Monday, July 20, 2009

+daging blackpepper+

sebab petang ni aku bercita-cita untuk masak daging blackpepper...so aku tepek dulu resepi tu kat cni...ni version aku la kire..esok lak kalo cntik rupe die aku upload pic lak...so..untuk berkongsi...berikut adalah bhn2 dan cara memasak daging blackpepper (untuk mkn bdua)

bahan-bahan
@5 sudu kicap pekat
@3 sudu sos tiram
@1 sudu lada hitam (nak lebey rase tambah lg kuantiti)- ditumbuk kasar
@air asam jawa (ni agak2 sendiri..sbb aku tak penah sukat lak..men tuang jer)
@1 sudu gula
@3 ulas bawang putih - dihiris
@5 ulas bwg merah - dihiris
@1 inci halia - dihiris
@1 labu capsicum (yang rupenya mcm tomato tu..ape org panggil...ha..cili benggala) - dipotong
@1 batang saleri (aku paling ske bendeni..kalo leh smua bende nk mskkn..tomyam r..sup r..sayo r..sume nk masukkn saleri)
@1 labu bawang beso (org len panggil bwg sambal)
@upss....jgn lupe lak daging - di rebus dan dihiris tipis
@bhn perasa (garam...ajinomoto)

cara-cara :
1. tumis bawang merah+bwng putih+halia sampai naik bau
2. masukkan kicap pekat dan lada hitam
3. dah agak wangi masukkan daging and masukkan sikit air rebusan daging td dlm 1/4 cawan..masukkn sekali air asam. biarkn mendidih.
tips: pastikan daging empuk dahulu sblm masukkan garam..
4. masukkan sos tiram, gula. garam (sikit je sebab sos tiram dah agak masin), bawang besa, saleri dan capsicum. biarkan mereneh dan pekat
5. dah leh hidang...
4. biakan mendidih..

2 komen yang perlu dibaca:

page

Followers