Monday, September 17, 2012

Mommy to B : Kacang Soya

ok.
topik baru.
maklumla nak masuk bulan 10 da. so aku kongsi siket2 pasal cerita mommy to be plak. kalau post2 dulu senok pasal bride to be. ini cerita pasal mommy to be lak.

:)

seronok tengok kawan-kawan aku galak bunting sana sini. kawen je bunting. kawen je bunting..rezeki kan. bila-bila Allah nak bagi tak boleh tolak.
baru je ada berita pasal orang buang anak dari tingkat 3. Astagfirullah-hal-azim..kesian baby tu ha. kalau taknak. bagi la kat kebajikan masyarakat. tak pun jual..daripada bunuh dengan baling dari tingkat atas. eish..cetek fikiran.

orang yang takde anak tu. berdoa hari-hari supaya dapat zuriat.

ramai orang kata..minum la banyak soya untuk dapat anak cerah. kulit gebu bersinar. dan baru baru ni kacang soya dikaitkan dengan pengurangan paras kolestrol. kacang ni jugak membekalkan nutrisi yang tinggi masa kita hamil

kalau semua bakal ibu nak tahu, kacang soya merupakan sumber terbaik untuk folat, zat besi, kalsium, zink dan mineral. tapi tahukah anda juga bahawa kacang soya boleh mendatangkan mendatangkan kesan negatif jika diambil secara berlebihan. 

so apa yang aku nak share arini adalah pasal pengambilan kacang soya ketika hamil. 

kacang soya ni mengandungi asid fitik yang boleh menghalang kadar penyerapan logam berat seperti merkuri. tetapi dia juga akan menghalang penyerapan mineral penting untuk tubuh ibu2 seperti kalsim, magnesium zat besi dan sebagainya. dan para ibu perlu tahu bahawa mineral tersebut penting untuk tumbesaran dan perkembangan fetus.

keupayaan kacang soya untuk merendahkan paras kolestrol memberikan kebaikan untuk wanita yang tak hamil. tapi tubuh wanita ketika mengandung memerlukan kolestrol untuk menghasilkan progesteron dan estrogen iaitu hormon yang diperlukan untuk mengekalkan kesihatan ketika hamil.

so kunci pengambilan kacang soya ni adalah kesederhanaan. so dalam sehari tu boleh la amek secawan dua soya kalau dah tringan sangat. :)

hm..sekarang ni galak pergi exercise petang-petang n brenang seminggu 2 kali. 
agaknya bakal ibu ni akan mendapat badan yang sihat tak. hihi

oh..ye2...tahniah buat kawan2 aku yang baru je kawan dah ada isi tu. :)
bila orang tanya kenapa aku lambat isi aku senyum2 then jawab.
suami kite jauh. bkn macam akk hari-hari ada kat tepi..
laju je kan akak tu menegur.
sapa la yang taknak rezeki kan..


hai la akak.. 
~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

1 komen yang perlu dibaca:

  1. Setuju. Segala yang berlebihan akan membawa mudarat. Jadi bersederhanalah dalam mengambil makanan. Jadi ambik la dalam kuantiti yang disarankan.

    jom exchange link :
    http://rujukvitaminku.blogspot.com/2012/10/soy-protein-isolated-vs-soy-protein.html

    ReplyDelete

page

Followers