Sunday, May 12, 2013

random : Politik

sekarang ni bila buka facebook..mata dan jiwa aku terus rasa tak senang. rasa rimas dan meluat.
tak.
aku bukan penyokong tegar mana-mana parti politik. tak juga membenci mana-mana parti politik. aku cuma tak suka pembawaan dan ketagihan sesetengah kawan-kawan aku dengan politik. bukan setakat share benda-benda yang tak yakin sahihnya, malah pandai-pandai kutuk mana-mana pihak yang dia suka.

well..
tak ada satu pun yang aku percaya jujur 100 %. ada jugak yang sengaja butakan hati dan telinga bila aku bidas dan kena balik batang hidung mereka. tak mampu balas balik kemudian bukak lagi topik lain sampai aku rasa nak hide semua notification dan status yang dia buat. ada jugak yang buat aku unfriend kan dia sebab ketaksuban mereka terhadap satu - satu parti politik.

jelas..
mereka belum sedar atau aku yang masih kolot.

kadang-kadang mereka post soal agama. kadang-kadang mereka post benda kutuk pihak sana. aku. makin rimas menjadi pembaca. padahal mereka sendiri kurang sedar benda itu sahih atau tidak. benda tidak sahih, bila disebar bukan kah menjadi satu fitnah?


komen pasal parti politik ini, aku percaya, tidak satu parti pun jujur 100 peratus isi dan intinya, kenapa gunakan benda itu sebagai senjata memecahkan kaum. jika kau kata barisan nasional itu rasuah, tidak jujur makan duit rakyat, boleh kah kau jamin kita akan bersenang lenang, kerajaan baru tidak makan rasuah dan jujur intinya?

bagi aku, orang yang berkuasa semua sama, tak kisahlah dia tok guru atau apa, kita bukan punya ilmu menafsir orang dari luaran. nampak dia jahil, sedangkan kita tidak tahu dia itu calon syurga Allah di alam sana. dia nampak alim, rupanya dia calon Neraka di sana. kita manusia biasa, tak punya ilmu setinggi itu untuk menafsir.

aku tak suka orang taksub. cuma tak suka orang taksub..tak kiralah kau sokong parti mana. enough. keep it to your self. kau bukan calon parti yang diarah berkempen sana sini. kau juga bukan orang penting yang perlu menambah dosa dengan berita yang kau sendiri tak tahu sahihnya.

fitnah sekarang mampu disebar dengan hanya satu ketikan di komputer.
orang lemah pula akan mudah terpedaya.

aku pun menjadi salah satu orang yang menguruskan undi pada PRU 13 yang lepas. mahu juga aku tau, benarkah SPR itu langsung tidak telus. walaupun usaha kecil. aku tetap menyelidik. bermula proses sebelum mengundi, sampailah menunggu keputusan undi di umum, kerja yang bukan sikit di buat. ketelitian semasa menjalankan tugas juga menjadi tonggak utama.

nak kata kami tidak jujur? ketika di bilik pengundian, aku tak sedikit pun menyebelahi mana-mana pihak. kerja tetap kerja. tapi masih ada yang membuat pertikaian. dan cerita yang disebar bukan seperti yang sebenar. tapi masih. pihak yang tak reti bahasa dan tak usul periksa akan menyebar lagi fitnah.

seperti yang aku kata sebelum ini. aku tidak taksub dengan mana-mana parti sebab aku tahu, sana sini parti itu pasti ada pincangnya. aku cuma tidak senang dengan orang perseorangan. bagi aku sebab dia kaum aku berpecah. hanya sebab dia
dia pembawa reformasi malaysia.
menyebabkan orang cetek ilmu biasanya terpedaya. dia memang pandai bercakap. sebab itu kelulusannya hanya dalam bidang sastera..

kecetekan pemikiran orang malaysia yang membuatkan aku tidak senang. tidak puas hati bantah ramai-ramai. tidak puas hati berkumpul dan merusuh. tidak puas hati tunjuk perasaan. sedangkan itu sebenarnya bukan tindakan bijak pun. malah tidak mendatangkan kebaikan.
sama macam pakcik-pakcik kampung kumpul depan kedai kopi cakap pasal itu ini. mengutarakan pendapat macam kau orang yang paling hebat.
idealogi seperti itu sepatutnya lupus dalam usaha malaysia menuju negara maju.

tapi tak
orang malaysia makin suka perhimpunan seperti itu.

dilarang. kata takut. disumpah seranah kata dengki. ditangkap kata tak salah.

mana ada orang berak tepi jalan mengaku dia yang buat?

selagi parti yang membangkang tidak menang, sudah pasti semua yang dibuat memang akan dipandang serong.
tuduh sana sini untuk mengatakan dia yang menang.

tapi tak pulak jadi di tempat yang memang kerusinya di menangi mereka?
langsung tak berbunyi.


dah lah orang aku.
sila lah bersatu. yang penting bukan siapa yang memerintah kita, tapi siapa bangsa kita masa akan datang. masihkah mempunyai hak bersuara seperti kini.



~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

1 komen yang perlu dibaca:

page

Followers