Saturday, January 29, 2011

kalau nak baca. sila baca entri ini

malam tadi aku mimpi. aku tengah dekat perkarangan klinik.
lepastu..
aku tunggu doktor panggil aku. tengok persekitaran aku rasa tempat tu adalah salah satu antara hospital pakar johor. kalo semua orang tau apa maksud KPJ. mesti orang jugak boleh tau yang KPJ tu bermaksud kumpulan pakar johor. semua hospital swasta kumpulan pakar johor akan mempunyai environment yang sama sampai dalam mimpi pun aku boleh terbayang logo biru bulat ade wane merah tu siket. haha.

then. kalau pegi mana-mana tempat. aku mesti jumpa orang tua berjanggut putih pegang tongkat..eh salah. salah. pakai bow wana hitam. kadang - kadang duduk kakang-kadang berdiri depan pintu. ha.......pakcik KFC. kat malaysia i pun KFC tu milik orang joho. pizza hut pun.

tapi sebenarnya takde kait mengait pun mukadimah aku tu dengan isi sebenar luahan hati pagi-pagi ni. aku memang orang joho sejati. so. bukan nak riak. itukan namanya berkongsi informasi. :) pagi sabtu yang hening. aku bangun pagi - pagi untuk pantau anak buah aku semua turun training. kalaulah sekolah aku tu ada asrama. mesti aku dah mohon asrama supaya aku boleh duduk dekat sekolah tu setiap masa.

sekolah dah cuti. patut cuti cikgu2 lama sekolah aku 9 hari. berdondang sayang dan tersenyum lebar masing-masing. sedangkan aku masih terbengkalai kat JB. di tinggalkan seribu satu tanggungjawab. kalau ikot hati dah lama aku packing barang then balik kg. nasib la aku fikirkan yang tugas itu keutamaan.

aku akan jadi selemah manusia bila tak boleh berkongsi cerita dengan orang tersayang. sahabat terbaik. maka..jalan terbaik adalah melepaskan air mata. orang kata. itu untungnya orang perempuan. ada masalah. nangis. ada masalah je....nangis.

tapi mereka yang menuduh tu langsung tak sedar. menangis itu adalah satu terapi yang sangat baik untuk minda dan salah satucara menenangkan diri. jarang aku tengok. bila selepas seorang wanita itu menangis. dia akan putus harap. jarang aku tengok seorang perempuan rebah selepas tangisan melepaskan masalah.

cuti..
hujan di johor mencurah-curah sejak 3 hari lepas. baju baju terpakai penuh terkumpul. menunggu teduh dan sinar sang suria. si jejaka masih meringkuk kesejukan si sebalik selimut kuning. huhu. aku dah mandi pagi sebab perut dah lapar berbunyi.

ohh...
aku sihat-sihat sahaja sekarang.
hospital pakar itu cuma mimpi. aku bukan sakit tenat sampai terpaksa admitted wad. tak jugak sampai aku terpaksa mengambil cuti sakit sebelum di konfemkan. eceh..

aku sihat wal afiat. alhamdulillah.
aku rasa klinik aritu tu yang macam tutttt....dah la harga tak tetap. nak tolak aku sebab dah tersalah cakap harga medical cek up lah tu.
aku nak wat med cek up tu dia cakap 60 inggit aje. pastu..bila dah tersilap harga. dia nak cover. cakap aku sakit bukan2. haih..bukan aku takde bukti. bila norazah nak buat pulak esoknya. trus je dia cakap siap package tu rm 95. hah. penipu. tak guna.

tak kan la tak sampai 24 jam harga kat klinik ko dah naik. macam2 ah. kalau ikotkan ati. mau aje aku bakar lot klinik dia tu. bongok betul. aku nak istihar kat cni. yang aku sihat. selamat dan boleh menjalankan tugas sebagai seorang cikgu berdedikasi.
siap boleh jadi cikgu olahraga.
jadi setiausaha KH. jaga buku stok math.
jadi setiausaha olahraga. jadi setiausaha larian mahkota johor.
hah.
fine.
tak pernah pegang jawatan sebagai setiausaha pun.
tapi dapat banyak2 kerja pasal setiausaha.
selalu jadi orang atas dari setiausaha @ jadi ajk biro / unit sendiri yang memang ada setiausaha sendiri jugak. heheh.
masuk sekolah. terus nak aku jadi orang yang bersetia dan berusaha dan bila digabung menjadi SETIAUSAHA

haih. macam ni la kan jadi cikgu baru. asik kena bambu. then akak2 senior merangkap mak tiri asik nak pandang sebelah mata sambil herot-herot kan mulut bila kita cakap
kak. saya ada latihan olahraga sekarang.
then dia pandang badi sebab time tu ada perjumpaan bola jaring. alah. aku pandai main bola jaring. selalu je jadi WA / C...tapi aku join pon sebab hoki takde lagi kat skola tu. hah! bila aku tengah bizi dengan olahraga. dia macam badi semacam aje. pastu trus suruh aku cari semua no surat beranak budak2 yang mendaftar untuk bola jaring. then bagi arahan nak kertas esok sebab dia nak taip.

ah2. hamboi.

bagi kerja dah pukul 4.30 ptg. nak esok pulak. padahal itu kerja dia. benci gila. mentang2 aku baru sebulan. tetiba je rasa anti gila dengan mulut senget dia tu.
time aku dekat sekolah putrajaya tu. takde pun mak2 tiri camni. semua rilex2 je. mungkin sebab semua sama taraf. hah. dah tercakap taraf pulak. delete2. haha

itula.
aku tak faham.
kalau dah jadi senior. tunjuk la jalan yang lurus pada adik2 ni. bukan asik nak berlagak aje then ngumpat kuat2 bia kita boleh denga dan terasa. inila pe el yang sangat dibenci untuk bercampur dengan senior sama pekerjaan ni. aritu..
akk tu cakap
ingat kita ni KPLI ke. intbiu ntah hapa2. tanye bukan2 aje. tanya singkatan FELDA la, UNESCO la..tanya la pasal pengalaman kita ni. cara nak tulis RPH ke. kita bukan cikgu baru..
yang lain semua angguk2. aje setuju. aku pulak yang terasa. aci tak?

~c.i.k.g.u.l.i.n.a~

3 comments:

usha