Friday, January 23, 2015

Pengalaman bersalin anak kedua

salam.

cuti lagi lepas cuti akhir tahun.
dah selamat bersalin anak no 2. alhamdulillah
segala dipermudah


tarikh edd yang doktor kasi 23 Januari 2015. tapi memandangkan time 1st time dulu 37 minggu aku da selamat melahirkan seorang hero kecik, aku pon budget anak no 2 pon bergaya serupa. eventho EDD yang dibagi dah dekat akhir januari, tapi akhir tahun 2014 aku dah du dag dug dag. kalau boleh memang aku tak nak bersalinkan anak bulan 12. kesian kat budak. lambat sangat sambut bday dia. ^.^..

akhir tahun aku tetap bertugas macam biasa. hari - hari pegi meeting sekolah. buat kerja macam yang aku tak kan bersalin n cuti akhir tahun. sebab aku pk, nak tak nak pon kerja aku..kena la setelkan. kalau tak..nanti aku gak yang pening. 

then sekolah untuk 2015 pulak di tangguh. dari 4 hb sekolah tangguh lagi seminggu. aku cam da budget tak naik da sekolah ni. tak sempat nak mengajar ni. 
tapi..
anak aku best pulak duduk dalam perut. nak jugak dia merasa naik sekolah. then bersekolah la aku genap seminggu. orang yang tengok aku pulak heran. ntah kebilanya aku nak bersalin. jalan ke hulu ke hilir memang da tak larat sangat dah. siap laki aku hari2 tanya larat ke tak pegi sekolah. 

almaklumla...aku cikgu yang rajin kot. nak jugak pegi sekolah. hihi...


18 Januari 2015
then masuk minggu kedua persekolahan. pagi ahad tu aku rasa sakit pinggang. then tak larat nak naik turun tangga kat sekolah. aku pon ada check up hari ahad tu. alang - alang nak pergi klinik, aku nak mintak MC la terus untuk hari tu sebab memang la da tak larat. bagitau guru besar. yes. dia bagi. pagi tu aku pegi klinik cakap dengan doktor aku tak pergi sekolah sebab sakit pinggang. doktor bagi aku MC untuk 2 hari. so aku leh la mlepek aje kat rumah 18 n 19 hb tu. time tu aku siap pujuk2 anak dalam perut cakap meh la klua time aku MC tu. takyah la aku naik kerja dah. 

Rilex2 petang tu tetiba pulak aku teringin nak makan kek dan japanese soba kat secret receipe. aku ajak le laki aku pegi. tapi memula macam dia nak tak nak sebab hari ahad. 

almaklumle.. hari ahad membayangkan orang berduyun2 kat angsana, tu laki aku macam berat hati sikit nak pegi gaknya. dia cakap makan esok aje la sebab esok aku still MC lagi. 

tapi entah kenapa, bila aku turun tingkat bawah aje laki aku suruh bersiap sebab dia cakap aku teringin kan. meh la pegi. aku pon mesti la gembira aje..

teringat aku time naim dulu, petang b4 aku admit hospital pun aku sempat lagi jalan2 kat angsana. hihi

time pegi angsana ni aku tetiba je rasa macam sakit2 perut n ari2. aku siap cakap kat laki aku macam sakit nak bersalin..time tu sambil gelak2 aje. tapi aku tahankan aje. jalan2 kat ekspo pengantin angsana dua tiga round. pegi pulak beli pampers n susu untuk si naim.

laki aku ajak pegi cari baju melayu hitam. tapi time tu mood aku da xde nak jenjalan kat angsana sebab bila aku jenjalan rasa merengat2.

b4 balik rumah laki aku tanya larat tak if nak singgah jakel sebab nak guna baju melayu tu untuk job photog dia ujung minggu tu. aku cakap stakat singgah jakel boleh la. lagipon nak cari baju melayu je pon. 

malam tu ada anugerah juara lagu. aku da start sakit perut da. tapi aku ingat sakit biasa2 aje la. tak de la dah nak bersalin pon. sempat aku tengok juara lagu 2014 sampai abes. siap cakap kat BFF aku lagi dah start sakit.

pukul 12 mlm laki aku naik bilik bwk naim. aku dah ngadu sakit. tapi aku cakap xde pulak keluar tanda ke apa. so xpe la. tidur je dulu esok pagi aku cakap kita pegi hospital.


19 Januari 2015

pukul 1 - 2 aku rasa makin kerap pulak sakit. dah tak boleh baring2 da tahan sakit. aku pegi toilet. xde plak kua tanda ke apa. tapi sakitnya..aduiyaii.. xleh handle. aku siap berpaut pada almari nak tahan sakit. laki aku time tu tido.  
aku bia je la sebab kesian..asik nak mlayan aku aje.

pukul 2.30 gitu..aku dah tak tahan. aku tengok anak tido pulas. ok..tak terganggu. aku kejut laki aku sebab bila sakit aku nak peluk dia. dah tak tahan nak pegang pintu almari dah. aku suruh tolong gosok2 belakang. tapi still aku rasa macam tak tahan. last aku g toilet tengok da ada darah. then tiap kali sakit aku rasa macam nak terkencing sangat. 

terus aku salin kain batik n baju tshirt beso. aku cakap kat laki aku. aku dah tak tahan. nak pegi hospital sekarang. time tu pukul 3.00 pagi. laki aku terus kejut mak mentua bagitau aku nak g hospital. turun tangga tu dekat 3 kali gak aku berenti sebab macam da tak boleh melangkah turun. heee

sakit contraction kena dekat ruang tamu. peluk husband kuat2. mak mentua aku lagi la cuak jadinya. dalam kereta pon kena 2 kali sakit contraction. drama kan.

sampai je hospital, polis bantuan tolak pakai wheelchair sebab aku memang dah tak tahan. sampai bilik saringan, nurse check bukaan, xsempat la nak pasang alat CTG ke apa. sebab jalan da full. laki aku pon xsempat nak daftar lagi nurse terus cakap aku nak bersalin. daftar kendian.

wawawa..
tragik tak.
dari merancang laki taknak masuk labor room. terus aje dia kena masuk teran2. 

dapat la sorang puteri.
yeay. da anak dua


itu je ceritanya.


p/s : aku tanya laki aku, ngeri tak tengok aku bersalin, laki aku cakap lagi ngeri tengok video kat utube dari tengok life. senang je dia cakap. takyah potong2 rupanya.

eceh.

ingat contraction n bersalin tu tak sakit ke...

cet.

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

1 komen yang perlu dibaca:

  1. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Perkara Yang Perlu Di Jangka Ketika Masuk Bilik Bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti taklah gelabah sangat. :)

    ReplyDelete

page

Followers