat. bile lagi nak bela & tolong dia.
kecik2 dulu dia yang jage aku.
aku dah tua bangka ni
kena la pulak jaga dia.
heheh


hm..
tadi ada orang dtg kedai.
tgk aku kat dalam kedai trus tanya.
ni adik sape?
man ke ida?
aku cakap ida.
dia trus komen.
oo..lainnya muka. akak kurus. adek gemok.
hahah. aku cuma mampu senyum je. apa yang membuatkan aku makin senyum lebar adalah dia teka aku sekolah tingkatan 4. pandai akak tu amik ati kan.
bile akk aku cakap aku nak ngajar taun depan.
langsung dia tak percaya sebab ingat aku maseh sekolah menengah.
=)
ini sangat la membuatkan mood aku rajin nak tolong akk aku ni. hihi


korang pernah tak melalui bende tu. penah satu masa dulu. aku nek bas ting2(bas sambung2 yang ada loceng tu ha)ada la budak sekolah menengah duduk kat belakang aku. siap boleh pulak ngurart2 aku. last2 aku cakap. adek tu tak sesuai untuk akak la.
dia mati2 tak percaya aku kakak siap nak tengok IC. apehal la budak2 skang.

asik nak ngurat orang tua je.

salah kot.
aku ni..
awet muda kan.
siap muda 10 tahun muda orang kate.

korang nak tau tak nak awet muda camne.
meh aku aku kongsi macamana nak awet muda ni


rajin2 minum air masak
kalau ikutkan. aku memang tak suka benda manis-manis ni. tapi aku suka coklat. sebab aku suka coklat. biasanya aku akan minum air masak banyak2. baru la neutral jadinya. hehe. takpun lepas makan. korang amalkan la lepas makan je minum air masak.
lambat la kedut jadinya
minum teh O tawar
kalau korang nak tau. minum teh ni bagus untuk kesihatan. selain mengurangkan toksik dalam badan. dia juga adalah salah satu penawar kanser. kalau nak belanja aku minum tak susah. order teh O kurang manis je aku dah boleh lepak same2.
makan la sayur-sayuran hijau dan pedas
selain daripada bagus untuk pencernaan dan penghadaman. sayuran ni kan ada vitamin C. maka. dari hari ini. marilah makan sayur - sayuran hijau untuk awet muda.


anyway.
ank sedara aku ni sebok baca entry aku.
eish.
tak selesa la patin oi!.

dah. kene stop
dia sebok nyendeng2 kat aku ni.



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, December 5, 2010

malam semalam

7.30 pm...

..........................
senyap.
aku tunggu hp aku berbunyi.

kol 8

...
takde berita jugak..
ei..brangin..


9..10...
aku anta sekeping lagi
BGN!..BGN!

takde reply...
tunggu sampaipukul 12.


akhirnya aku sendiri tertidur.
siap mimpi aku tengok orang bersilat dalam hujan lebat segala.
haha.
perasaan tu sangat berdebar2.
aku rasa hujan memang lebat sangat

aku kebasahan dalam hujan. seingat aku mimpi aku tu macam kat sekolah rendah aku. familiar sangat tempat tu
memang lebat sangat. aku mimpi dalam mimpi tu aku macam tengah cari seseorang kat kebun klape sawet. eish2

sampai aku lupa yang aku tengah sakit ati tadi.

eh salah.

gaknye kalau tido tengah sakit ati. memang akan mimpi bukan2 gaknye. eish2.


ha tu la..
tido tanpa memaafkan.
da mimpi bukan2.


lenkali kene insap dulu sebelum tido.


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Friday, December 3, 2010

jom pegi bercuti


ehem2.

kan sekarang tengah cuti sekolah kan. kan.
ada baiknya pegi melancong.
memang. sekarang ni la nak merasa naek kapal terbang segala. yelah. rate tengah murah kot. selalunya kalau cuti sekolah la rate mahal kan.
tapi sekarang.
air asia ada sediakan pakej menarik.
pegi jenjalan ke newzealand aje baru RM199. eceh.
sungguh tidak percaya bukan.
tapi ni bukan tipu hokeh.
ini adalah sangat benar.

aku siap bagi gamba berlink lagi ni.
click aje gamba kat bawah ni.

then ape lagi.
terus tempah tiket.
lagi mahal dari pegi bercuti kat langkawi.

alang2 cuti sekolah+flat rate+mau naek kapal terbang. apa lagi.
jom la...

series aku tak tipu. kalau tak caya. pi la click iklan tu.
takde makne la aku nak tipu.
bukan aku dapat ape pun.
iesh2.

************

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

beri = berry la..

hm...
malas la nak cerita panjang2..
kan ramai yang da tau pasal celcom exec ade bagi offer untuk black beri.
ha..
salah.
bukan beri hitam dan beri merah.
tapi telepon comel beri.
hehe.
bukan beri = memberi
tapi beri = berry.

fhm?

tak paham gak?

susah nak cerita panjang2..
sebab tu kene click link kat bawah ni

click untuk dapat rama2 indah. eh bukan. berry2 indah

bak kate emi search.
berbaloi2.

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

rama-rama dan bunga

seorang lelaki berdoa dan meminta pada Allah semoga dia dikurniakan bunga dan rama - rama yang indah. setiap hari dia berdoa semoga Allah memakbulkan doanya. Namun pada suatu hari, Allah baginya pokok kaktus dan ulat beluncas.


lelaki itu merintih hiba mengapa Allah kurniakannya kaktus dan ulat beluncas sedangkan dia memohon bunga dan rama - rama. lelaki itu kemudian berhenti berdoa. Membiarkan sahaja kaktus dan ulat beluncas itu kerana dia seperti kecewa kerana doanya tidak dimakbulkan dan tanpa sedar masa berlalu



detik demi detik,
minit demi minit...


tanpa dia sedar, kaktus itu mengeluarkan bunga yang cukup cantik dan ulat beluncas itu menjadi rama rama yang berwarna warni dan menawan.



******************************************
Dari petikan di atas, kita perlu sedar bahawa Allah itu maha adil. dia menghilangkan sesuatu yang dimiliki oleh seseorang supaya orang itu tidak akan kehilangan rasa. Supaya seseorang itu tahu erti derita. Dan pastinya selepas rasa sakit itu telah berlalu, seseorang itu lebih menghargai apa yang dia ada.

dalam harungi kehidupan kita sekarang. sedar atau tidak sebenarnya banyak benda yang berlaku diluar dugaan dan jangkauan kita. yelah. kadang2 kita mengharap bahagia. Allah bagi derita. kadang-kadang kita berharap kita berjaya. tapi kita gagal

dan..

kita mengharap pasangan kita itu adalah pasangan yang secocoknya untuk menjadi peneman hidup. tapi...kita berpisah dengannya.

disitulah Allah menguji. sejauh mana kita redha dengan Qada' dan Qadar tuhan.

********************************************************
bercakap mengenai perpisahan mungkin tidak seberat bahu yang memikul perpisahan tersebut.

ye.
aku kurang layak bercakap mengenai perpisahan.
aku tidak pernah melalui perpisahan.
dan aku juga amat takut dengan perpisahan.

tapi perpisahan itu biasa berlaku di lingkungan kehidupan aku.
ramai kawan aku berduka kerana terpisah.
ramai yang mempersoalkan kenapa mereka yang menerima musibah.

ingatlah sahabat.
Allah memberi kita ujian kerana Allah menyayangi kita. Allah tahu jalan yang terbaik untuk kita. untuk itu tadahlah tangan memohon doa..
++++

aku tak gemarla cakap pasal pisah2 ni. cukup tak gemar.
aku lagi gemar berkata saat bahagia. berkongsi bagaimana saat bahagia bersama.

maka. ambillah iktibar ye..=)


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Thursday, December 2, 2010

knapa asik lupa?

hm..
hujan lagi.
johor asek ujan sahaja. makin malas la tubuh montel ini bergerak ke sana sini. semalam timbang berat badan. da naek lagi 2 kg. homaigod...*_*...
haha..

sebenarnya takut jugak bila maken lama..berat badan aku dah tanak kurang da. dah tak pernah dapat sesolid masa belajar dulu. asek2 mantain 43 - 45 kg je. siap belagak lagi ngan budak2. aiyooo..sekarang. jangan harap. siap baju kurung pown da sendat2. =(...takot tak..takot x?

aritu aku tengah khusyuk kopek buah limau. tetiba makcik aku datang anta anak dia ngaji. mulut aku tengah penuh berisi. so aku salam dia sambil kunyah2 la limau tu. boleh pulak dia sound
"mana la ko jd tak gemok lina..asik ngunyah aje kejenye.."

aku cuma boleh senyum aje...

staun yang lepas. aku jugak yang sebok nak gemuk kan badan.

tengah2 aku tulis entry ni kan. ada je bende nak kacau hilangkan mud aku. heish.
ni call dari carefour. dia cakap takleh anta bookshelf aku beli semalam tu arini. dah pukul 645 ptg tengah hujan2 baru dia sibuk call n bagi alasan hujan. haih.
memang alamat la kene sembur. dia belum tau lagi tuan punya barang itu sangat cerewet + banyak soal siasat. lg2 kalau org mungkir janji. trus2 je rasa nak marah. bila di timbang2 balik. aku sedar aku ni emo sangat. tapi nak buat camna. aku ni mementingkan kesempurnaan. salah sikit pun aku memang pantang jadinya.

da la dia buat alasan HUJAN. padahal dari tengahari tadi panas berlengas ha. time petang2 camni la baru nak sebok2 cal. so kesimpulannya. padan muka dia. mintak2 time bende tu sampai. mood aku cukup baik supaya makhluk allah tu tak kene marah.

kali ni aku nak cerita pasal idop aku. hihi
hujan kan.
bek aku cerita bende lampau. baru bes..lepas2 ni aku cerita kisah cinta aku zaman skola plak kalau sempat.

*********************************************************************

mase kecik2 dulu, biasanya semua orang akan bagi cita2 yang sangat biasa dengan persekitaran dieorang. time zaman aku dulu, mana ada cita2 budak nak jadi angkasawan. memang takde pun. dan tak penah wujud lagi. sebab budak2 time aku dulu memang tak pernah ad pendedahan pun pasal angkasawan.
kat kelas aritu pun aku ade tanya2 cita2 budak2 ni. hihi.
ada la beberapa yang lain dari yang lain. antaranya ialah :
1. nak jadi PTD
2. nak jadi pakar motivasi
3. nak jadi bisnesman.


hm..bgs2 budak2 zaman sekarang..zaman aku dulu..bila tanya cita2 je. ramai pakat nak jadi
1.doktor
2.misi
3.cekgu
4.askar
balik2 kalau tanya itu la cita2 budak2 skolah. dalam pat tu..aku sebenarnya lebih kepada yang beruniform. dari dajah 1 sampaila aku tingkatan pat. cita2 aku tak penah berubah tau. banyak2 bidang. aku taktau knape la sampai da besa panjang umo 16 taun cita2 aku tak penah berubah. yela. sepatutnya cita2 berubah mengikut perubahan umur. ye tak. masa dah naik menengah, ada la beberapa orang moden cket cita2nya cth nak jadi akitek ke..pakar bedah jantung ke. akauntan ke. stafnes ke. ha..kan makin moden tu.
tapi.
aku tatau la kenapa cita - cita aku tak jugak berubah.
aku siap pk lagi.
aku tanak masuk unibersiti macam budak2 lain impikan tu. tak payah pun blaja tinggi2 tu.
tapi yang peliknya..selama 16 taun aku bercita2 sedemikian. aku langsung tak pernah cek kriteria yang diperlukan untuk menggapai cita - cita aku tu.

semua igauan aku tu berakhir bila aku dah masuk f5. semua orang tengah sebok tentukan hala tuju. aku pun sebok la tengok apa yang aku patut buat nak kejar cita2. last2. cita2 aku terkubur camtu je sebab aku tak lepas mana2 kriteria.
haha.

berat aku time tu pun tak cukup. tinggi pun kurang beberapa inci..so. aku kuburkan je la cita2 tu.

aku budak joho.
sekolah agama sampai dajah khas.
mak bapak aku sebok suruh aku jadik ustazah. tapi. bukan jiwa aku kot. mati2 aku ngelak. last2 aku sambung gak belaja sebab tanak masuk maahad. aku pun akhirnya sambung diploma kat kole pilah.

ala.
ujan da brenti.
otak aku pun macam berenti berfungsi jadinya.

aku terus blank nak cerita apa tadi.
+++++++++++++++++++++++++
aku nak cerita pasal buku cerita aku tengah baca sekarang ni kot.
tulisan norhayati berahim.
len kali la cerita.
sebab aku da lupa.


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, December 1, 2010

bulan itu...bulan kita...bulan itu..bulan cinta

best x tajuk?
hihi
ingat tak lagu tu dulu.
lagu tu cukup popular time 1996. time aku dajah 6. siap ada buku lagu lagi yang ada tulis banyak2 lagu popular. memang tak leh lupa ah kenangan tu.
time tu..setiap malam ada kelas malam kecuali ari minggu la. ala...ari minggu takyah la tanya. kan ke memang cikgu2 takkan dtg skolah utk buat kelas tambahan pun.
ok2..sory termelalut. mari berbalik topik tersebut.

aku pun ada buku lagu tu. siap kumpul ramai2 pastu nyanyi kuat2. haha.
rasa heaven gile.
bile pk balik entah ingat atau tak budak2 tu semua.
yela..
kawan2 aku semua da kawen.
oh..ade lg sorang tak lg..hhihi

ni aku cerita pasal kawan rapat aje la. jangan la pertikaikan satu kelas aku.
takkan kecik2 dulu nak bet dalam kelas pulak sape lagi cepat kawen. mestila topik tu dibincangkan dengan teman rapat. dan macam tau2 je. kecik2 dulu aku paling lambat kawen.
ces.hjkrbv e******.
gaknye kecik2 dulu aku itam+garang+pandai kot.
haha.
so potensi untuk kawen cepat bukan dalam kamus idop. yes kawan2. tekaan sangat tepat. naseb kecik2 tak pandai bet pakai duit = haram tu. kalo tak. kopak aku nak tunaikan. +_=...

da la. tolong la cik lina oi. balik pada tajuk. jgn degil.
eish. susah tau bila berperang antara perasaan dan tangan yang sangat degil laju2 menaip tanpa dapat dirangka oleh akal aku lagi nak kaitkan dengan topic. tapi aku cuba. hihi.

ok.
hari ini 1 december / disember.
yea..
tapi padahal takde kenangan manis dalam idop pun berkaitan dengan percintaan yang berbunga2 dalam tarikh ni. cuma saja nak buat entry 1 disember. kesian kat korang yang kene baca ngarutan aku pagi2 ni. tapi ada satu bende menarik la..
1 disember = harijadi si muhammad aliff fitri hakimi. anak sedar somel2 sayer. die memang sangat somel sekali. yela. bila nak makan cucur badak sibuk rebut2 dengan aku padahal mak aku merangkap nenek dia da bagi 4 keping kueh cucur badak. aku makan 2 sebab aku kan lagi tua. dia patut makan 1 dan kasi si nur ain umairah 1. tapi bila si nur ain umairah tanak. dia sibuk2 rebut then tanak kemas pinggan. heh!

nak tanye ni.
panjang x nama budak2 tu?
mau tergeliat lidah bakal somi.
aku kang nak letak nama ank aku indah2. hihi. salah2 indah tade kait mengait dengan susah kan.

indah=xindah/huduh
susah=senang
betul x.
so patut aku tulis aku nak letak nama anak aku simple2/senang3 (gaya upin ipin)..tapi aku tanak pun. aku tetap nak letak nama ank aku indah2. bukan nama dia indah. heish korang ni..

dah la. aku bukan nak cerita sangat apa2 pun.
aku cuma nak bebel2 sebab rindu nak menaip.
kalau menaip aku rasa macam lega sepanjang hari.

oho..lupe nak bagitau. saje je nak eksen. aku nak pi cuci rambut kat kedai hari ni. saat memanjakan diri. sejak bersekolah ni. aku dah jarang manje2kan diri macam aku keje dulu2. dulu tiap bulan aku pi cuci rambut kah. pi facial kah. beli baju kah. buku2 novel kah. yela. kepuasan diri kan. tapi bila da sekolah balik ni. kene berjimat2.
tapi. sekolah kan da abis.

moge2 dapat posting / start mengaja bulan januari kang.

eh2. aku nak kongsi ni. korang rase aku cantik x?
ala. aku pun tak pernah rasa aku cantik takpe. aku maafkan bagi org yang cakap aku ta cantik tu..ta pe..ta pe..
no hurt feeling pon.
tapi kan...tapi..
anak murid aku slalu cakap aku cantik. bukan ank murid aku je. ank murid orang len pun cakap aku cantik.
hihi.

bukan perasan sendiri.
tapi budak2 yang puji. kan ke budak2 ta pandai tipu..

hehe..lariiiiiiiikkkkkkkk

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, November 29, 2010

adakah dia soulmate kamu?

selalunya orang cakap, orang yang sedang hangat bercinta memiliki ikatan dari segi emosional dan spiritual..korang pernah rasa x? huhu..yelah. konon2..dengan dengar suara ke..tengok gerak badan je dah boleh agak emosi pasangan korang?
wah..
wahahaha...

sebenarnya..rahsia pasangan kekasih kekal lama dan terus berkekalan adalah :
persefahaman.

ala..asas la kan. dalam bercinta ni sebenarnya yang perlu adalah
1. kepercayaan
2. tolak ansur

yang lagi satu tetiba je otak aku blank bila tengok ewah2 tv3 ni. haha. macam tak menjana minda je.
ni melayan kan aliff dan ain la ni. siap tersepak2 aku makan kueh cucur badak n goreng pisang. eish budak2. sedap sangat makan la tu. tadi bukan main tanak bila mak aku pelawa. last2 semua dia sebat. ceh!

aku nak bagitau sebenarnya macamana nak tau orang yang kita berpasangan tu sebenarnya soulmate kite ke tidak. yang pertama da sebut kan..persefahaman. contoh dalam persefahaman adalah..korang selalunya dapat melalui segala aspek kehidupan susah senang bersama - sama la. kalau kamu berdua rasa masalah apa pun boleh setel.

yang kedua..korang tengok..pasangan korang tu cover2 tak makan ke...bergaya depan korang. cube korang telek2 pakaian ke..gerak geri ke...gaya rambut ke..tak pun tengok cara dieorang bcakap. macam di buat2 ke atau spontan je. biasenye kalau macam berpura2 tu. tak lama la hubungan korang

then macam aku cakap memula la tadi. dari gerak geri..boleh tak korang tau ape yang dieorang nak ke..ape yang dieorang rasakan. selalunya kalau korang boleh baca gerak geri korang..memang la korang tu pasangan yang sesuai. lebih2 lagi kalau korang pi dating..
rasa macam tenang je. selesa..dan tak tertekan.

*************************************

bf aku cakap..rindukan perasaan suci berkawan time sekolah2 dulu. hihi. kalau kawan dengan orang tu pun sebab betul2 minat.

dan sebab tu la aku tulis topik ni..betul ke tidak pasangan yang kita pilih tu pasangan yang betul.
yela.
tengok zaman sekarang.
ramai sangat kes cerai berai berlaku. satu yang sangat memfobiakan diri. eish2.
tetiba je aku terfikir nak kaitkan bende ni dengan kes penceraian.
yela.

tak kan tak tpk. bercinta dulu punya la indah. tetiba kawen je nak cerai berai je. knape ek?

pastu aku pon tengah terpk2. tapi selalunya cerai ada banyak sebab.

******************************************************
dalam hal ni nak salahkan sapa?
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, November 28, 2010

bersediakah anda untuk komitmen?

semalam, hujan lebat sangat. hujan yang macam dah lama tak hujan siap petir dan guruh sambung menyabung. siap jugak la tendangan pada kotak suis eletrik sampai takde bekalan elektrik hm... dasat.

sebenarnya aku punya entri lebih nak ucap tahniah pada shima. tahniah atas pernikahan dengan pasangan pilihannya. sory tak dapat pergi sebab kaki aku sedang melalui proses pengubatan. muka bahagia shima hari ini pun setelah melalui perit bercinta. perit berkasih dan akhirnya putus si tengah jalan. nasib dia seorang yang tabah.


*************************************************
tajuk aku tu tade kait mengait pun dengan ucapan kat ats tu sebenarnye. hehe.
tetiba je soalan tu timbul kat kepala otak aku.
yelah. semalam...ada majlis khatam quran anak murid mak aku. so mak dan makcik budak tu pun bawala makanan untuk meraikan khatam quran anak dia tu. dan anak sedara aku kebetulan bercinta sepupu.
antara topik perbualan diaorang adalah nak ikat ank sedara aku tu dengan pasangannya.
anak sedara aku ada setahun lagi utk abiskan degree. tapi tak kisah rasanya sebab bf dia dah keja n baru je beli kereta.

yela.
aku kan dah melalui dulu usia keremajaan tanpa ikatan lagi. so aku cakap ah kat dia. takde apa yang dia tunggu da.
lepas degree dah boleh terus kawen. untung macam abang aku jugak. umur baru menjangkau 44 tahun. anak dia yang sulung dah nak kawen. haha. rasa awal pn cucu. aku kan penasihat terunggul. nasihat orang je tau.
cuba sendiri.
mati2 akan kata taknak. heheheh..

memang.
dulu..masa aku belajar, tak pernah pulak aku terfikir nak kawen dulu. sampai la ni. tak kawen - kawen lagi. dan adalah tanggungjawab mak sedara untuk
menghalang anak sedara dan adek mengikuti langkah yang aku buat.

aku banyak kali jugak kan cakap. aku sebelum ni takut nak ada komitmen. rasa macam satu yang mengerikan. tapi terasa cukup TERASA. (phm x?) ..haha..
bila....

kau nampak kawan-kawan kau jalan - jalan kat pasar kampung bawak anak yang dah pandai berlari2 sorang dan kendong lagi sorang. lepas tu jumpa kau buat muka teruja nak tunjuk anak. hehe. dan soalan yang biasa di tanya adalah
bila kau nak langsung??
time tu kau mesti terfikir, banyak banyak soklan dalam dunia ni. kenapa kawan kau asal jumpa kau je tanya soalan keramat tu. eceh!..menyampah ok.
kalau tak kuat boleh jadi gila meroyan mengalahkan orang melahirkan bayi kena tinggal suami.
haha. ngarut memang pandai.

walaupun analogi tu kurang sesuai. tapi soalan kawan - kawan aku tu tanya sebenarnya berbalik pada tajuk yang aku bagi kat atas ni.
bersediakah aku untuk komitmen tersebut

dan dalam lebat - lebat hujan semalam. bila aku fikir2 balik. aku terasa macam nak kawen menjelangnya matahari hari ni. haha. kemaruk kan.

tapi aku percaya. perancangan yang dah di tetapkan untuk hidup aku adalah yang terbaik di atur oleh NYA. aku seorang yang sangat berserah dalam apa jua keputusan yang datang.
dan kamu semua.
baik tanya diri.
bersediakah kamu untuk komitmen?

dan tugas yang utama sekarang adalah.

"pujuk ank sedara n adek spy kawen cepat.."

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, November 24, 2010

sayang yang di kongsi

rabu.
24 November 2010.
sebelum cerita benda suka ria. aku mau berkongsi duka.
norazah hilang smart tac dan GPS pesona. kesian dia. hati aku dah terdetik. tidak hilang ke benda tu tinggal di kereta. tapi..aku tak bercakap. sebab selalunya aku tidak endahkan bicara hati sendiri. itula namanya kurang kepercayaan diri. semua kejadian tu berlaku di sumway pyramid. tempat suka ria siang tadi. hmm..benda dah nak jadi.

dan seperti yang dah tertulis di atas. mari aku ceritakan. budak kampung hari ini main atas ais. itu kali pertama aku sarung kasut yang boleh meluncur2. kecik - kecik dulu pun aku tak pernah dapat kasut yang ada roda kat bawah. apatah lagi ada roller blade sendiri. yela. kat kampung aku nak melasak kat mana benda tu? court badminton pun cuma ada kat balai raya. kalau nak main kat ats tar. zaman dulu - dulu kampung aku pun tak bertar. kesian bukan..

dan hari ini. saya melakar sejarah untuk diri sendiri. main ice skating. tersangat la cuak saat pertama kali pijak ais batu tu. nasib ada norazah dan ing boon keong tolong pegang. kalau tak aku tak kan sanggup nak pijak ais tu lagi. pagi2 tempat ice skating tu tak serabut lagi. yang ada pun beberapa orang. boleh belajar dengan senang hati tanpa runsing kena langgar.

aku cuba gak la bergerak perlahan - lahan. rekod jatuh adalah 3 kali sepanjang permainan yang kebanyakannya aku duduk kat kerusi luar. huhu. makin tengahari. tempat tu sangat di banjiri orang ramai. dan tersangat la ramai. ada gak yang da pro main atas ice tu laju2. aku yang merangkak seperti kura-kura ni sangat terasa pening kepala. sebab tu tak byk gamba aku dengan orang - orang tersayang yang pergi sama - sama. dan dah puas main sampai kaki ing boon keong melecet (boco dia kata..hihi)..dia pun berenti main dan terpaksa la jadi juru kamera tak bertauliah. kalau tak mesti aku ada pasangan nak main lama2 sebab partner aku dah di amek yasin.ceh!

akibat alergik dengan ramai orang yang berpusing - pusing, aku menjadi pening dan peneman si kaki melecet ing boon keong. si norazah memang terer main roller blade. so tade masalah nak main ice skating. kan beza budak kampung dan bandar. =(...
dan terasa diri sangat kagum dengan budak2 kecik yang main ice skating tu dengan laju.

apa yang aku cari masa time main ice itu adalah.
kaki lagi kecik dari kaki aku.
budak muda amat ramai. tapi semua pakai kasut saiz 36 ke atas sampai lah dak kecik datang peneman kekecikan kakiku.

i wish you are there. but u not. lagi rela keluar dengan perempuan lain bbanding dgn si kaki kecik ini. iyelah kan. sayang awek tinggal2 kan. kalau kene tinggal. ye!. sila padankan muka sendiri.

************************************************
norazah kata dia tak boleh buat bende jahat. nanti dapat bayaran cash. cthnya dia pegang yasin utk main ice skating. lepastu trus je GPS n smart tag kene curi. eish2. kesian norazah.=(..
walaupun hari ini sangat gembira bersama yasin. izyan. kecik. norazah. dan. ing boon keong. tetap rasa sedih.
bukan sebab hari ini hari rabu sahaja.
sebab benda tak elok pun menimpa.

***********************************************

semoga orang yang ambik tu akan hilang harta yang 10 kali lagi mahal dari apa yang di ambilnya.

dan malam ni nak tulis 3 entri kalau sempat. yang ini satu. post gambar - gambar kalau izyan dah upload. dan macammana nak atasi cemburu. sebab aku dalam mood cemburu. hah! tak guna...

gaknya cemburu tu sinonim dengan perempuan sebab. dah kawen 56 tahun pun pasti cemburu. ini pulak baru kawan beribu hari tanpa ikatan. kan kusut tu.

lastly..thanks kepada orang2 yang saya kongsi sayangnya..



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, November 20, 2010

bila cinta

time tu semua orang kecoh2 nak post pasal lagenda budak setan. aku takmo la emo sibuk2 nak tulis gak.then..bila dah tenang macam sekarang ni baru aku nak share.
lagu ni.
macam sayu je.
so..take a look

Bila cinta kini
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu

Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Yang ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Bila engkau pergi
Tinggalkanku

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Ternyata memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan
Uuu…
Dalam harapan
then..
aku saje je pilih soundtrack yang ada sore2 petikan filem tu. tapi rasa macam lambat sgt nak load. korang cari la lagu tu sendiri ye.. sebenarnya kalau di ikutkan dari 5 bintang. aku bagi 3 je. sebab jalan cerita dia simple dari buku novel yang aku sangat gila2 satu masa dulu.
yela.
hidup membesar pun dengan semua karya ahadiat akashah. mau tak suke cerita ni.
rak buku pun dah penuh kat rumah. kene tuka rak buku len nampaknye..


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

cinta dan perkahwinan

plato sedang berbincang sesuatu dengan gurunya socrates.

"Masuklah ke dalam hutan, pilih dan ambillah satu ranting yang menurutmu paling baik. Tetapi kau haru berjalan ke hadapan dan kangan kembali ke belakang. Pada saat kau sudah memutuskan pilihanmu, keluarlah dari hutan dengan ranting tersebut"

Maka, masuklah Plato ke dalam hutan dan keluarlah Plato tanpa membawa sebatang ranting yang pun. Gurunya pun bertanya maka jawab Plato :
"Saya sebenarnya telah menemui ranting yang bagus, tetapi saya fikir barangkali di depan saya ada ranting yang lebih baik. Tetapi setelah saya berjalan ke hadapan, ternyata ranting yang sudah saya tinggalkan tadilah yang terbaik. Maka saya keluar dari hutan tanpa membawa apa - apa"

Gurunya itu pun berkata
"Itulah CINTA"

Lalu Plato pun bertanya apakah makna perkahwinan.

Guru pun menjawab :
"Sama seperti ranting tadi. Namun kali ini engkau haruslah membawa satu pohon yang kau fikir paling baik dan bawalah keluar dari hutan."

Maka masuklah Plato ke dalam hutan dan keluarlah Plato dengan membawa pohon yang tidak terlalu tinggi juga tidak terlalu indah. Guruya pun bertanya, maka jawab Plato :
"Saya bertemu pohon yang indah daunnya, besar batangnya, tetapi saya tidak dapat memotongnya dan pastilah saya tidak mampu membawanya keluar dari hutan. Akhirnya saya tinggalkan. Kemudian saya menemui pohon yang tidak terlalu buruk, tidak terlalu tinggi dan saya fikir saya mampu membawanya kerana mungkin saya tidak akan menemui pohon seperti ini di depan sana. Akhirnya saya pilih pohon ini kerana saya yakin mampu merawatnya dan menjadikannya indah. "

Lalu socretes pun berkata :
"Itulah makna perkahwinan"
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
huu..smart kan petikan dialog tu. dan dialog itulah sebenarnya yang aku pegang untuk melalui sepanjang ranjau dan onak duri percintaan. sebab..
kadang - kadang cinta kita tak cantik seperti orang lain. cinta kita tak indah macam orang lain.
dan kadang - ladang kita perasan yang pilihan kita amat berbeza dari orang lain.
tapi.
macammana pun perempuan ni. apa yang diharapkan dalam cinta dan perkahwinan sebenarnya adalah BAHAGIA.
kadang - kadang kita tak sedar siapa yang paling banyak bagi kita bahagia. kita tak perasan sapa yng benar - benar boleh berkongsi segalanya dengan kita.
ada orang cari bahagia sentiasa. tapi tidak pernah bertemu bahagia. dan yang sebenarnya dalam tak sedar. bahagia itu depan mata.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
bahagiakah kau bersama aku...
bahagiakah kau aku menjadi milikmu..
tanya pada hati apa sebab sayang
nanti jawab hati..
kerana muka kau aku selalu terbayang.
burung pipit burung enggang
tidak layak terbang sejoli
belum kawen kata sayang
dah kawen apa jadi??


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Friday, November 19, 2010

kenapa makin ramai wanita hidup sendiri

aku bertanya pada hati.
adakah pungguk rindukan bulan
aku bertanya pada sepi
mengapa dia biarkan kamu temani aku

***************************************************************************************
hmm..
kali ni maknanya tiap2 minggu la aku berulang alik ke kl. minggu 1st amik paper IP..then minggu second sepatutnya aku berehat senang lenang juga kena patah balik sebab amik soalan IP balik. pastu minggu ni aku kena patah balik sebab nak amik ujian SPP. doa2 semoga penemuduga aku tu sangat baik orangnya
lepas tu..minggu seterusnya adalah majlis akad nikah mariatulshima

(*__*)penin nye..

sekarang tengah sibuk pi serbey baju songket tabur untuk buat baju kurung pesak gantung. cantik cket nak tolong angkat dulang. tadi dah start da..shima sibuk2 tanye bila pulak aku nak berdua.
hihi
no worry shima.
ada jodoh ada la.
takde...bukan nasib dan tuah badan aku la.

aku kan sebenanye macam ade satu tabiat buruk yang memang takleh pk nak ade ikatan kawen ke tunang. kalau tpk..pastu pk..pk..pk..then aku terus rasa macam tanak kawen ke..tunang2 ke. nape ek?
gaknye..
aku kene mandi air tolak bala.
sian mak bapak aku. penat besakan aku sampai tua. last aku terasa tanak kawen.

aku kan pemerhati. makin lama pun aku tengok..environment aku menampakkan memang ramai wanita sekarang hidup sendirian. aku bukan nak. cuma aku terfikir. kalau aku jadi macam mereka. apa aktiviti yang sepatutnya aku buat kalau dah tua2. gaknya aku patut bukak art galery kot. tak pun rumah kekasih yang menghimpunkan orang - orang macam aku. sbb dah tua tade anak. leh gak jemput kawan senasib berteduh sama.

kenapa ramai sebenarnya perempuan sekarang memilih untuk hidup sendiri?
aku ada gak beberapa sebab gaknye. ni aku listkan la supaya nnti tua2 bila aku bukak blog ni..ingat balik kenapa time muda aku pk camni.
hihi
nostalgic betul kalau jadi tua ni
macam2 benda di pk
ni mungkin antara sebab2 kenapa perempuan sekarang pilih untuk hidup sendiri

1. tiada teman hidup.
zaman sekarang bukan mudah sebenarnya nak mencari teman hidup. ni semua sebab kaum lelaki makin pupus. yang ada pun tinggal saki baki yang perlu di rebut macam nek train yang penuh sesak ketika peak hour. kalau bernasib baik dapatla naik. kalau tak. terpaksa menanti dekat stesen tu

2. kecewa
yang ni. macam biasala. dah rebut-rebut naik train tadi. dah jalan pun tren tu. tetiba kita sedar yang kite nek tren salah. kene la turun dari tren tersebut dan tunggu tren lain. sedangkan masa dalam tren 1st tadi tu, bende yang tak diingini dan memalukan pon berlaku. cthnye kene raba bontot. macam tu la jugak perasaan kecewa. dalam bercinta kadang - kadang kita bertemu orang salah. dan macam2 yang berlaku kat kita tanpa kita sedar dan cuba mengelak.

3. mengejar yang lebih baik
ok. sebab aku dah bagi analogi berpasangan tu macam tren. bek aku teruskan. hihi.
contohnye kite dah tunggu kat stesen. pastu nmpk orang berebut2 nak mampus nek tren tu. sebagai seorang yang cool.sweet.cantik.sopansantun. sudah pasti ada akan pk. ala..tunggu tren lepas ni la. takpe lambat cket. asal sampai tetap bahagia tanpa berhimpit - himpitan. hm..bercinta pun camtu gak. kadang- kadang saham kite tengah tinggi. ramai sangat yang ada depan mata. sebab kita pilih - pilih - pilih. last2 kita tak naik pun mana2 tren.


4.keluarga dan kerjaya lebih utama
biasanya akibat cabaran globalisasi. semua perempuan pun kena la bergiat aktif bersaing. kalau tak pasti la tertinggal. lagipun karang ni kan memang banyak wanita lagi pandai kan. so memang tak boleh dielak lagi la perempuan akan mengejar cita - cita terlebih dahulu. apatah lagi sebab perempuan tu pk. oh takpe-dieorang-bekerjaya-suami-leh-tumpang-senang. tapi sebab lama sangat proses tu. lelaki tu blah then cari perempuan lagi muda untuk dijadikan teman hidup


hei..lelaki memang jahat.hihi.

adatla kan. hihi. aku malas nak ulas panjang - panjang. kang jadi macam tak logik lak. haha.
aku sebenarnya tade keje. so sebab tu la merapu - rapu ni. tulis lak entri si tengah kelam kabut. tadi sebenarnya sunyi je masa aku memula tulis blog ni. tapi tetiba lak anak - anak sedara aku ni semua kumpul - kumpul tepi aku sibuk2 nak makan coklat segala.

dah la. tak leh nak fokus. kanak - kanak riang menyerang


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, November 13, 2010

tanggapan aku salah

tercatat sudah.
kali ini kami akan mengambil semula kertas pendidikan. ye. aku mengaku. aku salah seorang yang mendapat soalan ulangkaji itu siap dengan skemanya. aku dapat soalan itu pun atas usaha sendiri. mencari pelbagai bahan ulangkaji di internet. dan apabila soalan itu benar - benar keluar di dalam peperiksaan. aku anggap itu tuah..
haha

tapi tanggapan awal aku ternyata salah. soal integriti pula yang di pertikaikan. hm..
"saya cukup terkilan, kamu tidak melaporkan kejadian ini"
kalau aku pun, orang lain mendapat soalan tapi aku tidak. aku tetap diamkan. iyelah. itu kan usaha dia untuk mencari soalan..tak kan aku mahu cemburu jika bukan aku yang dapat. tapi semua itu dah berlalu.


dan sah. kali ini, raya aidiladha aku akan sambut di perantauan orang. mungkin juga dalam perjalanan pulang ke kampung jika bernasib baik dengan tiket yang sedi ada.sekarang ini tengah kembali meneruskan pembacaan. tengah sibuk juga melakukan tugas sampingan. buat pamplet untuk cikgu di oum. swasta katanya. huhuhu.


oh. lupa ucapkan tahniah pada shima. akhirnya impian mahu mendirikan rumah tangga di usia 26 tahun di kabulkan. penat jerih putus tunang dulu pun dah tersimpan di dalam kamus lipatan hidup. kalau dikira, tahap kemalasan makin meningkat pula. maklumlah duduk di kampung.

pipi makin tembam. perut maken buncit.

tapi. terpaksalah terima.

kan menerima qada dan qadar itu salah satu pegangan bukan.

bila aku fikirkan kembali. mungkin semua ini ada hikmah tersendiri. untuk menyedarkan semua. peluang kali kedua bukan selalu hadir dalam hidup kita. apatah lagi peperiksaan sebegini. peperiksaan yang menentunkan secemerlang mana kamu itu sebagai pelatih guru.

peluang kedua selalunya hadir untuk kita memperbaiki kesilapan yang mungkin kita pernah lakukan. hmm...kan itu namanya satu kebaikan. aku pun sebenarnya tak tertinggal merungut2 kesempatan yang diberi kali ini.
tapi..
bila aku fikir2 kan. daripada menyumpah seranah. kan ada baiknya kita usaha semampu yang terboleh. selepas itu..berserah sahaja. mana tahu. mungkin kena ambil semula peperiksaan lagi jika ada orang menjawab dengan cemerlang dan yang lainnya tidak. x mustahil kan.

aku terfikir dengan soalan yang dikemukan...
"jika kamu mendapat cemerlang. puas hatikah kamu dengan pencapaian tersebut. kan itu soalan bocor"..
dengan senang hati aku ingin menjawab "ya..saya puas hati. bukan selalu dapat soalan bocor. kan itu rezeki namanya."..=) hilang integriti kah di situ?

tak mengapalah...


benda dah nak jadikan.

oh2..lupa ingin selitkan. KPLI math sekalian telah lulus paper math. mintak2 semuanya cemerlang. alhamdulillah. 2 paper past..1 more to go.



ps: hargai peluang kedua kerana tak semua berpeluang kecapinya

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, November 3, 2010

hari ini hari rabu

hari ini hari rabu.
haha
ape motip mulakan entry macam tu? aku pon macam tak dapat agak sebenarnya apa yang otak aku tengah pk. macam otak dengan jasad aku ni terpecah dua. sejak kebelakangan ni aku sangat suka tulisan bulat2. aku cari tulisan century gothic kat blog ni. tapi yang ada cuma trebuchet je. tapi aku tetap suka. bila baca balik entry aku tulis terasa macam comel2. haha
hari ini hari rabu. watdehel tah asik sebut hari ni hari rabu. entri sebelum ni, masa aku keje kat oscc dulu..aku selalu sebut aku tak suka hari rabu. sebab hari rabu aku dah cukup stress ngn keje2 opis. dan aku sangat mencintai hari khamis. aku memang suka hari khamis tapi bukan hari rabu. dan lagi ramai orang cintakan hari jumaat sebagaimana mereka tidak sukakan hari isnin.
hari isnin? aku takde perasaan suka atau tidak. sebab hari itu ialah hari permulaan kepada semuanya. stat nak keje. stat kelas. so tade masalah. selasa maseh mantain lagi tenaga. bila sampai rabu..rasa tenaga itu sangat lemah. sebab itu aku tidak suka hari rabu.
entah knape. aku tulis entry hari rabu.
meh aku cerita kenapa aku suka hari khamis tapi bukan rabu.
hari rabu kan aku ckp..tenaga da abis kan...selalunya hari rabu tu la semua orang sebok nak bagi macam2 keje. time keje dulu. setiap hari rabu mesti ade training sebab itu adalah pertengahan hari minggu. orang pon tak suka amik cuti hari rabu sebab tak boleh sambung dengan mana2 hari. sebab rabu itu ganjil.
korang pernah perasan tak?
yelah..weekdays kan ade 5 hari. so hari ganjil itu ialah hari rabu.
ape lagi ek?

knape aku suka kamis? selalunya aku excited nak pegi keje ari khamis..sebab lepas kamis hari jumaat. so keje ari kamis sudah tidak stress sebab kenangkan kamis itu ialah pengakhiran kerja bertungkus lumus sebab esoknya jumaat dapat rehat lama sambil pegi jalan2 alamanda. tetiba je hari kamis terus jadi full booster. semangat yang rabu tadi tu dah dibawak pegi hari rabu. logik x?
huhu

so..kalau nak nampak aku efektif. aku ialah efektif di hari kamis. tengok!..aku da jupa sebab kenapa aku tulis entri ni ari rabu. sebab aku tengah boring. nak baca buku pun takde mud. then aku akan basuh baju hari rabu sebab rabu selalu aku boring. arini nak basuh baju takde duit siling 20sen ngn 50 sen. aku ade 4 keping je 20sen. mane cukup nak basuh baju. ni semua sebab ari rabu. kalau bukan ari rabu mesti aku tak pk nak basuh baju.

dah!. mls nak basuh baju. bawak balik kg je!.

dan sekarang aku tengah sakit perut di hari rabu. eish!. menstrual. menstrual. benci!..benci!..tak psl2 aku dituduh takde mud!. tapi memang aku tade mud. tapi tak sangke ahli nujum seberang laut tu terer sgt. smpai denga sore je dah tau aku takde mud.

tipu betul!. pakai sihir ah tu gaknye..

sambung2. hari kamis buat aku suke sebab selalunya ari kamis dulu leh duduk kat bilik training je. haha.

aku rindu ah nak keje balik

ade keje kosong tak?

bagi aku keje sbulan. jadi bibik ke........
tadikan aku pi jalan2 blog orang. macam bes je kalau letak nama anak dengan name bunge.
kang taun moden2 kang. kot2 taun 2020 jupe orang name mawar medina ke..iman dahlia ke..baik korang tanye name mak die sape.

hehe..brangan je..

tapi memang aku brangan nak anak 3 orang je. tapi dapat 4 pon takpe. yela. kawen lambat. ciket la anak aku.
kalau aku kawen lepas SPM. mesti aku sangat produktif. silap2 sekarang ni pun dah anak 3. so populasi anak yang aku dah lepaskan adalah 3 orang. so tinggal 3.
salah sape aku kawen lambat.

salah ahli nujum tu. huh!..

brangan hari rabu tak bes.
dah.
nak brenti!
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, November 2, 2010

disleksia

aku rindukan saat aku betul - betul selesa dengan hidup aku. tatkala itu tidak pernah runsing dalam fikiran bagaimana akan jadinya masa depan. aku tidak kisah benar dengan komitmen yang mengikat. tak mungkin juga dihantar ke hutan belantara. apatah terpisah dari keluarga entah berapa jangka lamanya.
aku juga sangat rindukan zaman silam aku.
ketika aku benar - benar tidak fikirkan masa hadapan. tatkala itu yang aku tahu..aku cuma perlukan ilmu dan ibu bapa aku untuk hidup. yang mana sekarang ini. aku telah penuhi apa yang aku pernah fikirkan dulu,
aku juga pernah menulis. betapa beruntungnya hidup aku selama ini. mungkin untung aku kerana hidup bujang. sedar tak sedar sudah hampir setahun aku melalui hidup baru. mengakui.
aku memang bertuah.

tapi mengapa kayuhan hidup aku terasa makin perlahan. kerana itulah juga aku rasa masa depan aku tak pun seindah seperti yang diharapkan. apa kau rasa sebenarnya kalau kau tidak mampu membahagiakan orang kau rasa kau sayang, kau mesti rasa kecewa dengan diri sendiri kan.
haih.
aku benci kau perasaan!
baik aku hidup sendiri tanpa kau!

heh!

paper periksa dah 2 lepas. tinggal satu aje. tapi ada pulak intviu. hm..kena la aku patah balik ke cheras 2 3 kali. yelah. proses aku nak angkat barang..bukan cket. barang setahun katakan. malas aku bising2 harap orang. bia la tulang sendiri tu sakit. baru kau tahu padan muka.
haha

aku emosi ni sebenarnya. kata orang..time menstrual memang emosi tak menentu. baik semua orang duduk jauh2 dari aku. ye..jangan meseg atau telefon aku pun. aku muak dan menyampah!

ooh..ini aku tipu.

aku kadang - kadang terfikir..apa sebenarnya budak disleksia tu fikir time dieorang berangan dengan dunia sendiri. mungkin ke sebab dieorang yang kecik2 tu dah pandai tak puas hati dengan hidup sendiri dan kemudian berangan untuk jadikan hidup indah.
aku orangnya mudah kasihan.
aku suka berkongsi apa yang aku ada.
tapi...
aku tak suka kongsi kekasih aku sebenarnya.

lagi baik tinggalkan daripada kongsi.

apa kau dapat kau kongsi2? puas? eleh! macam ah kau bagus nak dua2 kan aku.

aku selalu pk camtu. tapi kalau betul aku hadapi cukup kuatkah aku hadapi emosi sendiri.

ye..aku kuat! haha. apa yang aku pk semua benda2 jahat.

sekarang ni tengah dengar radio lagu entah hape2. nak buat nasyid ke lagu jamming ni. sangat tak sesuai.

eh..kan aku nak cerita pasal disleksia tadi. kau ni emosi!!..

ha pasal apa yang budak tu pk..aku pernah jaga kelas budak disleksia 3 hari. 3 hari sahaja aku terasa sangat tertekan. adakah sebab aku kurang sabar? pernah fikir atau tidak.
aku pernah dekati mereka. baik peel daripada budak - budak normal yang kurang hajar. baik tak melawan. tapi sangat tidak menumpukan perhatian.

eh!...tak masuk betul ah lagu nasid ni...jap2 tuka siaran. aku minat rabbani aje. yang lain tidak. mintak maap

okeh2 sambung.
ha disleksia.
budak tu khayal sendiri je. bila kita tanya faham atau tidak apa yang kita cakap. dia angguk2 sambil tengok muka kau macam takde reaksi. haha. aku pegi dia. suruh tunjuk aku balik. apa yang aku cakap. then buat muka terkebil2 sambil garu kepala.
hess..
kesian dia.

tapi ada gak budak lain. masuk pemulihan. tapi degil ya ALLAH, semoga anak aku dijauhkan sebegitu.
tengah aku ajar budak2 lemah lain baca. bagi tumpuan kat beberapa orang yang tengah melakukan kerja. sedang asik tu. ada pulak yang bergaduh rebut2 pensil. kalau tercucuk mata macammana.
alahai budak2

nak aje aku jinjing letak atas kipas.

tapi bila esoknya aku tengok dieorang periksa kena pancaran matahari pagi yang terang. aku terus jadi tak sampai ati. aku tonggang terbalik ubah kedudukan dieorang. amik alas meja panjat meja dan tingkap dengan baju kurung aku untuk sangkut alas meja aku tu.
then bila aku tengok muka dieorang satu - satu.
aku sedih
sebab kenapa la dieorang lambat berfikir. =(
uh..syahdu..

sebab bende2 camtula aku mudah tersentuh. tapi aku pun mudah marah.
macamana tu ?
***************************************

dah ah. aku boring sebenarnya!

siyal!

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Thursday, October 28, 2010

kadang - kadang kita terlupa bersyukur

kita tak sedar sebenarnya dalam dunia ini, kita amat bertuah. amat - amat disayangi.
aku pun dah cerita camne aku rasa diri aku bertuah kan.
so, aku sebenarnya nak semua orang pk yang diri dieorang pon bertuah jugak.
kadang - kadang nasib kita memang berbeza antara satu sama lain.
ade orang..rezekinya kawen awal. dapat anak ramai. bila dah tua kang..anak da besar2 gabak. tapi yang dia terlepas adalah usia muda untuk berpoya2. berhibur sama kawan - kawan. kecapi hidup bekerjaya. ini biasanya aku jumpa kat kampung - kampung

ada orang lain pulak, sangat berjaya dalam pelajaran. karier bagus..duit banyak..tapi..dia tak ketemu lagi jodoh. yang contoh ni..sekarang ni memang semakin ramai aku tengok. kebanyakannya adalah dibandar. kadang - kadang jugak kita salah tafsir mereka ni. ada yang kata mereka
memilih la
jual mahal la

eish2.
tapi..kan memang layak dieorang memilih + jual mahal. kata dah banyak duit dan berpelajaran. kan nabi pun ada pesan. kahwinilah wanita yang sekufu. kan..kan..

balik pada topik..
betul tak aku kata..kita hidup ni berbeza - beza. maka tak perlu cemburu dengan kehidupan orang lain. hidup ni kan umpama roda. kadang kala kita di atas. kadangkala kita dibawah. itu semua kan asam garam kehidupan.
dalam penat lelah kita tempuh hidup..
kadang - kadang ni la kita terlupa yang kita ini hanya meminjam.
lupa berterima kasih
yang kita tahu..hanya merungut.
=(..
tak puas hati itu la..
tak puas hati ini la..

aku sendiri pon..selalu buat.

tapi..manusia kan tak lari dari kesilapan. kejayaan terbesar adalah mengakui kesilapan kita sendiri..

percayalah..
sebenarnya..tuhan telah menentukan segalanya. kita hanya mampu merancang.
kadang - kadang kita diberi bercinta penuh indah
kahwin banyak benar dugaan.
kadang - kadang kita diberi penuh ranjau percintaan.
tapi bila dah bersatu terasa aman.

ada jugak selalu orang kata ..Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita belajar bersyukur bila bertemu yang benar..=)

****
sekarang ni aku cukup sebok benar ulangkaji math. sebab bosan ni jugak la aku makin rajin curah idea kat cni..bia kasi lapang space otak. tapi apa yang aku nak cerita kali ni supaya semua orang yang baca tu sedar. kita ni kan hanya manusia.

pernah tak korang tertanya-tanya
cth : putus tunang!
kenapa putus tunang? sedangkan time bercinta punyalah bahagia. tak pernah ada orang ketiga 4 atau 5. komunikasi clear je smua. bak kata korang..itula teman idaman. tapi tak kesampaian.

rasional : mungkin sebab time bercinta korang tak pernah sedar, yang dia tak sesuai. yelah..kapel...smua bende wangi..siap ada kene bodoh2 kan pon tak sedar. bile dah tunang. stat ah satu - satu rasa annoying.
hikmah : Allah uji kamu, dan kamu patut bersyukur tidak berkahwin dengan orang yang salah

cth2: gadoh dgn bf!
kenapa la asik gadoh. kawan pon asik tak restu aje hubungan korang. asik nasihat aje. then korang amek langkah jauhkan diri dari kwn sbb cakap dia tak fhm jiwa korang. jiwa korang tak tenteram. korang jadik muram. siap orang ade nasihat..jangan bunuh diri

rasional : korang tak pernah dengar nasihat kawan korang pon. sebabnya dah buta dek kerana cinta. korang rasa bf korang tu mulia. kwn korang tu tak cukup ilmu agama kat dada. so utk lebih berpandukan syariah islam. korang tak heran ilang kawan. tapi bila pk balik..betul ke hubungan korang tu berlandaskan islam?

hikmah : tak rugi ilang kawan yang keras kepala!

so..
kesimpulan
bersyukurlah

haha..

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, October 27, 2010

kenapa banyak orang yang reti cakap je?


hm.. kali ni nak tulis bende yang serius cket. psl trend orang kat malaysia. dah muak sbenanye baca komen komen kutuk2 kat fb ni. rasanya facebook patut diharamkan kat malaysia. haha yelah. macam2 kat facebook tu berlaku. adu domba..caci maki..heish..nauzubillah.. aku bukan ape...yelah..ade la antara kawan - kawan aku tu konon - konon bijak pandai. keje dieorang asik nak kutuk pemimpin aje..ade gak yang bukan kawan - kawan aku tu..siap hina islam.. watdehel. die ingat die idop kat dunia ni terus2 idop ke? kalau la aku jumpa orang tu..aku rasa nak pijak ibu jari dieorang tu kuat - kuat bia dieorang sakitnya macammana. haih.. ni kes kekawan aku la..aku cume nak nasihat cket. dari korang adu domba macam2 pasal orang politik tu. baik kau senyap. kau sokong parti yang kau nak. tak perlu la nak buruk2 kan orang dan ajak orang lain sekali share dosa kau adu domba tu. yes. ade certain perkara kau cakap tu memang betul. tapi kan...kau patut sedar diri gak..slalunya kita kritik bende yang kite rasa kalau kite buat lebih baik. ni tak.. kau tak pasti pon sbenarnye kebolehan korang kan. haha. tak patut betul itu namanya tak tau malu. ade certain tu lagi la..kerja semua dengan orang3 ternama tu. kang die pulak yang sibuk bocorkan rahsia bos dia. itu kan namanya tak amanah. kalau la semuanya nak berbalik pada ajaran islam. kena la hapuskan adu domba tu dulu. betulkan diri sendiri dulu. barulah boleh ubah negara kita. ini tidak. diri sendiri tak betul.. nak cakap orang lain. sedar diri la weh!



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, October 24, 2010

kreatif : Clay

hm.. tadi..aku pi jalan - jalan ngan azah..niat memula nak pi makan kat jusco balakong. tetibe terlepas simpang. azah pon malas nak patah balik...teruskan perjalanan sampai la jumpa satu lagi jusco baru..mahkota cheras kot. kat ctu..jumpa la satu kedai ape tah td..tapi banyak alat mainan budak2 la.. tapi bende yang paling menarik perhatian adalah clay2 ni dihias dengan cantik n diletak sebagai pameran. cikgu ini sangat tertarik ok..sempat jugak la aku snap beberapa gamba sebab kat ctu tade larangan untuk tidak mengambil gambar..
kalau ade anak kang..
aku nak ajar die main clay ni supaya pandai buat pelbagai hiasan yang aku leh letak kat almari ruang tamu aku..huhu..so..
lyn gamba aje la..

muffin2 yang ade binatang kat atas..

haiwan - haiwan2 liar yang nampak chumel ble dalam bentuk clay

wacha!!..3 sami budha..

watak2 komik yang menjadi kegilaan org ske kan kesenian..eceh!!..nak ckp diri sendiri!

dan ini...paling sesuai untuk ajar anak spy boleh bagi hadiah
time birthday sendiri

tapi...kalau la aku kasi mak aku clay ni mesti die wat tak heran je sebab takde manafaat.haha..
tapi aku pon camtu..nak dapat hadiah sbenanye mesti bermanafaat. tak le rase membazir. tapi aku kan sangat mencintai kesenian. so bende2 yang orang len tak rasa romantik...tapi ade istimewanya..aku sangat terima dengan rela hati.


so sekarang ini sangat mengidamkan..
1. kuma2. sebab sangat comel. tau ape tu kuma2 ? ha..ini le si kuma-kuma
2. patung anjing tengah tiarap kat lovely lace tu

ade sape2 yang baik hati nak kasi x??

hm?






~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Thursday, October 21, 2010

3.2.1 - openoffice new update

wah..
sungguh lame tak berstory pasal bende2 open source ni..
tapi aku pon bukan ah master bende2 open source ni..dulu je aku penah pakai ubuntu ngn fedora..itu pon mase keje opis dl..skang?
hampeh..cakap open source je sume jd buta IT..tade kawan da nak share..
tape2..
walopon tade orang pon yang tau pasal openoffice ni..aku still lg guna..yela..penat staun aja org n master dalam selok belok OPenOffice..sendiri tak guna ilmu tu..sape lg nak guna ye x??..aku kalo leh nak sume kengkawan aku tu tau gune open office. ade gak aku cerita kat dieorg kelebihan open office ni..kirenye utk market strategi ah...tapi dieorg kebanyakkan tanye..mane installer tu..gaknye kalo aku soh OSCC bagi supplier kat cekgu2 ni bukan bagos ke? yela..myb bagi training kat cikgu2 da tua lambat cket nak implement..try ah bagi latihan kat budak2 freshie yang akan gret ni...konpem trus implement kat skola..
haha..
kan dah membantu dlm proses implementasi..
bijak kan?
haha...
nak story psl open office terbaru ni ah..baru je install tengahari tadi...tak sempat nak explore lagi..cume ape yg len adalah..selalu dari SUN..kali ni oracle kuakan..hm..ni interface 1st bile bukak..
ha...canggeh da..wane biru beb..
macam sume tau ah..klebihan openoffice adalah..
bende free..
senang nak update..
takyh susah2 nak bli lesen..
nak openoffice?
tak susah..pegi je kat link http://www.openoffice.org/..
abes crite..
dah ade yang minat bile aku tunjuk klebihan dalam class tadi..huhu..

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, October 20, 2010

hitam itu gojes!!

seyes..
stiap kali nampak bende hitam putih..please le jangan tanye aku bende itu cantik atau tidak. sesungguhnya mata akan jadi terus blind..haha
macam tu jugak kalau nak cari baju..
penah satu taun tu boleh bukak wardrobe..hampir sume baju adalah wane hitam.
then..sebab dah suke sangat pakai itam..ade le sorang kawan tanye..
"eh..lin..ko kan bukan putih pon pakai baju itam.."

huu..
apekah? ingat orang berkulit cerah sahaja cantik pakai wane itam? bia la..haha
aku tak kesah pon die cakap camtu.
yela..
aku da suka wane itam. kalau pakai awne itam..rasa sangat cantik. serta merta confiden akan naek sebab rasa lawa..huhu..

kirenye dah banyak pegi sevey barang - barang umah yang bakal dibeli kang. tawon depan dah kene ade umah sendiri kang. senang anak - anak nak men.
ni kire antara barang yang terbekenan kat ati la ni ditengok..
so..
kalau nak bagi adiah kawen kang..bagi la barang - barang itam putih yek.
konperm suke..
=)lampu meje tepi yang sangat gojes n nampak mahal

pasu gojes nak letak tepi sofa empuk

kekucingan yang lehe panjang dan pendek. ni nak letak atas2 rak buku2 yang sangat disayangi.

pasu2 comel ni letak tepi2 tV dan meja hitam rendah..=)

haha..sangat pandaikan berangan.
tapi kalau tak berangan..mana pulak ada impian nak dapatkan kan??



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, October 19, 2010

storyteller : nasib saya sangat baik setakat ini.. part 2

ha...dah cerita sampai sekolah teknik kan..

so kehidupan di sekolah teknik sangat mencabar dan banyak dugaan. dari segi hidup, teknik memang banyak mengajar aku cara bergaul mesra..dan kat teknik jugak le jumpa bakal hasben..ehem..ehem..ulang lagi sekali...bakal hasben..haha..saje nak announce..
dari segi hidup kat teknik ni...macam - macam pernah rasa. kene taskil (touch n kill)..kene jerit2 ngan warden..eleh..bende manis2 camtu..mestila ingat sampai tua..haha
mane baju yang kene rampas. surat berkoyan2 kene tulis cakap "saya berjanji akan berubah dan tidak akan mengulangi kesalahan ini lagi"..haha..pegi prep tak pakai kasut..tak pakai pin tudung.macam2 lah..
sangat manis dan seronok kalau ulang bende tu semua dengan kawan - kawan se sekolah.

ek..nak cerita pasal naseb la..bukan pasal hidup kat teknik. tu leh buat entry lain.

ha..lepas je SPM..sibuk la sambung belajar kat U..dapat lak kat negeri sembilan. 4 taun duduk kat sane. memang seronok. kiranya lepas je diploma. terus pegi cari kerja. time tu siap dah selisih faham dengan bf segala. tetiba sebab jodoh kami panjang..dapat tempat kerja dekat dengan rumah si dia. alahai...
tapi bukan nak cerita yang itu, tapi peluang pekerjaan yang menanti. sebab dulu hanya pemegang diploma, kerja sahaja la apa2 yang dapat, then 1/ month kerja kat bahagian QA, manager bahagian aku offer untuk ganti staff management dieorang yang nak brenti. time tu wah!! rasa sangat bangga..hikhik. tapi time tu jugak naseb sangat baik sebab dapat sambung degree..

perjalanan hidup setakat ini sangat smooth sampaikan tak rasa menganggur. then sambung degree utk 2 and 1/2 year. pastu 1/2 year itu adalah praktikum. entah macam mana tah..mintak praktikum adalah bersama2 kawan2 sekelas, tapi sorang2 tercampak dekat bahagian cyberjaya. dup dap..dup dap ati. yelah..jakun..mane penah jejak kaki kat cyber or putrajaya.

sebab aku seorang yang sangat berdikari. pergi la juga kat cyber tanpa tahu tempat itu, entah naseb baik gaknye, ade seorang junior course dah kerja kat ctu, so kirenye perjalanan untuk smbung praktikal berlalu dengan tenang. =). jadila pelajar praktikal yang sepatutnya 4 bulan kat OSCC..huuu..tapi rezeki sangat murah time umur 24 tahun. dapat kerja kat sana dan dapat confirmation letter time birthday taun tu. yang tak leh lupa time tu maghrib, nicholas bagitau dalam phone time aku dalam kete..('',)..sangat suka ok..yelah..cube cerita kat aku..budak degree mane yang tak suka time praktikal dah dapat kerja?
mestila suka kan..tak rasa menanam anggur. lagipun..sekarang ni berlambak orang kene bersusah payah pegi intbiu. tapi tak dapt2 gak. so perjalanan adalah sangat bertuah hidup ini

haha

lepas tu pulak..nampak budak satu unit sebok2 isi borang..die cakap borang KPLI. time tu langsung la tak amek port ape tu program lepasan ijazah. pk cume nak mintak keje gomen / keje swasta yang lagi baek. walaupun 1st keje dulu adalah training exec - iaitu ajar orang gak..tk pernah pulak simpan cita - cita nak jadi cikgu. biasela kan..
sebok2..orang isi..mesti la nak isi gak...orang stadi..mesti nak stadi gak..time taon tu macam rilex2 je...bila semak cuti akhir taun siap ade 11 hari cuti lagi..haha..gile kentang...bulan 10 baru amek 3 hari keh?..pdhl cuti cume dapat 14 hari aje.. siap aku ade cuti sminggu time tu sebab bapak aku warded. heheheh..
jadi dah set plan..kalau dapat KPLI..kene notis kat opis 3 bulan..time tu sudah bulan sebelas..kputusan KPLI spttnye kua akhir bulan 12..time tu la buat percaturan hidup..either nak bayar 3 bulan or brenti keje cari keje lain.
ALHAMDULILLAH..
sekali lagi hidup dipermudahkan. akhirnya masuk je 1 / 12 / 2009 muktamad..keputusan hantar notis berhenti kerja wlpun keputusan KPLI belum keluar. siap anggar2 sampai ke bulan 2..so ingat notis tu ckp ah 3 bulan..rupanya salah kire bulan..notis patut abis bulan 3..haha..budak math failed btol. tapi atas budi bicara bos besa..dapat gak berhenti notis 2 bulan aje lepas tolak cuti taun yang berbaki 12 hari tu. (+1 hari utk januari)..akhirnya..bila cek2..yay..
aku dapat KPLI..masuk plak 18 Januari. tapi bila kira2..memang annual leave tu ckup2 utk smpai notis bergaji penuh sepanjang januari. time tu la rasa..
diri saya sangat bertuah sebab semuanya seperti dirancang dengan baik
alhamdulillah.
sekrang..dah nak habis KPLI..
agak2..
nasib aku still baik ke utk posting dapat area kg aku jugak?


sama2 doakan..

=)

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, October 17, 2010

Nota Matematik : ADDition

jika takut terlupa..
pengajaran operasi tambah , jenis soalan yang melibatkan pengumpulan semula harus di perkenalkan terlebih dahulu sblm soalan yang tidak melibatkan pengumpulan semula

rational?

jika murid menambah pasangan nombor yang tidak menglibatkan pengumpulan semula, mereka boleh bermula sama ada pada nilai tempat puluh / sa

tapi, jika murid di ajar lebih awal tentang penambahan yang melibatkan pengumpulan semula, mereka akan memahami konsep kenapa proses menambah dimulakan dari nilai tempat SA dahulu..




kadang - kadang teknik pengajaran itu bukan seperti yang kita fikirkan..
yang mudah kepada yang susah..
kadang - kadang proses perlu di mulakan dari yang susah supaya mudah belajar tentang yang mudah..

geddit?
huhu

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Saturday, October 16, 2010

aku sayang kamu


tatkala petang..
sayu hati ini kenang diri kamu yang jauh dari aku.
kalau kata - kata mampu ku gubah seindah mungkin, tetap..aku tidak dapat menyusun seindah kata,
seindah gurindam lagu
untuk menyatakan betapa aku sayang kamu.
jika malam dijadikan bertemankan bintang dan bulan yang indah,
di setiap malam sunyi yang aku lalui..
aku selalu menadah tangan pada ilahi, semoga kau peneman aku ketika sunyi.
kau peneman hidup aku sampai mati

sedar...
jagaku bukan dalam lena.
aku rindukan kamu.
kalau di sukat kasih aku..pasti kau tidak akan dapat lihat dasarnya.
kerana..ingin melihat dasar itu memerlukan kau bersemangat waja,
aku sayang kamu
ketika kau serahkan hati itu untuk aku jaga
aku sayang kamu
tatkala kita bersua.
ya...
dan sekali lagi aku nyatakan.
aku mahu kamu..

bukan kerana kekayaan atau paras rupa.
hanya kerana


kau sayangkan aku...



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Friday, October 15, 2010

nak balik..nak balik

oke.. arini ari jumaat nak balik kampung dah rancang 2 3 minggu yang lepas. tapi jahanam sebab esok konon2 kene pegi perhimpunan besar se awal 6.30 pg. boleh percaya atau tidak ni? 6.30 pg di hari sabtu? heh..
mahu sungguh menyumpah seranah dalam hati ini di keluarkan.
owh..ye..sebenarnya dari 13 oktober lepas..badan mula rasa tak sedap.
kepala rasa ting tong.
then semalam seseme jadi teman.
penyakit yang langsung tak digemari.
awl da pegi klinik mintak ubat kepada penyakit.
mungkin ubat doktor bagi kuat sangat
sampai hari ni rasa mereng.
maka..
petang ni terpaksa stay hostel sebab tidak boleh pulang ke kampung
ahhhh
menderita jiwa jadinya
mahukan belaian ibu ketika ini..huuuh..mak..anak mak sakit..


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, October 12, 2010

jom bet!!

ek..
btol ke parking kat jusco tu bukan per hour? apsal plak aku penah nampak ade amoi tu sanggup nak pecah rm 10 sebab nak bayar parking jusco RM 2. 50.
ke slame ni memang aku salah
cume...
free 1st hour dgn jcard kn?
lepas tu baru die kire..sebab tak pernah ade orang shopping kat jusco 5 6 jam kan?
heh..
tak puas ati je..
tapi kan...arini sangat rajin nak update blog.
patut kene siasat knape ni..
sbenanye..penat buat ulangkaji ni akan membuatkan kite lagi kerap berfikir.
slera ilang..
perut rase sakit.
hati berdebar2.
nape ek?
memang tiap2 taun nak naek satahun umur aku rase macam ni gaknye..
taun lepas siap pening2 lagi rase terhuyung hayang..
uh2..
rasa dasat ah..
tapi alhamdulillah
mari bersyukur.
dah 26 taun menikmati kurniaan ilahi tnpa cacat cela.
semua orang nak blog pasal eksiden tu
aku pun dah tengok gambar2 ngeri tu..
tapi tanak la blog pasal tu..sbb blog aku tak pernah lagi letak bende2 ngeri camtu..
=)..sem ni sangat tidak stress sebab takde lecturer yang asik sindir2 belakang je..
eh..tgk jam..
dah pukul 8.30 la..lagi bape jam..cpt kire..

gaknye kan..kalo menang bet ni patut mintak ape kat orang kite bet tu?
patut mintak baju selai kan..
ek..
berbaloi x..

dah ah...dah ah..
sambung blaja..
tapi nota contructivism ini sangat panjang dan sakit leher utk ulangkaji..
psst. pelajar kpli len..
jom share notes..
nak??
email je
cindaiungu@gmail.com
cikgu ni tengah baik ati ni..


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

menjelang usia 26 saya

apa yang aku buat ketika ini?
hm..
petang lagi ni..ada lagi 7 jam sebelum umur aku genap 26 tahun. sekarang cheras tengah sangat panas membahang. sangat la panas sehingga yang aku memula nak tido terus tak jadi. risau pk exam..terus je bukak buku math then try ulangkaji apa yang patut.
tengok soalan kpli exam bukan la rupanya macam exam biasa tu. susah gak. dan boleh dikatakan mencabar. hm..praktikal aritu xdpt pon sbg rentasan cemerlang. xpela...yang penting markah final still boleh cemerlang. takpe kan.
aktiviti lain sangatla tidak bermud untuk join sekarang. lagi2 dapat tau kursus induksi tu akan takde.
bukan apa. sangat la hangin. setiap kali perhimpunan..konfem2 akan ungkit yang institut perguruan takde duit, tak leh buat aktiviti, kene berjimat cermat. tapi still..buat majlis perpisahan bekas pengarah. then sambutan pengarah baru pulak. buat sambutan aildilfitri la..semarak 1 malaysia la..meeting kat sydney la psl pmr n upsr.. BIG ambilan baru dekat luar. then bila di ungkit cakap bende tu buat pakai duit sendiri.
wadehel.
aku tersangat la bosan dan marah bila pihak pengurusan selalu bagi alasan tak logik camtu.
ni membabitkan kursus induksi lak
nak kata takde duit, tapi stil..
program kpli terus di ambil. tapi yang dah di ambil langsung tak dijaga kebajikan
pastu sabtu ni kata ada perhimpunan besar.
eh2..
kamon ah..ni semua propaganda je
siap cakap..kehadiran wajib. bas disediakan oleh IPGM INDUK..elehe2...
macam le aku tak pernah pegi cyberjaya n tengok induk tu camne..still menumpang satu bangunan dengan ofis lain. btol2 bawah opis aku..=(.
aku cuma nak kata. ada la pulak duit ipgm nak sewa bas tu untuk angkut smua pelajar pegi bukit jalil. dari buat kerja sia2 tu..ade la baik bagi je peruntukan sewa bas tu kat program kissm tu..
then siap cakap nak bagi ceramah menguruskan kewangan sebab takkan ade kissm.
hello...
patut sape yang pegi kursus tu?
bukan kiteorang kan. kalau acuan tu pun bengkok2..nape nak nasihatkan orang pasal kewangan? tengok la dulu pengurusan kewangan pihak atasan.

agak2nye semua ni salah sape ek?
sangat pening..
ni kata salah sorang lecturer aku..
yang pegang duit adalah BPG...baru bagi kat PPD negeri masing2 untuk buat kissm. then..mase under BPG..BPG pon takleh support untuk kursus induksi..macammana pulak PPD ade budget wat kursus induksi? kan duit tu dari sumber kementerian yang same?
kan? kan?
ke aku salah fakta.
tapi aku sangat berangin.
gaknye kalau dah nak jadi tua memang camni
asik emo je ek..
hehe..

sibuk tengah baca pasal Nuffield Mathematics Project...apa yang menarik adalah ungkapan ni
i listen, i forget;
i see, i remember;
i do, i understand.

bende ni boleh apply kat idop seharian kite gak.. semuanya berkaitan tentang proses teknikal. setakat dengar..masuk telinga kiri..kua telinga kanan..kalau kite nampak dengan mata kepala kite sendiri. paling tak pun..kita akan ingat..kita pernah tengok...dan bila kita sendiri buat...bende ni akan jd satu pengalaman yang membiasakan kita. i do..i understand..
haha..
mrapu..

geddit?

alahai. pdhl nak cerita psl usia menjelang 26 aku kan..
lari tajuk lak..wehehe..



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Sunday, October 10, 2010

storyteller : nasib saya sangat baik setakat ini..

pernah tak terfikir yang kita paling tak bernasib baik dalam dunia ni ataupun kita sendiri terasa laluan kita dalam dunia ni amat payah?
memang..kadang - kadang kita akan terfikir
boleh atau tak boleh..jangan la kamu tipu. bukan aku nak bersyarah pasal menerima qada' dan qadar pun..itukan..semua pun tak tahu. kalau bukan agama islam pun..bende2 camtu memang kita panggil nasib.
selama hari ini, aku selalu fikir..aku seorang yang sangat bernasib baik.
aku kan umpama bulan jatuh keriba. emm..penah kot da aku cerita, mak aku mimpi bulan jatuh ke riba masa dia memula mengandungkan aku. dia pun tak faham maksud tu bila dia dia tanya bidan..bidan kata..dia bakal nak dpt anak..aku la tu...huuu
ok..aku story mase kecik2 ah..
aku ni 7 beradik...hidup kat kampung..mak aku dah agak berusia sekarang. anak - anak sedara aku pun dah besar panjang da...mak aku lahirkan anak dia 6 orang kat umah termasukla adek aku. tapi aku kan 7 beradek. maknanya aku sorang la yang lahir kat tempat canggih cket time tu..->hospital.wuewue..tu yang aku boleh bangga dengan abang2 n akk aku..aku lahir kat tempat canggih..
tapi..abang - abang aku sakat balik cakap aku ni bayi tertukar sebenarnya sebab aku itam..(T_______T)..jahat punya abang.
dulu2 aku tinggal..eh bukan aku..abang2 n akak aku tinggal kat umah kecik je..tapi aku pun tak penah tgk..kecik umah tu ke..binaan dia ke camne...kan aku bebi lagi time tu..aku slalu bayangkan..umah kecik yang abg2 n akk aku gambakan camni..
ala..rerumah zaman dulu kan..bila aku dah tau bpk time tu, aku rasa umah aku dah besa..bukan macam yang atas tu..cume akk n abg2 aku je slalu crite..heh...tak bes tak dpt rasa..
then time aku lahir tu mungkin family dah agak stabil. mak dpt beli kebun klape sawet sbb ade orang nak beli tanah buat jalan. bukan jual tanah trus. tapi orang tu amek tanah then angkut bawak pi jalan. kiranya tanah batu kerikel ah..kan jalan zaman2 dolu camtu.
dapat ah mak agak muai time tu. ha tgk..
anak bernama razlina ini memang sangat banyak rezekinya kan..=)
bak bulan jatuh ke ribe..hekhek..
pastu aku pon bersekolah la sekolah rendah tanpa sekolah tadika. tapi aku memang cerdas dari kanak - kanak rasanya. tak pi skol tadika..periksa 1st time trus aje dpt no 3..wah..jabaib dengan pencapaian diri sendiri.
gaknye, sekolah tadika zaman dulu kala memang tidak ber erti.
dan ini telah membenarkan teori.
"asas pembelajaran yang berkesan bermula dari rumah..=)"

start dari tu. aku memang seorang pelajar yang cemerlang.
kampung - kampung aku pon, aku tak pernah rasa kejutan budaya ke..terpengaruh ke ape..aku pon tak tau dari mane otak aku adapt. pdhl...aku lahir dari kg yang same je ngn kawan2 aku. takde pendedahan langsung.
naek je skolah menengah. aku start kene skolah 2 sesi. wlpn dr skola rendah kat joho ni 2 sesi - pagi SK dan petang sekolah agama...tapi nek menengah kite boleh pilih nak sambung skola agama petang tu @tak.
semua la kawan2 aku pakat tanak sambung. time tu dah tingkatan 1. skolah agama darjah 5. pdhl..skola agama kat joho sampai darjah khas je..kira lagi 2 taun la complete sijil agama tu.
tanpa mak aku paksa ke apa. aku ckp sendiri, aku nak sekolah jugak time tu. aku tak kisah pegi sorang - sorang ke apa. sbb aku yakin..smua tu berguna utk masa dpn.
bijak kan aku.......
kecik2 da pandai pk..haha(",)

then..dalam kampung aku tu. kiranya aku la antara anak dara yang complete sijil agama. bangga x..haha
lepas tu ramai la amek inistiatif nak pegi skola agama tu jugak walaupun jauh. kain dajah khas kat joho wane coklat. maka sangat bangga bila pakai.=)

sebab jalan kampung dulu sgt susah dan berabuk. saat aku nak pergi sekolah sangat mencabar.
cuba bayangkan.
  1. jalan batu kerikil time kemarau dan banyak pulak lori besa2 lalu dengan laju..??
  2. hujan yang lebat ya amat..then selut2 tanah tu start berkumpul
itu antara pengalaman yang sangat mencabar kalau nak pegi sekolah. aku dah tempuh hampir 6 taun kat sekolah rendah. nek menengah kene bawak moto sendiri. so 3 taun aku harung bende tu. so aku nekad. lepas PMR..aku kene pegi sekolah asrama dan dapatkan sekolah yang lagi baik untuk SPM. mak ayah aku..memang bagi kebebasan sebenar untuk kiteorang berfikir.

aku pun jadila pelajar terbaik sains time tingkatan 3. aku masuk teknik JB. aku masuk asrama dah besa2 sebab aku ni tak ske kene tinggal2 ngan parent aku. masa kecik ye..walaupun aku pandai. aku kuat nangis. kuat merajuk dan cerewet.
mak aku cakap. kalau nak pegi mane2..aku cakap nak pakai baju itu. nescaya pakaikanlah aku baju itu kalau tidak mahu aku merajuk. jika aku kata buah epal itu buah aku. nescaya jangan sesiapalah usik buah epal itu sehingga aku makan dengan rela hati. kalau la ade orang acah2 aku makan / cuit epal tu...sampai busuk aku dah tak sentuh.
haha..jahat + crewet.
dan satu pe el aku. aku cukup tak suka kena tinggal kat umah nenek aku. sebab..dalam 2 jam tak tengok mak ayah aku..aku akan nangis meraung2 macam takde ubat dalam dunia ni boleh sembuhkan aku sampai aku tengok balik muka mak ayah aku.
haha..crewet lagi no 2.

mungkin sangat susah mak aku nak layan sifat crewet aku tu. then bila aku buat keputusan nak pegi teknik. mak aku tak halang pun. dia restu aje. time tu memang aku pegi dengan rela hati dan hasilnya --> aku tak nangis masa kat teknik..hehe..aku menjadi seorang yang cekal dan seperti sudah biasa duduk di hostel. apa yang aku sangat percaya kebolehan diri aku adalah menyesuaikan diri kat mana2 dalam masa yang singkat.

entri ini sangat panjang kan sudah.
sambung storyteller2 lah..
babai







~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

page

Followers