Tuesday, October 20, 2009

tolong jangan.....

Rutin harian...yang aku rasa seronok walaupun penat. Orang-orang yang baru aku kenal memang mudah bergaul..kecuali 2 3 org muka agak bengis..ala..bengis macam mana pon..aku tak amik port..

tapi..sejak akhir-akhir ni aku rasa macam bersalah bila balik awal dari ofis. Jam berdetik 5.30...aku segera off PC..trus chau. Bagi aku, kerja tak mungkin habis walau aku stay sampai malam pun. Lagipun kerja kedua menanti aku jam 7.00 malam.
Memang agak letih. Badan pun makin senang dapat sakit..tapi sekurang-kurangnya masa luang aku terisi. Kalau aku berhenti dari kerja sambilan ini...ada sesiapa boleh bagi cadangan..apa sepatutnya aku buat??

  1. nak jual selendang juga?

  2. Buat service repair2 baju / sulam2

  3. jual kueh mueh

  4. bukak tusyen addmath/math kat kawasan rumah?

Alah..letihnya nak pk..aku ade gak cari supplier2 selendang2 cantik. Dan dah jupe satu..tapi aku pk jugak..nak jadikan sape pulak modelnya.

lagi 2 minggu dah nak event kat PICC..ofis dah start bz..smua dah buat muka tension. Aku pon makin tade mood nak tulis rutin hidup yang aku rasa makin bz sampai takde masa untuk diri sendiri..nak sambung novel hati aku pon terbengkalai dah jadinya.

Kata budi bahasa tu budaya bangsa. Tapi tak semua praktikkan benda tu..lagi-lagi kalau orang tersebut POYO (proud of your own)...bangga dengan diri sendiri. Kisah aku nak ceritakan kali ni dah biasa sangat kita tengok kat mana-mana pasaraya. Yang customer tu marah-marah cashier tak tentu pasal. Aku letak kat cni beberapa contoh

babak 1

cust : ei. Apehal harga mahal ni?? awak ni tak amik perkembangan semasa ke pasaraya awk ni? Teruk betul ah. Kan ada diskaun ni.

cashier : maaf encik. Kat cni takde steaker.Kami.......

cust : ah..pndai ar tu nak bagi alasan. Dasar cashier

(kalau pk secara logik...dekat pasaraya tu ade brape ribu barang untuk sorang cashier ingat stiap perubahan harga barang? ..kalau customer tu pandai tahap PHD pon..tak akan die leh ingat setiap inci benda)


babak2

cust : alah..lembap gle cashier ni buat kerja (cakap kunun2 bisik ngan awek kat sebelah)

cashier : maap encik. Pelanggan ramai. Sorry tunggu lama

cust : dah dah..kire ar cepat sikit. (sambil peluk2 n gesel2 ngan awek)

cashier :.......(buat muke cam tak selesa)

cust : woi. Ko buat aje ah keje. Sebok hal aku kenapa??

cashier : …...........

cust : hah..tak guna.

(pdhl cashier tu tak cakap apa..die yg mkn cili...yang rasa pedas..)


Babak 3

cashier : en. Benda ni kena pegi timbang

cust : owh lupa..awak pegi la timbangkn..

cashier :...........(terkedek2 berjalan cepat)

cust : lambat betol buat kerja

pdhl..pernah tak korang terfikir. Cashier itu juga manusia. Dan cashier itu juga berkelulusan seperti kita. So jgn pandang rendah pada kerja orang lain. Dan jangan rasa diri anda agung. Hormati orang lain seadanya

6 komen yang perlu dibaca:

  1. i like tat phrase - POYO.. ngeh3!
    akaq vote #1 tu! pls, jual lar selendang cantik2 kat akak. ramai sgt yg menjual tudung 4 segi. akak x minat sgt. psl model tu, nnt akaq nk apply bole? nnt i submit portfolio ek? kekekeke!

    ReplyDelete
  2. kak nora apply part time job eh...kekeke
    weh lynn..kena wat sesi interbiu nih...ramai nak jd model nih....termasuk aku gak,aku jd model tudung ariani bole? ko jual tudung ariani x????? kak nora model shawl...aku x reti pakai shwal.... nanti aku antar resume aku..wakakaka...:p

    ReplyDelete
  3. boleh2..dah dpt stok kang aku eboh2 kn kat smua bakal2 model

    ReplyDelete
  4. wuahahah... mari rebuts jadi model kedai selendang lynn!!

    ReplyDelete

page

Followers