Pages

Sunday, September 6, 2015

Suami aku.

3 september
setiap tahun.
ini antara tarikh yang akan aku tunggu - tunggu kehadirannya. sanggup kumpul duit cket untuk berhabis n berbelanja untuk hari ni.

tapi bukan nak cerita pasal berapa yang berhabis tahun ni. tapi antara kenangan manis yang aku nak tulis. kang masa2 depan tak la aku terlupa dengan saat manis 2015 pada tarikh ni..

tahun ni 3 september jatuh hari khamis. sejak johor cuti hari jumaat sabtu, kiranya hari khamis ni adalah hari terakhir bersekolah pada hari tu. sejak malam tadi lagi aku dah tanya suami, esok awak nak pegi mana - mana tak?
tak nak le tetiba time aku ajak esok baru la tetiba kawan dia call nak ajak melepak la pulak.

aku cadangkan nak makan lunch kat TGI Friday. hmm.. last2 hari khamis tu dia call cakap xde mood nak makan tengahari kat sana. ok..xpe..kiteorang pun jalan - jalan je la haritu habiskan masa kat leisure mall. pegi MR DIY beli beberapa skru n perkakasan yg mr husband nak. 


then nak dijadikan cerita petang tu balik la lewat sikit. dalam 4.30 ptg.. bagi aku kira dah lewat la balik kan..then bari teringat. gomen balik awal hari khamis. sebab tu la jalan jem. sebab nak elak jam punya pasal. kiteorang lalu la larkin n tembus area SM teknik JB.

sekolah kami berdua dulu.

tetiba je mr husband pegang tangan n cakap camni
mr H : sekolah ni dah takde manisnya dah?
me: hurm? maksudnya?
mr H : sebab  manisnya i da amek..
me: huh?
mr H : hmmm. manisnya sekolah ni dah ada dengan i skang..


wehhehe. time tu takyah nak cakap la. aku terus cakap ngan dia nak blog pasal ni. walaweh.
sepanjang petang aku tersenyum ingat dialog ni..kehkeh
gitu ko
padahal ayat dia bagi tu simple je.
tapi hati jadi bunga-bunga beb


time tu la rasa jatuh cinta lagi.





i love u more mr Husband..



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Monday, August 10, 2015

breastfeeding journey : DNA lembu??

salam
alahai..kecoh benar kat facebook skang.orang nganjing2 kan ustazah tu cakap pasal DNA lembu. aku pun ikut gelak - gelak aje la. dari belum ustazah tu cakap pasal menyusukan bayi..aku macam dah agak mesti banyak orang meroyan tak pasal hal ni.

orang sekarang kan.

tak la aku nafikan pun ustazah tu salah sebut pasal DNA tu. tapi yang entah kenapa tak pasal benda ni jadi viral pun aku tak faham. gaknya emosi orang sekarang tu mudah sangat terusik. minum susu lembu la tu..tu yang cepat aje nak melenting.. eh...

hahahahhahah

sebenarnya bila jadi mak - mak ni.. tak payah la nak emosi sangat. semua benda kita nak marahkan. pantang sentuh pasal anak sikit. semua nak melenting. sebab tu la sekarang institusi pembelajaran dah takde kuasa dah rasanya nak mendidik anak - anak zaman sekarang ni menjadi murid yang bersahsiah tinggi.

nak buat macamana..
baru je kita marah sikit anak dia tak buat kerja rumah. pergh. datang sekolah marah cikgu. cakap denda anak dia la bagai. dah dia tu jadi mak bapak tak reti semak buku anak xpe pulak.
ha..
kan dah teremosi. rilex.. jgn jd lembu

ok.
balik pada topik tadi psl susu tu.
korang sebenarnya pernah dengar tak..
you are what u eat.
tapi itu bukan la bermaksud ko makan bayam ko tu bayam. ko makan siput ko tu siput.
kan bahasa tu indah
tau kiasan?

kalau tak tahu jugak pegi masuk balik sekolah rendah.

sebenarnya camni la.
meh akk terangkan lebih lanjut apa ustazah tu cuba sampaikan.

dia takda la nak kondem mak2 yang takleh susukan anak dia guna susu ibu. dia cuma umpamakan aje la. ye la. kalau anak - anak ni menyusu dari ibu, ibu sambil nyusukan tu berzikir, cakap benda-benda baik. fikir benda - benda baik..so secara tak langsung benda tu mempengaruhi anak yang menyusu badan.

percaya atau tak.. anak - anak yang menyusu badan lebih sihat kehidupannya??

percayakan....

kalau sesapa yang tak dpt susukan anak tu. tak payah la nak melenting sakan.
nak menunjuk kat sapa marah tu?
sampai ke mana pun?
marah sampai nak tunjukkan orang lain bodoh?

kan tak patut.

aku tulis ni pun mls la nak kuarkan hadis la bagai. sebab aku nak tegur secara general.
if ko susukan anak kau dengan susu kau. ye bagus.
kalau tak mampu nak susukan. ye sudah.
tak payah nak bagitau satu dunia kau tak berkemampuan nak buat tu semua. takde sapa ambil kisah or kesian kat kau.


benda - benda kecil macam ni la yang merosakkan pemikiran orang sekarang.
semua benda nak jadikan viral.
semua benda nak heboh2 kan.
sosial media adalah untuk bersuka ria. isi masa senggang. post benda-benda kelakar + menarik.
tapi fitnah.
no.

kan korang tau. fitnah tu antara dosa besar.

ish..ish..ish..

so kepada ibu - ibu yang berusaha menyusukan bayi mereka. alhamdulillah tahniah



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Tuesday, August 4, 2015

Random : Ibu anak 2

sara iman dannielynn & shahrulnaim damien


okeh.
ni anak - anak aku. agak rapat 2 orang ni. beza setaun. abang tahun 2013 adik tahun 2015.

macam baru je aku kawen. tiba - tiba sekarang anak penuh dah katil. hihi. alhamdulillah rezeki.

bila dah ber anak 2 ni makin la aku bizi mak datuk. dah tak ada masa dah nak bersenang lenang keluar merambu. life penuh dengan aktiviti melayan dieorang ajek. pagi pegi keje. balik tengahari terus mengadap dieorang.

sampaikan raya baru - baru ni laki aku tanya aku takde kawan ke sebab tak de pun ajak dia beraya kesana ke mari. yelah. kat sekolah pun aku duduk bilik sendiri. takde la sampai tak berkawan. tapi aku lebih senang berkawan time kat sekolah je. kat luar masing - masing ada life sendiri kan.

nasib jugak la bff aku jie n pah masing - masing dah duduk dengan husband. kalo tak mesti rasa bersalah. iyela. dulu time duduk jauh dengan laki bukan main lagi spend masa dengan dieorang. mcm tak adil la kan tiba - tiba berubah.

betul la orang kata.. perempuan ni bila dah kawin. masa dia hanya untuk suami n anak - anak aje. nak kata berhoye-hoye dengan kawan - kawan sekarang ni a BIG no. lagi - lagi sikecik tu masih nyusu badan. n tau2 je timing dia. asal tengahari je gelisah bila tak dapat tek dia. haish.
nak tak nak.
kena la bergegas balik dari sekolah.

anak - anak aku ni pulak jenis tak pernah pisah tidur. sejak si Naim lahir, belum sekali pun aku tinggalkan dia sehari semalam. paling lama aku tinggal pun adalah waktu siang je. menjelang malam mesti Naim dah nampak muka mummy kesayangan dia ni. sampaikan mak mentua aku komen

"Naim ni even duduk serumah dengan mak. tak pernah tidur dengan emak" huhuhuhu

Yelah. cucu dia yang lain pernah je tidur dengan dia eventho tak tinggal serumah. 

aku n husband lak tak pernah tinggalkan anak dengan orang lain eventho dengan parent dia. kemana pun pegi usung anak. 

Bila anak dah 2 ni aku rasa 24 jam tak cukup.tau2 je dah siang belum sempat puas tidur. tau - tau je dah malam belum sempat habis lipat kain. tau - tau je dah habis ujung minggu tak sempat nak berlibur. 

aku membayangkan macamana kalau anak aku 8. 
hahahah

Ibu anak 2 makin bz dengan hidup.
makin berusaha gigih bahagi masa.
mana nak sambung master
mana nak start tulis buku
mana nak start buat kem

haish.

doakan.
ibu anak 2 ni 
makin berjaya dalam hidup.
makin murah rezeki.
makin succes untuk semua benda yang bakal dikecapi.


~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Thursday, July 23, 2015

Mom 2 B : Breastfeeding? Sedia ke tidak?

salam.
syawal ke 6.

selalu kan..kalau dah start mengandung jek siap - siap pk sama ada nak breastfeed anak ke nak sumbat je susu formula. 
bagi mak - mak yang sumbat anak pakai susu formula jangan la sentap eh dengan entry ni. aku saje je nak share pengalaman menyusu aku. pengalaman aku time nak preparekan diri untuk breastfeed anak - anak aku.

sebenarnya aku rasa, semua tu bergantung pada niat dan azam yang kita set. aku sejak dari kecik - kecik memang dah biasa tengok orang netek kan anak. yelah orang kg. kat mana - mana bersepah je tengok mak - mak nyusukan anak. benda tu jadi tak heran pun. so secara alaminya..aku dah set dalam kepala otak aku.. anak - anak memang kene menyusu badan. no susu formula.

benda ni aku macam dah simpan dalam minda separuh sedar rasanya. lepas dah kawin, bila tengok keadaan sekeliling (sebab start kerja aku terus duduk bandar)..makin kurang pulak orang menyusukan anak. belah laki aku memang semua tala susu botol jek. dapat lak mak mentua yang memang duduk bandar. takde la pulak dia kisah kan.

kakak aku sendiri pun bagi 2 orang anak dia susu formula..yang last aje dia menyusukan.. akak ipar aku pun sama.. so kesedaran menyusukan anak tu kiranya makin luput la. 
tapi sebab aku memang dah niat nak menyusukan anak, aku pun start la menggoogle info2 pasal breastfeed bagai. 

sebab tu aku cakap. yang pertama sekali adalah niat. if kita memang niat nak menyusukan anak..mesti la kita akan berusaha ke arah tu. ye tak... then dari situ la sikit - sikit aku tau pasal cara simpan susu.. pam mana yang best. boleh ke tak nak fully breastfeed if kerja. semua tu aku dapat dari internet. bukan dari family experience bagai. so pengajaran kat sini adalah.. walaupun takde ahli keluarga kita yang fully menyusukan anak. its ok. kita boleh belajar sendiri. kita boleh mula.

susah tak?

susah sikit la. berbanding dengan anak yang menyusu susu formula. anak menyusu badan ni agak leceh di jaga. bukan sebab apa..susu ibu senang hadam. so kekerapan baby menyusu tu akan lebih kerap berbanding susu formula. kat sini apa yang penting adalah sokongan orang tersayang. cthnya suami. if suami tak sokong kita kena la bentangkan hujah2 supaya dia tetap menyokong kita. 
dalam persediaan ni apa yang kita perlukan adalah
  1. SABAR
  2. pam susu
  3. storage
  4. sediakan jadual penyusuan(untuk senang kerja storage susu)
  5. baju menyusu
  6. bra menyusu
  7. breastpad
itu je.

:)

susah tak?

tak susah. 

nak anak sihat? kurang sakit? lagi cerdik?
meh kita menyusukan anak.



 happy breastfeeding u'all
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, July 22, 2015

Pam Susu Bermasalah : Medela Harmony

salam.
selamat hari raya pada semua
dah sebulan berpuasa tiba lah hari kita menyambut hari raya. eceh.

dah jadi mak - mak ni mestila bizi. lagi - lagi jadi mak yang menyusu dan berkerja. berganda - ganda la tugas seharian kita. sejak aku ada anak ni, ada satu benda jadi teman setia aku setiap hari. pergi beraya ikut, pegi pasaraya ikut, pegi kerja pun ikut. apa lagi kalau bukan benda kesayangan ni. pendek kata sepanjang dekat 3 tahun berkhidmat, ada la 2 kali meragam sebab o-ring dia putus. tu pun sedar tak sedar ajek. sekali sebab dia punya membrane koyak. punya la kelam kabut sebab pam susu rasa tak melekat.
oleh sebab pengalaman sendiri la aku nak share kat mak - mak yang macam aku ni.
sekurang - kurangnya tak la dilontar teman setia tu n beli yang lain. sayang oh...


ni antara sparepart medela harmony

nampak x benda putih yang ada anak panah tu..o-ring. kebanyakan pam manual yang selalu sangat guna, perasan atau tak, biasanya o-ring dia mudah putus. tetiba je suction pam tu tak kuat. maybe penyebab utama adalah o - ring tu. sebab benda tu kecik je. sedar tak sedar je. so 1 skali kalau suction pam tak kuat cek o-ring dia ok ke x..
    
ni adalah sparepart dekat diaphgram(kepala)

yang ni pulak diaphgram yang kita letak kat handle / kepala. pastikan getah putih ni tak koyak. 
diaphgram(kepala)
ni pulak connector. biasanya connector ni la benda paling susah nak basuh sebab benda ni takde berus yang sampai nak berus celah-celahnya. cara nak bersihkan adalah rendam air panas then guna cotton buds untuk bersihkan lubang-lubang dia. kadang - kadang susu boleh berkerak dekat connector ni.
yang kat bawah ni pulak membrane. yang ni pun sensitif part. kena cek sama ada koyak atau tak. if koyak boleh tukar membrane je tanpa melibatkan valve.
membranes

valve + membrane

valve ni boleh tanggalkan dari connector. ramai yang tak tau n tak basuh dalam valve. pastikan semua part pam dibersihkan untuk mengelakkan susu cepat basi or tercemar. so kalau korang reset pam tu, jangan lupa gonyoh pakai berus bersih2 semua part pam.


bagi aku harmony ni adalah pam yang paling senang nak guna + ringan n senang nak bawak. lain orang lain pendapat kan. ada orang senang guna karennya pam.

nasihat untuk ibu - ibu baru adalah try la beli pam manual ni dulu, if dah berjaya breastfeed anda semua boleh bertukar or upgrade pada pam letrik such as swing or freestyle. tapi kalo laki ko banyak duit bertimbun timbun, terus nak beli pam mahal...takde sape kesah dek.

menyusu ni kena enjoy, tapi yang paling penting adalah support dari org tersayang = husband. ada jugak kadang-kadang husband yang tak support susu badan / susu ibu or whateva korang panggil ni.
ada certain mak - mak muda rasa benda ni leceh la, kena pegi bilik menyusu la if nak susukan. kena pakai certain baju la..

yes it is.

tak dinafikan.

tapi fikirkanlah untuk anak.
itu antara hak anak.

aku tak bising pada sapa-sapa yang memang tak mampu nak menyusukan. cuma aku nak pesan

menyusukan tu adalah satu yang menyeronokkan.




~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
Wednesday, May 20, 2015

Tips : Membuat anak membaca seawal Usia.

Alhamdulillah.
Genap si Nely 4 bulan semalam. dan 5 hari lepas genap Naim 2 tahun.

Betapa bertuahnya badan. Anak sepasang comel - comel.
Rasa bersyukur bertambah-tambah bila tengok anak makin pandai.

Sejak anak 2 ni. memang tak sempat apa nak menurunkan petua.
Naim baru je sminggu lepas genap 2 tahun. tapi alhamdulillah dia da kenal huruf dan nombor. pantang ada tulisan dia akan sebut huruf tu satu - satu.

so kali ni aku nak cerita apa yang aku bagi n suami buat untuk naim minat nak kenal ABC seawal usia.


penggunaan teknologi
  • ramai ibu bapa sekarang merasakan penggunaan teknologi kepada anak - anak tidak bagus. kena ingat semua benda yang digunakan tanpa pengawasan adalah berbahaya. sama jugak macam penggunaan tablet. bagi aku, naim ada masanya yang aku bagi untuk main tab. dan dalam tab tu aku dah downloadkan siap2 benda interactive macam nursery rythme, pororo interactive learning, siri busybeaver dan sbgnya. so naim akan minat untuk belajar n menghafal lagu tersebut. tapi macam aku cakap. semua tu memerlukan penglibatan parent. naim ada aku n husband + mak + ayah dia untuk tengok tab tu sama - sama.    

    penggunaan alat maujud 
    • selain daripada tu, aku belikan naim permainan semua berasaskan pembelajaran. kiranya dalam dia seronok bermain, dia juga seronok belajar. antara permainan yang interactive yang dipunyai naim adalah seperti berikut 

      • blog ABC dan 123 - blog ni aku beli murah aje. satu papan ni lebey kurang RM 3 jek. dan boleh didapati di MR. DIY shop. selain dari dia seronok menggembur. anak akan belajar bentuk huruf dan mengenal nombor dan huruf.



      • talking octopus. selain mengenal warna, anak akan mengenal nombor dan merangsang motor halus anak untuk memegang bola dan memasukkan barang dengan tepat kedalam lubang



      • lettasaurus. saurus ni menyanyi lagu ABC, warna dan huruf awalan benda. ini adalah permainan pertama Naim ada untuk ABC. berkesan sebab naim suka picit kepala saurus ni untuk dengar lagu ABC. kalau 1 hari dengar 2 kali. sebulan da brape kali ye x. 
      • spin n sing alphabet. yang ni pulak ada bunyi2 haiwan. n boleh pusing - pusing. kiranya dia lebey kurang lettasaurus, tapi lettasaurus kena tekan satu-satu. tapi yang ni bley pusing je laju2.

    • hasilnya, naim dah boleh hafal lagu2 nursery rythme dan kenal nombor 1 - 10 dalam usia seawal 1 1/2 tahun. 
    • 1 tahun 10 bulan kenal nombor (bukan menghafal)
    • 1 tahun 11 bulan kenal ABC
    ada beza antara mengenal dan menghafal tau.
    kalau kenal maknaya bila kita tulis kat kertas tanya dia nuruf n nombor tu dia boleh sebut dengan betul. 






    cumanya cara dia sebut seven jek agak pelik. tehehehe
    dia pronounce seven as LELEN.


    Sunday, January 25, 2015

    Persediaan Bersalin

    salam...

    kali ni aku nak cerita pasal barang - barang yang perlu disediakan untuk dibawa ke hospital. sebelum bersalin anak sulong dulu, aku cari jugak dekat internet kelengkapan bayi yang perlu dibawa ke hospital. punya la naif..semua benda yang disenaraikan aku bawak. sudahnya ada 2 beg + 1 bakul makanan. punya la banyak barang nak dibawa.

    sebab senarai yang disediakan tu banyak la aku nak tolong mak - mak yang bakal melahirkan ni dengan senarai ringkas + senang nak bawak bila discharge nanti. takde la berlambak barang nak diangkut time tu...

    bagi aku bila bersalin anak kedua, pengalaman dari yang pertama tu la mengajar aku bila dah discharge nanti ada barang lain yang aku kena bawa ---> bayi baru lahir. masa time datang memang la muat tangan sebab bayi tu dalam perut. heheheh.

    so ni antara barang yang perlu di bawa

    untuk ibu

    - kain batik - 1 helai.
    - baju lengan pendek - 1 helai.
    - tuala kecil

    kenapa satu helai je?
    sebab kat hospital, sejurus dapat je wad lepas bersalin, kita akan disuruh tukar baju hospital. satu sut lagi. kain n baju. so xpayah la nak bawak sampai 3 ke 4 pasang. bukan nak berkampung pon. incase if kita ni di warded kan agak lama. baru la suruh husband bawak baju. time memula tu tak payah la penuhkan beg dengan bawak kain n baju banyak2.

    rasanya tak payah bawak tuala mandi bagai sebab dalam pantang tak elok mandi air sejuk. kat hospital mana nak dapat air panas nak buat mandi. tuala kecil (saiz tuala good moning) tu bley buat lap2 muka supaya nampak bersih sikit.

    - disposable panties - 1 bungkus (ada dalam 5 helai)
    - bra menyusu - 2 helai
    - pad - dalam 5 keping (bagi aku tak payah beli maternity pad tu. sangat tak selesa nak pakai. baik la beli je pad biasa jenis overnight. brand aku suggest adalah whisper sebab serapan dia bagus. takde la rasa basah je. kalau amek brand yang atas cotton takde lobang2 kecil tu darah lambat menyerap. so penukaran pad akan menjadi lebih kerap. so xbest.)

    - bedak, berus gigi + ubt gigi, sikat, deodorant.


    untuk bayi

    - baju - 2 pasang. tak payah bawak seluar pon. sebab budak kecik kena bedung bila klua hospital
    - kain bedung. bawak la 2 helai. satu kain bedung tipis. satu lagi bawak la yang ada topi.
    - pampers bayi - bawak dalam 5 helai gak
    - tisu basah.
    - tuala kecil (buat lap2 if baby muntah or nak guna lap2 lepas menyusu)

    ok. itu jek.
    yang kelengkapan ni semua letak dalam satu beg. kalo bley letak je la dalam tote bag. senang nak access. tak payah asingkan pon dalam 2 beg berlainan. letak sebelah - sebelah. tak payah la banyak beg sangat.

    pastu, asingkan selai baju bayi tanpa seluar. 1 kain bedung dan 1 pampers. letak dalam plastik beg. yang ni nak guna lepas keluar labour room. so masa nak masuk labour room tu just bawak plastik beg tu je. senang. tak payah terbongkar2 beg yang korang dah packing tu.

    bakul makanan

    - termos air kecil
    - bekas air. time ni kosongkan je. lagi senang bawak shaker. nak buat air boleh. nak sejukkan air untuk buat air masak pon boleh.
    - 3 in 1 (cthnya milo or coffee)
    - coklat bar or energy booster.
    - biskut

    eventho korang tak larat makan (if warded awal) korang akan perlukan semua ni sejurus lepas bersalin. sebab haus + lapo tau.

    so.
    itu je barang yang perlu korang bawak. tak payah la bawak barang banyak - banyak. sebab bila aku baca online. mak ai...banyak beno ha kena bawak.

    untuk ibu - ibu yang bakal bersalin, goodluck.
    semoga semua dipermudahkan.



    ~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
    Friday, January 23, 2015

    Diari Naim : Umur 1 Tahun 8 Bulan

    Shahrulnaim Damien bin Shahrulnizam sah bergelar abang pada 19 Januari 2015.

    Journey Naim untuk 1 Tahun 8 Bulan

    1. Dah boleh kenal anggota badan (bila kita tanya anggota tu atau suruh dia tunjuk anggota tersebut)

    • kaki
    • tangan
    • kepala
    • telinga
    • pusat
    • tetek
    • bebird
    • hidung
    • mulut
    • mata
    2. Dah kenal orang yang selalu dia jumpa (dah boleh sebut) 
    • DD - dady
    • Mi - mummy
    • nenek
    • Atok
    • Ain dan Alif (nama sepupu kesayangan dia)
    • Yah - Ayah
    • Mak - Emak
    • Acu
    • Adek 
    3. Dah boleh hafal no dan selalu sebut one to ten dengan lancar

    4. Kenal beberapa gambar or benda yang dia nampak or sebut benda yang dia nak
    • ulat
    • apple
    • ball
    • ayam
    • quack - itik
    • bek2 cin - baik2 licin
    • jum nek tas - jom naik atas
    • jam
    • ower - flower
    • fish
    • pin pin - Upin Ipin
    • boboi - Boiboiboy
    • Ha5 - Hi 5
    • teb - Tab
    • shashak - cicak
    • aikim - aiskrim
    • syuk - masuk
    • wang - buang
    5. Dah boleh ikut lirik Alif Ba Ta dengan lancar

    6. Boleh Hafal beberapa nursery ryhme yang selalu dia denga mcm - 5 little duck, Hickory Dickory Dock n else..

    7. Gigi baru aje tumbuh 6 batang dan susah untuk suruh dia gosok gigi. If nak suruh si Naim Damien ni gosok gigi kena cakap "Open Wide" baru la dia akan cakap "AAAAA"

    8. Nak makan baca bismillah then cakap amin

    9. pandai dah request nak tulis. then mintak pen or marker untuk conteng2.

    10. Baru la sminggu dapat adek masih lagi kadang2 gian nak menetek.

    Itu je kot stakat ni. bahu sakit. dalam pantang kan.
    eheh
    ada kena mengena tak?

    p/s : semoga Shahrulnaim Damien membesar dengan sempurna, jadi anak bijak dan soleh. 

    Amin..


    ~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

    Pengalaman bersalin anak kedua

    salam.

    cuti lagi lepas cuti akhir tahun.
    dah selamat bersalin anak no 2. alhamdulillah
    segala dipermudah


    tarikh edd yang doktor kasi 23 Januari 2015. tapi memandangkan time 1st time dulu 37 minggu aku da selamat melahirkan seorang hero kecik, aku pon budget anak no 2 pon bergaya serupa. eventho EDD yang dibagi dah dekat akhir januari, tapi akhir tahun 2014 aku dah du dag dug dag. kalau boleh memang aku tak nak bersalinkan anak bulan 12. kesian kat budak. lambat sangat sambut bday dia. ^.^..

    akhir tahun aku tetap bertugas macam biasa. hari - hari pegi meeting sekolah. buat kerja macam yang aku tak kan bersalin n cuti akhir tahun. sebab aku pk, nak tak nak pon kerja aku..kena la setelkan. kalau tak..nanti aku gak yang pening. 

    then sekolah untuk 2015 pulak di tangguh. dari 4 hb sekolah tangguh lagi seminggu. aku cam da budget tak naik da sekolah ni. tak sempat nak mengajar ni. 
    tapi..
    anak aku best pulak duduk dalam perut. nak jugak dia merasa naik sekolah. then bersekolah la aku genap seminggu. orang yang tengok aku pulak heran. ntah kebilanya aku nak bersalin. jalan ke hulu ke hilir memang da tak larat sangat dah. siap laki aku hari2 tanya larat ke tak pegi sekolah. 

    almaklumla...aku cikgu yang rajin kot. nak jugak pegi sekolah. hihi...


    18 Januari 2015
    then masuk minggu kedua persekolahan. pagi ahad tu aku rasa sakit pinggang. then tak larat nak naik turun tangga kat sekolah. aku pon ada check up hari ahad tu. alang - alang nak pergi klinik, aku nak mintak MC la terus untuk hari tu sebab memang la da tak larat. bagitau guru besar. yes. dia bagi. pagi tu aku pegi klinik cakap dengan doktor aku tak pergi sekolah sebab sakit pinggang. doktor bagi aku MC untuk 2 hari. so aku leh la mlepek aje kat rumah 18 n 19 hb tu. time tu aku siap pujuk2 anak dalam perut cakap meh la klua time aku MC tu. takyah la aku naik kerja dah. 

    Rilex2 petang tu tetiba pulak aku teringin nak makan kek dan japanese soba kat secret receipe. aku ajak le laki aku pegi. tapi memula macam dia nak tak nak sebab hari ahad. 

    almaklumle.. hari ahad membayangkan orang berduyun2 kat angsana, tu laki aku macam berat hati sikit nak pegi gaknya. dia cakap makan esok aje la sebab esok aku still MC lagi. 

    tapi entah kenapa, bila aku turun tingkat bawah aje laki aku suruh bersiap sebab dia cakap aku teringin kan. meh la pegi. aku pon mesti la gembira aje..

    teringat aku time naim dulu, petang b4 aku admit hospital pun aku sempat lagi jalan2 kat angsana. hihi

    time pegi angsana ni aku tetiba je rasa macam sakit2 perut n ari2. aku siap cakap kat laki aku macam sakit nak bersalin..time tu sambil gelak2 aje. tapi aku tahankan aje. jalan2 kat ekspo pengantin angsana dua tiga round. pegi pulak beli pampers n susu untuk si naim.

    laki aku ajak pegi cari baju melayu hitam. tapi time tu mood aku da xde nak jenjalan kat angsana sebab bila aku jenjalan rasa merengat2.

    b4 balik rumah laki aku tanya larat tak if nak singgah jakel sebab nak guna baju melayu tu untuk job photog dia ujung minggu tu. aku cakap stakat singgah jakel boleh la. lagipon nak cari baju melayu je pon. 

    malam tu ada anugerah juara lagu. aku da start sakit perut da. tapi aku ingat sakit biasa2 aje la. tak de la dah nak bersalin pon. sempat aku tengok juara lagu 2014 sampai abes. siap cakap kat BFF aku lagi dah start sakit.

    pukul 12 mlm laki aku naik bilik bwk naim. aku dah ngadu sakit. tapi aku cakap xde pulak keluar tanda ke apa. so xpe la. tidur je dulu esok pagi aku cakap kita pegi hospital.


    19 Januari 2015

    pukul 1 - 2 aku rasa makin kerap pulak sakit. dah tak boleh baring2 da tahan sakit. aku pegi toilet. xde plak kua tanda ke apa. tapi sakitnya..aduiyaii.. xleh handle. aku siap berpaut pada almari nak tahan sakit. laki aku time tu tido.  
    aku bia je la sebab kesian..asik nak mlayan aku aje.

    pukul 2.30 gitu..aku dah tak tahan. aku tengok anak tido pulas. ok..tak terganggu. aku kejut laki aku sebab bila sakit aku nak peluk dia. dah tak tahan nak pegang pintu almari dah. aku suruh tolong gosok2 belakang. tapi still aku rasa macam tak tahan. last aku g toilet tengok da ada darah. then tiap kali sakit aku rasa macam nak terkencing sangat. 

    terus aku salin kain batik n baju tshirt beso. aku cakap kat laki aku. aku dah tak tahan. nak pegi hospital sekarang. time tu pukul 3.00 pagi. laki aku terus kejut mak mentua bagitau aku nak g hospital. turun tangga tu dekat 3 kali gak aku berenti sebab macam da tak boleh melangkah turun. heee

    sakit contraction kena dekat ruang tamu. peluk husband kuat2. mak mentua aku lagi la cuak jadinya. dalam kereta pon kena 2 kali sakit contraction. drama kan.

    sampai je hospital, polis bantuan tolak pakai wheelchair sebab aku memang dah tak tahan. sampai bilik saringan, nurse check bukaan, xsempat la nak pasang alat CTG ke apa. sebab jalan da full. laki aku pon xsempat nak daftar lagi nurse terus cakap aku nak bersalin. daftar kendian.

    wawawa..
    tragik tak.
    dari merancang laki taknak masuk labor room. terus aje dia kena masuk teran2. 

    dapat la sorang puteri.
    yeay. da anak dua


    itu je ceritanya.


    p/s : aku tanya laki aku, ngeri tak tengok aku bersalin, laki aku cakap lagi ngeri tengok video kat utube dari tengok life. senang je dia cakap. takyah potong2 rupanya.

    eceh.

    ingat contraction n bersalin tu tak sakit ke...

    cet.

    ~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
    Wednesday, August 13, 2014

    diari naim : 1 tahun

    memang da lama sangat tak berjaya nak mengapdate blog ni. lagi - lagi sejak ada bujang sorang tu. kat rumah jangan cakap la nak update blog, bukak computer pon dah tak dan.

    bizi mengalahkan orang anak lima enam kan.

    dalam tak sedar dah setahun da anak bujang mummy ni..sekejap je rasa dah setahun. setiap masa rasa nak cium dan gentel - gentel si bujang sorang tu. 
    naim masih lagi menyusu badan. masih asyik tunggu mummy balik sekolah. then akan menyusu puas - puas.
    dalam usia setahun, naim tak minum susu dari botol da. dia minum susu guna straw je. tak suka rasa puting tiruan mungkin. naim jugak tak hisap puting dan no bantal busyuk.

    Alhamdulillah. naim anak senang di jaga.

    eventho da setahun, naim belum tumbuh gigi lagi. mummy ada la gak rasa risau sebab anak orang umur 5 6 bulan dah tumbuh gigi. umur setahun dah 8 batang gigi. naim = xde gigi. heheh.
    mummy pun kerap la search kenapa naim belum tumbuh gigi. ada orang cakap nak jalan cepat. tapi tak juga. naim masih berpaut pada sofa untuk bergerak. eventho dia sebenarnya dah boleh berjalan jatuh. tapi naim refuse untuk jalan. setiap kali suruh jalan naim duduk.

    mak mana tak risau kan..

    MIL lak asik banding2 kan naim dengan semua budak yang dia jumpa. alahai nak.... kesian awak.
    tapi daddy pesan kat mummy, naim bukan sakit or apa. cuma belum masanya naim nak tumbuh gigi dan berjalan. tak payah nak risau or paksa - paksa. bila sampai masanya naim akan tumbuh gigi dan berjalan.

    tq dd..

    tapi sebagai mak - mak, sapa la yang tak risau dengan perkembangan anak kan.

    lagi - lagi kalau anak kita tu selalu je nak di bandingkan dengan anak orang.

    anyway..naim sihat walafiat eventho dia tak le berbadan semangat macam anak org yang tiba - tiba gebus gebas. badan dia slim je ha.
    nak ngikut sapa ye tak...mak ayah dia kan selim melim..tak mungkin tetiba dia membesar nak berdouble chin bagai. 

    dalam umurnya setahun naim dah faham arahan ringkas or perbuatan yang selalu di terap kan contoh

    1. salam - dia  akan hulur tangan kanan dan cium tangan orang.
    2. kiss - sama ada dia akan cium kita sambil bunyi2 or dia tadah pipi
    3. five - dia tepuk tangan orang yang sebut five kat dia
    4. azan - letak tangan kat telinga dan bunyi aaaaaa panjang
    5. bila mummy/dady/mak/ayah sebut 'jom tengok moon' - dia akan tunjuk pintu (utk keluar) dan tepuk2 mulut then tunjuk atas (tunjuk moon)...
    6. panggil nama - ame - utk mummy, abaah - dady, ayah - untuk semua org yang dia nak panggil, aye - air, mam utk makan
    7. selak tudung / baju ami bila nak tek..dan sebut 'pat..pat..pat'  sebab suruh mummy cepat.
    8. dah pandai mintak apa dia nak dengan tunjuk dekat mana barang tu ada.

    mak mana yang rasa anak dia tak comel ye dak. semua akan rasa anak diaorang comel gile kalau dapat buat semua tu..camtu la gak aku.

    now..
    dia addicted tengok crita upin - ipin, iklan susu friso, pantang dengo lagu mesti nak berjoget dan pandai lentok2kan kepala if nak main cak2 dengan orang.

    semoga shahrulnaim damien mummy membesar dengan sihat, menjadi orang yang bijaksana dan berbudi bahasa. 




    ~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
    Monday, January 13, 2014

    diari naim : Makanan yang diambil selepas 6 bulan

    esok.
    14/1/14
    genap shahrulnaim damien permata hati ami ni 8 bulan.
    dah dekat 4 bulan jugak la ami tak menulis dekat blog ni. sebab hari - hari rasa bz memanjang.
    shahrulnaim damien membesar dengan sihat.
    alhamdulillah.
    setakat ni naim dah pandai merangkak. tapi sebab eksaited belum ada lagi ambil gambar naim semasa merangkak.
    naim jugak dah banyak akal.
    dah pandai nak main dengan abang irfan. suka main dengan abang alif dan pegi rumah paklong bila balik kampung.

    anak dah besar. rasa seronok sangat.
    happy bila tengok semua pergerakan dia.
    masih lagi menyusu badan. eventho semua stok susu aku buang. :)..
    naim stakat ni stop kejap pakai CD sebab dia dah aktif. so dady dia macam tak kuasa nak mengejar dia untuk pasang butang-butang CD.

    kali ni nak share beberapa makanan yang naim makan.
    naim start makan time dia 6 bulan. mumy lak cuma beli makanan yang sedia bancuh ngan susu badan je semua makanan dia


    • biskut farley's rusks. biskut ni biskut beras. ada beberapa perisa yang naim ambil antaranya ialah original, banana dan orange. masa mula - mula consume biskut ni naim tak menghadapi sebarang masalah penghadaman. rasa macam confident je bagi sebab naim suka. yang penting masa nak bagi anak pilihan makanan ni..mummy tengok zat yang di kandungi oleh makanan tu.


    • then bila dah consume biskut beras tu macam tak best pulak naim asik makan biskut siang malam. bila tengok jadual pun ada beberapa kali naim kena makan. so mummy pun pegi la tengok produk heinz yang lain. sebab masa dl ayah naim kerja atas kapal, dady selalu bawak balik heinz dalam botol untuk abang irfan. cuba jugak untuk naim beberapa perisa untuk naim. dari gel sampai la custard. last2.. botol yang ni naim paling suka. bila suap terlonjak2 gembira dia.. botol ni naim buat sebagai snek petang2 sementara nak menunggu makan berat.
    • ni pulak anakanda makan waktu diner. keledek dan lobak untuk makan malam. yang ni pun mummy bancuh guna susu mummy. so variety jugak la untuk naim makan. yang ni teksturnya macam kentang lenyek KFC tu. naim consume benda ni sampai la sekarang.  
    •  Baru baru ni pulak mummy tambah menu naim dengan makan gandum plak sebab naim nampak aktif. so mummy fikir naim boleh makan cerelac gandum dan bilis. tapi yang ni macam nak tukar menu lepas abis kotak ni sebab dah makan beberapa kali baru terfikir pasal ikan bilis tu di proses sekali dengan kepalanya. so macam tak best plak bagi naim makan kepala bilis skali.Tekstur cerelac ni lagi kasar dari baby royale tu. so a bit lambat la naim makan.
    kalau ikut pola pemakanan sepatutnya berat naim bertambah berat. tapi risau gak bila si naim asyik beraktif tapi tak semangat macam anak orang lain. so terima la kenyataan bahawa bayi menyusu badan mempunyai berat badan paling ideal. hehe.

    selain tu ada gak kasi naim biskut teething rusk bagai. tapi macam tak berbaloi beli sebab dia gigit2 lepas tu biskut jatuh. then kene buang. so rasa membazir. anyway..ada gak survey beberapa makanan bayi macam ella's kicthen bagai.

    tapi bila bagi anak makan ni baca la ingredient dia betul2 jangan sampai tersalah beli benda2 tak sepatutnya dia makan.

    mummy tengah berfikir2 untuk hantar naim amik jap pnemococcal. takut gak dengar pasal penyakit tu.. hmm..

    bila tengok naim rasa nak hantar pegi jadi cover page pa & ma la.
    agak2 dapat x?? hehe

    buah hati ami : dady n naim <3 banyak2.="" br="">








      ~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
      Tuesday, September 3, 2013

      diari naim : Mummy and work

      salam.
      dah dekat 3 minggu aku naik kerja. dan dah 3 minggu jugak naim dijaga rapi oleh dady naim.
      mummy tak la risau sangat kalau naim nangis2 kat rumah sebab daddy ada untuk layan naim.
      daddy pandai jaga naim. tau kerenah naim yang comel.

      lagi seminggu pulak, daddy nak sambung belajar balik. mummy pulak kerja. mummy risau nak tinggalkan naim kat rumah. sebab naim minum susu mummy. sebab tu naim selalu lapar. dari naim bayi sampai hampir 4 bulan ni mummy and ddy je yang jaga naim. takde orang lain.

      sekarang hari-hari mummy fikir sapa nak jaga naim. naik sedih pun ada. mummy tak tau nak buat keputusan macamana bila daddy tanya soalan ni kat mummy. mummy kalau boleh taknak naim dijaga oleh orang lain.

      dah dekat sebulan jugak naim tak balik kampung nenek medan. sebab mummy bz sangat dengan work mummy. kadang-kadang mummy balik tengahari malam mummy kene work lagi sayang. kesian naim.
      umur kecik lagi dah kena tinggal mummy.

      naim membesar dengan sihat. perkembangan naim mummy akan update dekat entry 4month journey. mummy curi-curi masa nak update. sebab sekarang ni balik rumah je laptop kesayangan mummy tak kan bersentuh. naim la yang mummy belek setiap masa.

      kat sekolah mummy sibuk catchup kerja yang 3 bulan mummy tinggal. banyak buku nak tanda. syllibus mummy nak tengok balik. mummy takut anak murid yang mummy ajar tak faham apa yang diaorang dah belajar selama mummy cuti.

      nasib daddy naim ada. mummy balik daddy dah siap basuh baju. dah susukan naim. malah semua cloth diaper yang naim pakai semua daddy yang uruskan.
      naim berjaya suka botol susu yang mummy tukarkan dengan puting NUK. bijak anak mummy ni.

      hari ni harijadi daddy naim. mummy tak buat ape untuk daddy sayang. kesian daddy. mummy lebihkan naim dari daddy. mummy asik belek naim sampai naim tidur.

      sapa nak jaga naim ni mummy?
      kalaulah mummy orang kaya sayang.
      dah lama mummy goyang2 kaki duduk rumah jaga awak aje.

      naim mummy yang comel,
      mummy doa semoga cepat cuti sekolah tiba dan naim cepat membesar. boleh la naim ikut mummy pegi sekolah. :))


      lepas ni jadual kita sekeluarga akan berubah.
      pagi-pagi dady hantar mummy pegi work.
      daddy pegi belajar.
      paling cepat mummy balik mayb pukul 3.
      daddy balik pukul 5.

      macammana ni???


      ~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
      Monday, July 22, 2013

      diari naim : 2nd month journey

      ok. salam. naim da dua bulan sayang
      da jugak dapat imunisasi 2 bulan.
      nurse pesan. inject ni buat baby demam. ami risau je naim demam lepas kena suntik. kesian kat naim nanti tak selesa.
      lepas inject. time dady hantar toto pegi dobi, ami terus je minumkan nai cecair paracetamol.
      naim minum sikit2 then buat muka pelik. ami masuk kan sikit2 then upah susu. akhirnya abis gak 2mil naim minum.

      naim merengek sikit je petang tu. lepas mandi, ami bagi susu..naim terus tidur. sepanjang malam tu ami pegang2 dahi naim. tapi alhamdulillah. anak ami kuat. yeay
      naim tak demam. suka hati ami jadinya.

      naim da 2 bulan tapi belum lagi selalu minum kat botol. harini ami da bli puting silicon dari japlo. jenis komforter. ami tetap tak beli botol susu baru. so naim memang ada satu je botol susu tommie tippie tu. ami beli puting silicon baru sebab nak cuba minumkan naim guna botol simpan susu.
      puting silicon japlo
      ape yang bestnya puting ni macam la nipple ami lepas je naim isap selalu
      mana la tau sebab bentuk dia ni naim nak
      botol TT naim takde puting camni. yang ada cuma puting kosong je bentuk nipple camni. yang botol susu punya takde.

      harap2 guna puting japlo tu naim nak isap botol. naim say no to
      1. buai


      2. puting kosong
      3. bantal busuk or anything untuk tidur

      ami tanak naim ada 3 benda ni untuk kehidupan kecil naim.
      taknak ada 3 benda yang merumitkan naim nak pegi jalan2 dan berehat dalam masa yang sama.
      harap2. naim berjaya mengatasi masa kecilnya tanpa 3 benda ni.

      stakat ni takde masalah lagi nak tidurkan naim guna benda ni.

      sekarang belanja ami untuk naim pun makin kurang sebab naim da pakai cloth diaper. so lampin pakai buang yang ami beli masa naim naik sebulan haritu belum lagi habis.
      naim jugak tak perlu beli susu sebab naim minum susu ami aje.

      2 bulan perkembangan berat naim adalah
      • lahir : 2.4 kg
      • 1st month : 3.6 kg
      • 2nd month : 4.64 kg
      so naim sihat membesar.
      alhamdulillah.
      shahrulnaim damien bin shahrulnizam
      anak ami makin comel..:)

      sekarang ami da ada dua shahrul. n ami selalu tanya. dua2 shahrul sayang razlina x? sebab razlina sayang dua2 shahrul.

      ~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
      Monday, July 8, 2013

      Mom 2 B : Panduan membeli pam susu

      salam.

      ok. dah jadi ibu2 ni kena la aku share tips2 memilih pam susu ye tak.
      bukan ape. dah jadi macam aku da..beli pam susu yang takde feedback dari mak pak lain..last2 menyesal. terpaksa membazir duit beli pam susu lain.

      memula aku beli la brand pureen. yelah..aku bukan tau best ke tak best pam susu. macamana plak rasa susu kena pam. semua tu tak pernah dirasa time anak-anak dara kan. jadi ibu yang konon nak anak minum susu ibu secara exclusive perlu la berusaha menyimpan stok susu segala.

      suami aku menyokong penuh anak dia minum susu ibu ni. bukan sahaja menjimatkan malah berbaloi dengan kesihatan yang ank sendiri dapat. masuk 2 bulan alhamdulillah kulit naim tak sensitif dan tak timbul ruam. tak jugak kembung perut or demam yang menyebabkan dia tak slesa.

      breast pump pureen elektrik
      kiranya. ini adalah 1st pam susu yang aku ada. time tu jalan2 nak bli botol susu xceli. tapi pam ni ade la plak kat sebelah rak botol susu tomme tippi. aku memang tak nak pam ni memula. tapi sebab suami aku  nak belikan. aku pun iyakan aje la kan. orang takde pengalaman kan...hihi

      hasilnya adalah. time aku pam susu memang la dapat banyak. mayb jugak sebab air susu aku memang melimpah ruah. tapi puting n breast jadi sakit bila naim nak direct breast feed. aku jadi macam sengsara la pulak memerah. sebab sakit tu aku brenti buat stok susu sampai la aku berniat nak beli sendiri pam susu yang lain.

      survey punya survey aku bercadang nak beli pam susu manual je supaya aku boleh kawal sedutan pam tu. then akhirnya aku pun bercadang beli pam susu medela harmony. lagi mahal dari pureen..tapi hasilnya A+ ok.
      medela harmony

      kita boleh control sedutan pam tu. semua bergantung pada cara kita pam. susu boleh kumpul cepat. dalam masa anggaran 7 minit aku berjaya kumpul 4 oz untuk sebelah breast. so start la aku kumpul susu beku untuk naim.

      pam susu manual medela ni tak la penat mane pun even tho benda ni manual. senang nak cuci sebab part pam susu ni cuma ada dalam 4 benda je. dan semua part dalam pam ni boleh cuci sebab takde wayar2 macam pam susu aku pureen tu.

      sekarang ni pam susu pureen telah bermastautin dalam almari baju aku sebab aku tak tau nak letak mana. aku sudi je nak bagi kat sape2 nak cuba pam susu pureen aku tu. hihi..so nasihat aku adalah. jangan kedekut duit sangat nak melabur beli pam susu yang elok sikit. sebab berguna pada masa akan datang. bengkak susu tu sakit tau orang cakap. so baik beli pam yang elok.

      alhamdulillah aku tak kena bengkak susu masa baru bersalin tu. mayb sebab aku dah urut susu awal-awal. hari pertama naim lahir ke dunia pun susu dah mengalir deras. tak sumbat ke ape.

      pada ibu-ibu yang bakal melahirkan cahaya mata. gudluck.


      Wednesday, May 22, 2013

      diari naim : putera hati

      salam..
      tengah pantang kat rumah mak mentua.
      so far semuanya berjalan lancar. 
      aku dah boleh berak kencing. dah tak takut nak berak macam nak berak 1st time. teringat aku masa mula-mula kat hospital tu nak kencing. berdebar gak. then bila staff nurse tanye dah berak kencing ke..aku cakap da kencing..itupun takut..dia terus je gelak then cakap
      kalau tak de yang pertama ni takde la yang kedua ketiga nanti. 
      hehe. sporting gila staff nurse tu. 
      sepanjang bersalin tu nurse-nurse semua baik-baik aje. mayb jugak sebab aku duduk 1st class. memang la semua berbudi bahasa kecuali masa aku nak checkout tu..nurse tu agak lambat nak update aku. terpaksa la tunggu dari pukul 2 sampai 5.

      sekarang si putera hati masih lagi jaundis. kesian dia. asik kena amik darah. betul la orang cakap. rela lagi kita yang sakit tapi jangan anak sendiri. dah jadi mak-mak da rupanya aku ha.

      rasa macam bertuah sangat dapat baby sendiri. sakit bersalin tu rasa hilang terus saat anak tu diletak atas dada. sakit macam nak mati tadi memang terus hilang.

      aku dah tak sabar nak balik batu pahat.
      nak tunjuk anak aku kat mak bapak aku kat kampung. dan aku tau diaorang pun tak sabar nak jumpa cucu lelaki baru diaorang ni. :)

      perasaan gembira tu menggebu bila dapat cium dan belek-belek anak sendiri depan mata. sebelum ni rasa dia gerak-gerak je dalam perut. ni dah boleh tengok depan mata. dan cium bau syurga tu. sapa yang tak suka kan. 

      sebab si naim masih jaundis. aku consume teh pegaga untuk redakan jaundis dia. puas la laki aku pusing-pusing satu uda cari teh tu. tetiba je aku terpk nak cari kat kedai HPA. dan akhirnya jumpa. setakat ni jaundis dia makin turun. alhamdulillah.

      naseb la air ni boleh diterima tekak aku.

      duduk berpantang rumah mak mentua mestila tak sama macam rumah sendiri. tapi mak mentua aku memang kelas ko jah. pagi2 dah readykan air untuk aku mandi. aku siap mandi turun bawah tinggal susukan budak aje sebab orang tua tu da siap mandikan cucu dia.

      dan bertuahnya badan aku..dapat suami yang sangat la rajin melayan bini dia yang 1st time bersalin ni..time ni la rasa sayang kat suami berganda-ganda. maklum la time pantang ni..jiwa sensitif terlebey kan. tak boleh berak pun boleh menyebabkan aku menangis macam budak kecik. bengkak tetek pun leh merengek nangis2. manja terlebih da rasa.

      dan eksaited tu harusla di kongsi dengan semua orang. 1st night je dah sekeping gambo aku upload. then masuk seminggu sekeping. rasa macam addicted nak amek gamba budak ni pun ada. tapi tak nak le obses sangat. kang orang bosan lak. haha

      so sebab ini dikira diari perjalanan si kecik ni jugak kena la upload beberapa gambar kenangan dia.

      kaki si comel aku. sebesar 2 jari kan..:)

      ni la budaknya...

      2 insan kesayangan.
      shahrul n shahrul jr.

      sebelum lupa.

      selamat hari guru.
      dan
      selamat hari ibu



      ~c.i.k.g.u.l.i.n.a~
      Tuesday, May 21, 2013

      diari naim : saat kelahiran

      13/5/13

      arini ami ada temujanji dengan klinik tebrau..ami kene minum air gula lagi untuk kali ketiga..alasan doc sbb nenek medan ade kencing manis..ami ikutkan aje..xkn nak mlawan plak kan...tunggu punya tunggu..xjugak ami dipanggil untuk minum gula..sampai pukul 9...br la nurse cek ami..
      harusla lps tu kene sambung puasa smpai 11 lbey..naseb xmuntah ke ape kn..so sbb da lbih pukul 11..ami trus mintak mc aje..dpt la ami cuti isnin tu...

      balik rumah..terus rasa lain macam aje..tak tau kenapa..
      then..ami pun rilex je dlm bilik..entah macamana tetiba rasa mcm period..skali bila cek memang betul la..ade darah kat panties ami

      ami pun cam saspen aje.,trus bgtau ddy....

      ami pulak da kua tanda tu terus mandi dan bersiap...ajak dady pegi angsana..nak makan2 dan bawak perut boyot2 saat akhir...


      dalam hati da dug2 da..nak bersalin kn..sape xcuak


      malam 13/5/13

      dady tanye ami..nak pegi hospital ke tak..dady da naik risau sebab ami da start sakit..pukul  8.30 mlm...ami ajak dady makan nasi..tapi ami mampu makan 3 suap aje..then terus tak selera..

      sebab tgk ami cam tak tahan..dady ajak ami pegi hospital..ami pun ikut aje..daftar kat hospital ambil masa sangat la lama...ami di check doktor pukul 2 pagi..time tu br je bkk 2cm..tapi rasa sakit macam da bukak 5 6 cm...tp doc pun cakap..contraction ami panjang walaupun br je bukak 2 cm..

      sakit ami makin tak boleh handle...pulak tu ami kene masuk 2nd class..1st class katanya penuh..dengan ramai orang tu makin la ami bertambah sakit..ami da la tak pernah masuk wad..dady da merungut2 sebab tak masukkan ami kat swasta..

      ami disuntik petidin dalam pukul pat pagi supaya ami tido..tapi bila disuntik makin la ami xboleh handle rasa sakit..bila ami sakit ami akan bangun..berdiri atau tonggeng atas katil. ami tgk orang lain elok aje tido nyenyak..amboi..sangat jeles ye..

      brape kali tah nurse yang jaga ami tu bwk pegi check bukaan..bawak ami pegi toilet segale..baik nurse tu layan ami walaupun dekat wad kelas dua..tapi biasa la ada gak nurse  lazer ckp ami manja dan tak tahan sakit..hehe..

      ala..ami bukan sedar ape tah time tu..apa yang ami buat cuma baca nama nurse aje..siap bc name tag spy lepas bersalin ingat nama dieorang. tapi hampeh..smua la lupa jadinya..

      sakit tu ditahan sampai la pukul 7 pagi..ami memang da xboleh duduk atas katil da..so bila cek baru 4 cm je..sebab ami da xtahan..nurse pun anta la ami ke labour room.

      14/5/13

      nurse pesan suruh tepon dady bgtau ami da nak msk labour room..itu la kali terakhir sebelum berperang ami denga suara dady..tak sempat pun mintak ampun maaf..mayb jugak time tu ami da xingat..:)

      ape yang ami ingat dlm labour room tu adalah..contraction yang panjang. setiap kali ami sakit..ami akan panggil nurse untuk mintak pegang tangan. sampai lame-lame nurse suruh pegang besi.tapi..ami tetap nak pegang tangan nurse. sekurang-kurangnya..time sakit nurse boleh pegang2 perut redakan sikit sakit.

      battle ni start lebey kurang pukul 8 sampaila pukul 12..then dalam pukul 12 barula 2 orang doktor masuk..doktor cuma tanya macamana condition. then nurse cakap servik ami da start bengkak sebab ami asik teran aje.
      sory ye naim..
      ami tak tahu macamana tak nak teran. yang ami tahu cuma sakit dan rasa macam benda nak terkeluar kat bawah.

      doc cakap..bukaan baru 9 cm. tapi doc akan tolong bersalin je time tu sebab ami da tak ingat ape pon. memang ami denga nurse suruh mengucap semua. baca doa nabi nuh dalam perut ikan paus. dan ami pun tak lupa semua tu. cuma ami tak larat nak menyebut kat mulut. cuma ami boleh niat dalam hati. mulut dan hidung sebok tarik hembus nafas..tarik hembus nafas..

      time nak meneran. tetiba macam ramai pula yang masuk. ada nurse pelatih. bidan. doktor dan tukang sorak.
      ami cuma denga doktor pesan..bila sakit teran kuat2 macam nak berak tu. bila ami start teran semua cakap da nampak rambut naim. ami teran kuat2..ami tak kisah rasa apa time tu. yang penting naim keluar. doc dan nurse jerit2 cakap..ye pandai..pandai..

      dan akhirnya..naim pun keluar.
      alhamdulillah.
      penderitaan ami nak kua naim dah berakhir. naim diletak atas dada ami. sakit tu terus hilang. nak jait ke ape lepas tu..ami da tak kisah da sayang...

      da siap jait semua nurse pelatih tanya ami dady ada tak kat luar..baru la ami larat nak cakap tolong carikan dady. siap describe dady naim botak dan pakai spec. 



      dan hari ni..ami dan dady da ada naim.
      semoga sihat selalu ye insan kesayangan ami dan dady

      ~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

      page

      Followers