Tuesday, December 30, 2008

**1430**ma al hijrah

5.03 petang....
baru teringat yang hari ini aku belum pos ape-ape artikel..sbenanye cuti pat hari..aku da menulis beberapa page cerita untuk di publish..tapi aku tertinggal..dan rasanya tunggulah tahun baru...bagi umat islam..semalam kita melangkah lagi ke tahun yang baru..29 Disember 2008 bersamaan dengan 1 Muharam 1430 Hijrah..

aku ingat lagi..yang emak aku cakap aku dulu lahir pada bulan muharam kalau dalam bulan islamnya..kalau tak silap aku..dalam minggu kedua muharam..jarang menyambut hari jadi dlama bulan islam..aku sendiri kabur tarikh kelahiran aku..13 muharam nanti akan berlangsung majlis memasak bubur asyura...sempena hari itulah aku mempunyai seorang sahabat bernama nor azura...bukan nor asyura..ehehe..dengar cerita dia lahir 13 muharam..

kalau kat kampung aku..time memasak bubur asyura adalah masa yang meriah sepanjang bulan muharam...bergotong-royong...dan rupa bubur asyura menyerupai bubur lambok..mungkin kanak-kanak sekarang tidak merasai kemeriahan majlis-majlis sebegitu...yang tinggal di kampung hanya generasi yang agak berusia..berumur..

kalau diberi pilihan..aku sendiri ingin menetap di kampung..mempunyai hidup yang ringkas...damai...dan tidak terdedah dengan bahana yang membawa bencana..aku ingin mendapat putera puteri yang menikmati suasana kampung..hidup serba sederhana..belajar bersusah payah..supaya mereka faham erti hidup yang sebenar..

kanak-kanak yang faham erti kesusahan lebih senang berjaya...dan lebih tabah menempuh hidup..realitinya..memang kita selalu perhatikan..orang senang..orang kaya...mudah berjaya..tapi bila di nilai semula...anak-anak kampung...mempunyai ibu-bapa yang agk berusia..dan kehidupan mereka hanya diterangi oleh lampu minyak tanah..merekalah yang memiliki otak yang pintar..bergeliga...

orang kata...mencari permata yang indah didasar lautan bagaikan satu dalam seribu....begitulah juga menjadi orang yang berjaya...tidak semudah yang disangka..

merenung bintang dilangit....
tidak tahu jarak jauhnya..
menggapai bulan di angkasa...
baru terasa jaraknya...

macam aku....hidup semasa kecil serba sederhana...merasa jerih payah mengayuh basikal kesekolah....melalui lopak air..jalan belum di tar..lecak di merata tempat..debu diwaktu panas...dan kini..aku sedang meniti....tangga keberjayaan..paling tidak..sebelum 2011..aku perlu mempunyai simpanan bernilai puluhan juta...

semoga bukan sekadar anganan....dan..doakan untuk keberjayaan..

0 komen yang perlu dibaca:

Post a Comment

page

Followers