Tuesday, November 3, 2009

bakat...mengalir melalui keturunan jua..

minggu lepas..aku baru je balik kampung. mak aku sekarang tengah sibuk buat kueh. excited benar dia menguli kueh untuk dijual. maka tangan seni aku pon cepat-cepat merebus keledek. iyalah..hantar kueh pukul 8 pg..pkl 12 sudah habis. time tu rasa xcited nak menguli kueh..agak excited.

mak aku memang pakar buat kueh. dan aku yakin..aku juga mewarisi bakat yang sama..huhu..walaupun hanya kueh-kueh ringkas..aku jugak yakin diri yang aku mampu hasilkan kueh sesedap mak aku pernah hidangkan.

aku ada amik jugak 2 3 pict semasa aku sibuk menguli sampai kan mak aku bising. iyelah..mana nak pegang hp..mana pulak nak uli tepung dalam kalut-kalut tu. dalam pukul 12.30 tgh start uli 2 jenis kueh...pkl 1.15 ptg kueh siap di goreng.

time rasa berpenat lelah menguli tepung ni aku rasa macam keringat aku jadi berharga. mula la aku terbayang kontraktor-kontraktor binaan. mat-mat tar jalan. rasa kasihan melebihi segala. kadang-kadang bukan mereka sendiri minta takdir mereka membanting tulang sehingga tua. tapi masa muda..mereka kurang peluang.

ramai jugak yang mencemuh bila melihat mereka kerja sebegitu. kadang-kadang suara sumbang memang menyakitkan telinga..contohnye
"itulah..time muda malas..kn dah tua penat"..kesian mereka..

tapi..antara mereka..aku bingit bila anak muda yang baru berputik..baru bertunas mekar mengeluarkan kata "ala...dah padat lah kepala..belajar dah tak masuk"...ketika itu..walaupun dia sekacak dan secantik mata di depan aku..pasti..aku akan mencebik dan menggeleng kepala. itu adalah tindakan spontan pertama yang akan aku lakukan.

dan..percayalah bahawa..itu yang aku lakukan. sebab aku terfikir..aku yang dah tua ni pon larat lagi untuk menimba ilmu. mereka yang baru menjadi putik jagung sudah berputus asa begitu. kini sebenarnya..siapa yang patut di salahkan??

so layan je ah pict2 aku...

kledek yang baru lepas di rebus dan nak di hancurkan
hasil lepas di lumatkan
letak dalam dulang
campo dengan tepung

gaul-gaul
tada..dah jadi kueh keria
dan goreng

dan kemudian..dari adunan same..kita leh hasilkan lagi satu kueh. iaitu..cucur badak.cume cucur badak letak inti di tengah..dan inilah hasilnya

1 komen yang perlu dibaca:

page

Followers